Bukefalos 28 år!

Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag skulle absolut operera öronen på mina barn om de stod ute mycket. Gärna så tidigt det går oxå.
Varför? jo, för att en sån operation är enklare, än att ändra på att barn mobbar.
Vet ett exempel på barn med väldigt stora och utstående öron. Pojken har blivit retad i hela skolåldern, går nu i 9:an.
Jag funderade på var han fått dem ifrån för ingen av föräldrarna har utstående öron.
Jo, mamman hade opererat sina för att hon blev retad som barn!!! Varför inte då operera pojken tidigt, undrar jag?

Att rätta till nåt som avviker mycket och som går relativt lätt och riskfritt, ser jag inget fel i.
Att operera för att göra "normal" till skönhetsideal, får man välja själv som vuxen, tycker jag.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

När min äldste pojke föddes så sa läkaren direkt på förlossningen att vi skulle låta operera öronen pga att de stod ut. Vilket vi gjorde vid 4 års ålder utan komplikationer. Dock var dom väldigt utstånde och ena,högra ville inte riktigt bli intill men för oss spelar det ingen roll då det är stor skillnad mot innan. Vi valde gemensamt med pojken operationen pga att slippa just den mobbningen.Han är numera 8 år. Öronen ligger numera normalt och han slipper att öronen står rakt ut under kepsen/genom mössan. Så utsendefixerat nu sverige är så kollar faktiskt tjejer på killar på utseendet. Valet kändes rätt för oss alla men det är upp till oss:)
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

*KL*

Nej, jag får dålig magkänsla.

Om man är berädd att rätta till 'fel' så att ett barn blir 'normalt' hur långt ska vi gå? Ska vi ta bort allt som är unikt? Har inte utseendefixeringen gått lite väl långt då?
Tänker på ex. utvecklignsstörda, det är ju inte ovanligt att de blir retade då de är avvikande. Vad ska vi göra med dom? Gömma dom?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att det finns skolor som inte kan ta itu med mobbing är skandal. Det är något som borde KRÄVAS. Men jag tycker ändå det är att börja i fel ände att ändra det barn som blir mobbat. Det är ju precis som CarolineB sägar, att säga åt barnet: Ja, de andra barnen har rätt, du är fel.

Tycker för övrigt Ssssss har en poäng; kan vi åka till månen borde vi kunna kräva att skolor jobbar aktivt för att motverka mobbing.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Min sambo fick sina öron opererade som barn av samma sak. Han blev grymt retad och mådde dåligt av det. Så tycker inte du ska tala innan du vet hur barnet faktiskt mått! Min sambo har/hade väldigt utstående öron. Det gick bra på ena örat men inte det andra.

Skulle vår son ärva dessa öron så tvekar vi inte att låta honom genomgå ev operation! Om han vill. Och inte bara det kosmetiska. Våra öron är utformade på ett vis för att de fungerar bäst så. Ett utstående öra fångar in mycket mer ljud än vad ett platt öra gör.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att jämföra att operera in öron och gömma undan utvecklingsstörda tycker jag är en konstig jämförelse.
Man kan inte operera en utvecklingsstörning, men väl öron med en lätt operation.
Och hade man kunnat operera för att underlätta en utvecklingsstörning, så är det väl upp till var och en? Varför inte underlätta för personen om det är möjligt ? Det är inget tvång.

Men ingen tvingar väl dej heller? Om du får ett barn med jätteutstående öron så behöver ju inte du operera barnet?
Sen de som väljer att göra det , ska väl inte behöva känna att de gör fel..

Hade jag haft extremt utstående öron, hade jag varit glad om mina föräldrar opererat in dem istället för att låtit mej vara "unik".
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Om du har läst lite i tråden ser du att jag har varit i en liknande situation, dock var inte mina 'fel' lika lätta att åtgärda. Och just då ville jag väldigt gärna ända på mig - men nu är jag glad att jag inte gjorde det. Det var ju inte mig var är fel på.

Om det finns andra komplikationer med utåtstående öron (eller vad som) så ska det självklart opereras. Men det är ju en helt annan sak!
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Att jämföra att operera in öron och gömma undan utvecklingsstörda tycker jag är en konstig jämförelse.

Ja, jämförelsen är väldigt grov. Men jag gjorde den då vissa här verkar tycka att man ska gömma allt som är annorlunda. Istället för att faktiskt gå till botten med problemet.

Jag vet inte om du (eller någon annan här) har sett Elvis i glada Hudik? En grupp utveckligsstörda som jobbar med en teaterpjäs. det var en väldigt bra serie btw.
Men där berättade ledaren att när han började jobba med utveckligsstörda var han bl.a med om att de skulle 'tränas' i att lära sig göra saker som en 'normalstörd' klarar. Ex. var det en som hade gått i flera år för att lära sig knyta skorna. Han såg vansinnet i detta och gick och köpte kardborrbrandsskor ist.
Där hade man ju gjort lite samma sak; man försökte ändra på de 'onormala' istället för att säga till dom att "så här är du och det är helt ok".

*halvt KL*

Det värsta med denna tråden är att den lever upp till mina fördomar. Man vill inte riktigt ta itu med det jobbiga, istället tar man den enkla vägen.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

I en liknande situation ja. Men du är inte pojken det handlar om, ni är två skilda individer som upplever saker och ting olika.

Jag har hittills inte stött på någon som ångrat sin öronoperation.

tillägg:

Jag tycker din åsikt kring detta är väl naiv faktiskt. I den bästa av världar skulle man med enkelhet kunna diskutera som du kring detta. Men nu lever vi inte i en enkel värld, ska vi låta barn bli mobbade för att göra ett statement ?

Jag kan garantera att om du som förälder skulle få höra: Du tar den enkla vägen, när ditt barn under flera år mobbats så skulle nog du också reagera, eller har jag fel?
 
Senast ändrad:
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag tycker din åsikt kring detta är väl naiv faktiskt. I den bästa av världar skulle man med enkelhet kunna diskutera som du kring detta. Men nu lever vi inte i en enkel värld, ska vi låta barn bli mobbade för att göra ett statement ?

Tack, jag tar det som en komplimang, faktiskt. Hellre naiv än uppgiven.

Ska vi låta mobbare få som de vill bara för att det är enklast?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Lite glada kan vi kanske vara att det går att fixa en del? Det är ju inte bara av ondo.

Jag har korrigerat ett överbett, som inte var fysiskt nödvändigt, men gjorde en del för mitt utseende. Jag har tagit bort ett ofarligt men fult födelsemärke.
Lite samma sak. Jag ser inte heller en öronoperation som något som görs för att attrahera det motsatta könet, eller liknande.

Själv GILLAR jag killar med lite lyftkraft i öronen, tycker det är rätt sött.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Ska vi låta barn bli mobbade för ett statement?

Det handlar om liv, barn som far så illa att de väljer att vandra vidare, barn som under flera år blivit så mobbade att dom aldrig riktigt läker. Det är en lång väg kvar tills att samtliga vuxna ( föräldrar, skola, politiker ) står i enda front mot mobbing och hur många barn kommer inte lida under den tiden?

Nej i detta fall bör du inte ta naivitet som en komplimang!!
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Okej. Nej, vi ska självklart inte låta barn bli mobbade. Vi måste börja jobba aktivt för att stärka barns självkänsla och motverka mobbingen. Tro mig, att operera öron kommer inte lösa problemet heller. Vad händer om vi har ett barn som vi kan kalla Pelle. Pelle har utåtstående öron. Han genomgår operation och änker att nu kommer de att tycka om mig. Han kommer tillbaka till skolan men då upptäcker mobbaren att Pelle låter ju roligt när han pratar. Pelle går till talpedagog. Men nu upptäcker mobbaren att kolla, Pelle har jättefula skor. Pelle köper nya skor. Då måste mobbaren komma på något nytt och titta vad lämpligt! Pelle har en mamma som röker. osv. Nu kanske Pelle är tonåring = livet är rätt jobbigt iaf. Dessutom är han ju uppenbarligen en helt värdelös människa, det är ju vad klass'kompisarna' säger. Har vi riktig otur kanske Pelle nu väljer att avsluta sitt liv. För trots att han hela tiden har försökt ändra på de 'fel' han hade räcker det ju inte. För det har aldrig varit något fel på Pelle.

Nu är det din tur. Ska vi låta mobbare hålla på för att det är enklare?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Förstår vad du menar, men jag hade inte väntat med att operera rejält utstående öron tills barnet börjat skolan, utan så fort som möjligt.


Och nej, jag hade inte låtit mitt barn bli mobbad hela uppväxten för en sak som lätt går att åtgärda. Om det är enklare än att stoppa mobbing som pågått så länge mänskligheten funnits troligtvis, så får jag vara en "lat" mamma som du verkar tycka..

Man kan väl motverka mobbning samtidigt som man opererat in sitt barns öron, eller måste det vara svart eller vitt?

Kom precis på att jag ju föddes 2,5 månader för tidigt, och hade papperstunna öron, som de tejpade för att de inte skulle lägga sig åt fel håll. Skulle de istället låtit dem vara, för att jag ju borde blivit omtyckt ändå?

Och hur gör man med såna som tex blivit brännskadade? Ska de inte få opereras så att de känner sig "normala" för att slippa folk som stirrar.
Det är ju inte heller en livsnödvändig operation.
 
Senast ändrad:
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Jag har redan svarat på din fråga;
Calazirya skrev:
Det är en lång väg kvar tills att samtliga vuxna ( föräldrar, skola, politiker ) står i enda front mot mobbing och hur många barn kommer inte lida under den tiden?

Jag ser det inte som enkla vägen ut att låta ens barn operera utstående öron. Man kan motverka och förebygga på många plan.

Din åsikt är så svart/vit, men jag ser inte problemet så enkelt. Jag önskar verkligen att fler skolor skulle ta tag i problemet och jobba aktivt mot mobbing, verkligheten är annan tyvärr =/.
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

Nej verkligen inte.

Vad gör du för att aktivt motverka mobbing ?
 
Sv: Plastikoperera ett barn - vad är det här för värld?

klart kan man operera öronen och ändå jobba mot mobbing. Men då ska det verkligen göras också och enligt mig så görs det inte tillräckligt just nu!

Men det gör verkligen ont i mig att höra en liten, 10årig(??) pojke säga att han vill ändra på sig för att hans 'kompisar' inte tycker han är fin nog just nu. Och han är ju verkligen inte ensam. Det finns alldeles för många barn (och vuxna!!) som blir mobbade för saker som inte kan ändras, vad gör vi med dem?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 321
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 011
Senast: lundsbo
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 413
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 009
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp