Bukefalos 28 år!

Pinsamma hästnamn?

Sv: Pinsamma hästnamn?

***Knapplån***

Jag kom att tänka på en arab som tävlade msv dressyr i mina hemtrakter på nittiotalet. Han hette Trop och var jättefin.

På en tävling var det en ung tjej som var speaker. Hon visste inte att ok står för arabiskt fullblod.
När hon ropade in ekipaget på banan lät det så här:

Nästa startande är XX på Trop åcks.

OX står för arabiskt fullblod och XX står för engelskt fullblod.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

OX står för arabiskt fullblod och XX står för engelskt fullblod.

Och X står för angloarabiskt fullblod, vilket är en korsning mellan XX och OX.

Ser nu att jag skrivit ok istf ox :-)

Men det roliga var trots allt att speakern presenterade hästen som Trop åcks.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag kände ett islandssto som hette något meningslöst då hennes familj köpte henne. Hon hade rätt nyss kommit från Island och inte blivit inreggad SIF och då frågade dom om dom fick byta namn och det gick visst bra. Hon hade för vana att rivstarta och på Isländska heter rivstart gossa. Så Gossa fick hon heta. Jag tycker det var rätt fyndigt. Gosse är ju gammelsvenska för pojke men flickor kallades inte gossa. (Fast det senare har ju inget med hennes namn att göra.) Hon lärde sig att inte sticka med en gång man satt upp men det hände att hon stack och det blev slutet för henne. Hon stack i skogen och fastnade med hoven så att den nästan lossnade. Då var hon högdräktig, annars hade hon slaktats med en gång. Istället blev hon behandlad så att hon klarade att linka fram tills fölet blivit några månader. En sorglig syn. Att det skulle sluta så illa för röda, fina Gossa.
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

*kl*

Inte så pinsamt men men...

På ridskolan jag red på när jag var liten
fanns det en häst som hette Big Mac.
Han var ridskolans största häst
om jag inte minns fel.
Det var naturligtvis väldigt popurlärt med skämt
på hamburgare/hästkött-temat.

Och så kommer jag även ihåg en liten shettis som hette Bert.
Vet inte varför jag tycker att det är så kul! :p
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jag kände ett islandssto som hette något meningslöst då hennes familj köpte henne. Hon hade rätt nyss kommit från Island och inte blivit inreggad SIF och då frågade dom om dom fick byta namn och det gick visst bra. Hon hade för vana att rivstarta och på Isländska heter rivstart gossa. Så Gossa fick hon heta. Jag tycker det var rätt fyndigt. Gosse är ju gammelsvenska för pojke men flickor kallades inte gossa. (Fast det senare har ju inget med hennes namn att göra.) Hon lärde sig att inte sticka med en gång man satt upp men det hände att hon stack och det blev slutet för henne. Hon stack i skogen och fastnade med hoven så att den nästan lossnade. Då var hon högdräktig, annars hade hon slaktats med en gång. Istället blev hon behandlad så att hon klarade att linka fram tills fölet blivit några månader. En sorglig syn. Att det skulle sluta så illa för röda, fina Gossa.

Väldigt sorgligt!
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Finns även en travare som heter "MenGretaDå" :p

Jag har gjort praktik hos hennes uppfödare/tränare för ganska många år sedan, och alla hennes uppfödningar får heta något på Men...Då. Bla Men Idag Då (kallas Ida), Men Inatt Då (kallas Natten), Men Ikväll Då (Kallas Kvällen), Men Grabben Då, Men Gullan Då etc
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

KL

Pinsamma hästnamn, det har jag stött på en hel radda under årens lopp.
Allra värst får jag nog tycka att den söta lilla fjordkorsningen, Salami, hade. Hon fanns på Storås Ridklubb i Göteborg för en herrans massa år sedan.
En annan är nog Lollipop, skimmel stoet på Clarebergs Ridklubb (många år sedan).

Jag har haft 2 varmblod med lustiga smeknamn, den ena hette Boss Of Smiley men förra ägaren kallade honom för Bosse. :o Det fick raskt bli bara Boss hos oss. Den andra hette Baron Hornsö, men kallades Barren vilket jag tyckte var vansinnigt fult och försökte kalla honom Baron eller Baronen, men Barren it was... :p

Det finns naturligtvis fler. :D
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Jätte pinsamt är det väl inte, men min häst jag köpte nyligen som kommer om 1vecka heter Vallentina och är en hingst :') hehe
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Inte så pinsamt, men roligt!

Min förra polle hette Nicke, och en gång när vi var i stallet och mockade så fick Nicke gå över till sin kompis box. Av någon outgrundlig anledning så glömde vi kvar Nicke i kompisens box, och så åkte vi hem. Vi kom dock på det så snart vi lämnade stallet, och mamma skickade iväg ett sms till den andra hästens ägare om att "Flyttar du Nicke när du kommer". Hon råkade istället skicka till sin kollega (som inte vet att vi håller på med hästar, och inte gör det själv), vars sambo heter Nicke. Svaret vi fick var "och var ska jag ställa honom? ;)"
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Inte så pinsamt, men roligt!

Min förra polle hette Nicke, och en gång när vi var i stallet och mockade så fick Nicke gå över till sin kompis box. Av någon outgrundlig anledning så glömde vi kvar Nicke i kompisens box, och så åkte vi hem. Vi kom dock på det så snart vi lämnade stallet, och mamma skickade iväg ett sms till den andra hästens ägare om att "Flyttar du Nicke när du kommer". Hon råkade istället skicka till sin kollega (som inte vet att vi håller på med hästar, och inte gör det själv), vars sambo heter Nicke. Svaret vi fick var "och var ska jag ställa honom? ;)"

Hahaha, så jäkla roligt! :D
Kunde inte hålla mig för skratt!
 
Sv: Pinsamma hästnamn?

Många hästar i mitt stall har konstiga namn, en heter t.ex. Who's the tomato (hästen är även en fux), Spoon in the moon, Giftorm. Nu är detta dock galopphästar, men vissa har otroligt roliga namn.
 
När jag gick på ridskolan för länge sen så var min favorithäst en valack som hette Oh-VeOFasa. Om jag kommer ihåg rätt så var han ett svart/mörkbrunt svenskt halvblod. :) Namnet till trots så var han en av de mest vänliga och godhjärtade hästarna jag mött. :P Lika snäll som han var stor, hehe. Jag har många kul minnen med honom från ridskoletiden. :D
 
Jag har stött på en del roliga/ovanliga/tuffa/fula (enligt mig :angel:) namn på både hästar och hundar.

Ska försöka lista upp alla jag minns :)

- Nudles
- Maggan
- Corban
- Thicapo Run "Roger"
- Gnejs
- Tuffa Viktor
- Preben
-Pierina
- Jooker
- Norbert
- Flodhästen
- Ishle (skulle heta ashle om det varit ett A år då hon alltid vände upp röven och kicka :cool:)
- Flamingo, hund
- Olga
- Paddington
- Nattskatta
- Mc Donald
- Blicka

Har massa mer på lager, men orkar inte skriva mer :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 909
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: valy
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp