Passa varandras barn istället för dagis

Är barnflicka positivt menar du? På vilka sätt? Ser du inga nackdelar (i fråga om anknytning och trygghet) med att ha barnflicka?

Massa nackdelar men som jag skrivit innan tror jag mer på att barnen får lära känna en ny person I sin trygga hemmiljö än väldigt många i en dagismiljö.
 
Det undrar jag också över, när jag var barnflicka pratade jag med en annan aupair som var inne på sitt sjunde år, hon menade att hon läst en studie från England (tror jag) om att dessa barn senare i livet hade problem i relationer att knyta an då dem var vana som små barn att viktiga personer i deras miljö plötsligt bara försvann och ersattes med en ny.

Mitt aupairbarn var 2månader när jag började och över året när jag lämnade, det var hjärtskärande hur han reagerade :cry:

Jag har inte letat upp källan eller läst vidare om ämnet utan detta var bara ett tillägg i en pratstund på franska för 8år sedan.

Att barn ska vara med andra vuxna från extremt tidig ålder är absolut inget jag tror på. MEN om jag skulle behöva/kunna välja mellan dagis eller barnflicka när barnet är 1,5 så hade jag valt barnflicka av tidigare nämnda anledningar.
 
Jag blev ganska paff över den här tråden. Menar du att utbildad personal och att lära sig umgänge med andra barn och vuxna skulle vara skadligt? Det låter inte speciellt sunt och väldigt kontrollerande mot barnet. Men visst, jag har varken barn eller är någon expert. Utan jag reagerade bara på hur märkligt det hela lät...

Hur länge tänkte ni passa varandras barn? Jag kanske missförstod någonting.
 
Från barnens håll så kan jag inte se hur det skulle vara negativt, finns ju öppna förskolan om man vill träffa andra barn och föräldrar, samt lekparker.
Jag gick själv aldrig på dagis och inte mina syskon heller, dock gick vi alla på lekis vid 6 års ålder. Något som märktes extremt tydligt när det var skolstart var vilka som kom från dagis och vilka som kom från att ha varit hemma+lekis. Jag upplevde att dagisbarnen var extremt stökiga och jobbiga :p
Jag vill helst inte sätta mitt/mina framtida barn på dagis övht, men hur man ska lösa det rent praktiskt så smidigt som möjligt vet jag inte.

Jag har heller aldrig gått på dagis och har samma erfarenhet som du. Däremot har säkert min uppväxt bland många barn då vi varit fosterfamilj och allt häng i stallet bidragit med massa positivt. Men så funkar väl livet för dom flesta. Inte gå på dagis betyder ju inte per automatik att man sitter hemma och inte ingår i andra värdefulla sammanhang.
 
Som förskollärare vore drömscenariot att barn inte skulle behöva börja innan tre års ålder. I den bästa av världar skulle förskoletiden kunna fungera bra även innan men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Det är alldeles för stora barngrupper och en ettåring måste försöka knyta an till 3-4 pedagoger samtidigt som den ska umgås/vistas tillsammans med 15 små barn till. Vilken ettåring har ett behov av detta? Lägg till de ständiga sjukdomarna som ofta gör att det fattas ordinarie personal, vilket då gör att ettåringen ska knyta an till vikarier, inte alltid samma heller. Omsättningen på vuxna i verksamheten är ofta orimligt hög.

Säg att det är en småbarnsgrupp (1-3 år) med 16 barn och 3-3,5 pedagoger. Eftersom förskolan förväntas vara öppen 6.15-18.15 så kan det inte finnas full personalstyrka under mer än en del av dagen, ca 9-13. Under den tiden ska även pedagogerna hinna ha rast, planera och dokumentera verksamheten samt finnas till hands för barnen. Alla som har haft EN ettåring vet hur ofta men behöver finnas nära, för att trösta, krama och förhindra att barnet skadar sig eller på förskolan andra. Som ni kanske förstår går det inte ihop. Andra arbetsuppgifter som ska utföras är dukning, avdukning, torka bord, sopa golv efter varje måltid, bädda, bädda upp, fylla i diverse dokument, gå på veckomöten m.m. Listan kan göras hur lång som helst.... Så alla som kan och har möjlighet att lösa de första tre åren är i mina ögon hjältar. En parentes ang skolresultat, inte vetenskapligt belagt såklart, men mina 5 barn har gått minimalt på förskola och klarat skolan galant m goda betyg, de är också mkt socialt kompetenta, även barnens kusiner, 7 st, har inte alls gått i förskola och har även de lyckats mkt väl i såväl skola, arbetsliv och socialt.

Behöver jag säga att jag lämnat förskolan för annat arbete? Sorgligt men man orkar inte hur länge som helst.

Blev ett långt inlägg, men, kände att jag ville dela med mig från den s.k verkligheten. Tack för ordet!
 
Men speglar inte det din inställning snarare än barnets? Mina barn är trygga med mig i vitt skilda miljöer därför att jag visar dem att den är okej! Jag delar inte alls din uppfattning. Dessutom - varför skulle en barnflicka utan utbildning och kunskap vara bättre än en utbildad pedagog?

Ja precis men på dagis är du ju inte där.

Inte bättre än en utbildad pedagog men bättre än hela konceptet dagis. Hade jag kunnat anställa en utbildad pedagog så hade det ju varit toppen. Eller som vi tänker nu, 4 vuxna som känner båda barnen väl och som hjälps åt (dessutom har 2 av oss pedagogiska och utbildningspsykologiska utbildningar och professioner)
 
Jag blev ganska paff över den här tråden. Menar du att utbildad personal och att lära sig umgänge med andra barn och vuxna skulle vara skadligt? Det låter inte speciellt sunt och väldigt kontrollerande mot barnet. Men visst, jag har varken barn eller är någon expert. Utan jag reagerade bara på hur märkligt det hela lät...

Hur länge tänkte ni passa varandras barn? Jag kanske missförstod någonting.

I för tidig ålder och med för stora barngrupper och hög belastning på pedagogerna - Ja

I övrigt - Nej

Ang hur länge så så länge det passar alla inblandade eller till dom börjar skolan.
 
Ja precis men på dagis är du ju inte där.

Inte bättre än en utbildad pedagog men bättre än hela konceptet dagis. Hade jag kunnat anställa en utbildad pedagog så hade det ju varit toppen. Eller som vi tänker nu, 4 vuxna som känner båda barnen väl och som hjälps åt (dessutom har 2 av oss pedagogiska och utbildningspsykologiska utbildningar och professioner)

Varför startade du den här tråden egentligen? Du bad om andras synpunkter, men verkar inte ta till dig alls vad som skrivs.
 
Om vi talar om att vara hemma vs. dagis kan jag se på mig och sambon. Jag har det mycket lättare socialt och att ta för mig än honom som var hemmabarn.
Dessutom drar jag inte på mig bakterier/virus lika lätt och om jag får dem så blir jag frisk fortare.

Med vår son fanns det som alternativ att jag skulle gå hemma med honom, men jag anser att det hade varit skadligt för honom då dagis kan ge så mycket mer.

Om ni hade haft fler barn tror jag det hela hade varit lämpligare.
Det ni skulle kunna göra är att vänta till två års ålder och låta dem gå 15 tim i veckan, så får ni båda russinen ur kakan och kan då ta en diskussion om hur ert samarbete har fungerat (svårt att se fördelar respektive nackdelar när man är mitt i det)
 
Som förskollärare vore drömscenariot att barn inte skulle behöva börja innan tre års ålder. I den bästa av världar skulle förskoletiden kunna fungera bra även innan men så ser inte verkligheten ut tyvärr. Det är alldeles för stora barngrupper och en ettåring måste försöka knyta an till 3-4 pedagoger samtidigt som den ska umgås/vistas tillsammans med 15 små barn till. Vilken ettåring har ett behov av detta? Lägg till de ständiga sjukdomarna som ofta gör att det fattas ordinarie personal, vilket då gör att ettåringen ska knyta an till vikarier, inte alltid samma heller. Omsättningen på vuxna i verksamheten är ofta orimligt hög.

Sorgligt att läsa! Jag för min del blev positivt överraskad av förskolan. Jag hade aldrig trott att den skulle vara så bra för mina barn som den faktiskt var. Min äldste var iofs 2,5 år när han började, men det gick galant och han verkligen växte på alla sätt där. Jag fick aldrig några signaler om att han kände sig otrygg och han är verkligen en känslig själ.
 
Varför startade du den här tråden egentligen? Du bad om andras synpunkter, men verkar inte ta till dig alls vad som skrivs.

Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att jag tydligt visar vår ståndpunkt och att vi anser att det är för barnens bästa att inte skola in tidigt. Det var inte det jag var ute efter att diskutera då jag är helt trygg i den övertygelsen. Mina frågeställningar rörde om någon har erfarenhet av liknande upplägg som vi tänker oss och fördelar eller nackdelar med det upplägget.

Att diskussionen sen tar en annan vändning gör mig iofs inget men då jag är på det klara med vad jag tycker ang det som mestadels diskuterats i tråden så är det klart att jag bemöter med mina tankar och åsikter.
 
D
Att barn ska vara med andra vuxna från extremt tidig ålder är absolut inget jag tror på. MEN om jag skulle behöva/kunna välja mellan dagis eller barnflicka när barnet är 1,5 så hade jag valt barnflicka av tidigare nämnda anledningar.

Du väljer slltså en outbildad ung tjej ensam med ditt barn framför en utbildas pedagog i en miljö skapad för ditt barns behov?

För mig är förskola självklar, leka i lokaler gjorda för barnet, social träning och träna på allt möjligt utan föräldrar som är där och petar. Vi 80talister började ofta tidigare än 1,5 år och våra skolresultat var inte sämre?
 
Om vi talar om att vara hemma vs. dagis kan jag se på mig och sambon. Jag har det mycket lättare socialt och att ta för mig än honom som var hemmabarn.
Dessutom drar jag inte på mig bakterier/virus lika lätt och om jag får dem så blir jag frisk fortare.

Med vår son fanns det som alternativ att jag skulle gå hemma med honom, men jag anser att det hade varit skadligt för honom då dagis kan ge så mycket mer.

Om ni hade haft fler barn tror jag det hela hade varit lämpligare.
Det ni skulle kunna göra är att vänta till två års ålder och låta dem gå 15 tim i veckan, så får ni båda russinen ur kakan och kan då ta en diskussion om hur ert samarbete har fungerat (svårt att se fördelar respektive nackdelar när man är mitt i det)

Vi har sambons dotter varannan vecka också och många kompisar med barn i varierande ålder. Sambons dotter går på dagis och är 5 nu. Dagiset är verkligen toppen och är verksamheten fortfarande lika bra om sisådär 3- 5 år så skulle jag gärna låta min dotter gå där. Men vill hitta möjligheter att vänta till iaf 3 års ålder innan dagisstart om vi kan lösa det.
 
Min man var hemma med sin mamma och yngre syskon till dess att han var sju år. De besökte förstås öppna förskolan och kyrkans barntimmar och liknande, men han säger själv att han tror att han haft en lättare skolstart om han fått börja i verksamhet tidigare. Jag gick på dagis med montessoripedagogik och stormtrivdes tydligen (det här var i mitten på 90-talet). Egentligen tror jag att det är svårt att generalisera om vilken form av barnomsorg som är den definitivt bästa.

Vår tvååring har en dagmamma. Jag älskar konceptet och jag är verkligen jätteglad för att allt har fungerat så väl sedan han började i augusti. Vår dagmamma är dels hemma i sitt eget hem, dels i en lokal (förskolelokal) tillsammans med de två andra dagmammorna som finns i närområdet. Alla tre dagmammor är utbildade förskollärare och de har en läroplan att följa, precis som vanliga förskolan. Skulle dagmamman vara sjuk eller ledig har mitt barn en bestämd "extradagmamma" som han får gå hem till. De får alltså vara i både större (=15 barn som mest, då 3 vuxna) och mindre grupper, i hemmiljö, ute och i lokal byggd för förskola. För oss och vår familj är det här upplägget det bästa möjliga (just nu).

Sedan, kanske en töntig parentes men det finns inte dagis (daghem) längre. Det som finns är olika former av förskoleverksamhet.
 
Senast ändrad:
D


Du väljer slltså en outbildad ung tjej ensam med ditt barn framför en utbildas pedagog i en miljö skapad för ditt barns behov?

För mig är förskola självklar, leka i lokaler gjorda för barnet, social träning och träna på allt möjligt utan föräldrar som är där och petar. Vi 80talister började ofta tidigare än 1,5 år och våra skolresultat var inte sämre?

Jag anser inte att miljön på dagis är anpassad efter barnens behov med för få pedagoger på för stora barngrupper.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Som rubriken lyder. Går ni som har bar som inte längre sitter i vagn promenader med dem? Gör folk det mera idag? Blev en diskussion...
2
Svar
36
· Visningar
3 250
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 721
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp