Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Mumin_79

Trådstartare
Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många hästar gick under sig med frambenen under piaffen och många tappade bakbenen helt och hållet eller och förlorade rythmen. :mad:

Tänkte på det faktum att 9 av 10 hästar piskade med svansen hela tiden, :( tyckte inte driekt att det såg fridfullt ut, en vänninna menar att dessa gör det pga av den höga koncentrartionen och att hästen är med och jämförde detta till den höga svansföringen hos tex fullblodsaraber.
Inga av hästarna piskade med svansen vid lång tygel och minimal sporrgivning. :confused:

Vad säger ni, är det utav stolthet eller irritation hästarna piskar?
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Det beror på hur de piskade. Var det pisk eller mer en svepande rörelse. Generellt tycker jag inte att hästen ska piska med svansen. Den ska hållas avslappnad och buren. Vissa hästar använder dock sin svans mer an andra.

Mvh Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Jag tror att dom är irreterade helt enkelt, det är heller inte ovanligt att hopphästar slår i svansen....9 av 10 där med ???
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Irritation och smärta, definitivt. När det är så "jobbigt" att det gör ont, piskar hästen med svansen. Sen kan den ju piska mot sporrstick och enskilda hjälper, också, eller mot att vara ihopklämd i halsen.

Det jag har sett (jag har jämfört piskande och icke piskande hästar under längre tid) är att ordina hästar (tömkörda, körda, tränade vid hand) sällan eller aldrig piskar. Inte heller piskar hästar vid ökningar, utan mest vid "samlade" rörelser som passage, piaff, avsaktningar från ökningar och sen dessutom vid byten.

Jag tror, efter att ha sett ekipage i en massa olika form och skick, att de största skälet till piskandet med svansen är att hästen trycks ihop mellan hand och skänkel. Ryggen arbetar i spänning eller kramp och det gör ont. Jag tror också att de piskanden man ser vid byten och fattningar kan vara ett direkt svar på sporrstick eller för "grova" hjälper.

Tessan
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Ungefär den känslan jag fick också :mad: Piskandet var som värst under samling och byten under alla ekipage. Hoppades nästan att jag skulle ha fel :( men anade att så inte var fallet :eek:

Tack för svaret MvH Jaana
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Halvblodet jag har haft nu i snart 2 år är ett typexempel. I början piskade svansen oavbrutet men efter korrigering i mun och genomjobbande av en gammal bogskada samt omformning av grundformen (mycket mer bakdel) är hästen idag helt avslappnad, inga svanspiskningar oavsett om jag lägger på en sporre eller spö. Hon svettas heller inte lika mycket som hon gjorde förr. :cool:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

...att få en svanspiskande travare är det västa man kan råka ut för....det är bara att lägga ner allt......
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Höjd svans beror på spänningar i ryggen, piskande svans irritation (generellt) eller att hästen inte accepterar hjälperna av olika skäl.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Intressant att se hur samstämmiga alla svar är. Jag tänker inte säga emot, men eftersom jag är av en skeptisk natur, så undrar jag?

Baserat på vilka fakta, vilken forskning? Bara för att vara lite besvärlig...

Mvh Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Så din häst är typexempel på både "ihoptrycktheten" i denna tråd och även det jag skrev om svettningar för några veckor sen? Och visst är det så.

T
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Mumin_79 skrev:
en vänninna /... / jämförde detta till den höga svansföringen hos tex fullblodsaraber.
Araber har en annan fördelning av ryggkotorna än de flesta andra hästar, därav deras högt ansatta svans.

Kan det inte finnas lite av "balanshållning" i de lagomt svepande rörelserna med svansen?
När använder hästar svansen i frihet, förutom för att vifta bort flugor o. dyl.?
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Så sant, så sant.

Min gamling lärde mej att "lyssna svans". Det sitter i än, jag reagerar rätt häftigt om jag hör en svans som slår - då är det definitivt något jag gör fel...!
Nu slog han med svansen enbart i misslyckade piaff-försök (och emellanåt i bytena, ifall jag blev alltför klumpig - men där var han inte fullt så noga med mej..). Oftast slog svansen mestadels om jag var klumpig i en "skänkelhjälp" (läs; kramade ena skinkan i fel sekund). Rörelsen ställde ju höga krav på honom, och var jag inte helt med & ok i rörelsen så blev han IRRITERAD. Men han var väldigt tyst i övrigt.... :-/

Jag hade en avatar innan där det syns, visserligen var det just på bilden då en väldigt liten vift - som nog mestadels var ett svar på en skänkelhjälp som inte var helt hundra tajmad.

Har inte svans-vift till viss del att göra med överlinje/underlinje - hästens ryggrad & muskler? Ett sporrstick gör att överlinjen sas "reagerar" - svansen slår.
 
Senast ändrad:
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Noterar i dagarna att mitt 1 veckas föl använder sin svans FRENETISKT. Den viftar och far mest hela tiden han är på benen, när han busar, när han diar.

Nervsystemet? Balans? Ryggraden?
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Att signalera med, kanske? Har också sett små föl envist köra elvisp. verkar vara något utvecklingsmässigt.

En lätt lyft svans
tail_simms.gif
till skillnad från en kvastande svans
tail_loriston.gif


Att hästen svajar med svansen av och an i lätt lyft hållning är ett tecken på avslappning samt att ryggraden böljar med bakbenens arbete. Multifidus går mellan alla kotor i hela ryggraden och dessa svanshållare är multifidus i förlängningen. Men det är skillnad på svaja och piska. Evis vet vad jag talar om. En piskande svans hörs.

Jag tycker att det är beklämmande med t ex Ferrer-Salat vars häst piskar så grymt och hon ändå vinner. Om det vore så att hästen gick väldigt samlat och ansträngde sig kanske jag skulle ha överseende, men mindre samlad häst har jag inte sett sen Bonfire pensionerades...

Tessan
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Noir skrev:
mindre samlad häst har jag inte sett sen Bonfire pensionerades...
Det fixar vi lätt med ett studiebesök i ridhuset ikväll när jag rider lektion! :idea:

Men medryttarkusen kör med vackert lyftad svans à la arab. :love:
Solist1.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Jag har nog aldrig sett en häst som är nöjd och tillfreds piska med svansen.

Min egen häst kan ha stunder då hon helt kärringaktigt bara ska säga emot, men till sist så ändrar hon sig ändå (oftast...) och ger med sig med ett irriterat slag med svansen, och sen är det bra.
Jag antar att detta är ett normalt beteende, eller? ;)

Skulle hon slå flera gånger med svansen tar jag det som ett bevis för att jag gått för långt och helt enkelt kräver för mycket av henne.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Tja, man kan ju vara något spänd när man går fälttävlans-terrängbana.

T
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Om hästen går i låg fom med ryggen höjd och avslappnad i HELA ryggen och halsen (fysiskt omöjligt om hästen har spänningar och blockerade kotor) är svansen låg.

Om svansen är höjd är den också spänd (det krävs muskler för att lyfta svansen) och eftersom svans och rygg hänger ihop betyder det också att rygglinjen är spänd. Även om inte ryggen i sej är spänd (vilket den iofs automatiskt blir eftersom det "sprider sej") så hör svansen till rygglinjen och är svansen spänd är överlinjen spänd = hästen går inte i 100% bra form.

Och som sagt, en häst som har en låsning i ryggen går ofta med svansen höjd eftersom en rygg med blockeringar har spänningar.

Bättre förklaring än så har jag tyvärr inte :p
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

småhästar som viftar på svansen gör det oftast om dom har diarre eller nåt annat vajs med avföringen.....om dom inte viftar bort insekter...i båda fallen är det irritation
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

fölbrunsten på stoet brukar göra att fölet får diarre...du är precis i den perioden nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp