Bukefalos 28 år!

Plastikoperationer på djur

Sv: Plastikoperationer på djur

Kan inte mer än hålla med! Men med den dåliga djurskyddslag vi har så... Huvvaligen! Men att kupering är förbjudet lär ju vara en fördel iaf, sen har iaf jag fattat det som att djurhållningen i USA vs Sverige är rätt olika... :bow:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Med några enstaka undantag (tex kastrationer o sporrar ) så är alla kirurgiska ingrepp på djur som inte kan motiveras medicinskt förbjudna.
PL
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Ah ok. Ja då lär det ju vara en enormt fördel. Då har jag mäkta svårt att tro att nåt sånt kommer hit :) :bow:

Ska bli mäkta intressant att se dokumentären iaf. Men fy fan vad förbannad jag kommer vara då :angel:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Jag tycker sverige har en väldigt bra djurskyddslag om man jämför med många andra länder. Bara en sån sak som minimått på burar är inte självklart.
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Jovisst är den bra när man ser så. Men den har för små krav, många mått mäts fel (tex råttor där utrymme ska mätas i kubik, men sånt mäts ju i yta bara...), ingen lag för utevistelse för hästar, för liten utevistelse för vissa djur, osv... Sen följs den ju inte ordentligt heller. Att andra länder har sämre betyder ju inte att vi har bra, bara att vi har bättre liksom :(
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Ja, det är sant. Men man får vara lite optimistisk, gubbarna i stockholm lyssnar i alla fall. Sen att djurskyddslagarna är under kritik är set väl ingen större diskusion om...
 
Sv: Plastikoperationer på djur

*Puh* Skönt att läsa. Blev helt chockad när jag såg reklamen :eek:
Kommer nog inte klara att se den dokumentären (hoppas jag inte är hemma, annars fastnar jag väl där ändå :crazy: ).
Jag storbölar när jag ser djur som behandlas så orättvist och o"mänskligt" :cry:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Men det är svårt att vara optimistisk när man är pessimist :D
Men tja, på väg åt rätt håll är det ju iaf. Minns jag fel eller är det inte på g med förbud mot pälsfarmer nu? Så det verkligen ska förbjudas, bara att det blir typ 2006 eller -08 eller vad det var?
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Hm, tror inte jag ska titta.....tycker bara synd om alla stackars djuren!
Har sett reklamen och jag tror det räcker för min del :p .
 
Sv: Plastikoperationer på djur

men är kupering verkligen så hemskt?? vi avlar ju fram hundar med svansar som inte har något naturligt skydd( tex grand danios) dessa stackar slår ju i svansen överallt och i värsta fall törs dom inte ens röra svansen inomhus...man behöver ju inte helkupera utan halvkupera...eller egentligen skulle det övht inte finnas raser med såna svansar..
då är det värre djurplågeri att avla fram "defekta" raser tycker jag ....

Nu vet jag inte vad programmet kommer att handla om för "operationer", men det är säkert nåt sjukt :crazy:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

martha skrev:
men är kupering verkligen så hemskt?? vi avlar ju fram hundar med svansar som inte har något naturligt skydd( tex grand danios) dessa stackar slår ju i svansen överallt och i värsta fall törs dom inte ens röra svansen inomhus...man behöver ju inte helkupera utan halvkupera...eller egentligen skulle det övht inte finnas raser med såna svansar..
då är det värre djurplågeri att avla fram "defekta" raser tycker jag ....

Nu vet jag inte vad programmet kommer att handla om för "operationer", men det är säkert nåt sjukt :crazy:

Det där är ett "människoproblem". Hunden är ursprungligen inte till för att bo inne bland möbler och jox och då tycker jag inte riktigt att man bara kan säga "det skulle inte finnas såna raser". Att kupera är bara ytterligare ett sätt att "göra om" djuret så att det ska passa VÅRA syften.

Ett perfekt (om än lite extremt) exempel på det är kattrasen Munchkin som huvudsakligen föds upp i USA. Ta en titt här: http://www.catsinfo.com/munchkin.html
Detta är en ras som har hälften så långa ben som en normal katt, ungefär som en tax-katt. Rasen har avlats fram för att man ska slippa ha katten i möbler, garderober, på köksbord och liknande. Den kan alltså inte hoppa då den har för korta ben och således håller den sig på golvet - där man vill ha den. Tilläggas bör också att den "bör hållas inne, då den har små chanser att klara sig som utekatt"...

Vettigt va? :mad:

//C
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Plastikoperationer på djur

Sen är det väl i Kina man avlar fram hundar med grovt underbett eftersom de blir mer lika drakar då. :crazy:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Hmmm, har du sett nån vild hund med svansproblem, det är ju i allra högsta grad VÅRAT fel att vi avlar fram hundar som skall vara inomhus med dylika svansar..eller???
Jag tycker inte att det är ett människoproblem då det är hunden som får lida av att den slår sönder svanskotorna...

hemskt med katterna, men om du tittar på hundaveln är det lika hemskt där...titta på exempelvis pekingnesen...
 
Senast ändrad:
Sv: Plastikoperationer på djur

martha skrev:
Hmmm, har du sett nån vild hund med svansproblem, det är ju i allra högsta grad VÅRAT fel att vi avlar fram hundar som skall vara inomhus med dylika svansar..eller???
Jag tycker inte att det är ett människoproblem då det är hunden som får lida av att den slår sönder svanskotorna...

hemskt med katterna, men om du tittar på hundaveln är det lika hemskt där...titta på exempelvis pekingnesen...

Det är ju exakt det jag menar, toka! :smirk:
Det är allså ett människorelaterat problem, skapat av människor. Sedan BLIR det ju ett problem för hunden som slår sönder sin svans, men det jag menade var just att problemet inte är hunden utan människan. Du har helt rätt med andra ord. :D

Håller med dig om hundaveln, det finns mycket dumheter där med.
//C
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Plastikoperationer på djur

Ok :D
Men därför tycker jag att det kan vara ok att kupera vissa raser..t ex boxer som oftast är en VÄLDIGT glad hund.....halvkupera så dom slipper vara rädda att vifta på svansen.....men svansen är ju också ett balanseringsverkyg för hundar OCH kommunikationsverktyg...ja, :crazy: som vi ställer till det..... :angel:
 
Sv: Plastikoperationer på djur

Fast en gång ägde jag en blandras som hade extremt konstig öron. Dom var halvstående och sedan ramlade dom utåt åt sidorna, detta gjorde att öronen vek sig mitt över ett blodkärl som alltid var svullet, och när hon gick vippade öronen upp och ned villket alltid medförde skavsår i veckena...Där hade jag nog velat tagit till någon form av plastikoperation...inte i skönhetssyfte utan mest för henns skull. Bara liksom räta ut det felande vecket. På sommaren då det var varmt var skavsåren än värre....Annars håller jag helt med att plastikoperera djur är att gå ganska för långt...Ska kolla på programmet i kväll, har en stark misstanke det kan tänkas komma från USA...rätt ??
 

Liknande trådar

Kultur Söker tips på dokumentärer och filmer som handlar om udda saker. * Sekter * Ufon * Platt jord * Utomjordingar som tar över världen *...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Entourage
·
  • Artikel
Hästnyheter Själv har jag bara sett de sju minuterna här på Tidningen Ridsport. Det räckte mer än väl för att inte vilja se mer. Djurplågeri är...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Gunnar
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 212
Senast: Badger
·
Lantbruksdjur Torkan gör att gräset växer dåligt hos oss och jag har erbjudit en granne att släppa sina kor i min sommarhage - som vi har för lite...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp