Bukefalos 28 år!

Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Stödjer div. organisationer som bris och röda korset, har stöttat 2 personer som har haft det tufft, jobbar lite smått på ett projekt jag hoppas kunna förverkliga, försöker väcka lite tankar och diskussioner, försöker ta reda så mycket som möjligt om självkänsla/psykisk ohälsa eftersom det är något jag vill jobba med i framtiden och förhoppningsvis ska jag kunna göra ännu mer längre fram.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Nu har jag inte läst hela tråden men jag tänkte bara ge min syn på saken.

När jag var liten, under 10 år, kollade mamma upp hur det skulle gå till att operera mina utåtstående öron som jag alltid har hatat.
Det blev inte av i alla fall och jag har först nu som 20 åring kunnat börja ha uppsatt hår utan att må jättedåligt över mina öron.
Jag kan inte ha uppsatt hår när jag vill vara "fin", men till stallet och sånt.

Jag hatar i alla fall fortfarande mina öron och har kollat upp operation, det skulle kosta 15-20000 om jag minns rätt, man skulle få ha turban några veckor och sedan ett bandage runt huvudet typ. Känns ju inte heller så lockande så jag försöker helt enkelt stå ut.

Så ja, om det vore mitt barn skulle jag låta denne operera in sina öron.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Tillägg;
Om man blev mobbad för sina öron men skolan tog tag i det och mobbingen slutade så skulle man ändå veta att alla andra hade lagt märke till ens öron och tyckte att det var fult, så då spelar det ju nästan ingen roll att mobbingen upphört.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag tycker att det är okej att operera in öronen, ha tandställning vid utstående tänder och ta medicinsk hjälp för att få bukt med akne hos minderåriga.

Jag har funderat rätt mycket på hyckleriet att jag tycker att tex öronoperationer är okej samtidigt som att jag tycker att det är fel med bröstoperationer. Frågan är om det är så att jag tycker att det är okej eftersom tex öronoperationer inte syns för de som inte vet om det, medan ett par opererade bröst oftast är gjorda för att synas att de är fejk, de opereras ofta inte till någon diskret normalstorlek utan till något större. Det skapas en förskjutning i vad som är normalt till något som kräver en operation av alla för att få den rätta looken. Men samtidigt är det här resonemanget att det skulle vara okej att operera sig bara man opererar sig mot det normala ganska svagt, jag inser det.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Frågan är om det är så att jag tycker att det är okej eftersom tex öronoperationer inte syns för de som inte vet om det, medan ett par opererade bröst oftast är gjorda för att synas att de är fejk, de opereras ofta inte till någon diskret normalstorlek utan till något större.
Fast det behöver de ju inte göra? Man kan ju faktiskt ha mindre bröst än A-kupa och operera in en A-kupa eller B-kupa. Hur vet du att du inte stöter på tjejer som opererat brösten bara att du inte ser det?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Min svägerska blev mobbad i skolan för att hon inte hade några bröst.
Slutade med att hon fick anorexia för hon trodde att brösten skulle se större ut om hon var smalare.
När hon fått andra barnet bestämde hon sig för att operera. Inte för att visa för andra utan för att må bra själv.
Hon tog bara ett par dl så antar att det blev b-kupa. De syns knappt men hon blev en helt annan människa. Köper fina toppar och linnen istället för bylsiga tröjor.
Tror ingen kan gissa att de är "oäkta"
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Mest för att den gruppen aldrig beskrivs i media eller tycks prata om det på nätet. Jag vet inte om jag träffar på så många som har opererat brösten, fortfarande är det väl ganska ovanligt. De enda man ser är ju de som verkligen vill att det ska synas.

Men som sagt, det hänger inte helt logiskt ihop. Egentligen är nog min hållning att det borde vara okej med utstående framtänder och öron och myggbett till bröst precis som TS argumenterar och att jag därmed borde vara emot att ta bort leverfläckar etc, men nånstans tycker jag att det är okej utan att kunna motiverar varför. Kanske skulle det vara annorlunda om jag hade ett barn som tvingade mig att ta ställning. Några bekanta har en dotter som är väldigt lång (hon är fem år) och sjukvården har kommit med förslaget att de kan ingripa medicinskt för att hon inte ska bli så lång som man redan nu kan konstatera att hon kommer att bli (en bit över 1,80). Svårt att ta ställning i en sån fråga och särskilt när det är sjukvården som kommer med förslaget.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att de som inte opererat jättebomber inte syns i media, kan ju bero på att de inte pratar högt om det , för de har gjort det för att må bra själva , inte för att pryda omslaget på Playboy :)
De flesta som opererar mindre storlek gör det nog inte för att synas, utan tvärtom , för att smälta in.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Svårt att utröna det där, jag antar att det inte finns nån statistik över saken. Men jag kan ändå tänka mig att om merparten av de som opererar brösten gjorde dem bara lite större så skulle detta ha kommit fram och diskuterats mer, inte minst från plastikklinikernas håll.

Men jag köper inte det där argumentet att man skönhetsopererar sig för sin egen skull. Självklart inte. Omdömen om utseendet finns bara i relation till andra, ett par bröst är ett par bröst, det är först i jämförelse med andras bröst som de blir små eller stora och det kan uppfattas som ett problem. Kanske är det en praktisk fråga; sånt som sitter i ansiktet och som är lätt att justera känns mer rimligt att åtgärda medan bröst känns mindre viktigt och som att man bidrar till att dra åt tumskruvarna kring vilka kroppar som är "normala". Men igen: jag vet inte vad jag menar med rimligt och ur vilket perspektiv, moraliskt då eller vad, lagligt och möjligt är det ju redan.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

I en perfekt och snäll värld så...

Jag har jobbat för att motverka mobbing under min högstadie- och gymnasietid, det är en fruktansvärt HÅRD värd som barn växer upp i. Jag tycker problemet är så mycket större och vidare än vad du och Lillagoajag vill se ?

Ett ganska färskt exempel på hur långt mobbing kan gå är väl den tjej som efter att ha blivit våldtagen på skolans toalett tvingades flytta från staden för att alla slöt upp bakom gärningsmannen?

Så bara för att det är så i dagens samhälle så ska man inte försöka motverka det?

Jag tycker det är fel ände att börja med, om det första man gör är att låta det mobbade barnet bli opererat istället för att ta itu med de som mobbar.

Ofta är det ju så att de som mobbar antingen inte förstår eller också har någon typ av problem själva - är det inte bättre att hjälpa dessa barn till bättre människor istället?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Vad får dig att tro att jag inte vill motverka mobbing?

Men som samhället ser ut i dag så är det en drömbild du målar upp, tyvärr.
Hur mycket jag än vill att alla skolor skulle ha en bra antimobbingplan, att samtliga vuxna tar ansvar för att hjälpa både mobbaren och den mobbade så fungerar det inte så idag och det är den förjäkliga sanningen i många fall.

Visst det är egentligen fel, men ska man offra några barn för ett statment eller vad är det du vill åt?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 497
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 102
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 449
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 030
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp