Pessoabett

K

Kittgirl

vilken ring har ni tygeln i? Jag har tygeln i 2:a ringen, har inte provat at ha i stora... Har en häst med mycket "action" som kan explodera i galoppen. Borde jag ändå prova att ha tygeln i stora ringen? (jag är iINTE en sån som sliter i tygeln...) Han hade samma bett när jag köpte honom och då var tygeln på 2:a ringen..
 
på ena ponny'n jag är medryttare på har jag tyglarna i andra ringen när jag rider ut..han har tendensen att slå upp huvudet och dra i galoppen..när jag rider i paddocken så har jag i stora ringen..
 
Hade i andra ringen när jag (:crazy:) red på Pessoat.
Ute i skogen kunde det bli sista ringen också...

Insåg sen vad det är för skitbett, och gick över till ett rakt Globusbett. :bow:
(Från att ha ridit på pessoa, pelham med kedja och Gud vet vad, så går hon kanon på Globuset!)
 
Jag tillhör inte den som gillar att rida med pessoa,men dom får gånger jag har gjort de har jag haft ett tredelat, men en ring i stället för två...har haft den i den lilla ringen då.
 
på förra medryttarhästen som gick med pessoa så hade jag först in ringen längst ner, 3 ringar totalt..

Sen så jobbade vi oss uppåt.
Efter 2 månader så hade jag i den översta (som vanligt bett) men tyckte inte att d funka nå bra som "vanligt bett" då dom nedre ringarna klämde på underläppen då man tog i tyglarna...
Försökte få ägaren att köpa ett nytt vanligt bett då hon funkade bäst på det (min tanke hela tiden) men hon gjorde det aldrig.
Var där nu igår och blev ledsen då jag såg att dom flyttat ner tygeln längst ner igen... :(
 
jag rider på pessoa då o då, ett tredelat
har det i den näst nedersta ringen
 
(som vanligt bett) men tyckte inte att d funka nå bra som "vanligt bett" då dom nedre ringarna klämde på underläppen då man tog i tyglarna...

annars så är det väll så att det fortfarande inte är som ett vanligt bett eftersom det är en liten ring ovanför den stora (iallfall på de som jag kommer på och har tittat på)?
 
jaa...rider endast min ponny på tredelat ute och inne. Pessoa i hoppningen och då har jag på 2:a ringe. Kan tillägga att han har en förmåga att dra i galoppen också, men rider ändå på tredelat ute. Trots de två lägena studs eller sken. Trots att han är så het ute funkar han bäst på ett snällt bett. Kanske något att tänka på? :)
 
jo..men det var ju därför jag använde "".
"vanligt bett"
:smirk:
 
Jag rider faktiskt pessoa med tre ringar och rider på den tredje ringen vid uteridning.Anledning??? 1. Hon trivs väldigt bra med detta bett (nej, hon kröker inte bara på nacken utan hon arbetar) 2. Hon är väldigt pigg ute och skulle jag rida på ett "vanligt" bett skulle jag inte få henne att arbeta vid uteritt. 3.Tycker att det är ett hyfsat bra bett faktiskt bara man är varsam i hand och att man har koll så att hästen faktiskt arbetar med ryggen. Det är mycket hävstång men det passar en del hästar vad jag upplevt i alla fall. Det är klart att man strävar att rida på ett så milt bett som möjligt men pessoat är bra att variera med.
 
Jag har provat olika bett men just pessoat trivs hon med jätte mycket, blir helt annan att rida. Jag vet inte om det kanske ligger bättre i munnen, att hon kanske rentav tycker det är "behagligare" med tryck i nacken än i munnen. Hon har inga tandproblem eller dylikt.
 
då när jag red på pessoa (då och då ibland) så hade jag delta.. den satt i sista lilla och den stora ringen
 
Hur tyckte du att det gick? Kan du jämföra med och utan delta? Har faktiskt aldrig provat med delta men är det mildare med det för att du kan ta tag i övre ringen oxå då eller? Stoppar det hävstången lite? En del säger att man kan rida pessoa med kedja för att det stoppar , har du provat?
 
nej jag testade aldrig att ha kedja på mitt pessoa eftersom det inte är gjort för att ha kedja på det.

det är flera år sen jag red med pessoa.
testade att rida med tygeln i mittenlilla ringen en gång och efter det så red jag aldrig mera på det för då talade min häst om för mig att han inte gillade bettet alls
 
just d ja...
jag hade ju oxå delta på pållarna...
först i den stora och längst ner, sen i den stora och andra ringen..
*taskigt minne ibland*

d funka bättre med deltat i alla fall... :smirk:
 
japp det blir mildare. men då kan du lika gärna ha ett vanligt bett.

jag har pesssoa då jag hoppar på 2:a ringen. Annars rider jag med tredelat.
 

Liknande trådar

Utrustning Hallå, Nån som har bettlöst träns, med repnosgrimma? Jag skulle behöva ha måtten för en stor häst, st. Full. 1. Längden på nosdelen...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Plantan
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
811
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp