Sv: parelli

det där ser ju bara helt fel ut :crazy:
Jag har själv tränat en hel del efter Parellis lära och det var definitivt inte sådär det gick till!
 
Sv: parelli

Jag försvarar det inte ska bara förklara vad som händer.

Antagligen är detta en väldigt tuff häst som kör bulldozermedtoden. Det är väldigt svårt att avgöra från filmen men det är min gissning, det går liksom inte att ta småbitar ifrån ett helt träningspass. Det hon vill att hästen ska göra är 1 inte springa på dem eller tränga sig med bogen, 2 hålla mer koll på henne. Hästen arbetar hela tiden emot henne och därför går hon på hårdare (här anser ju jag att man borde inse att metoden inte funkar och därför ta en ny strategi), man ser också lite längre fram in i filmen att när hästen gör rätt så blir signalerna otroligt mycket mindre. Ofta tar Parelli emot riktiga problemhästar och detta kan vara ett sånnt fall.

Jag tränar enligt Parelli och kommer fortsätta göra det.
 
Sv: parelli

När jag läste mer visade det sig att hästen tydligen är blind på ena ögat...
 
Sv: parelli

Ja, det där är ju inte "essensen" av Parellis metoder precis, men det är ju typiskt att någon ska klippa ut en sån här del och lägga ut :grin:

Det är lite tokigt kanske att ha detta med på en Level 1 DVD, och just pga det så fick jag faktiskt rekommendationen av hon som tränade oss att INTE titta på den biten förrän vi lärt oss lite mer. Just för att det ju ser helt gräsligt ut, taget ur sitt sammanhang när man inte förstår vad som händer.

Level 1 är filmat från när en grupp studenter går sin Level 1-kurs på centret. Dessvärre var det med en riktigt svår häst, delvis för att den saknade ett öga, men troligast mest av andra orsaker. Dessutom vart det lite "commotion" utanför bild, tror att det var hästar som lekte i en hage nära eller nått, vilket triggade den här hästen att bli helt... extra svår.
Nu blev det ett problem som Linda var tvungen att ta itu med, och svåra problem KAN kräva lite tuffare metoder. Det här var ju en för svår häst för en L1-kurs, men nu blev det ju som det blev.

När man ser helt förloppet får man som sagt en annan bild av situationen, hästen blir INTE knäckt och detta är INTE något Linda skulle gjort (behövt göra) på en vekare häst.

Kanske hade det gått att lösa problemet på ett mindre tufft sätt, det vet nog bara den som var där och träffade hästen.
 
Sv: parelli

Det var ingen "övning", eleverna skulle utföra en övning men det gick inte för den här hästen var helt fixerad av något en bit bort. När eleven inte redde ut det fick Linda "gripa in" och styra upp. Hade Linda haft hästen "på träning" hade hon aldrig satt den i den situationen som den hamnade i nu, utan att vara förberedd.

Det ser inte trevligt ut som sagt, men har man sett alltihop och inte bara ett 4 minuters klipp, så förstår man varför hon gör som hon gör.
 
Sv: parelli

Syftar det alltså till att få hästen att fokusera på hanteraren istället för "det där" andra? Hur ser logiken ut när man ser det i sitt sammanhang? Nu ställer jag frågor för att jag är nyfiken. Jag har ingen som helst koll på Parellis metoder.
 
Sv: parelli

Har hästen ett bett i munnen? Svårt att se...

Nä, det ser ju inte särskilt proffsigt ut men klippet är väl taget lite ur sitt sammanhang.
Sen tycker jag inte att hästen ser särskilt berörd ut. Och det är väl därför hon tvingas gå på som hon gör...?
 
Sv: parelli

Har hästen ett bett i munnen? Svårt att se...

Nä, det ser ju inte särskilt proffsigt ut men klippet är väl taget lite ur sitt sammanhang.
Sen tycker jag inte att hästen ser särskilt berörd ut. Och det är väl därför hon tvingas gå på som hon gör...?

Nej, den har en repgrimma. Och precis som du säger är den HELT fokuserad på annat och kliver över folk som "står i vägen". Trots att hon går på såpass hårt släpper han ändå inte förrän efter en bra stund.
 
Sv: parelli

All min träning av häst går ut på "lugn och bestämd". Tjejen i filmklippet såg ut att rycka sönder hästens huvud, ingen metod som jag skulle utsätta min häst för även om han ofta tappar mycket fokus.
 
Sv: parelli

Jag såg det klippet på FuglyBlog och usch, det ger verkligen bekräftelse till det som Parellis motståndare alltid har hävdat.
 
Sv: parelli

Syftar det alltså till att få hästen att fokusera på hanteraren istället för "det där" andra? Hur ser logiken ut när man ser det i sitt sammanhang? Nu ställer jag frågor för att jag är nyfiken. Jag har ingen som helst koll på Parellis metoder.

Ja, hästen är fullständigt uppslukad av "det andra" och skulle kuta dit om han fick. När han inte får det försöker han gå över folk för att få göra det.

Linda försöker göra sig "mer störande" än "det andra" är spännande och upphetsande. Hästen kliver dock tvärs över HELT utan respekt för att det står folk i vägen, dessutom är den så tuff att den hellre tar "skit" av Linda, än slutar kika på "det andra". Därför blir hon tillslut tvungen att ta i ordentligt. Hon (försöker) flytta bakdelen, eftersom att det brukar få en rädd/upphetsad häst att "snap out of it". Eftersom det inte funkar konstaterar hon (gissar jag) att hästen snarare är dominant/upphetsad, och börjar flytta framdelen för att få hans uppmärksamhet.
Sedan ger hon den andra uppgifter, så att den tillslut ska börja fokusera på det den ska göra, istället för nått annat. Det hade varit mer rättvist att lägga upp hela klippet, där man får se hur det går för hästen i slutet...

Jag kan tänka mig, att Linda helst sluppit göra såhär. Kanske hade det varit mer savvy att ta hästen därifrån och ta tag i grundproblemet (respekten för människan) i bättre omgivningar. Men det kanske inte var möjligt i det här fallet, av någon anledning. Detta var som sagt en kurs med ett bestämt innehåll, det var nog inte tänkt att eleverna skulle ta med så svåra hästar på den här nivån. Och man kunde väl knappast "kasta ut" stackarn som ägde hästen :crazy:
 
Sv: parelli

Man kan inte sitta och dömma ett sånt klipp utan att vara där och se det hela med egna ögon. Hon har en fajt med en häst och så kan det blir med hästar som misst förtroendet för männiksor pga av människor.

Skulle hon i stället låta hästen gå över henne och trampa ihjäl henne?

Jag tycker det är bra att de visar hur de hanterar farliga hästar också.. Jag håller inte på med Parelli men principen är det samma. Går någon häst över mej visar jag tydligt att den ska backa av och visar tills den gör det. På ett eller annat sätt. MAn jag annvänder mycket röst och kropsspråk i stället. Men man är liten mot en häst i det sammanhanget.

Som sagt ska hon dö i stället för att ta hästen där och nu... Nej! Hon gjorde rätt...
 
Sv: parelli

halv knapp

Jag tycker inte att det går att försvara den hantering som visas i filmen på något vis. Kontakt med ett djur etableras inte genom att slå på djuret och rycka i dess huvud.
 
Sv: parelli

Hur skulle hon gjort? Hur skulle du gjort om du fått en stor häst som vill trampa ihjäl dej.. Säga, nej så får du inte göra och tro att den går undan?

De som ut talar sej de ska inte ut tala sej om de aldrig handskas med farliga hästar som dessa gör dagligen.. Tänk att dte är tack vare männsikan som de blivit farliga..

Jag har hamnat i när kamp med hästar.. Som inte har någon respekt kvar utan de ser dej som något som de ska ha ihjäl.. Tyvärr så krävs ibland en sån här handling för att få hästen att sluta upp..

Min ena häst ex när hon kom hon slog efter mej ca 10 gånger. Då tog jag henne i longerlina och man fick driva på henne tills hon sluta. Hon högg efter mej och slog efter mej om vart annat.. Detta var min shettis. nu tycker alla att hon är en underbar ponny och det är hon... Hon är inte nertryckt och älskar att vara med mej.. Men om folk hade sett henne från början hade de sagt att hon är livsfarlig och det var hon. Hon hade hamnat på slackt om hon hade hamnat där hon skulle, men de backa som tur var och det rädda livet på henne..

Det är många hästar som hamnar på slackt pga av att ingen visar att de inte får göra som de vill, det handlar om all häst hantering och bara för det är du ingen djurplågare...

Men de som låter sin häst göra som de vill så de blir farliga, de är djurplågare mot djuret! Stora djurplågare...

HAde ägaren som ägde hästen visat vem som bestämmt från början hade den aldrig blivit så. Är det Lindas fel eller ägaren att hon måste ta hästen?

Det är endast sunt förnuft.. HAr inget med Nh eller annat och göra. Bara sunt förnuft..
 
Sv: parelli

Hur skulle hon gjort? Hur skulle du gjort om du fått en stor häst som vill trampa ihjäl dej.. Säga, nej så får du inte göra och tro att den går undan?

Om jag hade konfronterats med en häst som ville trampa ihjäl mig så hade jag antagligen kastat mig därifrån. Ingen människa, inte ens Parelli, kan sätta sig emot ett halvt ton som är ute efter att döda. Men det är ett ovanligt och "sjukt" beteende av en häst så det bästa för alla är om en sådan häst avlivas.

Jag ser inte var och hur hästen i filmen är ute efter att trampa ihjäl någon.

Hamnar på en punkt där en måste "fajtas" eller "gå i närkamp" med ett djur så har en gjort fruktansvärt fel någonstans. Den situationen ska inte uppkomma, och uppkommer den så ska den avbrytas.
 
Sv: parelli

Man ser klart och tydligt att hästen inte backar undan utan vill gå på henne. Hon visar bara vart skåpet ska stå, backar du så kommer hästen alltid göra så.. Hästen har självklart kvar en del respekt annars hade han kunnat krossa henne. Men en hel del saknades.

Det klart en häst kan ha psykiska problem i huvudet, men det är väldigt sällan och oftast är det människan som gjort att de misster förtroendet för männsikor.
JAg har aldrig träffat en bortskämd häst som varit så sjuk att den behöver avlivas utan med sunt förnuft och att visa de vart skåpet ska stå. Så bli de helt normala igen och får respekt för människan. Nu handlar inte bara detta om att man ska gå i när kamp utan det handlar även om ett förtroende som man bygger upp. Med bara tydliga gränser, vänskap och kravlöst/krav.

Jag har tagit mej ann en hel del hästar som en del av väger att skicka på slackt och jag blir alltid lika arg när jag hör att hästen är farlig när det är 99% människan som gör att de blir farliga..
Men det klart reder man inte ut situtionen med sin häst är det lätt att säga den är sjuk ihuvudet och behöver gå på slackt!!! Eller så säljer man de..


HATAR sånna människor!!!!!!!!

Det är en dålig undanflyckt för folk som inte förstår sej på djur..

Om jag gått i närkamp med en häst så är det oftast tack vare den gammla ägaren. Om du ex longerar en häst som bara gör allt för att kicka efter dej utan att du gör något alls förutom säger till den att den ska gå runt dej. Ska du hoppa åt sidan? Då hade min shettis jagat dej med blottade tänder och huggt dej i ryggen. Sånn var hon när jag köpte henne.. Inget som är mitt fel..
Nu går hon runt i longering även för barn..
Hon har blivit slagen i sitt gammla hem av folk.. Hon försvara sej bara och enda sättet för henne var att anfalla.. Och då har de blivit rädd och hon har lyckats.. Hon har kommit undan med det. men när ett barn säger att man ska slå de i bland så blir man lite fundersam.
Med att visa att så gör man inte genom att driva henne och visa tydligt att så gör du inte och berömma rätt betende så gjorde hon bara så en gång när jag longera henne och aldrig mer..
De är inte dumma i huvudet..
Nu skulle hon aldrig göra något mot nån... Till och med min 2 åriga dotter är med henne utan problem..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
547
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
822
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp