Pass och registrering, Hjälp!

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Hej!

Jag har aldrig registrerat en häst och nu är det första gången...

Det är en tjuvbetäckning men vi vill registrera henne med stam hos ASVH, då vi vet vem pappan är. Är det hingstägaren som skall stå för språngrullen eller är det jag? Enligt en som även hon fått sin häst tjuvbetäckt av samma hingst och fick föl innan min häst betalade denna hingstägare språngrullen åt henne..
Det är en svenskt halvblod, pappan är då en Icke-godkänd hingst som blivit kastrerad nu.
(Mamman är rent halvblod med fin stam.)

Jag har redan tagit ut en veterinär som har chippat och gjort en signalementbeskrivning på fölet.

Och nu till det krångliga, jag förstår ingeting på deras hemsida..
Har tittat runt där utan att förstå någoting :confused: (tänkte ringa ned imorgon måndag om inte annat.)

Tacksam för hjälp!
/Rebecca
 
Sv: Pass och registrering, Hjälp!

Hingsten är alltså ASVH registerad?

Eftersom passhandlingarna numera ska vara inskickade innan 30/9 så är det lite dyrare nu, men skicka in dom innan 30/11 så slipper du ännu högre avgift. Passet kostar dig 1750kr men observera att avgiften för språngrulla tillkommer är väl 5000kr om jag inte minns fel.

Det andra tjuvbetäckta fölet efter samma hingst är alltså också fött i år? och hingsthållaren betalade språngrullen för den?
Då tillkommer isf inget på sitt sto eftersom den redan är löst. (betalas bara en gång/år oavsett antal ston)

DNA-typning kommer göras mot pappan om du vill ha stammen utskriven i passet, kolla så att han redan är DNA typad annars kommer du behöva be en ID-kontrollant/veterinär att ta tagel från honom och skicka in det också.
 
Sv: Pass och registrering, Hjälp!

Jo han är registrerad hos ASVH.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/201969-dawson-swb

Den andra hästen som också var tjuvbetäckt med samma hingst fick sitt föl i Augusti 2008 och hingshållaren betalade dennes språngrulle.
Hon som hade den andra tjuvbetäckta stoet tog DNA-analys. Och han var den ända som var hingst som gick i samma hage som stona. (Dvs hingsthållaren släppte in hingsten i samma hage som en massa ston och trodde inte kulorna kommit ner ordenkligt = han beetäckte ston.)

Mitt föl är född 7 April 2009.
Jag vet att det har blivit dyrare efter 30/9.

Är det jag som ska betala språngrullen som ligger på 5000:-?
(Hingsthållaren döljde även att det var en halvbror till mitt sto som betäckte henne, tills jag frågade vem hingsten var och kollade upp denne hingst..)

MVH
Rebecca
 
Sv: Pass och registrering, Hjälp!

Normalt om man följer reglerna är det hingstägaren som ska betala den till ASVH i det här fallet. Men det ska vara gjort innan ett datum i slutet på september det år betäckningen sker, samma tid som för alla andra hingstar som haft licens och ska redovisa antalet ston.
Till detta kommer en SH-avgift som ska betalas för alla ston som är i avel. Tror att det är 400 kronor fortfarande. Även den skulle ha varit betald förra året. Så det du får göra är att kontrollera vad hingstägaren har och inte har gjort förra året. Om du redan köpt hästen så säger reglerna att det är du som ägare som ska se till så att den har registreringshandlingar d v s pass. Så ASVH kommer att debitera dig för alla kostnaderna. Med andra ord så blir det din sak att försöka få hingstägaren att betala i år det som skulle ha varit betalt förra året om det nu inte är gjort.

Det blir en massa problem när man inte följer de regler som finns.
 
Senast ändrad:
Sv: Pass och registrering, Hjälp!

Språngrulla är något man för inte betalar. Språngrulla skickar hingstägaren in på varje hingst, där uppger man vilka ston hingsten betäckt stam och ägare. Detta görs årligen, året därpå skickas en kopia in och resultatet av fölningarna.
Hingstlicens kostar 5000:- och ska alltis lösas innan hingsten betäcker. Nu lämnar endast ASVH ut licens till "godkända" hingstar så licens skulle varit löst och betalt hos SH innan hingsten betäcker.
För att få med stam på din avkomma behöver samtliga berörda vara DNA testade, sto, hingst och föl. Du kan möjlightvis få grå papper hos ASVH men dom kan också vägra ta emot avkomman för registrering.
När man håller på och betäcker så här huller om buller får man räkna med fördyrande avgifter och straff avgifter. Stoavg ska också betalas i samband med språngrulla och det kostar 250:- blir man försenad med den kostar det 250:-x 6
Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Jag fick iår mitt första föl så jag känner mig väldigt novis på detta och har lite funderingar om registrering. Mamman är häst med...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: cirkus
·
Avel Har förstått att alla importhästar behöver komplettera sitt utländska pass med ett svenskt. Min fråga är vilket rasförbund väljer jag...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 391
Senast: Beeboppe
·
Avel Om man köper en 2-åring som är född i Sverige och alltid stått i Sverige men är registrerad i Mecklenburg-förbundet eftersom pappan...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: gylle
·
W
Avel Hej! Har lite frågor angående pass. En hel djungel det där med pass verkar det som. Jag har ett sto som är min gamla tävlingshäst...
Svar
3
· Visningar
1 392
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp