Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Totola skrev:
Hur försvarar du att en häst med lyft svans skulle kunna vara avspänd med tanke på att ryggen i 99% av fallen är sänkt? (mer eller mindre) med en liiite lyft svas behöver inte ryggen vara nere men höjer hästen svansen så mycket som på ena bildexemplet blir det väldigt tydligt att ryggen blir sänkt och framdelen därmed mer eller mindre "blockerad". Hästen får sämre sving i ryggen och har svårare att jobba bra med bakbenen och hela kroppen..

Har du någonsin sett en häst som bajsar med sänkt rygg??

Jag menar en väl buren svans, ett bra exempel är bilden Noir2 har som avatar.

Dessutom så är det som så att hästar som hoppar med "ryggen" oftast flaggar upp med svansen i språnget, det är ett mkt gott tecken i hoppning! Hur kan du då säga att det skulle innebära att ryggen skulle vara sänkt????
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Måste faktiskt, till viss del, säga emot många här..
En piskande svans MÅSTE inte betyda att hästen har ont/är irriterad (även om det säkert är så i de flesta fall). Min förra häst piskade med svansen när han tyckte att något var roligt och blev extra peppad (då framförallt vid terränghoppning, ibland även banhoppning).
De dagar han piskade med svansen (vare sig det var tävling eller träning) så kunde man redan innan vara säker på att han skulle bjuda bra och hoppa allt utan att stanna. (Min avatar är just från en sådan dag)
Däremot de dagar han knappt bjöd alls, stannade och tyckte att allt var jättetråkigt (såna dagar hade han då & då), de dagarna piskade han inte med svansen en enda gång.
Och så kan det ju vara så, som någon skrev här tidigare, att vissa hästar taktar/ruskar på huvudet/piskar med svansen när de visar upp sig (t.ex. hingstar då som personen i fråga skrev om).

Sen dressyren, som det mestadels handlade om från början, är ju en helt annan sak. Där tycker jag absolut inte att hästen ska gå runt och piska med svansen, då kan den inte vara helt tillfreds. Den ska inte heller gå med högt upplyft svans, dels eftersom den då sänker ryggen, som några skrivit. Däremot en LITE lyft svans tyder på att hästen är koncentrerad, lyssnar och jobbar med bak & rygg.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Hästar är ju individer precis som människor, och man kan aldrig säga att alla hästar gör si eller så av ett visst skäl. Det finns alltid undantag. Man kan bara uttrycka sig generellt, som du gjorde i slutet av inlägget med hur hästar bör gå. Rent generellt ser man alldeles för mycket svischande med svansar på dressyrtävlingar i hög klass. Jag dristar mig till att säga att det mesta av det, kommer av obehag.

Tessan
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

_Asynja_ skrev:
En piskande svans MÅSTE inte betyda att hästen har ont/är irriterad (även om det säkert är så i de flesta fall).

Jo precis.. som jag skrev så är det säkert så i de flesta fall, MEN det finns undantag.
I den översta delen av mitt inlägg syftade jag mest på att många här skrivit att det ALLTID är så att en piskande svans beror på smärta/obehag/irritation, vilket då inte stämmer.
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Håller med. (10 tecken?)
 
Sv: Piskande av svansen irritation eller koncentration?

Heh har råkat ut för det med.. om du menar att du inte fick skicka inlägget för att det var för kort?
Vad är egentligen meningen med det.. varför skulla man inte bara kunna svara ja, nej, kanske, precis o.s.v...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp