Passa varandras barn istället för dagis

Då faller ju din teori att barnen mår bäst hos sina föräldrar.

Att vi inte bara kan umgås med våra barn fram till dom börjar skolan är ju ganska klart. Men det är stor skillnad på att föra in en ny person i barnets liv som den träffar i sin hemmiljö jämfört med att barnet ska till ett dagis som innebär många nya individer i en okänd miljö. Vad det gäller släktingar eller andra som barnet träffar frekvent kan dom också fungera som anknytningspersoner.
 
Jag har hört många säga det, men den uppfattningen stöds inte av forskning, utan är ju en helt subjektiv värdering. Jag skulle säga att barn som är hemma länge med sina föräldrar också många gånger är det pga föräldrarnas preferens att gå hemma och passa barn i stället för att jobba. :)

Om föräldrarna har som inställning att de "är hemma och passar barn" så kanske det är det som är problemet :)

Forskarna talar om tydliga skillnader - alltså inte marginella - och att dessa hänger kvar vid 15 års ålder (mätt med Pisa-prov).

Så du menar alltså att förskolestart vid 1 istället för 3 års ålder ger tydliga skillnader i resultat på Pisa-prov? Nu blir jag ännu mer nyfiken på att läsa den där rapporten :)
 
Det finns ju massor av möjliga förklaringar till det, allt ifrån föräldrars syn på utbildning till lärarbrist och svag/dålig styrning i skolorna. Förskolorna har dock så vitt jag vet inte nämnts i det sammanhanget.

Det om förskolan la jag till eftersom du skrev,

'Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre.'

Tänkte att om större delen av sveriges alla barn har gått förskola innan skolgång borde ju resultaten vara bättre än vad de nu är. Men vi låg ju bättre till då större antal barn var hemma med sina föräldrar och sysko eller började senare på dagis.
 
Det om förskolan la jag till eftersom du skrev,

'Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre.'

Tänkte att om större delen av sveriges alla barn har gått förskola innan skolgång borde ju resultaten vara bättre än vad de nu är. Men vi låg ju bättre till då större antal barn var hemma med sina föräldrar och sysko eller började senare på dagis.

Det finns en mängd utredningar kring skolans misslyckande och de förklaringar som brukar nämnas är kommunaliseringen, friskolereformen, skolornas märkliga styrning, lärarnas kvalitet och föräldrars syn på utbildning.
 
Om föräldrarna har som inställning att de "är hemma och passar barn" så kanske det är det som är problemet :)



Så du menar alltså att förskolestart vid 1 istället för 3 års ålder ger tydliga skillnader i resultat på Pisa-prov? Nu blir jag ännu mer nyfiken på att läsa den där rapporten :)

googla förskola skola pisa, så lär du få upp den. Skolverket har sammanställt statistiken.
 
Om föräldrarna har som inställning att de "är hemma och passar barn" så kanske det är det som är problemet :)

Nej, föräldrar somjag stött på som är hemma med barnen länge brukar framhålla sitt val ungefär som om det vore ett yrke, att vara hemma med barnen. De brukar ha väldigt höga tankar kring sina pedagogiska förmågor.
 
Jag funderar gärna ett par vändor kring våra val av hantering av våra barn och det faktum att vi är ett av världens tryggaste och rikaste länder men ändå ligger i topp gällande psykisk ohälsa....

Vad menas med att Sverige ligger i topp gällande psykisk ohälsa? Jag ser många svagheter i en sådan slutsats. Vad är psykisk ohälsa? Hur mäter man det och hur jämför man olika länder?
 
I många andra länder används inte förskola så frekvent som i Sverige utan det är mycket vanligare med barnflickor eller att t ex äldre släktingar tar hand om barnen. Många länder har också många fler barn per familj vilket automatiskt gör att barnen är hemma längre.

Vilka länder har många fler barn per familj men är i övrigt jämförbara med Sverige?
 
Det finns en mängd utredningar kring skolans misslyckande och de förklaringar som brukar nämnas är kommunaliseringen, friskolereformen, skolornas märkliga styrning, lärarnas kvalitet och föräldrars syn på utbildning.

Då kan man ju säga att de har det åtminstone lika bra hemma då (om inte bättre) tills alla orsaker kring misslyckandet av skolan är på bättring. Även om inte förskolan är medräknad i det du skriver.
 
I många andra länder används inte förskola så frekvent som i Sverige utan det är mycket vanligare med barnflickor eller att t ex äldre släktingar tar hand om barnen. Många länder har också många fler barn per familj vilket automatiskt gör att barnen är hemma längre.

Är barnflicka positivt menar du? På vilka sätt? Ser du inga nackdelar (i fråga om anknytning och trygghet) med att ha barnflicka?
 
Är barnflicka positivt menar du? På vilka sätt? Ser du inga nackdelar (i fråga om anknytning och trygghet) med att ha barnflicka?

Det undrar jag också över, när jag var barnflicka pratade jag med en annan aupair som var inne på sitt sjunde år, hon menade att hon läst en studie från England (tror jag) om att dessa barn senare i livet hade problem i relationer att knyta an då dem var vana som små barn att viktiga personer i deras miljö plötsligt bara försvann och ersattes med en ny.

Mitt aupairbarn var 2månader när jag började och över året när jag lämnade, det var hjärtskärande hur han reagerade :cry:

Jag har inte letat upp källan eller läst vidare om ämnet utan detta var bara ett tillägg i en pratstund på franska för 8år sedan.
 
Då kan man ju säga att de har det åtminstone lika bra hemma då (om inte bättre) tills alla orsaker kring misslyckandet av skolan är på bättring. Även om inte förskolan är medräknad i det du skriver.

Beror ju på vad man lägger i begreppet "föräldrars syn på utbildning".

I dag verkar ju många föräldrar tycka att bildning är något man sysslar uteslutande med i skolan. Barnen till de föräldrarna har kanske större behov av studieförberedande förskola än barn till föräldrar som ser bildning som något alltjämt pågående.
 
Från barnens håll så kan jag inte se hur det skulle vara negativt, finns ju öppna förskolan om man vill träffa andra barn och föräldrar, samt lekparker.
Jag gick själv aldrig på dagis och inte mina syskon heller, dock gick vi alla på lekis vid 6 års ålder. Något som märktes extremt tydligt när det var skolstart var vilka som kom från dagis och vilka som kom från att ha varit hemma+lekis. Jag upplevde att dagisbarnen var extremt stökiga och jobbiga :p
Jag vill helst inte sätta mitt/mina framtida barn på dagis övht, men hur man ska lösa det rent praktiskt så smidigt som möjligt vet jag inte.
 
Det undrar jag också över, när jag var barnflicka pratade jag med en annan aupair som var inne på sitt sjunde år, hon menade att hon läst en studie från England (tror jag) om att dessa barn senare i livet hade problem i relationer att knyta an då dem var vana som små barn att viktiga personer i deras miljö plötsligt bara försvann och ersattes med en ny.

Mitt aupairbarn var 2månader när jag började och över året när jag lämnade, det var hjärtskärande hur han reagerade :cry:

Jag har inte letat upp källan eller läst vidare om ämnet utan detta var bara ett tillägg i en pratstund på franska för 8år sedan.

Jag har samma funderingar. Har själv jobbat som barnflicka i fyra år åt samma familj. Verkade avundsvärt med en barnflicka som var så trogen, men även om jag blev relativt långvarig lämnade jag över till fjärde barnflickan i ordningen när jag slutade. Bra för anknytningen?

Dessutom gäller det ju att hitta "rätt" barnflicka. Hur lätt är det och hur vet man att man gjort det på förhand?

Näe mitt barn tänker jag aldrig ha barnflicka åt, det är alldeles för individberoende och otryggt.
 
Beror ju på vad man lägger i begreppet "föräldrars syn på utbildning".

I dag verkar ju många föräldrar tycka att bildning är något man sysslar uteslutande med i skolan. Barnen till de föräldrarna har kanske större behov av studieförberedande förskola än barn till föräldrar som ser bildning som något alltjämt pågående.

Ja det är sant. Håller med dig!
 
Då kan man ju säga att de har det åtminstone lika bra hemma då (om inte bättre) tills alla orsaker kring misslyckandet av skolan är på bättring. Även om inte förskolan är medräknad i det du skriver.

Det är ju en väldigt förvrängd tolkning av vad jag just skrev. Var jag så otydlig?
 
Beror ju på vad man lägger i begreppet "föräldrars syn på utbildning".

I dag verkar ju många föräldrar tycka att bildning är något man sysslar uteslutande med i skolan. Barnen till de föräldrarna har kanske större behov av studieförberedande förskola än barn till föräldrar som ser bildning som något alltjämt pågående.

Det finns säkert utvecklat i de många utredningar som har gjorts redan, vad man menar med samhällets och föräldrars syn på utbildning. Men om jag minns rätt handlar det snarare om att samhället har devalverat betydelsen av utbildning, alltså underminerar/motverkar skolans arbete. Spontant tänker jag på att en oskäligt stor del av lärarnas tid numera går åt till att besvara orimliga krav från föräldrar (allt från klagomål på betyg till specialkrav för just deras barn) samt att föräldrar inte sällan väljer att förlägga semestrar till skolterminer, då barnen borde vara i skolan.
 
Från barnens håll så kan jag inte se hur det skulle vara negativt, finns ju öppna förskolan om man vill träffa andra barn och föräldrar, samt lekparker.

Det hade inte fungerat på den orten jag bor på i alla fall. Alla barn är i olika verksamheter, det finns i princip inga barn på öppna förskolan som är äldre än 2 år. Sedan tycker inte jag att öppen förskola och förskola är jämförbart på särskilt många sätt - det är en helt annan "utbildning" att gå i förskola. Betydligt bättre, enligt min uppfattning.
 
Vad menas med att Sverige ligger i topp gällande psykisk ohälsa? Jag ser många svagheter i en sådan slutsats. Vad är psykisk ohälsa? Hur mäter man det och hur jämför man olika länder?

Är tyvärr för dåligt insatt för att veta hur undersökningarna genomförs eller vad deras mer exakta definitioner är så kan inte ge dig några bra svar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 476
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Som rubriken lyder. Går ni som har bar som inte längre sitter i vagn promenader med dem? Gör folk det mera idag? Blev en diskussion...
2
Svar
36
· Visningar
3 250
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp