Status
Stängd för vidare inlägg.
M

mizz

Finns det en lag som säger att kommunen är skyldig till att ta fram en dagisplats efter 4 månader i kö? Vad kan man komma med för argument/ påstående/ käcka uttalanden när nu rektorn ringer upp mig i veckan. Pratade med honom som hastigast igår vid ett föräldramöte och då lät det såååå negativt. När jag påtalade att månadsskiftet september/oktober hade jag stått i kö i 4 månader sa han att finns det ingen plats så finns det ingen. Är ju inte sååå glad att ta i en annan del av kommunen, men finns det inget annat så. Vad har jag för rättigheter angående det? Kan jag behålla köplatsen i väntan på en plats på ett daghem dit jag helst vill ha barnet? Vad gäller?

4månadersregeln gäller den isf även Fritids?
 
Sv: Peppnig

gör som min mamma, hon tog med min lillebror på sitt jobb efter 3 månader var det då här som regel.... hon hade ansvaret för tillridning av en del hästar på ridskolan och en förstasidesbild i lokaltidningen med beklagan att det inte är säkert för barn att åka i babybjörnsele när mamma rider.... så fick hon dagisplats på 5 röda sekunder. Bilden var arrangerad, hon hade såklart inte brorsan på ryggen då hon red eg. men det fick i alla fall fart på kommunen!
 
Sv: Peppnig

:bow: Ja tyvärr måste det till ngt drastiskt för att få omsorg här. Med första barnet fick jag besked sista veckan att jag fått en plats till barnet. Då var jag verkligen ute i god tid, sju månader i förväg hade jag anmält. Ändå vid påstötning två veckor innan fick jag frågan: Behöver du verkligen platsen, är det säkert att du ska börja. Nu är just den människan pensionerad och den som tagit vid är helt underbar: :bow: Men sonen är lite special så det har gått vidare till rektorn som är en hejare på att prata, vrida och vända. Så nu står jag där. Jag kan med nöd och näppe klara mig till månadsskiftet om jag försöker men sedan vill jag verkligen ha plats. Men finns det ingen så finns det ingen, vad gör jag då? :mad:
 
Sv: Peppnig

Tyvärr så händer inget om kommunen inte kan ge dig en plats, ja för dem alltså. De behöver inte betala böter eller något alls utan du får bara snällt vänta.. :smirk:
Om de erbjuder dig en plats och du tackar nej går du ur kön, i alla fall här.
Vi blev erbjudna en plats under våren-04 men fick samtidigt höra att vi var garanterade en plats, om inget allvarligt hände, på det dagiset vi ville ha.
Så vi fick välja på att ta den platsen eller vänta till hösten då när det andra dagiset hade plats i augusti-04.
Så vi klev ur kön och väntade och fick ju då heller inga andra erbjudanden, hade det inte funnits någon plats, om något hänt, hade vi varit tvingade att få ställa oss i kö igen!

Här är det många som sätter ett tidigt datum, så vill de ha in barnet i augusti (vilket ju är den lättaste månaden att få in barn på dagis, i alla fall här) så sätter de datumet på tex 1 juni eller redan i maj, hade de satt datumet i augusti går ju de som hade datuom i juni före! Och de kan alltså missa plats pga det...

Så tyvärr kan du bara hoppas på att det dyker upp en plats... eller göra något drastiskt... :smirk:
 
Sv: Peppnig

Usch, det var ju peppning jag ville ha. :p Innerst inne vet jag att jag är maktlös, men ville ha lite påhejning så jag inte bara ryckte på axlarna som jag brukar göra när det ser hopplöst ut. Jag får väl hoppas på det bästa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 648
Kropp & Själ Varning långt och negativt inlägg. Jag blir så ledsen. :( Jag slutade förra året mitt hästjobb pga en incident och blev då timvikarie...
2
Svar
23
· Visningar
2 048
Senast: Twihard
·
Småbarn Hjälp - Vi är i en lite jobbig situation! Allt har gått så himla smidigt med hemflyttning - tills nu! Vi flyttar till Sverige från UK...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 157
Samhälle Hur gör man det på bästa sätt? Kan snabbt försöka dra min situation. Jag har en leverfläck som alltid kliar, har flertalet gånger kliat...
Svar
10
· Visningar
1 829
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp