Bukefalos 28 år!

PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Belliz

Hallå!

Undrar bara ifall det är ngn/ngr som tränar PNH för instruktör?
Vilken level är ni på? Själv är jag på level 2. Skulle vara kul med lite nya tips och ideer och ha några att kunna bolla problem/lösningar med:) Hur tränar ni och har ni ngn favoritövning osv?!

Skriv bara allt ni kommer på:idea:
Kram
 
Sv: PNH- Någon?

Jag är en PNH fanatisk!:banana:

Jag har en häst som är beredd för level 3 (Har varit för snål att köpa efter köp av nya level 1 och 2) och en häst i level 2 och två hästar i level 1. Jag har inte ridat för en intruktör än men hon är bokat att kommer hit i maj och juli.

Jag också vill har folk att kunna BS med om PNH. Finns för lite här...:(

Vi har byggt natur hinder hemma hos oss och mer på väg i våren så att vi blir inte ut tråkad.

Jag kan inte ta "en" favorit övning. I like 'em all. Men jag tycka "passenger lessons" är väldigt rolig.

Men jag riktig inte förstog vad du menade med "Hur" tränna jag...

Men jag har aldrig skickat in mina video än för nån av dem :o Men nu ska jag gör det innan january är slut har jag lovat det till mig själv.
 
Sv: PNH- Någon?

Jag menade hur mycket (alltså hur ofta) och hur långa pass.
Jag har tränat/tränar för en instruktör, och jag tycker att PNH är det bästa jag någonsin prövat! Kan villigt erkänna att jag inte tränar så ofta som jag borde....:crazy: Tiden räcker inte till! Själv har jag inte sett video-materialet men funderar på att köpa. (Jag misstänkte nästan att du var åt PNH hållet! Efter att ha läst dina inlägg). Kul!

Har tyvärr inte tid att skriva mer just nu...Men imorgon är en ny dag;) Känns skönt att hitta en likasinnad! Finns det fler?
Hör av er!
 
Sv: PNH- Någon?

Jag är också PNH:are :D Vi är i början på Level 2 min häst och jag, vi har hållt på med detta sen i februari så vi är färskingar.

Har ännu inte sänt in någon video kommer väl kanske att göra det. Men det känns inte så viktigt.

Favoritövning är svårt att plocka ut men liberty är ju urkul, speciellt squeezgame över hinder! Friendlygame var helt fantastiskt när jag vann det så långt att jag fick klappa honom över hela kroppen utan att han högg :)

Jag har en jättebra tränare men hon är inte officiell PNH tränare men har däremot gjort 1,2,3 levels och även jobbat med hästar och människor i flera år. Nästa sommar ska vi förhoppningsvis på kurs för Honza Blaha (fd Parellinintruktör) som en fantastisk hästmänniska.

Jag är gärna med och pratar PNH! :banana:
 
Sv: PNH- Någon?

PNH? Nån som vill förklara lite? grundprinciper, tankar och idéer?`
HUr skiljer det sig från "vanlig" NH? Vore kul med något exemepl på övning, så att man får en bild av vad det handlar om. Hur fungerar de olika "levlarna"?
Nyfiken:bump:
 
Sv: PNH- Någon?

Hur och när kom ni på PNH? Vad var det som har "klickat" för er, så att ni bestämmt er för PNH?

Jag skulle gärna höra....

Min första gång var i California i 1985. Pat var hos en Kompis till mig och dem skulle har en clinic med "some horse guy". Jag bode i samma stan som han. Så jag tänkte ja, varför inte. Jag hade en vanvårdad häst som jag hade adopterade och skulle ridain honom med 15-20 andra folk. Han först trännade med en "helt galen hingst" som var min kompis häst. Totalt ohanterbart... för någon annat än min kompis.

Jag ljuger inte det känndes (nu) som innom 20 min hade han detta hästen att går så fint och lung och snäll. Utan våld eller nåt tricks. Att ser nån har ett sånt kontakt med en häst är helt underbart. Sen rid jag in min häst utan problem och då var det inte mycket mer om det.

Sen i 2002 köpt jag level 1 och då ändrade allt. Jag är som en PNH-aholik. Jag vill har allt! Efter jul (om jag är riktig snäll mot min man :o :love: :D ) så kommer jag får dem sista video som finns. Alla har givit nånting. "one day with PP" är en av mina favoriter. Jag har läst och sätt andra min PP har givit mig nånting som dem andra gjorde inte...förståelse (?stavning?), kännslor och ett mål. ok bla, bla, bla

Det är bara kul att vet det är andra som finns som är lika som mig.
 
Sv: PNH- Någon?

Jag har en häst nu som har mer i bagaget än någon jag tidigare haft att göra med. Han hade också mycket tuffhet och avstängdhet blandat med en otrolig känslighet som var väldigt svårt för mig att hantera. Så för mig var det av absolut nödvändighet att hitta en väg till förståelse mellan oss innan jag blev skadad. Jag fick hjälp av en jätteduktig tjej (som fortfarande hjälper mig) och hon rekommenderade att skaffa Level 1 för att få ännu mer hjälp och det har jag aldrig ångrat!

Jag har alltid sett nyttan av bra och naturlig hästhantering som något jag vill sträva efter men har aldrig tidigare stött på ett så oerhört pedagogiskt inlärningssystem! Jag har läst det mesta från Guerniere till Hempfling och försökt så gott jag kan att bli en bättre hästmänniska, men kan ärlig säga att trots mina drygt 20 år i hästvärlden detta året lärt mig mer som jag ser direkt nytta och effekt av i mitt samspel med hästen än på alla övriga år sammanlagt.

Bara användandet de 4 faserna var en uppenbarelse :smirk: Sen uppskattar jag som novis också ödmjukheten i detta system där de uppmuntras att alla med heart and desire kan lära sig att komma närmare sin häst till partnerskap. Det är inget hokus pokus som endast kan uppnås av några få utvalda. Jag vet att jag låter lite frälst :smirk: men vad kan jag säga..... Jag hade inte vågat ha kvar min häst om jag inte funnit detta system. Jag var riktigt rädd.

Långt svar :D hoppas ni orkade läsa... may the horse be with ya´all!:banana:
 
Sv: PNH- Någon?

Tvungen att tillägga :) I PNH finns det handfasta övningar att utföra samt att hela programmet är uppbyggt utifrån människospykologi. För att ge oss bästa möjliga grund för att förså hästarna. Bra inlärningspedagogik, enkla förklaringar till övningarna, roliga inslag kring häst-människa situationer och suverän "trouble-shooting" dvs förklaringar till ev problem som kan uppstå på vägen.

Jag har suttit och gapflabbat när jag kollat på DVDerna vissa gånger! Helt underbart, inlärning ska vara kul!!
 
Sv: PNH- Någon?

Jag blir tokig! Skriver och skriver men varje gång blir det ngt fel så det inte kommer med!:confused: :devil: Grr! Gör kanske ett nytt försök!
 
Sv: PNH- Någon?

Kan man bli annat än frälst?!:bow:
Man kan inte med ord beskriva hur fantastiskt PNH är!
Vad höll jag på med förrut?? Inget kan mäta sig med det här!
Hjärntvättad, frälst, galen...ja välj själv! Jag tror att ingen som kommit i kontakt med det här och verkligen provat på kan blunda för de fakta att det verkligen fungerar! PNH är en livsstil, ja men tänk på hur självklart allt egentligen är och hur många aha upplevelser man får. Häftigt är att tankesättet funkar lika bra på hästar som på människor. (Nu menar jag inte att jordens befolkning borde gå omkring i repgrimma):smirk:

Va å såg en "clinic" med Pat o Linda, det var helt fantastiskt!
Jag skrattade, gapade och grät.....:) :bump: :cry: Det var/är nog det bästa upplevelse jag varit med om.

Själv minns jag första gången jag skulle rida barbacka med bara en string. Det funkade! Jag kunde backa, styra, stanna....det bara gicka. Blir helt lyrisk när jag tänker på det:p Det va som Kirstie skulle ha sagt, " A helleluja moment". Eller varför inte när man första gången lasttränade eller jobbade lös i en corall.... ;)

Mitt största problem har varit att lyckas hålla hästen ifrån mig (han har aldrig uppträtt hotfullt) han är "bara" nonchalant och otroligt respektlös! Men det har blivit mycket bättre. Han ger mig aldrig ngt gratis men på så sätt får ju jag träna upp min snabbhet och min uppmärksamhet. Jag har mycket att tacka honom för! Hade det inte varit för honom så hade jag inte kunnat det jag kan idag!:idea:

Fortsätt skriva, det är jättekul att läsa! ALLT!
Kram kram
 
Sv: PNH- Någon?

För att inte tala om köpgalen ;) Jag har samlat på mig och fortsätter... längtar som en tok till det nya level 2 programmet levereras! Jag har det gamla , men beställde det nya också *fniss*.
 
Sv: PNH- Någon?

Belliz skrev:
Själv minns jag första gången jag skulle rida barbacka med bara en string.

Är det i nya Level 2...:banana: Jag brukar rider med mer kläder än det, Men jag är inte än att vara rädd att prova nya saker! :D :rofl:

Sorry...couldn't help it! he he he
 
Sv: PNH- Någon?

Jag har också beställt nya level 2, vilken dag som helst.....:bump: :bump: :bump: :bump: Nästan så att jag river ut stakars "post Erik" ur postbilen och ser om det är nånting bakom honom ner han kommer. :angel:

Vilken är eras favorite video? Vilken del? Jag älskar allt på live clinics. Då är han mer avslapnat och rolig. Har ni sett "Spooky horses"? Tur är att dem sista 3 filmer jag behöver är dem 3på "Christmas Special".......I can't wait to see them too.

Har ni hört om dem ska göra om Level 3 med?

Mina pass är inte så långa just nu. Min Level 2 häst var mer nu hon med föl och halt. Och vi just nu bygger förmycket runt om kring på gården. Vi har ett stort antal boskap som kommer i january och dem också är på lösdrift...så ett nytt upptak. Men nästa vecka ska jag sätter igång. Kom på att min tävlings häst ska vara obrukbar nästa år så jag ska rider in ordinligt min nya. Och med hjälp av levels känns det som han är redan inridet. Allt var klart innan jag äns hoppa up. Så lungt och fint och han har mycket tålamod med mig.

Men idag tog min sto in till ATG och fick ser min nya sjärna i PNH, fast han var bara ca 15 cm stor. Även fick en bild av den från ultraljudet. Man kan ser allt huvud, örgon, nässan, nack kottor(stavning???). Såg ut som en "buckskin", men det var svart/vit. Man kan hoppas. I am a VERY happy little Sh*t!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH- Någon?

Grattis Till henne! :banana:

Du då när är du klar?;)
 
Sv: PNH- Någon?

CaliforniaSwed skrev:
Är det i nya Level 2...:banana: Jag brukar rider med mer kläder än det, Men jag är inte än att vara rädd att prova nya saker! :D :rofl:

Ha ha ha ha!!! *Asgarv* :rofl: :rofl: :rofl:
Not just a happy, but a funny sh*t to...

:rofl: :rofl:
 
Sv: PNH- Någon?

Vad kul med ultraljudsbilderna! Det är Level 10 stjärnan där inne eller ;)

Jag hoppas verkligen att de gör en nyversion av L3 också!! De nya programmen är så otroligt mycket bättre än den gamla versionen.

Mina favvofilmer är nog Trailerloading och Watercrossing. Spooky horses tyckte jag var halvbra bara, lite trist och inte lika utförlig som de två jag nämnde. Spooky är ju "bara" inspelad vid en clinic. Men jag älskar att se Lindas maffiga halvblod i Riding with fluidity! Remmer är så läcker så jag dööör!!!

Vad avis jag blir på att ni ska bygga naturbana!!! Vill också ha det :bump:

Hade premiär på liberty UTAN padock idag :banana: Vi var på gårdsplanen, var lite pirrigt men det gick jättebra. Lite backning, circling och sideways. :)
 
Sv: PNH- Någon?

Less is more!:rofl: Det är faktiskt skönt att rida m rumpan bar.....eeh jag tänkte aldrig på att det kunde tolkas på det viset:o

Till er som inte tränar PNH! En string är inte (i det här fallet) ett par minimala trosor utan ett tunt rep som man har fäst längst ut på sin stick! :crazy:

Hur det kan bli, men det bjuder jag på!:)
 
Sv: PNH- Någon?

Jag har inte sett någon av filmerna!
Men vi ska köpa level2 paketet! Ska bli spännande å se...ni verkar så nöjda! Å jag förstår att det bra grejer, hur skulle det inte kunna vara det?!! Är det ngn speciell film som ni verkligen rekomenderar som inte ingår i det paketet?

Kram på er// Miss String:p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
729
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: hamilton1
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp