Svenskt pass till importhäst – registrera var?

Vi får ta ut en ID-kontrollant iallafall då hästens konturdiagram troligen behöver ritas om. Veterinären som var ute tyckte inte det stämde i passet :yuck: Dessutom funkade inte chipläsaren så att hästen kunde kontrolleras mot passhandlingen. Passet är polskt och veterinären trodde inte ens hästen var chippad först, tills jag (språkgeniet :D) upplyste "hen" om att raden "Transpondras" måste betyda chip :o

Min ena häst har polskt pass, men alla rubriker står på engelska också. Gör det inte det i ditt pass?

/Lizzie
 
Min ena häst har polskt pass, men alla rubriker står på engelska också. Gör det inte det i ditt pass?

/Lizzie
det borde det nog göra.
Jag var ute och kollade en polack och där var alla rubriker på flera språk. Men inte färg och tecken. SÅ vi körde google translate på färgen - och se på sjutton, det betydde mörkbrun och det stämde ju!
 
Alltså, detta är så rörigt. Jag var iväg med min import nu och id-kontrollanten gjorde en kråka och stämpel på en sida i passet. Men hon fyllde inte i konturdiagrammet, det var inte ifyllt innan heller. Sen så läste jag på ASVH att man måste ha ett ifyllt diagram? Måste jag göra om hela proceduren nu? Håhå jaja. Det är en KWPN.
 
Jag har fattat det som att länstyrelsen ska hålla koll på om de utländska hästarna är tilläggsregistrerade och är dom inte det vid en ev kontroll så ska länstyrelsen UPPLYSA OM ATT HÄSTEN SKALL TILLÄGSREGISTRERAS....
Sker inte detta så kan senare ett vite föreläggas.
Så jag kommer vara olydig tills länstyrelsen personligen upplyst oss att pållen behöver TILLÄGSREGISTRERAS .
Jag kommer för första gången ingå civil olydnad .
 
Alltså, detta är så rörigt. Jag var iväg med min import nu och id-kontrollanten gjorde en kråka och stämpel på en sida i passet. Men hon fyllde inte i konturdiagrammet, det var inte ifyllt innan heller. Sen så läste jag på ASVH att man måste ha ett ifyllt diagram? Måste jag göra om hela proceduren nu? Håhå jaja. Det är en KWPN.

Är det en gammal häst? Låter konstigt om det inte är ifyllt. Det brukar finnas två, säker på att du kollar på rätt?
 
Med risk för att bli dumförklarad. :D Men frågar man inget så får man inget veta. ;)
Måste alla raser tilläggsregistreras? Om man har en importerad Quarter från Tyskland, räcker inte det tyska passet då?

Du med quarter eller paint behöver inte göra nått.
"Undantaget är om din häst redan är stambokförd eller
registrerad hos en svensk avelsorganisation."
Du är ju med i SAAHR som är till för quarter/paint och Appaloosa. (de amerikanska raserna)
Annars hade ju både Paintförbunder och Quarterförbunder gått ut med info till medlemmarna långt innan om detta.
 
Du med quarter eller paint behöver inte göra nått.
"Undantaget är om din häst redan är stambokförd eller
registrerad hos en svensk avelsorganisation."
Du är ju med i SAAHR som är till för quarter/paint och Appaloosa. (de amerikanska raserna)
Annars hade ju både Paintförbunder och Quarterförbunder gått ut med info till medlemmarna långt innan om detta.

Ops gick lite fort, var visst vi också läs här vår förening Spha kommer med info på deras sida inom kort kolla du på din också. http://www.saahr.se/registrering/registrering.html
 
Har inte riktigt hit att göra, men eftersom att flera har polska pass så måste jag passa på att fråga...
Hade en ID kontrollant ute igår inför tilläggsregistreringen. Hon frågade om i vilken ordning födelsedatumet står då det endast står
"Data urodzenia/date of birth : 10.02.2007"
Jag har alltid tagit för givet att det är just den 10 februari. Men det kan ju faktiskt vara den 2 oktober. Svårt att avgöra när båda är siffror under 12.
Så ni som har polska pass; hur står datumen för er? Månad eller dag först? Totalt oviktigt egentligen, men måste ändå få veta... :p
 
Har inte riktigt hit att göra, men eftersom att flera har polska pass så måste jag passa på att fråga...
Hade en ID kontrollant ute igår inför tilläggsregistreringen. Hon frågade om i vilken ordning födelsedatumet står då det endast står
"Data urodzenia/date of birth : 10.02.2007"
Jag har alltid tagit för givet att det är just den 10 februari. Men det kan ju faktiskt vara den 2 oktober. Svårt att avgöra när båda är siffror under 12.
Så ni som har polska pass; hur står datumen för er? Månad eller dag först? Totalt oviktigt egentligen, men måste ändå få veta... :p

10 feb 2007 tolkar jag det som, är ju konstigt om de skulle skriva månad, dag och år istället för dag månad år eller år,månad, dag..
 
Jag förstår inte hur ni köper detta med tilläggsregistreringen ?
Alla andra länder utom Sverige
Tex Danmark tolkar att man ska tillägsregistrera hästar som kommer in i landet efter den 1 jan 2016 .
Hoppas någon tar detta beslut från länstyrelsen vidare hur detta ska tolkas och tills dess kommer jag inte tillägsregistrera en häst .....
Det händer inget , inga böter vite eller nåt förrän länstyrelsen har påpekat till dig att du måste tillägregistrera pållen och gör du inget då så kan man tillägnas vite .
Nej kommer inte låta asvh få 800kr för en tilläggregistrering på en häst som har pass och är Chippad !
 
Jag förstår inte hur ni köper detta med tilläggsregistreringen ?
Alla andra länder utom Sverige
Tex Danmark tolkar att man ska tillägsregistrera hästar som kommer in i landet efter den 1 jan 2016 .
Hoppas någon tar detta beslut från länstyrelsen vidare hur detta ska tolkas och tills dess kommer jag inte tillägsregistrera en häst .....
Det händer inget , inga böter vite eller nåt förrän länstyrelsen har påpekat till dig att du måste tillägregistrera pållen och gör du inget då så kan man tillägnas vite .
Nej kommer inte låta asvh få 800kr för en tilläggregistrering på en häst som har pass och är Chippad !

Beslutet kommer från Jordbruksverket, inte från Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen har däremot hand om tillsynen av att lagen efterlevs.
Skulle någon anmäla att någon annan inte har tilläggsregistrerat och länsstyrelsen kommer ut och ser det så kan man få betala för en extra offentlig kontroll eftersom anmälan var befogad. Så att skriva att det inte kommer att kosta något är inte helt rätt. Timtaxan är 800 kr/timme, då räknas körtid, kontrolltid och administration in, så det kan snabbt bli några tusenlappar.
 
Jag förstår inte hur ni köper detta med tilläggsregistreringen ?
Alla andra länder utom Sverige
Tex Danmark tolkar att man ska tillägsregistrera hästar som kommer in i landet efter den 1 jan 2016 .
Hoppas någon tar detta beslut från länstyrelsen vidare hur detta ska tolkas och tills dess kommer jag inte tillägsregistrera en häst .....
Det händer inget , inga böter vite eller nåt förrän länstyrelsen har påpekat till dig att du måste tillägregistrera pållen och gör du inget då så kan man tillägnas vite .
Nej kommer inte låta asvh få 800kr för en tilläggregistrering på en häst som har pass och är Chippad !
Det verkade så när jag först läste om tilläggsregistreringen, att det först bara gällde nya hästar som kom till Sverige. Sen ändrades det och gällde alla hästar som var importerade, vet att det var många som blev lite frustrerade på det.
 
Beslutet kommer från Jordbruksverket, inte från Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen har däremot hand om tillsynen av att lagen efterlevs.
Skulle någon anmäla att någon annan inte har tilläggsregistrerat och länsstyrelsen kommer ut och ser det så kan man få betala för en extra offentlig kontroll eftersom anmälan var befogad. Så att skriva att det inte kommer att kosta något är inte helt rätt. Timtaxan är 800 kr/timme, då räknas körtid, kontrolltid och administration in, så det kan snabbt bli några tusenlappar.
Skitsamma om det är Jordbruksverket eller länstyrelsen frågan är om de tolkat de nya direktiven rätt !!!
Om detta verkligen gäller i efterhand eller om det gäller hästar som förs in efter 1 januari 2016 !
För övrigt får hästen vara i Sverige i 90 dagar innebär den ska tilläggregistreras om jag inte minns fel .
 
Senast ändrad:
Skitsamma om det är Jordbruksverket eller länstyrelsen frågan är om de tolkat de nya direktiven rätt !!!
Om detta verkligen gäller i efterhand eller om det gäller hästar som förs in efter 1 januari 2016 !
För övrigt får hästen vara i Sverige i 90 dagar innebär den ska tilläggregistreras om jag inte minns fel .
Det gäller för alla hästar oavsett när dom har eller kommer hit och ska stanna en längre tid.
Här är en bra sammanfattning om vad som gäller:
http://www.atl.nu/h-st/missa-inte-chansen-att-registera-h-sten
 
Har själv ett antal utländska hästar och har aldrig sett det förut. Hur kommer det sig att man skriver månaden först?

Ingen aning faktiskt, men antar att det har med traditioner att göra i likhet med att t.ex. använda metersystemet eller inte.

Här fanns lite intressant information:
https://en.wikipedia.org/wiki/Calendar_date

"There is a large variety of formats for dates in use, which differ in the order of date components (e.g. 31/05/1999, 05/31/1999, 1999/05/31), component separators (e.g. 31.05.1999 vs. 31/05/1999), whether leading zeros are included (e.g. 31/5/1999 vs. 31/05/1999), whether all four digits of the year are written (e.g., 31.05.1999 vs. 31.05.99), and whether the month is represented numerically or by name (e.g. 31 May 1999 vs. 31.05.1999)."

"Gregorian, day-month-year (DMY)
This little-endian sequence is common to the majority of the world's countries. This date format originates from the custom of writing the date as "the 9th day of November in the year of our Lord 2014" in Western religious and legal documents. The format has shortened over time but the order of the elements has remained constant."

Det verkar alltså ha att göra med att man i text skriver ut datumet före månaden och året.

"Vårt" sätt att skriva ut datumet uppges vara standard förutom i Sverige även i Kina, Iran, Japan, Sydkorea, Belgien, Litauen och Ungern.
 

Liknande trådar

Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 597
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
2 995
Senast: Masse
·
Avel Hej! Jag har aldrig registrerat en häst och nu är det första gången... Det är en tjuvbetäckning men vi vill registrera henne med...
Svar
4
· Visningar
1 454
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp