Bukefalos 28 år!

lakrits

Trådstartare
Jag var inne och kollade lite på bettguiden då jag försöker hitta en bra bettlösning till min häst. Ibland använder jag ett pessoa till min häst och på denna sida stod det att man ska använda delta när man tävlar på detta bett. Jag undrar nu om det blir mildare med en delta eller blir det skarpare ändå? Jag vet att det har varit många trådar om just pessoabett men kände att inte just nu orkade läsa igenom alla dessa. Om det finns någon som är duktigt på just det här med olika bett så skulle jag hemskt gärna vilja har lite råd. Berättar mer om någon är intresserad att hjälpa mig.
 
Jag har skrivit en tråd men jag ska förklara för dig.
Min fd.travare blev inriden på ett pessoa och har ridits på detta bett ett par år innan jag fick henne. Allteftersom jag red henne flyttade jag upp tyglarna och till slut tyckte jag att det var helt onödigt att rida på pessoa alls och bytte till vanligt tvådelat bett. Då hon blev alltmer pigg när man red ut så bytte jag sedan till ett tredelat tränsbett då man sagt att det är lite skarpare.Det tredelade har funkat bra men nu så har hon börjat lägga sig så på bettet och blir väldigt tung i handen. Jag rider mycket dressyr och är ju begränsad när det gäller bett vid tävling men vill komma så nära dessa bett som möjligt ifall jag nu ska byta . Hon behöver också komma upp i formen lite grann. Jag läste igenom de trådar som fanns om pessoa i alla fall och blev väldigt bra upplyst. Jag fann många likheter med min häst hur hon beter sig med pessoa i munnen som också många andra upplevt. Det var bla. om att hästen "inte vågar söka sig på bettet". När jag använder pessoat så känns det som jag har noll i hand och det är väl kanske inte helt mening, man ska väl känna ett sug i alla fall.
Det jag vill ha råd om är ett bett jag kan rida ut med utan att det ska behöva vara för skarpt så att jag inte ska behöva "tjafsa" med henne när hon blir pigg men att hon inte ska ta "skada" av det om jag vill byta till det tredelade igen vid dressyren. Många rekommenderar ju pelham eller raka bett så jag får väl kanske prova.
 
Det FINNS andra och smartare alternativ än pessoa om man vill ha lite mer skärpa vid uteritter.

Ett alternativ som jag själv gillar är hackamore. Ett ponnyhackamore brukar få många hästar som är snäppet för pigga och starka för tränsbett att hålla sig i skinnet, utan att bli för skarpt.

Nästa alternativ är ett bett som man använder med två tyglar - t ex som du själv nämner pelhamstång.
 
Jag bor ca en mil utanför Nossebro. :)

Som Svea sa så kan ett hackamore vara ett bra alternativ. Annars kanske du kan pröva ett jaktkandar, det är ett förhållandevis snällt stångbett som beroende var du fäster tygeln kan vara väldigt milt men även lite skarpare om det behövs.
 
Var lite nyfiken eftersom jag oxå bor i Skaraborg :)
Jag får väl prova mig fram lite grann och se om jag hittar något som hon kan trivas med.
Tack för svaren!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 280
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 552
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp