Bukefalos 28 år!

PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

åh vilka fina bilder. vad härligt uttrycksfull hon är din häst!
 
Sv: PNH- Någon?

Hon visar verkligen vad hon tycker om saker.

Lyckades tyvärr radera den bästa filmen där hon hoppar och jag säger halt och hon säger glöm det och brallar iväg. Då måste jag använda båda händerna och kameran på magen så man ser bara hoppande och skuttande ben :D
 
Det var jätta fina bilder av din dam.

Som sagt andra saker naturligvis kom up under dagen som vanligt och det visa det att våren kom tidigt i år med små söta saker som har kommit till The Circle L-3...
Feb8-08021sm.jpg

Hon fick en bro som var helt vit. Gud jag älskar mitt jobb!
Nu har jag provat det mesta:
Natural Horsemanship
Parelli Natural Horsemanship
Birdmanship
Moosemanship
and now I'm dabbaling in...lambmanship and lamb imprinting!!!:p
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Vad söt. Får är mysiga djur och personliga. Har hon vitt på huvudet eller ser jag galet?
 
Ja hon har bara en liten vit toffs på mitten där. :D Jag sa til min man att hon kommer blir min PNL experiment...:rofl:
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Själva grundtanken borde funka med alla djur. Innan jag blev sjukpensionär på heltid var jag hos en bonde med bla hästar, får, getter och kor (jobbade i början tills kroppen sa nej och sedan var där och hjälpte till under flera år).

Skötte hästarna och de dagliga arbetet med fåren. Blev bla väldigt god vänn med en av de äldre tackorna som följde en som en hund och älskade att bli kliad. Var och hälsade på kanske 1 år efter och hon kom direkt med sitt lamm för att hälsa.

Saknar att ha får och på min drömgård ska det finnas en flock gutefår (förutom hästar, kor och höns)

Du måste skriva hur det går med PNL träningen
 
Sv: PNH- Någon?

Vilka härliga bilder! Hihi lille stumpan. Hur går det med inken? Har en kompis som provat nått jätte bra och inkarn försvann de ramlade av. Tänkte ifall du ville ha tipps,så pma.

Igår kom en gammalkompis till mig och Hubbe då vi ska rida ihop idag. Och jagkan säga att Fanny överraskade oss och tog komandot! Hon vallade Melissa minsan hon var hennes och Hubbe ochså,från att ha varit så rädd och intetsägande till detta beteende. Why? Jag är glad över det,tror jag. :D
 
Where have you been? Nice of you to join us...:p

Imorse så gick jag ut till lamarna och den lilla vita var död...:cry::cry:. Det såg ut som mamman hade liggat på den. Synd att sånt händer men den svarta är pigg och frisk:love:. vi har 18 tackor som ska har små bebisar och 24 ko och kvigor som ska kalvar, så våren är fullt up med måtingar!!!:banana:

Jag tycker de är en väldigt lätt djur att får deras respekt och själv förtroende. Vi har de på fäbodet på sommar och nu känner du min bil så de springa up när jag kommer.

Saffe då, min EXTR LB extro förvanlade till en Extrm RB extro när han hörde det nya ljudet från lamarna när vi bergat de till stallet. Stog som en giraff och tittade sen en lam som sa "Bäääää" sprang iväg som ett litet barn som såg ett spöke! :eek:. Aldrig rädd för nåt mekaniskt (spela ingen roll hur stor maskinen är eller hög ljudet) men får är han en idiot med. :crazy:
 
Sv: PNH- Någon?

Nu har jag kollat igenom level 1 och 2!!! Oh my god!!! Vilken låååång väg att gå! Bara info om sadlingen var en riktig hjärnstormning!!!!:confused: Så nu måste jag antagligen köpa en ny sadel igen! Vad lite man visste innan jag tittade på dessa dvds och vad lite man fortfarande vet egentligen, men en liten bit på väg.
Jag kommer ha xtra svårt med dessa hästar eftersom de e så "flockkära" till varann så jag e riktigt orolig hur jag ska tampas med att få dem att lyssna på mig och inte vara hysteriska eftersom de inte ser den andra.:crazy:
Någon annan som hade dessa problem ibörjan?
Nåja, man får ta ett steg i taget.. "vara större än allt runt omkring", jag måste bli King Kong..
Är det någon här som har kommit till level 3 eller 4??:)
 
Sv: PNH- Någon?

Vilka härliga bilder! Hihi lille stumpan. Hur går det med inken? Har en kompis som provat nått jätte bra och inkarn försvann de ramlade av. Tänkte ifall du ville ha tipps,så pma.
Fick rådet av veterinären att ge henne örter för att få upp immunförsvaret och hon har ätit dom sedan jul och nu växer inte inken något utan blir sakta men säkert mindre (det under huden har blivit mkt mindre) men gäller att hon ska sluta klia upp skorpan.

Varför örter och inte salvan Xnågonting är att i sommrast fick hon en knöl framför ljuvret (invändigt) som växte tills den var lite större än en tennisboll som veterinären misstänkte var en tumör (fick då reda på att hennes mamma troligen hade haft det oxå men hon tog bort av andra anledningar så de gjorde aldrig något år det om det hade gått)

Åkte in på klinik och tog en biopsi och även den veterinären trodde tumör och sade att oavsett vilken sort det är så får du ställa in dig på att hästen inte får en full livstid utan vänta på svaret om hur länge det kan vara på ett ungefär. :cry:

Det var långa dagar (kanske 10) innan svaret kom och då höll jag på att ramla baklänges. Det var ingen tumör utan troligen en överreaktion på ett insektsbett men de kunde inte säga säkert men det var det mest troliga. Det tog lång tid innan det sjönk in att jag kanske har 20år kvar med min lilla dam om inget oförutsätt händer.

Den knölen känns var hård förut och man kände tydligt kanterna runt den men nu är den mjukare och kanterna känns som det håller på att lösa upp sig. Om den kommer att försvinna helt är osäkert men är iget hon känner av enligt veterinären om den inte skulle bli större.

Så ni blir det till att hitta det bästa insektesmedel som finns inför sommaren
 
Sv: Re: PNH- Någon?

Vad synd om lammet.

Tänkte förvarna att i maj är det nog säkrast att räkna fåren innan och efter jag varit där :angel:
 
Sv: PNH- Någon?

Det kom in 2 vanvårdade ston där jag var hos bonden och de måste alltid vara tillsammans annans blev den ena helt hysterisk stackarn. De kom med lastbil och när de tog ut den andra så slet hon sig och kastade sig över en bom för att komma ut till kompisen.

Vet inte om det är PNH men kan skriva hur jag gjorde.
Hanterade dom alltid tillsammans till en början då det gick i en egen hage (karantän) och jobbade (ta överallt på dom, borsta, lyfta fötter mm till en början) dom var och en. Till en början var den andra alltid med men när de började lita på mig så kunde man gå så de kom längre emellan och när det funkade så tog jag ut en i taget och jobbade utanför hagen en kort stund och sedan in till kompisen igen.

Förlängde sakta tiden utanför hagen och gjorde det inte fortare än de kändes sig lugna. Gjorde det flera gånger om dagen att bara ta ut en och gå en bit och vända och gå tillbaka till kompisen. När det funkade bra så länge de såg varandra så började jag ta en tur runt en lada så det inte såg varandra. Det tog dock ett tag innan man kunde lämna varandra för längre tid för tex verkning mm men de var i så dåligt skick att de måste äta upp sig och hämta sig.

Är skönt där jag står uppstallad att de går i en större flock så blir aldrig någon ensam kvar i hagen.
 
Sv: PNH- Någon?

*Knapplån*

Nu börjar väl tråden bli lite väl lång, va?

På de flesta forum, brukar trådarna vanligtvis stängas av respektive moderator redan vid ett tusen inlägg, för att underlätta för intresserade MODEM-användare utan särskilt snabb uppkoppling. Forumet är ändå till för alla diskussionssugna medlemmar.

Välkomna att starta en ny tråd om PNH, ifall intresse finns. För allmänt hästsnack, rekommenderas gnägg, där trådarna automatiskt rensas bort efter en tid.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
729
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: hamilton1
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp