Bukefalos 28 år!

Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Lillagoajag

Trådstartare
Satt en kort stund och kollade på Plastikkirurgerna och förfärades. En liten pojke skulle operera sina öron. Varför? De stod ut och han blev retad!

Jag bara gapade. Att barn kan vara elaka, det vet jag, men ska det få gå så långt att ett litet barn ska 'behöva' opereras? Vad är det för värld. Och vilka föräldrar låter operera sitt barn för en sådan struntsak?

Jag kan tycka att plastikkirurgi är jättebra för de som verkligen behöver det. Och är man vuxen och absolut vill ändra sitt utseende, så visst. Men ett barn? Nej, jag blir riktigt irriterad!

Så nu måste jag fråga er (som till skillnad från mig faktiskt har barn), skulle ni kunna tänka er få era barn 'omgjorda' p.g.a. att dom blir retade för något i utseendet?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att kalla mobbing för struntsak tycker jag är illa faktiskt ..

Att mobbing kan gå långt vet vi väl om, det finns ju tom barn som faktiskt "valt" att avsluta sina liv till följd av att dom mobbats.

Jag måste fundera lite, frågan är mer komplex och svår än du i ditt inlägg ger sken av =)
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att åtgärda utstående öron är väl ingenting att hetsa upp sig för. Barn är ganska elaka mot varandra. Och även om andra inte informerar barnet om de utstående öronen kommer det så småning om upptäcka det själv. Att vara tonåring med dåligt självförtroende är väl illa nog utan avvikande öron (eftersom det nu är lätt att åtgärda).
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att kalla mobbing för struntsak tycker jag är illa faktiskt ..

Det är självklart inte mobbingen som är en struntsak! Det jag menar är att denna pojke BEHÖVER inte opereras, utåtstående öron påverkar inte hans hälsa. Det kanske var oklart?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Som sagt, en öronoperation är så pass enkel att om mitt barn verkligen led av sina öron skulle jag åtminstone överväga det.

Nej, det borde inte få vara så. Men det är ju det...

Det är lite skillnad om man har en tonårstjej som ser "helt normal" ut och ändå vill operera näsa, bröst, läppar eller liknande.

Det är en svår fråga! Men ett par väldigt utstående öron är nog helt ok att fixa till tycker jag ändå.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Inte oklart alls. Du anser att utstående öron är en struntsak, men den som blir mobbad för sina utstående öron håller nog inte riktigt med dig.

Du anser att pojken inte behöver opereras för det påverkar inte hans hälsa? Att bli retad/mobbad påverkar väl hälsan i allra högsta grad ?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Fast. Om man har så jätteutstående öron som en del av barnen i programmet har, så är det kanske något som de anser sig behöva? I den nya säsongen av samma program (som f.n. har sändningsuppehåll p.g.a. Bonde söker fru) är det ett par systrar som har opererat öronen: den lilla operationen var den stora skillnaden för dem. Den yngsta, som var 11, var så vitt jag förstått inte mobbad för sina öron, men hon hatade dem ändå och hade gömt dem bakom sitt hår hur länge som helst. Hon fick sina öron fixade och var som en helt ny människa efteråt. Inte till utseende, men till självförtroende. Ska hon lida tills hon blir myndig "bara för att" det finns någon föreställning om att man inte "ska" få ändra på saker man mår dåligt av?

Därmed inte sagt att vi ska börja fixa näsan på femåringar, men öronoperationer på barn som bekostats av landstinget har gjorts i gissningsvis minst 30 år utan att det har spårat ur, så det är inget nytt.

Och för den som mår dåligt av något är det inte en struntsak. Inte mobbing heller.

Jag har inte barn. Om jag hade haft ett barn och detta hade lidit helvetets alla kval över sina utstående öron så hade det väl varit fruktansvärt omänskligt av mig att kräva att barnet ska lida till myndig ålder "bara för att"?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Eftersom min man gick igenom den sortens operation när han var barn (13 år) så skulle vi låta vårt barn operera sig om h*n vill det. Enda "kravet" vi har är att barnet själv kommer och säger att h*n vill göra det, vi skulle inte föreslå det.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

*KL*

Men vad är det för värld vi lever i där barn blir retade för en sådan struntsak???

Calazirya: Jag har själv varit mobbad och förstår pojken precis. Det är väl därför det skär i mig att höra en liten pojke säga att han blir så retad så att han vill operera sina öron.

Kanske borde jag omformulera frågan lite; Hur kan barn vara så elaka?

Och en annan fråga. Säg att ni har ett barn som ex. har stora läppar eller ngt annat unikt och blir retade för det. Skulle ni vara berädda att låta barnet bli opererade för det?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag tycker det är okej.

Jag tycker det är okej att vuxna kvinnor opererar sina tuttar också. Drömscenariot är ju att man ska hitta ett sätt att börja gilla sina öron på, men jag blir inte särskilt upprörd om man vill platta till dem.


Barn är ofta grymma, men är det inte öron är det något annat. MAn kan alltid hitta något att reta andra för om man vill.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag ser inga som helst problem med att operera öronen på ett barn även om det inte behövs rent medicinskt, tycker att det är fullt jämförbart med t.ex. tandställning.
Min dotter har tandställning och det beror först och främst på hennes felbett och att det kommer orsaka problem i framtiden. Dock ser hon det själv en förbättring av hennes utseende, finns inga fotografier på henne från sex års ålder som hon ler och visar tänderna på så hon har tyckt att det har varit ett problem länge. Nu är hon tolv och är jätte glad för sin "räls" både uppe och nere och hon drog glatt ut fyra permanenta tänder, trots smärtan, på en vecka. Hade det varit utåt stående öron som var hennes problem hade hon fått fixa det också, likaså om hon hade haft besvärande födelsemärken eller liknande.

Min son har ett ca 20*4 mm stort födelsemärke på vänster handled som inte kommer att försvinna men det sitter så att det inte syns så det ser jag ingen anledning att ta bort men vill han göra det när han blir större så stöttar jag honom i det beslutet också.

Tycker att man ska vara restriktiv med att operera sådant som kan rätta till sig allt eftersom man växer men ingen ska behöva må dåligt över sitt utseende, dock hade jag sett till att det gjordes en ordentlig utredning om varför barnet mådde dåligt innan jag lät det operera sig. Sen kan det ju vara något som barnet får för sig, då handlar det om att lära barnet att hantera det.

Hur kan barn vara så elaka? Varför gillar inte alla olika? Vem vet kanske är det rädsla? Självklart måste vi alla jobba för en förändring och lära våra barn att bara för att någon ser annorlunda ut så behöver det inte vara så.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Nu har inte jag barn men jag tycker det är rätt illa faktiskt...

Varför ska barnet behöva ändra sina öron för att hans klasskompisar inte har vett att vara vänliga och snälla?! Det är ju inte han som ska "ändras" på, det är ju bara som att bekräfta att "alla de andra barnen har rätt, du har fula utåtstående öron som måste fixas till".

Det ger ju också de mobbande barnen fel signaler, de lär sig ju inte att alla har lika värde trots utseende eller personlighet! Utan att de som har någon defekt eller ett annorlunda utseende är värda mindre och borde gå raka vägen till en plastikkirug och fixa sig.

Vad vuxna gör med sina kroppar bryr jag mig inte alls om. Men barn tycker jag inte ska opereras om det bara gäller att "göra sig snyggare"..
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

ÅH, jag var inte ensam om att tycka såhär!

Dessutom är det ju så att visst, man fixar öronen, men om mobbarna VILL kan de ALLTID hitta ett nytt fel att hacka på.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Risken finns ju att han har lidit av sina öron sedan långt innan någon påpekade att han hade utstående öron också.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

I en perfekt och snäll värld så...

Jag har jobbat för att motverka mobbing under min högstadie- och gymnasietid, det är en fruktansvärt HÅRD värd som barn växer upp i. Jag tycker problemet är så mycket större och vidare än vad du och Lillagoajag vill se ?

Ett ganska färskt exempel på hur långt mobbing kan gå är väl den tjej som efter att ha blivit våldtagen på skolans toalett tvingades flytta från staden för att alla slöt upp bakom gärningsmannen?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Minns en kusin som i början av 80-talet opererade sina utastående öron. Inte för att hon egebtligen var retad men jag tror det var en rätt såp enkel rutinoperation som mer eller mindre erbjöds rutinmässigt så hon gjorde det. Så detta med öronen är inget nytt fenomnen.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

. Jag tycker problemet är så mycket större och vidare än vad du och Lillagoajag vill se ?

Jag förstår inte alls vad du menar med det. Skulle du kunna förklara?

Jag har allt för mycket erfarenhet av detta ämne och jag är väl medveten om hur stort problemet är. Men bara för att det är ett stort problem kan vi ju inte sluta kämpa?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Nej verkligen inte, men det är en för liten betydande del som kämpar för den pojkens öron. Förstår du vart jag vill komma?

I dag har många grundskolor inte ens en utarbetad mobbingplan som kan tas i bruk, man flyttar runt den mobbande istället för att ta i tu med problemet. Jag skulle vilja skriva som svar, att NEJ pojken/flickan ska inte behöva operera om sig, vi kan ta hand om honom/henne, vi kan prata vett i dom som mobbar, vi kommer stödja honom/henne, vi kommer se till att hen mår bra.

Men det kan jag inte =(
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Barn kan bli retade för ännu mera struntiga saker.

KL

Öronoperationer har väl gjorts hffsat länge, jag vet att redan när jag var barn så opererades barn med väldigt utstående öron (och jag är rysligt gammal).

Tycker det är betydligt läskigare med vuxna kvinnor som silikonar brösten.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag tycker självklart att man ska operera sådan företeelser som kan vara allt för iögonfallande. Det är ju bara att gå till sig själv. Vill barnet själv genomföra operationen skulle jag aldrig hindra barnet. Hjälpa och stödja, även om jag själv är paniskt rädd för operationer. Jag kan också lätt göra liknelsen till tandställning.

Just nu är jag själv mamma till ett barn som ska byta klass. Bara vetskapen om att ens barn, inte känner sig sedd, bekräftad, och har kompisar, sliter min mans och mitt hjärta isär. Att gå och lägga sig, efter att man har haft ett långt samtal med sitt barn vid nattning, är en plåga. Man har en sådan hemsk känsla i kroppen att man bara vill krypa ur sitt skinn och fly till en öde ö med sin familj.
Att barn är elaka och kan lukta sig till "rädlsa" och "osäkerhet" är ju allmänt kännt. Herre Gud, vi kan åka till Månen, vi kan klona fåret Dolly, vi kan arragera stora evemang såsom OS, i världen, men vi kan inte knäcka koden; Mobbing???? !!!
Svävade ut lite från ämnet, sorry.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 498
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 103
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 449
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 030
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp