Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Vet inte hur lång du är. Jag är 175cm och känner mig inte liten på min andra cob som också är 150 ungefär, men det är ju en smaksak :). Hade en häst som var 165 cm innan jag köpte dessa 2, och den kände jag mig som en liten fluga på. Därför valde jag att gå ner ett par storlekar när det var dags att köpa ny häst ;)
 
Hej allihopa!

Nej du, fortfarande ingen DVD helvetet för mig!:cool::mad: Det säkert är hos nån i Texas.:grin:

här är sakerna lugnt. Har matat up Red så han börjar ser rätt så fint ut. Han blev så mager på slutet av sommar när alla andra ser som köttbullar. Men nu ska vi äntligen börjar Våra Hilltherapy!:banana: Har gjort det i 3 dagar och vänta med spänning att ser resultalt. Ska Ta en ny bild varje veckan för att ser.

Sätterstina - Glad att höra att du kanske får en barnfri kväll. När var den sista när du låg på BB och väntade #2? Eller var det 2005?:angel: Jag verkligen hoppas att när vi gör detta kväll så är det ingen så har stora planer att banta...

Alyssa- Hur går det med Silver? Glömde fråga om det igår. Hur tycker C om han? Och Trigger ta inte för mycket stryk hoppas jag.:rofl:

Toria - Jag gärna hjälpa till med det du behöver jag har alla dvd. Så PM mig det du behöver. Grattis till hoppningen!!!!!!

Marer - Nej du:D Jag är bara avandsjuk av att du fick åka bort och inte tänkte alls att bjuda oss med dig.

Marks - är det inte dags för en nyare foto från dig?

Iser - Den smygare.:D Glad att du började skreva. Välkommen in.

Skuggi - Skrev du till Parelli med de frågor angående om hemsidan? Vad sa de? Om du behöver hjälp hör av dig. Vi kan alla (som vill) hjälpa till också så behöver du inte göra allt.
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag är 174 cm, men har långa ben. Sen vill jag nog ha lite mer häst vid underskänklarna vilket jag brukar sakna på mindre hästar, men det beror ju på deras djup så att säga. Är ju också en smaksak som du skrev.

CS: Jag har försökt ta massor av bilder, men dom blir inte bra eftersom jag är fotograf och ska försöka utföra Hill Therapi samtidigt, blir inte så bra bilder på det...:grin:. Så det är synd man inte har någon fotograf :confused: Endera blir det jätte suddigt eller i ett jätte konstigt moment i traven eller galoppen så det serjättekonstigt ut, jag har så dålig kamera också... men men vad säger man om inte: How Intresting :cool:!

Jag gjorde en snygg sak igår som nästan påminner lite om det som Pat gör på Savvy Club DVD:n med Aspen som dom visar en liten kort sekvens av bara.
Jag skulle göra Hill Therapi på stubbåkern, vilket är ett nytt ställe nu i vacka 4 i vårt program. Jag fick squeeza honom under en kabel för att ta oss in dit till att börja med, gick bra. Sen ca 8 min in i vår Hill Therapi så bara sätter han full fart som om han fick eld i baken :eek:, har inte sett honom göra detta annat än i hagen. Men igår skedde det, och han fullständigt "Pulled me off my feet!" jag bara flög rätt upp och landade på magen och hästen var långt borta innnan jag ens landat. 22-foots linan tog också slut i "flygmomentet" ha ha ha ha, snacka om sjukt!!! Det kändes ungefär som det måste ha sett ut som på tecknad film :D. Ingen såg mig men min kompis kom körandes efter någon minut och hjälp vilket gott skratt hon skulle ha fått annars :p! Sen hade jag en Welsh Cob som for omkring och såg ut som en fet Arab ungefär en stund innan han kom luffsande i trav fram till mig med ett härligt uttryck och spelande öron. Precis som om han sa "nu är jag klar, ska vi leka tillsammans nu?" Sen var han hur kul som hellst att leka med igen! Oj vilken sjuk historia detta är men jag hoppas på att det bygger SAVVY:devil: för framtiden!
 
Sv: PNH Tjatter...

Marks hihihihihi tack för ett gått skratt vilken härlig beskrivning!!:D:D:banana::banana::rofl:

Mjaha jag har int efått nått från savvy club jag inte blir ju lite ledsen dårå.

Ska idag väg på JM clinic är så nervös då Fanny INTE står still i transporten utan står å slår med fram benen så det verkligen SMÄLLER å hela transoprten gungar.... Men inte så svår att lasta.
Vi åker idag för att ha tid på oss 16mil blir det man kan ju alltd hoppas att hon slutar....
 
Sv: PNH Tjatter...

Marer: Hur stor tror du Drake blir?

CS: Allt går bra med Silver! Han är så härlig,hmmmmm så fort han ser oss. Igår gnäggade han o kom springandes när jag kom hem från jobbet!!! Celine har ridit barbacka i hagen några ggr i bara grimma på honom.
 
Så du hör varför han har fått smeknamnet "Tom Gång"? huhuhuhuuhuhuhuhuhh:p

Glad att ni trivs tillsammans.:bow::bow:

Nu ska jag ut och rider med AK och company.
 
Det var en härligt ridtur. Och mer och mer när jag rider med andra är, jag otrolig tacksamt för en LB'er.:bow:

Red fick sen först ever full galopp som han naturligvis buckade mitt i allt. men jag ser det som en lycko skutt, väldigt lätt att ta ner tempo och sen allt var normalat. Tack vara Fusion och chapsen så kunna rida ut det.:D I'm a HAPPY Camper!!!!:banana:

Men det var ingen DVD heller i posten idag med.:mad::cry::cry::cry:
 
Sv: PNH Tjatter...

Tack så jätte mycket!:banana: Jag fick paketet idag. Marksman älskade Cradle!!! Kunde inte låta bli att provrida det nu ikväll :D! Vad fin han blev i tränset :love: också!
 
Sv: PNH Tjatter...

Ja det var väl då jag hade en barnfri kväll... Fast jag höll på gå åt av saknad och oro!
Alyssa var här idag och trots att jag e helt slut så vill jag börja köra ett par timmar per dag igen! Synd att vi alla inte bor granngårds, vad kul vi kunde ha!
Kan vi inte ta en Parelli dag/eftermiddag istället för kväll...:idea: Hade underlättat för min gubbe!:angel:
Jag e intresserad av en barfota kurs men det beror på när den blir! Ekonomin måste återhämta sig lite efter veterinärer mm.... Men jag e redo!

Left Brain? Right Brain or No Brain?:angel::D SOVER I VATTENBALJAN!!!!
obepnh003.jpg
 
Sv: PNH Tjatter...

J
Left Brain? Right Brain or No Brain?:angel::D SOVER I VATTENBALJAN!!!!
obepnh003.jpg

LOL!!! Va rolig han är!!!!:rofl:

Nu ska jag ge er en utmaning - ni som har så mycket fantasi....
Finns det något man kan göra tillsammans med sin häst som har fång och måste stå still i boxen för att sysselsätta honom? Jag tycker så synd om honom när han ska stå där. Det känns på honom att han är totalt understmulerat, men det är ju inte så lätt - känner jag - att sysslesätta honom med något, när han helst ska stå blixtstilla.

Några bra idéer?
 
Sv: PNH Tjatter...

Apropå riskerna med markarbete;-)
Min Jaz hittade på en bedårande lek häromdagen.... vi höll på med cirklar at liberty när hon bestämde att i vänster varv skulle hon inte ALLS cirkla utan trava rakt bort från mej men med en så lustig min och blick på mej över axeln att jag följde efter. Det var precis vad hon ville, sprang med mej bakom stannade vände och så sprang jag med henne bakom, sedan en cirkel i andra varvet, byta och springa bort igen osv... (Jag tror det är patterns som satt sig på hjärnan på henne, nu vill hon bara göra saker i följd och serier;-)

Nåväl, jag blev ju uppjagad av initiativet så jag sprang vidare och FORTARE och så sprang vi där i full galopp och jag min idiot kunde inte slita blicken från mitt vackra sto :d och ...stöp på en grästuva...:eek: Jaz sprang vidare men upptäckte att jag fattades liksom och vände och travade fram till mej med ett oroligt huhuhu...
Sedan suckade hon djupt när hon insåg att gamla matte inte riktigt kunde leka längre efter handlöst fall pladask och gräsligt knak i ryggen...:angel:

OM det är någon som minns så debuterade vi (Jaz och jag) faktiskt i detta forum med frågan om hur fasiken jag skulle få Jaz att över huvudtaget röra på sig när jag försökte "longera" henne :rofl: Tack hurrni för de goda råden:bow:
 
Sv: PNH Tjatter...

oj oj oj det helt ofarliga med lekar på marken :D eller inte... MEn det verkar som om både du och din häst hade kul så länge det varade! Hoppas bara att knaket i ryggen inte blev alltför illa?
Själv när jag gjorde min flygövning och landade platt fall på magen var jag iaf glad att det var mjukt i marken så jag hade bara lite ömma muskler och muskelfästen som jag inte visste jag hade :eek: några dagar efteråt, men för min del gjorde det inget för jag började skratta av blotta tanken på hur det måste ha sett ut :rofl:!

Här ligger jag lite lågt nu för jag har haft en väldig förkylning (eller influensa liknande) i några dagar men är på bättringsvägen!
Så idag var jag till min häst för första gången på några dagar och skulle ta in dom och jag ropar på dom (är 4 hästar i hagen) med min ganska kraxiga stämma och dom kom skrittandes till mig som stog vid grinden i mörkret. När dom kommer tillräckligt nära så ser jag att min häst är i täten!!! Det brukar inte hända för travaren tillika ledaren brukar inte tillåta att någon går framför honom (och han är väldigt seriös med detta :devil:), men min häst bara ställde sig där framför mig, precis som han sa "var har du varit?" :love: Så gulligt! Detta är ganska kul att se för att travaren är en väldigt bestämd herre (dominant)! som inte tillåter vad som hellst i hans flock.
 
Sv: PNH Tjatter...

Ja nu är jag också SAAVY member. Satterstina hjälpte mig!! TACK:)
Så nu kan jag oxå börja vänta på DVDs:laugh: Underbar bild! :rofl:

Iser:Stackars stackars...:cry:. Leta godis kanske i olika saker. Använd de sju lekarna;) buga, ta upp saker från boxgolvet. Aktivitetsboll. God gren i boxen. Det var vad jag kom på nu...

Är det någon som är godkänd Level 2 här?
 
Sv: PNH Tjatter...

Shit, den gamla ulven vaknade i mig idag... Tuss tänkte (låtsades, hoppas jag) ta en rejäl tugga av mig och jag reagerade som man vanligt reagerar innan PNH...men jag hann stoppa handen en bra bit innan det "small".:cry: Inte nog med det så har jag suttit och dreglat över dressyrsadlar och träns med FETA nosgrimmor:d...förlåt...Ville bara bikta av mig så jag kan sova inatt!
Trots att jag vet att PNH är så mycket bättre än "vanligt sätt" att hantera hästar så saknar jag känslan efter ett långt dressyrpass med hästen i form..:o (stackars häst)

Annars har mitt PNH totalt stannat av! FY F*N, så dåligt av mig!!! Jag som var på väg i en bra riktning så fick jag soppatorsk pga trötthet.:(

Någon annan här som har snubblat? Kanske finns AA möten fast i hästform.. :angel:One day at the time! (stavas det så?)
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag blev så frustrerad i stallet idag, när ägaren kom till mig och berättade att hennes nya unghäst hade fått panik och bockat runt som en vildhäst när de hade sadeltrännat hästen här om dagen. Hon tyckte det var så roligt eftersom han annars verkar var en så lung och fin häst. Vad jag kan läsa av hästen är han RB introvert, även om han inte brukar hoppa runt kan man se att han är rädd och obekväm när de hanerar hästen. Hästen är 2 år, och de har haft honom i 3 veckor, innan dess har den aldrig varit hanterad av människor. Så kankse inte så konstigt att han är obeväm och rädd, när de tar in honom i stallet, binder fast honom (han som inte äns varit inne i ett stall förens nu) och slänger på en sadel bara så där. Dessutom har jag sätt att de slår hästen (bara lite med handen, men än då) när han inte vill lyfta hovarna ordentligt. Jag har försökt att frågna om de kan vara intresserade an NH, och erbjudit mig att låna ut men mycket spännande introdukktions dvd, men de är inte alls intresserade.
Det är så frustrerande att se hur de i stallet hanterar sina hästar, använder hingskedjor och inspänningstyglar, och speciellt på så unga hästar. Hur ska man hantera denna frustration? Kan man på ett fint sätt förklara att man tycker att det är fel och att man vet ett bättre sätt? Jag har så svårt för de här, för jag ser en sån potensiall i hästarna och nu bilr de bara så orättvist behandlade utan respekt.

Till Satterstina, som drömmer om dressyren, vill jag upplysa om Karen Rohlf och hennes hemsida www.dressagenaturally.net
Hon har en shopp med en del spännande saker, bla en dvd och bok om hur man på ett naturligt sätt kan utföra dressyr, jag har inte köpt den än, men jag kommer att göra de. Jag har sett hennes introduktions dvd och den är väldigt intressant! Men du kanske redan känner till henne...
 
Sv: PNH Tjatter...

Tusen tack!!! Bubblade in på den sidan och blev glatt överaskad! I mina yngre dagar så älskade jag en dressyr ponny som hette Demous ägd av min ridlärare Anna Edman om jag minns rätt, det var då jag fastnade för dressyr! Nu när jag har en Frieser hade jag velat börja igen.. Min Nordis körde jag mest och red skogsridning plus att travaren körde jag oxå mest. Men det var med honom jag snubblade in på western efter jag nästan tog travtränar licens (där finns ingen nh vad jag sett)... Han gick bäst på lång tygel och löd typ rösten och gillade långa skogspromenader med "obstacles" att ta sig igenom. På så vis överlevde vi nog våra få turer vi gjorde för han var en RB full gas! Det är därför jag tjatar på hans nya matte:devil: att åtminstone kika på PNH för att få kontroll och slippa pirret i magen.
Jag VET att han skulle bli en annorlunda häst med den "träningen" men man kan inte tvinga folk (jag försöker lära mig det). Jag hoppas hon hittar ett sätt som passar dem båda.
Någon här som startat sin häst med barbacka pad istället för sadel? Nu har jag börjat att riktigt längta upp i sadeln igen...
 
Sv: PNH Tjatter...

Ja du, den frustrationen ...Man kan ju inte ändra hela världen. Man blir av med den genom att flytta, bara umgås med rätt människor som har samma inställning, gör dig av med den bara. Man kan tipsa o försöka hjälpa så gott man kan, sen kan man inte göra mycket mer. Hoppas att dom kanske ser vad man håller på med(funkar absolut INTE på vissa folk) :grin:

Som Linda säger, You can´t save all horses but your own (and maybe some others *haha*)

Satterstina, va kul att du blir ridsugen....wiha! Man kan få känningar men man vet att man aldrig kommer göra så igen (rida fel menar jag) Jag har glott lite på Karen sida oxå, kul med såna människor, bra inspiration :D Im not there yet but my dreams are :love:
Majha är inriden barbacka ;-)

Where´s CS at???

Kram kram på er!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 443
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp