Bukefalos 28 år!

Sv: parelli

Jag har hålt på väldigt lite med PNH, så det kan hända att jag har missförstått något. Men en sak jag inte förstår det är varför hon int först försöker att få den leftbrained. Vad jag har lärt mig kan en rightbrained häst inte ta till sig och lära sig någonting av situationen.

Varför inte först få den att slappna av, sänka huvudet och bli LB, så att den har en möjlighet att lära sig av situationen och känna sig trygg?

Jag har lärt att en häst blir mer RB av driving game - så varför väljer hon det???
 
Sv: parelli

Problemet jag har är just allt detta runt ikring... för mig finns det inget behov av att jaga runt pålle som ett "rovdjur"...eller kalla det nått j......:devil: joinup-svammel..... och alla tricks och klicks som hela tiden ska förekomma... leder du hästen där blir det så, står du här blir det så, håller du handen där käkar dom upp den.... skitsaker som dom bygger upp till en massa överdrivet stora eventuella problem....du måste leda din häst hela vägen dygnet runt annars kommer han ifrågasätta dig som ledare...alltså..det är som med hunduppfostran på 70-talet... en schäfer ska kastas på rygg 10 ggr/dag annars blir den dominant...:eek: och tar över världen

Det känns bara så himla uppstyltat, förmänskligat och tillgjort... En häst är en häst som är en häst..inget jäkla vetenskapligt experiment..( förutom Kamel då... fast han bidde nog misslyckad,:crazy:och därför bidde han som han blev:love:)
 
Sv: parelli

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara egentligen min syn på saken... för visst, det finns mkt bra i NH men det känns som om ju mer troende man blir ju svårare är det att ta till sig själva grundsynen... man blir lixom låst på alla konstigheter iställtet...

NH för mig är känslan, att genom lugn och ro, ödmjukhet och tvång med små försiktiga hjälper kommunicera med ett djur som bara använder små signaler själv... det är lixom så stillsamt som det kan bli, inga snabba ryck, slag, drag eller nått utan mer som en vals.... man ger och tar, motstånd, eftergift, kliva fram, backa tbx...

äsch... fan, blir ju bara svammel...
sorry... verkar inte ha orden med mig idag:o
 
Sv: parelli

Problemet jag har är just allt detta runt ikring... för mig finns det inget behov av att jaga runt pålle som ett "rovdjur"...eller kalla det nått j......:devil: joinup-svammel..... och alla tricks och klicks som hela tiden ska förekomma... leder du hästen där blir det så, står du här blir det så, håller du handen där käkar dom upp den.... skitsaker som dom bygger upp till en massa överdrivet stora eventuella problem....du måste leda din häst hela vägen dygnet runt annars kommer han ifrågasätta dig som ledare...alltså..det är som med hunduppfostran på 70-talet... en schäfer ska kastas på rygg 10 ggr/dag annars blir den dominant...:eek: och tar över världen

Det känns bara så himla uppstyltat, förmänskligat och tillgjort... En häst är en häst som är en häst..inget jäkla vetenskapligt experiment..( förutom Kamel då... fast han bidde nog misslyckad,:crazy:och därför bidde han som han blev:love:)


Jag håller med jag har bara sett en liten grund i den vetenskap som pnh gör, men det de gör funkar i alla fall för jag har sett hästar som ägaren inte kan hantera som faktiskt de klarar av nu...
Fast vi har haft disskutioner. Hästen ska gå bakom henne.. jag blir helt förstörd i säkerhets synpunkt så ska de gå bredvid. Och jag är flockledaren ovasett jag sitter på eller går vid sidan, rider eller annat. Det är självklart.
Då ser jag att min kompishäst går bakom henne med bakåt strukna öron och spänd. Hjälp! så gjorde hästen även på mej en gång han drev mej. Så kännde jag det som...
Men nu går han avslappnat och hon har han även jämte mm.

En kompis till mej har en typ häst som inte kan lära sej för fort då blir den seg och sen exploderar den.. Bara att man vet det hjälper än. Innan undra man ju varför att den går från lung till tokig bara så där. En sån häst måste man ta det lugnt med och se signalerna.

Min Haflinger är en typ väldigt smart som du måste förkäna att vara med annars blir den tjurig. Då har jag trott att hon trottsar men hon är bara uttråkad. Så något lärde jag mej allt, även om jag inte tror på det. Men hon är en typ svår häst med just det.. De kräver mycket jobb för att tycka du är kul vilket kan få en utmattad i bland. Just därför skulle jag sälja henne för några veckor sedan för att jag hade inte tiden. hade jag sett filmen i går som jag gjorde hade jag ångrat mej stort. Nu vet jag ju hur jag ska gå till väga och vara tanken före hästen.. Hon trottsar inte hon är bara uttråkad på mej och när jag såg den hästen som de visa skratta jag så jag höll på att dö, vilken lik het.

Hmm jag tycker det är lite spännande och nu är det bara lite de har ca 40 punkter hur hästar är olika och så ska man pricka i om det är mycket, mellan eller lite och så ska man jobba så hästarna blir så lite som möjligt av allt och harmoniska.

Det här har jag också alltid gjort utan att kolla på filmen fast kanske mer omedvetet. Man tar sitiutionerna som de kommer och reder ut de och de brukar alltid bli bättre.
Men för andra så blir det helt fel och det bli farligt..
Men då tycker jag att det är bra att det finns.

Jag tycker vetenskapen är bra MEN de ska inte gå över och bli en maskin utan man måste veta att det är ett djur och en varelse.. Och en kompis man ska ha kul med. Men filmen underlätta min förståelse för min häst.. Vilket jag tycker är kul.
 
Sv: parelli

Däremot skulle jag (trotts deras extrema inriktning) gärna vilja åka på en NHE kurs eftersom även om de är extrema, så sätter de hästarna och deras välmående i centrum. De är extrema mot sina tvåbenta medlemmar. (inte rida med bett tex)

Vad är NHE, vad står det för? :confused: Berätta jag är jättenyfiken!

TILL ALLA!
Jag håller på med PNH men jag har inte sett hela filmen som ni diskuterar. Jag kan hålla med er om att hanteringen mot hästen inte ser speciellt trevligt ut i de klippen som visas och det är mycket möjligt att det skulle gå och lösa på något annat sätt.

Däremot vill jag ändå försvara PNH då jag tycker att det är väldigt bra utbildningsmaterial och jag har fått en mycket bättre relation till mina hästar sedan jag började med PNH. Det är synd att detta klipp smutskastar hela PNH filosofin för den är absolut inte dålig och tanken är att hästarna hela tiden ska må bra och vara lyckliga och trygga! Man hanterar dem med "Love, language och leadership" som Pat brukar säga!
 
Sv: parelli

Jag håller med dej... Men de måste ju också lära sej någon gång med unghästar. Jag har varit med om folk som aldrig skulle klarat hitta den rätt känslan för hästar om de inte började med NH.
De får exempel lära sej att är man osäker bli hästen det. Helt självklart för dej och mej. Men de kan det inte vara för alla och behöver lära sej det..
Bara för att man har rätt känsla så måste ju andra få chansen att lära sej den.
Eller är det bättre att de håller på tills hästarna blir farliga och de själva blir skadade?
Genom PNH får du lära dej hur du ska få känslan ungefär som att lära dej att läsa..
De går igemom mycket som du inte ser. Men många tränar bara fram rätt känsla..
Jag har aldrig hållt på med höger vänster och flytta hit och dit.

Men de jobbar med hästen på marken blir säker ihop med hästen och hittar sin självkännsla med hästen. Det som vi gör i sadeln eller annat..

Unghästar är inte svårare att läsa av än äldre, så kan man läsa av en äldre så har man inga problem med en yngre.

Det exemplet du gav får man lära sig på många andra ställen också jag har hört den från tre olika personer som inte har något att göra med NH men aldrig från en NHare.

Ja andra måste också få den tiden det behöver för att lära sig känslan för hästar men inte men inte på hästen bekostnad.
 
Sv: parelli

Det jag ser att många här inte verkar förstå är Engelska. Då Linda Parelli i sitt statement om videon förklarar varför hon gör som hon gör. Och varför hon inte gör detta i videon är för att detta är en oerhört extrem häst. MEN hon förklarar det Level 1 materialet dit videon tillhör.

Och de någon skrivit att hon inte släpper efter för att ge hästen tid att tänka, JO I DEN RIKTIGA VERSIONEN! detta är den klippta, vilken idiot som nu gjort det. Och nej hästen ifrågasätter henne aldrig, för då hade den kollat på henne med båda öronen och ögonen, vilket är just det den Aldrig gör!

Men ta och lär er ENGELSKA OCH LÄR ER ATT ANVÄNDA LEXIKON! så kanske ni efter 7 gången efter att ha läst det här http://parellihorsemanship.wordpress.com/2010/03/11/a-statement-from-linda-parelli/

Kan förstå vad hon gör och varför. Hur hästen var dagarna efter, och vad ägaren faktist tyckte och vad den gör med hästen i dagsläget!

För jag säger hellre tittar jag om på den videon flera gånger, för jag som sett hela paketet vet att hon kommer igenom till hästen, och även att ägaren kan börja använda hästen utan att vara i fara. Hellre kollar jag på det, är på det djurplågeri-liv många hästar lever idag, inspänningstyglar,rollkur,fel användning av bett, slås in i transporten eller spolspiltan av 6 pers, eller sparkas över ett hinder..!

För hur duktiga är dagens godkända tränare? Jo så pass duktiga att vi köpte ett sto för kraftigt reducerat pris för att hon bockade av alla som satte sig upp på henne! Så vad gjorde att jag faktiskt kan rida henne nu? Jo vi med Parellis program! Men det är en annan typ av häst, right brain introvert, hade man använt samma metod som Linda använder på videon (extrovert) så hade våran häst faktist tagit självmord.
Det är det viktigaste som få människor förstår, en metod = alla hästar. FEL. Olika hästar = olika metoder, och hur många olika hästar i världen finns det? Jo många!

Keep it natural :D
www.naturalparellihorse.blogg.se

I think I can safely say that most of the people here know their English.

I logged onto The Parelliies and read Lindas and Paul H. statements.
Too make a long story short, this Mr. H got it in his head too addopt an 11 year old Tramatized horse that lost the sight of it´s left eye.
The horse had developed a Fear and Misstrust of People.
Instead of putting the horse down it was decided a Bleeding Heart with from what I understand had very little horse expieriance "would save him"!
All very well and good:
The film taken over 5 years ago was a 5 day seminar Leval 1.
Windy day, the horse is Nervey, Spooky, High Strung.
At the Parelli Center, strainge enviorment, smells, straingers.
Some 2-leged woman jerking on his head, hitting his body and legs on his blind side with the end of a rope trying too get his attention when she knows the horse has a history of being misstreated my humans!

Reaction:
Bad choice of film too show up on the internet, and a quick Defence Position too cover up a messed up Training Pass! (one wonders what goes on when the camara is not running?)
Mr. H having too support Parelli with his letter as he was unable too deal with a Traumitized Horse himself from day 1.

(In my eyes watching the horse in the film there was nothing seriously wrong with him, other than he did not understand what was being asked, as I did not understand what Parelli was asking)

As I said in my last letter here:
Linda Parrelis handling of the horse as shown in the film was WRONG!
Az
 
Sv: parelli

Är det inte Alexander Nevzorov(stavning?) som avses tro?

Vill också skriva under angående PNH, det är trist att en del är så trångsynta att de dömer ut hela PNH pga några ihopklippta filmsnuttar(som visserligen inte ser trevliga ut, nej).
Ok om man inte vill träna för Linda efter detta, men vad Pat och andra övriga PNH-instruktörer beträffar så vet "ni" inte ett skit om hur de är.
Love Language Leadership - i lika delar :bow:

_____________________________________

Vill dessutom påpeka, för de som säger att det är så enkelt som att bara UUUUMGÅS med hästarna, och ÄÄÄÄLSKA dem, så blir allt bra :cool:

Det blir inte så för alla. Faktiskt. Man kan i åratal älska dem, sköta om dem, rida dem, borsta dem, gå på ridskola och kurser och FORTFARANDE inte lära sig att läsa hästen och FÖRSTÅ vad den säger en. Man kan fortfarande ha problem!
Jag vet, jag är en av dem som INTE har detta i blodet sen innan, trots att jag sysslat med hästar så länge jag kan minnas, jag red nog på ridskola innan jag började på dagis nästan..
Med enkla, väluppfostrade och tålmodiga hästar kan det gå ganska bra ändå, man kan tro att allt är bra. Tills man köper/träffar en häst som inte köper att man beter sig som en amatör. :devil:
Ska jag då vara tvungen att göra mig av med denna älskade häst, bara för att jag ännu inte tillbringat tillräckligt många ÅÅÅÅR i stall, tillsammans med duktiga tränare/uppfödare osv (vem har möjlighet till det? inte jag iaf) Hur många år tar det exakt undrar jag? Jag har väl ridit på ridskola, varit skötare, varit medryttare och haft egen häst omkring 25 år nu. Borde jag istället inse att jag är obildbar, och börja samla frimärken istället? Den traditionella ridningen har haft drygt 20 år på sig att "göra" mig duktig. PNH har haft ca 2,5 år, och tagit mig så mycket längre i min utbildning, kunskap om hästar mm att jag faktiskt håller på att rida in min andra unghäst nu, och med ganska bra resultat, om jag får säga det själv.

Så kom F*N inte och säg att PNH/NH inte har en plats att fylla! :cool::mad:

Ibland undrar jag om ni(inte du Cornelius.. nu har det blivit *KL* för länge sen..) som gafflar på om hur SJÄLVKLART allt bara LÖSER sig om man bara VILL, kanske gafflar på om detta bara för att framhäva er själva och trycka ner oss andra i skorna?
Om jag INTE blivit så framgångsrik med mina hästar som jag är nu, så skulle jag typ gått och grävt ner mig under en sten när jag läser om alla uppblåsta människor som är så j**vla självlärda och naturliga av sig själva :devil: Jag skulle känt mig som en helt värdelös hästmänniska, och kanske gett upp till och med. Nu har jag lärt mig att jag är inte obildbar, jag är tom ganska duktig, det handlar om att vi alla har olika inlärningssätt, och det traditionella har inte passat mig. Och jag är garanterat inte ensam.

PNH är(vad jag vet) den enda "metoden/vad-ska-man-kalla-det" som faktiskt anlitat en PROFESSOR i VUXENINLÄRNING för att hjälpa till att utforma utbildningen så att så många som möjligt ska kunna tillgodogöra sig detta.

...
Jag censurerar resten för nu har jag lyckats elda upp mig så det blir bara svammel... vill avsluta med:

SKÄMS!!

på er som trycker ner andra bara för att de inte fått rätt utbildning i det de vill göra med sina hästar! TÄNK lite på hur ni uttrycker er! Alla ska ha en chans att lära sig...
:devil:

Vad är NHE, vad står det för? :confused: Berätta jag är jättenyfiken!

TILL ALLA!
Jag håller på med PNH men jag har inte sett hela filmen som ni diskuterar. Jag kan hålla med er om att hanteringen mot hästen inte ser speciellt trevligt ut i de klippen som visas och det är mycket möjligt att det skulle gå och lösa på något annat sätt.

Däremot vill jag ändå försvara PNH då jag tycker att det är väldigt bra utbildningsmaterial och jag har fått en mycket bättre relation till mina hästar sedan jag började med PNH. Det är synd att detta klipp smutskastar hela PNH filosofin för den är absolut inte dålig och tanken är att hästarna hela tiden ska må bra och vara lyckliga och trygga! Man hanterar dem med "Love, language och leadership" som Pat brukar säga!
 
Sv: parelli

Unghästar är inte svårare att läsa av än äldre, så kan man läsa av en äldre så har man inga problem med en yngre.

Ja andra måste också få den tiden det behöver för att lära sig känslan för hästar men inte men inte på hästen bekostnad.


Precis.... Hästar är inte utomjordingar... att läsa en häst kan man endast genom att umgås med dom, studera och vara både lyhörd och ödmjuk....
Dessutom, har man väl lärt sig läsa en häst, kan man läsa andra... Som jag ser på saken så hjälper inte all NH i Världen om du inte kan använda ditt hjärta, sunt bondförnuft och har ett i övrigt vettigt tänkande... Männsikan måste lära sig att vara mer analytisk på sitt EGET beteende bättre, för där finns många fel och brister som i sin tur startar en reaktion hos hästen...
 
Sv: parelli

Jag förstår hur du menar.. ärligt..:laugh: och som jag skrev tidigare, det är många komponenter som ska in i pusslet och visst, för vissa kan just kanske dessa stegprogram vara själva förlösande faktorn..vilket då är jättebra... MEN... jag ser en fara i att ropa NH så fort en häst gör si eller så, eftersom NH inte är en färdig vara du kan köpa över disk, utan du ska lugnt och sakta lära dig TÄNKA annorlunda, för i tänket kommer sedan en handling, du ska lära dig se händelsekedjan på ett annat vis, inriktat på de små otydliga tecknen och lära dig åtsidosätta andra ganska löjliga bagateller som kan omskrivas till en hel världsbomb... ...men har du inte rätt tänk blir handlingen fel....

därför tror jag att vi har så pass många Gurusar som struttar runt och tjänar pengar på sitt viftande...
 
Sv: parelli

Precis.... Hästar är inte utomjordingar... att läsa en häst kan man endast genom att umgås med dom, studera och vara både lyhörd och ödmjuk....Ja, fast när man studerar behöver man ju vägledning även, för att lära sig se vad som faktiskt händer... Annars kanske man tittar och tolkar på fel sätt. Precis som i alla studier.
Dessutom, har man väl lärt sig läsa en häst, kan man läsa andra... Som jag ser på saken så hjälper inte all NH i Världen om du inte kan använda ditt hjärta, sunt bondförnuft och har ett i övrigt vettigt tänkande...NH är, enligt inget annat ÄN just hjärta, förnuft, kunskap och vettigt tänkande... Männsikan måste lära sig att vara mer analytisk på sitt EGET beteende bättre, för där finns många fel och brister som i sin tur startar en reaktion hos hästen...

Precis, och det är just DET som PNH fokuserar så mycket på. Att man som människa ska lära sig att se på hästen, om man gör fel eller rätt. Det handlar INTE om att lära hästen något, man lär sig att titta inåt, att om det blir fel så är det för att man givit fel/otydliga signaler...

Allt detta lär man sig om PNH när man studerar det, men GÖR man inte det, utan bara tittar på en ihopklippt snutt och sedan dömer ut hela programmet... Ja, då ska jag inte skriva vad jag anser om det, eftersom det inte är vidare snällt. :devil:
 
Sv: parelli

Jag förstår hur du menar.. ärligt..:laugh: och som jag skrev tidigare, det är många komponenter som ska in i pusslet och visst, för vissa kan just kanske dessa stegprogram vara själva förlösande faktorn..vilket då är jättebra... MEN... jag ser en fara i att ropa NH så fort en häst gör si eller så, eftersom NH inte är en färdig vara du kan köpa över disk, utan du ska lugnt och sakta lära dig TÄNKA annorlunda, för i tänket kommer sedan en handling, du ska lära dig se händelsekedjan på ett annat vis, inriktat på de små otydliga tecknen och lära dig åtsidosätta andra ganska löjliga bagateller som kan omskrivas till en hel världsbomb... ...men har du inte rätt tänk blir handlingen fel....
Precis. Och detta menar "ni" att man lär sig bara genom att hålla på med hästar många år? Och vad drabbas de hästarna av medan jag går omkring och lär mig i många år? Är det inte bättre att man börjar träna, går kurser och blir ganska duktig på bara ett par år? Då hinner man garanterat inte sabba lika många hästar..

därför tror jag att vi har så pass många Gurusar som struttar runt och tjänar pengar på sitt viftande...

Den sista meningen får jag inte ihop med resten... vad menar du är anledningen till att "vi har så pass många Gurusar som struttar runt och tjänar pengar på sitt viftande..."?

Enligt mig är anledningen att det har uppstått ett stort behov av att lära folk hästhantering, för där fallerar ridskolorna.
Jag vill mena att om ridskolorna lärt ut hästhantering på ett korrekt sätt så hade det var DE som tjänat stålarna. Nu har istället andra stigit fram och tagit tag i det. Ser inget fel i att ta betalt för det man är bra på. Så gör vi väl alla på jobbet? Förväntar oss att någon ska ge oss pengar för att vi är duktiga på det vi gör?
 
Sv: parelli

Måste fråga, anser du att alla NHare kommer med ursäkter som RK och skarpa bett?

Du får gärna skilja på NH och NH (men det kanske du gör). Det finns ju så många olika inriktningar och människor så att det blir fel är oundvikligt.
Jag håller på med NH och håller kurser och lektioner, däremot skulle jag aldrig i mitt liv tycka att det på videon ska få repressentera NH...

Självklart inte. Det finns klokt folk och idioter inom alla typer av hästhantering. Jag tycker faktiskt att "NH" som filosofi har något att säga, och det gör mig ledsen när man ska absolut försvara såna här dumheter bara för att det är ett "stort namn" som viftar med repet och för att det heter "NH". Det blir som en religion ju.....

Och det är inte första gången jag har sett här på Buke, när det kommer kritik mot något/någon som utger sig för att vara "NH" att man drar till med rollkur, hästar som inte får gå ut, hästar som har täcke på sig när det är 20 grader varmt, mm mm....försvara en ytterlighet eller en sorts dålig hantering med en annan, det är hur meningslöst som helst....

Jag tror att dom flesta av oss söker den gyllene medelvägen :)
 
Sv: parelli

Är det inte Alexander Nevzorov(stavning?) som avses tro?

Vill också skriva under angående PNH, det är trist att en del är så trångsynta att de dömer ut hela PNH pga några ihopklippta filmsnuttar(som visserligen inte ser trevliga ut, nej).
Ok om man inte vill träna för Linda efter detta, men vad Pat och andra övriga PNH-instruktörer beträffar så vet "ni" inte ett skit om hur de är.
Love Language Leadership - i lika delar :bow:


Helt korrekt menade jag Alexander.


Är inte Linda Pats fru? (har alltid trott det).
Har liksom likgjort Linda med Pat, de kanske itne alls är likadana i sin hantering?



Visst ska man se hela filmen, men samtidigt är resan till resultatet minst lika viktig som själva resultatet efteråt.
De flesta har vi set thur Endospike det lilla äcklet behandlar sina hästar, och hur "lättridna" de sedan bli... Och de flesta (de vettiga) av oss anser att det är helt vidrigt det han gör, och att hur hästarna sedan blir inte är värt det.

Jag kan anse likadant efter att ha sett denna lilla snutt, jag ser för mycket fel i det Linda gör för att anse att det är ok oavsett hur bra resultatet än blir. Ska kolla om jag kan sätta röst på det jag ser att hon gör fel, det krävs dock att jag laddar ner det material som videon på youtube innehåller och då är frågan om jag inte bryter mot lagen.

Jag har inget emot de PNHare som jag sett tidigare, kanske har jag sett de vettiga. Å andra sidan har jag inte sett hur de hanterar hästarna från början. Dock har jag aldrig fått intrycket av att du varit såhär mot din häst Skuggi, vilket får mig att hoppas att det finns alternativa vägar att gå.


Nå avslutar denna post med att fråga igen, vem är Linda Parelli? Pats fru? Och hur stor skillnad är det mellan Pat och Linda?
 
Sv: parelli

Fast efter lite "närkontakt" med NHE är min åsikt att det är flum. Väldigt mycket "gör så här för att det är så man ska göra".

/Migo



Ha ringen erfarenhet av närkontakt, har dock varit med i skolan och medlem på forumet. Slutade för att det var för sektliknande (vilket jag berättat om förr). Att ens vara öppen för att någon annan kan rida med bett var en stor synd...

Jag anser att rom inte byggdes på en dag och att alla ridskolor inte Kan byta till bettlöst över en dag, eller ens ett år...


Men däremot skulle jag gärna se hur de arbetar emd en häst för att lära den trick.
 
Sv: parelli

Helt korrekt menade jag Alexander.


Är inte Linda Pats fru? (har alltid trott det).
Har liksom likgjort Linda med Pat, de kanske itne alls är likadana i sin hantering?
Jovisst är hon hans fru, men det betyder ju inte att hon är som person eller i sina handlingar precis lik sin man ;) man är ju den man är med energi osv. Jag tror att det kanske inte blivit samma om det varit Pat som tog repet, eftersom de flesta hästar bara avgudar honom när de kommer nära ;) utan att han ens gör nått. Personligen har jag fått intrycket att att Pat är den som har feelingen sas, Linda har hjälpt att sätta ord på hans ..instinkter.. kanske man kan säga. Betyder ju inte att Linda är perfekt och världsbäst i varje situation. Jag vet tex exakt hur man BORDE göra i många situationer, men jag skulle aldrig kunna utföra det, för jag har inte nog med skills :angel:


Visst ska man se hela filmen, men samtidigt är resan till resultatet minst lika viktig som själva resultatet efteråt.
De flesta har vi set thur Endospike det lilla äcklet behandlar sina hästar, och hur "lättridna" de sedan bli... Och de flesta (de vettiga) av oss anser att det är helt vidrigt det han gör, och att hur hästarna sedan blir inte är värt det.

Jag kan anse likadant efter att ha sett denna lilla snutt, jag ser för mycket fel i det Linda gör för att anse att det är ok oavsett hur bra resultatet än blir. Ska kolla om jag kan sätta röst på det jag ser att hon gör fel, det krävs dock att jag laddar ner det material som videon på youtube innehåller och då är frågan om jag inte bryter mot lagen.

Jag har inget emot de PNHare som jag sett tidigare, kanske har jag sett de vettiga. Å andra sidan har jag inte sett hur de hanterar hästarna från början. Dock har jag aldrig fått intrycket av att du varit såhär mot din häst Skuggi, vilket får mig att hoppas att det finns alternativa vägar att gå.
Nej, nej, det har jag inte. Men så har jag nog inte ställts för ett så svårlöst problem, och jag skulle inte ge mig in i det heller. Det ska ju inte bli sådär som i filmen, som sagt. Man jobbar med hästen från grunden och tar den inte utanför sin comfortzone hur som helst. Nu blev det ju uppenbarligen tokigt, men detta är alltså inte visat som en lektion i hur man gör när ens häst blir rädd...


Nå avslutar denna post med att fråga igen, vem är Linda Parelli? Pats fru? Och hur stor skillnad är det mellan Pat och Linda?

Hur stor skillnad? Jag vet faktiskt inte rent formellt vad för Level Linda har... men jag skulle säga att skillnaden ändå är ganska stor. För Pat "har det" medan Linda har fått lära sig, jag tror det alltid kommer vara en skillnad mellan sånt.
 
Sv: parelli

Hur stor skillnad? Jag vet faktiskt inte rent formellt vad för Level Linda har... men jag skulle säga att skillnaden ändå är ganska stor. För Pat "har det" medan Linda har fått lära sig, jag tror det alltid kommer vara en skillnad mellan sånt.
Det finns ett ordspråk som lyder.
Det finns ett sätt för hästfolk,Och ett för övriga.

och jag tror faktiskt att hadde Pat tagit denna häst i stället för Linda hadde det nog inte sett likadant ut?Just för att han har "det" men inte hon. Och det är väl här jag kan anse att det blir ett problem .de som har det tror jag har betydligt lättare att lära sig förstå hästen än den som inte har det. PNH för människor med känsla tror jag kan var bra..men för de utan ..ja då blir det inte helt lätt ..och jag tror inte för hästarnas skull att det är vidare klokt då att sälja sin "lära" via DVD osv och speciellt inte med matrial som det denna tråd handlar om till "vem som helst" Men för pengar ..ja då är människan villig att gå hur långt som helst.Det är för mig beklagligt att detta används som studiematrial Hur tänker man då??
Dessa klipp hadde jag velat se (eller ja helt inte alls) som vägledning i hur man absolut inte ska göra. och hadde velat ha hänvisning till hur man ska göra i stället.

Jag tycker det är pinsamt..och jag kan inte förstå hur Pat kunnat släppa igenom det här..för helt ärligt jag hadde högre tankar om honom än så.

Och det är då kanske inte så konstigt heller att man kan se pnh människor veva slå ruska och dra i sina hästar tex när dom ska lasta så dom till och med får märken efter rep över länd och rygg och är alldelens löddriga i svett.oavsett level man är på är det tydligen ok..linda gör ju så på en "hård häst"

Barn gör inte som man säger.. barn gör som man gör
 
Sv: parelli

Måste fråga när det ändå finns så många PNH människor i tråden. säljs PNH paketen öht på svenska? eller är det engelskt tal och text på samtligt matrial från PNH?
 
Sv: parelli

*kl*
egentligen kan man sammanfatta NH o egentligen det mesta av vår hästhantering under kategorin negativ förstärkning. Gör man det bra med timing och känsla kan man få fantastiska resultat och det är lika bra som något annat, har man inte det så är det bara repvifteri och stora gester, hårda skänkalr mm och hästar som inte förstår.

* innan någon blir upprörd, negativ här betyder endast att något tas bort. ex tryck - eftergift och inte att det är fel och otrevligt.*
 
Sv: parelli

Mmmm, jag tycker bara att just NH är ganska överreklamerat som just företeelse... och jag ser en fara med alla självutnämda profeter som tolkar och vrider och vänder, försvårar och döper om för att dels verka kunnigare än vad dom är, lura folk till att tro att det är rena rama Nirvana och för att försöka säkerhetsställa just deras teknik som GÅVAN.... NH är inget VETENSKAPLIGT, det är ett tänk utifrån hästen och kan fungera som ett ledsnöre när man ska komma åt vissa saker men även när man vill utöka sin egen kunskap, dock måst man kunna filtrera allt och sedan anpassa....

fast vetenskapligt är det oavsett om man anser att det är en GÅVA eller inte! Det är Negativ förstärkning, oavsett om man tänker ledarskap, känsla mm. (har själv jobbat med NH tidigare) Man lägger på ett ryck på hästen och belönar med eftergift. Allt vi gör med hästen är vetenskapligt förankrat inom beteendeläran, ex mycket av djurträning hamnar under operant betingning och till viss del under klassisk betingning. Man behöver inte intressera sig för det men det finns där.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hej! Efter uppdateringen på Apple Watch så har det försvunnit den där symbolen som man trycker på för att en telefon ska plinga till...
Svar
2
· Visningar
574
Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
879
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag har blivit med Apple Watch, en 8 på 45 mm. Trivs inte riktigt med silikonarmbandet som följde med och försöker därför hitta något...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Den här kanalen livesänder hela CSC gratis: https://www.youtube.com/@K9SportStream CSC är motsvarande EM, minus Irland, Skotland, Wales...
Svar
12
· Visningar
1 001
Senast: Kildegrei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp