Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Curtis skrev:
Intressant att se hur samstämmiga alla svar är. Jag tänker inte säga emot, men eftersom jag är av en skeptisk natur, så undrar jag?

Baserat på vilka fakta, vilken forskning? Bara för att vara lite besvärlig...

Mvh Monika

det behövs nog ingen forskning, svansen är ett balanseringshjälpmedel och ett sätt att uttrycka sig på, en svajande svans ÄR en svajande, men när dom börjar gå som propellrar så är det inget annat än ett sätt att visa irritation......
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Så här ser mina forskningsresultat ut:

Innan frustande avslappning till vänster och efter avslappning till höger. Vinklarna skiljer lite och han kunde slappna av mer, men ändå...

svansforing.gif
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Han har svansen högt ansatt av naturen, även om han lyfter den lite extra där i vattengraven - vill ju blöta ner sig så lite som möjligt juh! :D

Martha: Håller med.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Nej, det har du så rätt i. Ville bara "irritera" lite. Men det gäller att inte rakt av säga att hästen inte ska vifta med svansen. Det måste vara rätt språkbruk. Vilket det i och för sig var i denna tråd!

Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Jamen det där är ju bara hög svansföring...inge piskande....det finns många hästar som sätter svansen i vädret av ren pigghet bara...men dom slår inte med den...that's the difference :D

Hingstar med pondus brukar ju gå o mopsa med svansarna som på den vänstra bilden...svansen är ett utmärkt verktyg att visa var man står rangmässigt.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Mumin_79 skrev:
Var på Norrköpings Horse show den här helgen och försökte tänka på allt jag har lärt mig de senaste månaderna för att titta noga, många hästar gick under sig med frambenen under piaffen och många tappade bakbenen helt och hållet eller och förlorade rythmen. :mad:

Tänkte på det faktum att 9 av 10 hästar piskade med svansen hela tiden, :( tyckte inte driekt att det såg fridfullt ut, en vänninna menar att dessa gör det pga av den höga koncentrartionen och att hästen är med och jämförde detta till den höga svansföringen hos tex fullblodsaraber.
Inga av hästarna piskade med svansen vid lång tygel och minimal sporrgivning. :confused:

Vad säger ni, är det utav stolthet eller irritation hästarna piskar?
Vilken var den tionde hästen? *nyfiken*

Mvh Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

nej svansen kan röra sig på en massa olika sätt och vi får tolka det i den situationen det är...men i dressyr o hoppning verkar det bara vara irritation av nån anledning....eller så har dom så högt adrenalin(laddade) så dom är irri för det.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Njae, han har viftat rätt ordentligt på svansen sedan kanske dag 1 eller 2. Ingen diarré heller (peppar, peppar, men vi slapp det med förra fölet med).
Vi har snö kvar och definitivt inga myggor/flugor eller liknande här ännu heller, så det är ingen förklaring.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Om du läser om hästens beteende kan du läsa dig fram till att svansen används att piska bort irritations moment= insekter.
Så det säger sig själv att hästar som piskar svans är inte glada/ avslappnade hästar.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Återigen: jag vill bara förtydliga hur viktigt det är med en distinktion mellan begreppen. Piska och svepa och röra på är enligt mig inte samma sak.

Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Nä, inte brunsten. Men väl så börjar de peta i sig annat än mjölk och då sätter magen i gång.
:) eller så är det telepati för föl som mist sin mor i födelsen får också "brunst" diarre.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

evis skrev:
Njae, han har viftat rätt ordentligt på svansen sedan kanske dag 1 eller 2. Ingen diarré heller (peppar, peppar, men vi slapp det med förra fölet med).
Vi har snö kvar och definitivt inga myggor/flugor eller liknande här ännu heller, så det är ingen förklaring.

Ja då är det väl bara att beklaga då...en häst som står o piskar utan anledning kan ju inte må så bra med sig själv.....ingen kul individ att börja jobba med kan det ju tyckas
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

antti skrev:
Nä, inte brunsten. Men väl så börjar de peta i sig annat än mjölk och då sätter magen i gång.
:) eller så är det telepati för föl som mist sin mor i födelsen får också "brunst" diarre.

tror du att det spelar nån roll VARFÖR dom får ont i magen?? eller tror du att de BARA skulle vara brunst??
Du kanske har fölmask på ungen t ex...det kan finnas miljoner anledningar varför ett föl kan få ont i magen...att piska med svansen ÄR ett sätt att visa irritation.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Är det alltid så? Att hästar som piskar med svansen är otrevliga att jobba med? (I mina allergiska öron låter det lika nyanserat som "halvblod är förfärligt otrevliga djur")
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Hehe, skrattar bara gott då den här fölungen enligt mej har bland det trevligaste temperament jag träffat på hos en fölunge. Lagom mycket självförtroende och smart/logisk. Inget "irri" där inte.

Nä, svans-viftandet har snarare något med utvecklingen att göra, skulle jag gissa.
För övrigt verkar det lugnare med svansen idag, 8 dagar gammal.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

min häst piskar med svansen när hon inte vill.....
tex när hon stannar i skogen och jag trycker på henne för att hon ska gå fram protesterar hon med att vifta med svansen innan hon går...
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

- lånar knapp-

Det kanske är helt utanför ämnet men: Min häst lägger upp svansen på ryggen när hon ska kissa, och ibland även när hon skiter; vill hon bara inte smutsa ner sig eller kan det ligga något mer i denna vana?:confused:

(Vid ridning håller hon annars ut svansen i en lätt båge som mest liknar bilderna på avslappnade hästar som visats tidigare i tråden. Och hon har en lång historia med låsningar i ryggen och nacken.)
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Eftersom ordet piska för mig betyder att slå med svansen som med en piska, så tycker jag det är ett självklart fel. Skall straffas under allmänt intryck med bristande harmoni vid rörelserna utförande. Klockrent./T_B
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

hästar som piskar i svansen kan vara halvblod, kallblod, shettisar, isisar,araber.. vilka somhelst...men det är många hopp o dressyrhästar som faktiskt gör det..nåt galet måste det ju vara....en travare som piskar i svansen får man oftast eller aldrig ut på en travbana övht...vilka är du allergisk mot??? travare eller hbl :p
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

evis skrev:
Hehe, skrattar bara gott då den här fölungen enligt mej har bland det trevligaste temperament jag träffat på hos en fölunge. Lagom mycket självförtroende och smart/logisk. Inget "irri" där inte.

Nä, svans-viftandet har snarare något med utvecklingen att göra, skulle jag gissa.
För övrigt verkar det lugnare med svansen idag, 8 dagar gammal.


Men vilken tur du har då...att den just NU slutar :angel: mina föl utvecklas inte i svansviftnig.......
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp