Svenskt pass till importhäst – registrera var?

Har inte riktigt hit att göra, men eftersom att flera har polska pass så måste jag passa på att fråga...
Hade en ID kontrollant ute igår inför tilläggsregistreringen. Hon frågade om i vilken ordning födelsedatumet står då det endast står
"Data urodzenia/date of birth : 10.02.2007"
Jag har alltid tagit för givet att det är just den 10 februari. Men det kan ju faktiskt vara den 2 oktober. Svårt att avgöra när båda är siffror under 12.
Så ni som har polska pass; hur står datumen för er? Månad eller dag först? Totalt oviktigt egentligen, men måste ändå få veta... :p

I min hästs polska pass står det 15.03.2010. Det betyder att det måste vara 10 februari som din häst är född för min kan ju inte vara född den 3:e i månad nummer 15 :D:p;)
 
Va!! :eek:

Blir helt chockad - en veterinär borde kunna engelskan i ett hästpass. I alla fall i min värld!!

/Lizzie

Det kunde hen nog också egentligen, men blev väl förblindad av de polska orden och såg nog inte den finstilta engelskan. Hursomhelst fungerade inte chip-läsaren heller plus att hästen har en ovanlig tigrering på bakdelen och konturdiagrammet verkade inte fullständigt. Hen ville inte godkänna hästen utan bad mig ta ut en ID-kontrollant för att rita om diagrammet. Så det har vi gjort nu och chippet är avläst, allt är i sin ordning och handlingarna kommer att skickas in till SHV nu i veckan.
 
OM jag försöker tänka lite logiskt så ser jag det så här:
Tilläggsregistreringen är för att man ska veta vilka hästar som finns i landet, lite liknande den minutiösa registrering som finns för kor och får (gula lappar i öronen och transportdokument till jordbruksverket varje gång de flyttas, typ...). Om det till och med är så att hästar som lånas hit under en begränsad tid, säg kanske 4 månader, ska registreras - Varför skulle då hästar som importerats tidigare vara undantagna från regeln om tilläggsregistrering? om ALLA andra hästar ska finnas med i det nationella registret...


Så det har vi gjort nu och chippet är avläst, allt är i sin ordning och handlingarna kommer att skickas in till SHV nu i veckan.
Inte SHV väl? Svenska hästars värn har inte med nån registring att göra... ;)
SH hoppas jag att du menade. :idea:
 
Gjorde en liten reflektion idag angående körkort som jag måste förnya
För 150kr får jag ett nytt körkort och för 800kr får jag en stämpel i hästpasset .....-:(
 
OM jag försöker tänka lite logiskt så ser jag det så här:
Tilläggsregistreringen är för att man ska veta vilka hästar som finns i landet, lite liknande den minutiösa registrering som finns för kor och får (gula lappar i öronen och transportdokument till jordbruksverket varje gång de flyttas, typ...). Om det till och med är så att hästar som lånas hit under en begränsad tid, säg kanske 4 månader, ska registreras - Varför skulle då hästar som importerats tidigare vara undantagna från regeln om tilläggsregistrering? om ALLA andra hästar ska finnas med i det nationella registret...

Som jag nu har förstått det, är det ett krav att varje EU-medlemsland ska ha en central databas över alla hästar som finns i respektive land. Sveriges lösning var att tillämpa tilläggsregistreringen. Jag kan personligen tycka att det borde kunnat lösas enklare än detta krångliga förfarande. Men byråkrater gillar väl att krångla till saker... (lite bitter) (och har fortfarande inte fått tillbaka mitt hästpass som jag skickade in till SWB den 17 november)
 
OM jag försöker tänka lite logiskt så ser jag det så här:
Tilläggsregistreringen är för att man ska veta vilka hästar som finns i landet, lite liknande den minutiösa registrering som finns för kor och får (gula lappar i öronen och transportdokument till jordbruksverket varje gång de flyttas, typ...). Om det till och med är så att hästar som lånas hit under en begränsad tid, säg kanske 4 månader, ska registreras - Varför skulle då hästar som importerats tidigare vara undantagna från regeln om tilläggsregistrering? om ALLA andra hästar ska finnas med i det nationella registret...



Inte SHV väl? Svenska hästars värn har inte med nån registring att göra... ;)
SH hoppas jag att du menade. :idea:

@ameo Ja självklart! Du har helt rätt :D
 
Som jag nu har förstått det, är det ett krav att varje EU-medlemsland ska ha en central databas över alla hästar som finns i respektive land. Sveriges lösning var att tillämpa tilläggsregistreringen. Jag kan personligen tycka att det borde kunnat lösas enklare än detta krångliga förfarande. Men byråkrater gillar väl att krångla till saker... (lite bitter) (och har fortfarande inte fått tillbaka mitt hästpass som jag skickade in till SWB den 17 november)
Det stora problemet är att vi i Sverige har femtioelva olika register (olika avelsorganisationer som alla har separata register, på olika typer av databaser) där hästar finns, men inget gemensamt. Så det måste skapas ett helt nytt system för det hela i vårt land.
Om vi bara går till Finland, för att ta ett exempel, så har de redan från början ett gemensamt register för alla hästar - oavsett ras och användningsområde. Så där är det betydligt enklare att lösa problemet.

Sen har väl avelsorganisationerna alltid haft en avgift för att tilläggsregistrera importer, antar jag. Den biten väljer jag att inte ha någon åsikt om - åtminstone inte "öppet"...
 
Det kostar ju att plocka ut id kontrollant också. Det innebär att det blir över 1000:-

Rätt dyrt anser jag.
 
Jag har bott under en sten och helt missat detta med tilläggsregistrering och det skulle ju ha varit gjort innan sista januari så vad gör man nu då? Kan man skicka in det ändå eller är det kört? Jag kan väll inte vara den enda som missat detta :confused:
 
Jag har bott under en sten och helt missat detta med tilläggsregistrering och det skulle ju ha varit gjort innan sista januari så vad gör man nu då? Kan man skicka in det ändå eller är det kört? Jag kan väll inte vara den enda som missat detta :confused:
Skicka in det så fort du kan. Vissa föreningarhar inte hunnit med de som kom in i tid. Tror det värsta som kan hända är den du ska göra det hos tar en högre avgift.
 
Skicka in det så fort du kan. Vissa föreningarhar inte hunnit med de som kom in i tid. Tror det värsta som kan hända är den du ska göra det hos tar en högre avgift.

Tilläggsregistrering är inget nytt. Jag tilläggsregistrerade mitt polska import i ASVH redan 2009, fast då var det frivilligt. Priset för tilläggsregistrering är samma i år som förra året, i alla fall hos ASVH. Jag har inte skickat in papprena på min danska import ännu. Väntar helt iskallt med detta ett par veckor till eftersom då kommer min veterinär - tillika ID-kontrollant - ut för att vaccination och tandkoll. Gör ID-kollen då eftersom jag är för snål för att ta ledig ytterligare en dag och betala för ett extra veterinärbesök

Det är 10 veckors leverans på att få tillbaka passet från ASVH - så jag tror inte det gör så himla mycket att vänta en liten stund...

/Lizzie
 
Tilläggsregistrering är inget nytt. Jag tilläggsregistrerade mitt polska import i ASVH redan 2009, fast då var det frivilligt. Priset för tilläggsregistrering är samma i år som förra året, i alla fall hos ASVH. Jag har inte skickat in papprena på min danska import ännu. Väntar helt iskallt med detta ett par veckor till eftersom då kommer min veterinär - tillika ID-kontrollant - ut för att vaccination och tandkoll. Gör ID-kollen då eftersom jag är för snål för att ta ledig ytterligare en dag och betala för ett extra veterinärbesök

Det är 10 veckors leverans på att få tillbaka passet från ASVH - så jag tror inte det gör så himla mycket att vänta en liten stund...

/Lizzie
Jag minns att jag och en annan i stallet skickade in våra pass i december och det har snart gått 2 månader, så det är garanterat väntetid ja. Måste vara en himla massa pass de får in, som gör att det tar sån tid att få ordning på allt.
 
Jag blir glad att ha en islänning när jag läser om allt krångel för att tilläggsregistrera! Jag behövde inte ta ut id-kontrollant utan skickade bara in passet till sif. Efter en vecka hade jag fått tillbaka passet trots att jag var ute i sista minut...

Däremot tycker jag det är märkligt att olika förbund har olika tillämpningar. Jag hittade ingenstans på jordbruksverkets hemsida om att hästarna skall id-kontrolleras också om de redan har pass :confused::confused:
 
Jag blir glad att ha en islänning när jag läser om allt krångel för att tilläggsregistrera! Jag behövde inte ta ut id-kontrollant utan skickade bara in passet till sif. Efter en vecka hade jag fått tillbaka passet trots att jag var ute i sista minut...

Däremot tycker jag det är märkligt att olika förbund har olika tillämpningar. Jag hittade ingenstans på jordbruksverkets hemsida om att hästarna skall id-kontrolleras också om de redan har pass :confused::confused:

Det beror väl på hur "noggranna" avelsförbunden är med vilka hästar som kommer in i deras stambok - en kontroll att det verkligen är rätt häst som passet som skickas in tillhör.
 
Jag har ett engelsk fullblod och funderar på att tilläggs registrera henne i asvh för att kunna vara med på kvalitétsbedömningen till hösten, måste det komma ut en id kontrollant då oxå trots hon redan är registerad i Sverige?
 

Liknande trådar

Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 597
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Masse
·
Avel Hej! Jag har aldrig registrerat en häst och nu är det första gången... Det är en tjuvbetäckning men vi vill registrera henne med...
Svar
4
· Visningar
1 453
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp