Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Ehm va?

"utvecklas i svansviftning". Tja, det var bara en reflektion jag gjorde när jag såg honom ute i hagen, att det var mycket jobb med svansen övht - däribland viftande och "vevande" förutom de sedvanliga att lägga svansen åt sidan när man kliar sej, balansera med den åt lite olika håll när man busar och så vidare. Jag är nyfiken på vad det beror på, men det var nog fel fora att fråga på ;)
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

vifta o "piska" är inte samma sak, man bör kunna se skillnad på hur dom gör för att kunna avgöra vad det är som utlöser viftningarna/piskningarna......
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

*knapplån*

Vad gäller min häst:

Vid ridning visar sig inte humöret (han har ett rejält sådant, vilket är bra eftersom man då får tänka över allt man gör, men han är underbar när han är på ens sida) i svansviftningar utan istället i tex spansk skritt. Vid rörelse är svansen lite lyft, men inte spänd utan svajar fritt. När överlinjen blir spänd blir även svansen spänd och går mer i en båge.

Vid löslongering däremot skulle det räcka att titta på svansen för att veta hela hans kroppsspråk.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Har bara sett piskande svans som något negativt. Min pålle piskar enbart då han är förbannad och pressas i någon situation eller inte förstår/kan svara på en hjälp. (Har hänt några gånger under utbildningen hittills samt vid lastning innan vi hittade rätt sätt.) Skulle lägga ner om jag satt och red en häst i svår dressyr som piskade med svansen!!
Inte kul reaktion, harmoni och samspel, vart tog den vägen?? :cry:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Har ridit några få travare, tycker de varit lättridna och samarbetsvilliga. :) Så jag är inte allergisk mot några hästar, mer mot folk som säger "det är si eller så för det vet jag eftersom jag haft att göra med så många hästar". Det tycker jag inte om.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Martha kanske menar att hon inte står ut med svanspisk i nyllet när hon sitter å kör :confused:

Mvh T
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Tez1 skrev:
Martha kanske menar att hon inte står ut med svanspisk i nyllet när hon sitter å kör :confused:

Mvh T
Snarare att travare som viftar med svansen ofta gör det när det är dax för drivning.... Och som svar på en drivning så får man ett svansvift, driver man igen så stannar hästen av och slutar springa :smirk:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Min häst bviftar oxå mycket på svansen men det tror jag ör fr att han är något kitllig. han gör det även när jag borstar honom på magen...

F.ö..Vart vill du komma? Att elithästarna har det dåligt och lever ett uselt liv?
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

precis....svansvift i ansiktet får man av hästar som har svansLYFT..för att dom är löpglada, så länge man inte sitter i en sulky så spelar det ju ingen roll.....och så länge det bara är kusken som får det så är det ju inte mitt problem :angel: :D
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Noir skrev:
Att signalera med, kanske? Har också sett små föl envist köra elvisp. verkar vara något utvecklingsmässigt.

En lätt lyft svans
tail_simms.gif
till skillnad från en kvastande svans
tail_loriston.gif


Att hästen svajar med svansen av och an i lätt lyft hållning är ett tecken på avslappning samt att ryggraden böljar med bakbenens arbete. Multifidus går mellan alla kotor i hela ryggraden och dessa svanshållare är multifidus i förlängningen. Men det är skillnad på svaja och piska. Evis vet vad jag talar om. En piskande svans hörs.

Jag tycker att det är beklämmande med t ex Ferrer-Salat vars häst piskar så grymt och hon ändå vinner. Om det vore så att hästen gick väldigt samlat och ansträngde sig kanske jag skulle ha överseende, men mindre samlad häst har jag inte sett sen Bonfire pensionerades...

Tessan

Fats just det hur högt de håller svansen kan man ju inte jämföra med en piskande svans!

Jag vill ha det till att kniper de med svansen så är de inte loss i ryggen/baken. En högt buren svans vill jag inte säga är ett irritationsmoment, många hästar går med högre svans när de är klara efter ett pass och är avspända.

Jag vill säga knipt svans = spänd, lyft svans =avspänd, piskande svans = irriterad och slutligen svajande svans = koncentration
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

olgaklara skrev:
Jag vill säga knipt svans = spänd, lyft svans =avspänd, piskande svans = irriterad och slutligen svajande svans = koncentration

Skönt med någon som håller medom att ordvalet är viktigt! :bow: Och kan formulera sig bra och enkelt.

Mvh Monika
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Fast jag anser att mycket av den rakt ut hållna svansarna vi ser idag beror på att hästarna träng ihop mellan hand och skänkel. De är spända och för aktiva i ryggen. En knips svans är ofta tecken på att hästen har ont eller är rädd. Den kvastade svansen i bilderna jag postade är INTE BRA. Tycker man det har man sett för mycket tokig ridning.

Tessan
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Svansföringen torde också delvis vara kopplad till till individens allmänna personlighet. En hingst eller valack med "hingstigt" beteende använder svansen mer i sitt presentationsbeteende än en sur pissemärr. Presentationsbeteenden kommer ju även fram under ridning när hästen känner sig stolt och duktig. Därmed vill jag ha sagt att man inte rakt av kan dra generella slutsatser om hur en svans bäres. Ett ivrigt piskande tyder förvisso på irritaion, men ej en högre buren ibland viftande svans. När mitt kräk skall flasha sig ordentligt ställs svansen rakt upp eller t o m läggs som på en jäkla hund av spetsras, som tur är inträffar det ej under ridning då det skulle se lite pinigt ut.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Noir skrev:
Den kvastade svansen i bilderna jag postade är INTE BRA. Tycker man det har man sett för mycket tokig ridning.

Tessan

Tack och lov har ingen påstått det! :smirk:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Noir skrev:
Så din häst är typexempel på både "ihoptrycktheten" i denna tråd och även det jag skrev om svettningar för några veckor sen? Och visst är det så.

T

Tror det ;) , missade nog tråden om svettningar eller så har jag taskigt minne :p
Idag är hästen i mycket bättre form även om hon fortfarande är hur jobbig som helst utomhus (utanför inhägnat område)...men det har andra orsaker. Hon jobbar bättre nu, svettas mindre och svansen är lugn och möjligen svepande. :cool:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Intressant att det inte bara var jag som tänkte exakt samma sak. var också där, och precis som du säger, 9 av 10 av dressyr hästarna piskade kraftigt med svansarna.. tror det typ bara var vinnaren och nån mer som gick aldeles lugnt och stilla med sin...? :eek:
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

olgaklara skrev:
Fats just det hur högt de håller svansen kan man ju inte jämföra med en piskande svans!

Jag vill ha det till att kniper de med svansen så är de inte loss i ryggen/baken. En högt buren svans vill jag inte säga är ett irritationsmoment, många hästar går med högre svans när de är klara efter ett pass och är avspända.

Jag vill säga knipt svans = spänd, lyft svans =avspänd, piskande svans = irriterad och slutligen svajande svans = koncentration

Hur försvarar du att en häst med lyft svans skulle kunna vara avspänd med tanke på att ryggen i 99% av fallen är sänkt? (mer eller mindre) med en liiite lyft svas behöver inte ryggen vara nere men höjer hästen svansen så mycket som på ena bildexemplet blir det väldigt tydligt att ryggen blir sänkt och framdelen därmed mer eller mindre "blockerad". Hästen får sämre sving i ryggen och har svårare att jobba bra med bakbenen och hela kroppen..
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

*lånar knapp*
Denna diskussion fick mig att börja fundera... En i stallet köper och säljer hopphästar. En saluhäst hon fick in för ett par månader sedan, piskade hela tiden med svansen när den reds, oavsett vad ryttaren gjorde. Satt man av och bara kände på henne, piskade hon också, oavsett var man tog. Hon blev så orolig över svanspiskandet att hon lämnade tillbaka hästen, något kändes fel med den.

Samtidigt finns det ju hästar som piskar med svansen när man borstar dom, vad beror det på? Har alla de hästarna ont någonstans eller är de bara extra känsliga?
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Hästar kan vara kittliga. Då är borsten inte rolig...

Häst som konstant piskar med svansen när man rider har endera ont i ryggen/nacken eller haft det/varit pressad och fått piskandet som ovana. Var det en märr? De tenderar till att piska mera.

Tessan
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Ja det var ett sto på 9 år som varit avelssto och ridits in väldigt sent. Från Tyskland... Hon piskade dock ingenting när hon longerades.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp