Bukefalos 28 år!

"Platta" kakor - vilken sort?

Idas

Trådstartare
Jag ska baka några slags halloweenkakor med dekorationsglasyr på. Själva kakan måste alltså vara platt och får inte vara bullig och sprucken.

Vilka kakor passar bäst då? :) Har ni något annat superrecept på några halloweeninspirerade bakverk får ni jättegärna dela de också!
 
Mormors Bondkakor

51/2 dl vetemjöl
2 dl socker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
1/2 dl mald mandel
200 gr smör eller margarin (smör blir bäst)

Häll mjölet i en Food processor med kniven. Tillsätt socker, sirap mandeln och matfettet skuret i skivor. Lös upp bikarbonaten i vattnet och häll över. Hacka snabbt i hop til en smidig deg. Gör två rullar ca 5 cmi diameter och slå in i plastfolie, lägg i kylen några timmar. Skär i centimetertjocka skivor, lägg på bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen till kakorna fått färg ca 5 minuter i 200 grader, varmluft 175.

Du kan färga degen med karamellfärg ex vis Orange och dekorera med det du vill.:d

Good Luck!
 
@Thomasine Toppen, låter som ett jättebra recept! Tror du man kan skippa mandlarna i degen eller blir det tråkigt då? Jag vet inte exakt vilka som kommer mumsa på kakorna och tänkte undvika förgifta eventuella nötallergiker :o
 
@Ida, Inga problem att skippa mandeln. Om degen verkar lös ta lite mer mjöl men det brukar inte vara nödvändigt. Vill du ha mera smak kan du smaksätta med lite lakritspulver eller vaniljsocker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 548
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 313
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 774
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 195
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp