Passa varandras barn istället för dagis

Melisen

Trådstartare
Jag och min sambo har ett barn på 8 månader och våra bästa vänner ett barn på 1 år. Vi träffas med barnen flera gånger i veckan. Vi är alla av åsikten att barnen mår bäst av att vara nära sina anknytningspersoner större delen av dygnet under sina första år och är därav tveksamma till att skola in på dagis vid 1,5 år. Utifrån detta har vi börjat fundera på alternativa lösningar och kommit fram till följande alternativa lösning

Alla 4 föräldrar går ner i arbetstid så pass mycket att vi kan vara lediga 1 dag var/ vecka + 1 dag till/ månad (dvs 5 dagar/ person och månad). Den som är ledig har då hand om båda barnen.

Är det någon som har erfarenhet av ett liknande upplägg? Vi kan när vi tänker kring det endast se fördelar men det kanske finns nackdelar också?
 
Det jag kan se som nackdel är att man då även måste planera all ledighet tillsammans, det fungerar inte att ha semester och åka bort, och vad händer om någon familj lägger sig med tex vinterkräksjuka? Eller annan sjukdom som gör att man inte kan ta hand om varandras barn. Tanken är god och har man flexibla arbeten så kan det mycket väl fungera men risken är att man känner sig låst och att vänskapen splittras istället.
 
Jag och min sambo har ett barn på 8 månader och våra bästa vänner ett barn på 1 år. Vi träffas med barnen flera gånger i veckan. Vi är alla av åsikten att barnen mår bäst av att vara nära sina anknytningspersoner större delen av dygnet under sina första år och är därav tveksamma till att skola in på dagis vid 1,5 år. Utifrån detta har vi börjat fundera på alternativa lösningar och kommit fram till följande alternativa lösning

Alla 4 föräldrar går ner i arbetstid så pass mycket att vi kan vara lediga 1 dag var/ vecka + 1 dag till/ månad (dvs 5 dagar/ person och månad). Den som är ledig har då hand om båda barnen.

Är det någon som har erfarenhet av ett liknande upplägg? Vi kan när vi tänker kring det endast se fördelar men det kanske finns nackdelar också?

Nackdelarna kan väl vara att barnen - i alla fall på gruppnivå - får sämre förutsättningar i skolan. Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre. Fördelarna är väl att just 1,5 års ålder enligt psykologer är en jobbig period för många barn att skolas in.
 
Nackdelarna kan väl vara att barnen - i alla fall på gruppnivå - får sämre förutsättningar i skolan. Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre. Fördelarna är väl att just 1,5 års ålder enligt psykologer är en jobbig period för många barn att skolas in.

Att det är bra med förskola innan skola absolut! Men har ett barn som skolas in som ettåring verkligen bättre förutsättningar i skolan än ett barn som skolas in som treåring?

Vet du var det finns några studier i ämnet att läsa? Skulle vara intressant :)

Till TS tror jag absolut att det kan fungera. Men det gäller nog att man är extremt överens om hur allt ska skötas på förhand. Hur ni ska göra om det inte fungerar som ni har bestämt osv :)
 
Jag är uppvuxen så men våra familjer tog varannan vecka, dvs resp familj fick dela upp fördelningen mamma/pappa själva (27 år sen nu ;)). Den andra familj har och betyder fortfarande otroligt mycket för mig. Minns ju inte så mycket av den tiden men mamma verkade nöjd med upplägget och vi har både blivit helt okej tror jag ;)
 
Det jag kan se som nackdel är att man då även måste planera all ledighet tillsammans, det fungerar inte att ha semester och åka bort, och vad händer om någon familj lägger sig med tex vinterkräksjuka? Eller annan sjukdom som gör att man inte kan ta hand om varandras barn. Tanken är god och har man flexibla arbeten så kan det mycket väl fungera men risken är att man känner sig låst och att vänskapen splittras istället.

Ah det där med sjukdom kom vi på också kan bli svårt, men vi resonerade som så att det bör ändå inträffa så pass sällan att det är hanterbart.

Gällande planerade semestrar (och även vid sjukdom iofs) kommer vi också kunna ha hjälp av våra föräldrar, kompisens finns i samma stad som hon jobbar i och mina finns i samma stad som oss april- september varje år så det bör lösa sig.

Värt att tillägga kanske är att vi alla har väldigt flexibla jobb. Min sambo lägger sina tider helt själv, jag kan styra i stort som jag vill och även jobba hemifrån och min kompis har kontorstid som grund men kan flexa som hon vill. Det är bara hennes sambo som har rena kontorstider.
 
Nackdelarna kan väl vara att barnen - i alla fall på gruppnivå - får sämre förutsättningar i skolan. Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre. Fördelarna är väl att just 1,5 års ålder enligt psykologer är en jobbig period för många barn att skolas in.

Jag tänker att barnen kan få många möjligheter att träna på att vara i grupp utan att det behöver ske just på dagis. Framförallt ser jag inget positivt i att små barn går på dagis, det skulle jag vilja påstå endast är för de vuxnas skull. Men jag kan absolut tänka mig att mina barn kan gå på dagis från de är 3,5 - 4 år och då kanske på halvtid men tiden fram till dess vill vi ju lösa så bra som möjligt :)
 
Att det är bra med förskola innan skola absolut! Men har ett barn som skolas in som ettåring verkligen bättre förutsättningar i skolan än ett barn som skolas in som treåring?

Vet du var det finns några studier i ämnet att läsa? Skulle vara intressant :)

Till TS tror jag absolut att det kan fungera. Men det gäller nog att man är extremt överens om hur allt ska skötas på förhand. Hur ni ska göra om det inte fungerar som ni har bestämt osv :)

Jag har bara läst forskarnas sammanfattning, men den löd att ju längre barnen gick på förskola, desto bättre gick det för dem i skolan. Deras förklaring var att förskolan mer liknande skolmiljön och att barnen var bättre förberedda och vanan vid den.
 
Nackdelarna kan väl vara att barnen - i alla fall på gruppnivå - får sämre förutsättningar i skolan. Förskolan gör barnen förberedda för skolan på ett bättre sätt, samt ställer större krav på anpassning. Den ger övning i att fungera i grupp, att vara självständig i förhållande till föräldrar/nära bekanta, att lösa uppgifter utan detaljstyrning och att ta ansvar och vara gott föredöme för yngre. Fördelarna är väl att just 1,5 års ålder enligt psykologer är en jobbig period för många barn att skolas in.

Fast detdär med sämre förutsättningar i skolan är väl inte riktigt sant. Det finns viss skillnad i början av skolgången, men hemmabarnen tar fort igen det och sen visar skillnader med att föskoleungarna är mer högljuda och stressade än hemmabarnen. Ska se om jag hittar artikeln på detta senare.
 
Framförallt ser jag inget positivt i att små barn går på dagis, det skulle jag vilja påstå endast är för de vuxnas skull.

Jag har hört många säga det, men den uppfattningen stöds inte av forskning, utan är ju en helt subjektiv värdering. Jag skulle säga att barn som är hemma länge med sina föräldrar också många gånger är det pga föräldrarnas preferens att gå hemma och passa barn i stället för att jobba. :)
 
Jag har bara läst forskarnas sammanfattning, men den löd att ju längre barnen gick på förskola, desto bättre gick det för dem i skolan. Deras förklaring var att förskolan mer liknande skolmiljön och att barnen var bättre förberedda och vanan vid den.

Men hur kommer det sig att den svenska skolan ligger så dåligt till enligt PISA om det nu är så bra med förskolan då? Det är väl typ 95 % som går i förskolan som 3åringar. Har svårt att tänka mig att det är de 5 % hemmabarn som drar ner resultaten.
 
Fast detdär med sämre förutsättningar i skolan är väl inte riktigt sant. Det finns viss skillnad i början av skolgången, men hemmabarnen tar fort igen det och sen visar skillnader med att föskoleungarna är mer högljuda och stressade än hemmabarnen. Ska se om jag hittar artikeln på detta senare.

Forskarna talar om tydliga skillnader - alltså inte marginella - och att dessa hänger kvar vid 15 års ålder (mätt med Pisa-prov).
 
Men hur kommer det sig att den svenska skolan ligger så dåligt till enligt PISA om det nu är så bra med förskolan då? Det är väl typ 95 % som går i förskolan som 3åringar. Har svårt att tänka mig att det är de 5 % hemmabarn som drar ner resultaten.

Det finns ju massor av möjliga förklaringar till det, allt ifrån föräldrars syn på utbildning till lärarbrist och svag/dålig styrning i skolorna. Förskolorna har dock så vitt jag vet inte nämnts i det sammanhanget.
 
Jag har bara läst forskarnas sammanfattning, men den löd att ju längre barnen gick på förskola, desto bättre gick det för dem i skolan. Deras förklaring var att förskolan mer liknande skolmiljön och att barnen var bättre förberedda och vanan vid den.

Jag å min sida tror mer på Anknytningsteori och vikten av att inte behöva utsättas för traumat att separeras från sina anknytningspersoner i tidig ålder och dessutom behöva göra det i en miljö som är allt annat än lugn och harmonisk.

Jag funderar gärna ett par vändor kring våra val av hantering av våra barn och det faktum att vi är ett av världens tryggaste och rikaste länder men ändå ligger i topp gällande psykisk ohälsa....
 
Jag har hört många säga det, men den uppfattningen stöds inte av forskning, utan är ju en helt subjektiv värdering. Jag skulle säga att barn som är hemma länge med sina föräldrar också många gånger är det pga föräldrarnas preferens att gå hemma och passa barn i stället för att jobba. :)
Jag har hört många säga det, men den uppfattningen stöds inte av forskning, utan är ju en helt subjektiv värdering. Jag skulle säga att barn som är hemma länge med sina föräldrar också många gånger är det pga föräldrarnas preferens att gå hemma och passa barn i stället för att jobba. :)

Fast det där är ju helt enkelt inte sant, det finns massa forskning som stödjer att barn mår bäst av att vara med sina föräldrar.
 
.
Jag funderar gärna ett par vändor kring våra val av hantering av våra barn och det faktum att vi är ett av världens tryggaste och rikaste länder men ändå ligger i topp gällande psykisk ohälsa....

Det har också säkerligen massor av olika förklaringar. Dels den enkla orsaken att vi kanske inte har tittat så noga på psykisk hälsa tidigare. Men oavsett - om Sverige urskiljer sig på den punkten har det gissningsvis inte med förskolan att göra, eftersom andra länder skolar in sina barn tidigare än vad vi gör.
 
Det har också säkerligen massor av olika förklaringar. Dels den enkla orsaken att vi kanske inte har tittat så noga på psykisk hälsa tidigare. Men oavsett - om Sverige urskiljer sig på den punkten har det gissningsvis inte med förskolan att göra, eftersom andra länder skolar in sina barn tidigare än vad vi gör.

I många andra länder används inte förskola så frekvent som i Sverige utan det är mycket vanligare med barnflickor eller att t ex äldre släktingar tar hand om barnen. Många länder har också många fler barn per familj vilket automatiskt gör att barnen är hemma längre.
 
Till vilken ålder då? Anknytningen sker ju under första året, då ändå ingen skolar in sina barn.
Anknytningen sker under längre tid än så och framförallt är anknytningspersonerna ytterst viktiga under längre tid.

Det finns så vitt jag vet ingen modern forskning som visar att det skulle vara positivt för det lilla barnets utveckling att separeras från sina föräldrar för att vara på dagis. Vet du någon?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 345
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Som rubriken lyder. Går ni som har bar som inte längre sitter i vagn promenader med dem? Gör folk det mera idag? Blev en diskussion...
2
Svar
36
· Visningar
3 214
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp