PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CaliforniaSwed

Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk:
ändra titeln lite så kanske den kan stanna kvar lika länge som de andra...

Jag börjar en tråd var alla är välkomen att diskutera allt som tillhör PNH och de som håller på med PNH vet att det påverka allt i vårt liv från hästar till vårt personligt liv.


Nu kom vi av oss sen sist så en "recap"...

Mitt försök med LHM var en totlat flopp. Båda dog och räven tod den 3:e.:cry: Men nu har vi flyttat de och är mer bered för flera.

Men nästa dag kom i posten de DVD från en bekant i UK om Parelli och den show från NEC i Birmingham och vem ser jag i första biten av starten...Shaka!:smirk:Always trying to be the center of attionen, eh? Och att vi fick ser små bitar med mig och min man men det var mest rolig att titta på hur de har lagt up den. Fast vi var där med 4500 andra det verka vara en helt ny show man glömer allt som var sagt och hänt så det var kul att får ser det igen. Så nu har jag tänkt att starta en ny DVD lista och ska gå från den gamla lista vi har redan för "in a Whisper" (fortfarande plats om någon vill ser den). Jag tänkte så sen det är så många av er som kan inte till birmingham så får ni ser vad ni har missat och kommer missa:angel:. Så Marks så fort jag kan kopiera den så får du det i posten, om du vill ser den.

On a nother note, en vecka till med kunder här och där efter är det hästar som gäller. Jag har några tävlingar jag vill ta Red till i år och vill ser hur det går. och sen har jag bestämt mig att ta tag i Saffe....My EXTREAM LB Extrovert.:eek: Red är så lugn och så sams att håller på med det är dags att leta lite mer "arrows" om ni förstår.:angel:

Plus har jag tänkt att detta år måste i har en PNH träff igen. På hoppnings vis Filosofen kommer med bilder och historier om sin resa till Colorado!:banana:

Annars vad har ni gjort den sista vecka? :D
 
Sv: PNH Tjatter...

:idea: Äntligen! Nu känns det normalt igen, tack CS :p
Vi får väl se hur länge vi får vara här då;-)
 
Sv: Re: PNH Tjatter...

Klart vi behöver en ny tråd :) Ja ska det bli en träff kan jag försöka komma, vore najs om den hamnade lite mittemellan oss rent geografiskt...

Ska försöka hinna blogga medans jag är i Colorado, med betoning på försöka ;) vet hur det kan gå med sådana ambitioner...börjar bra men...

CS, den dvdn vill jag gärna lägga vantarna på!!!!!!!!!!!! Kan man köpa in sig på den eller kan vi byta något? Tror "tyvärr" att våra PNH-bibliotek är väldigt lika. Men jag har lite Honza, Nevzerov och Philippe Carl...
 
Sv: PNH Tjatter...

Du känner inte för en semester till steniga Småland och en tjockis till ponny med en egen uppfattning om vad trav på ridbana är? :angel:

Han hatar verkligen ridbanor och allt som kan tänkas likna en! Inget ont i det, jag är inte tävlingintresserad och tröttnar rätt fort jag med. Men ibland kan det vara bra att ha, när det är kolmörkt ute till exempel. Och tränarhjälp är inte så lätt att få utanför ridbanan tyvärr..
Som det är nu går han gärna in på banan, skrittar i lite halvtaskigt tempo en stund, vare sej jag sitter på eller går på marken. Sen har han gjort sitt. Punkt slut, nu vill inte ponny vara med mer. Gah, vad han testar mitt tålamod!

När, eller rättare sagt om, han kommer upp i ett högre tempo som jag antar är någon slags trav, blir det tvärnit så fort han ska svänga (oavsett om det är på kommando eller av fri vilja). Svänga och trava i padock = big no-no!
Ute kan man springa som en blåmes runt träden i alla gångarter (visserligen förblir de oidentifierade..), men så fort träden är borta..

Hur fasen går man vidare? Jag har ingen bra tränare här som kan hjälpa mig (vad jag vet) bara en som i princip säger ta pisken och slå tills han travar, han är bara trotsig. Det känns inte så bra..

Kan tillägga att han är av naturen alltid på sparlåga, får lite sneryck en gång i månaden ungefär. Rolig, men tålamodskrävande så in i!
 
Sv: PNH Tjatter...

Bra initsiativ!!!! Var lite tomt utan en öppen tråd :cry:

CS Jag ser fram emot filmen :bump::bump: verkligen jättesnällt om du vill skicka den! Nu vet ju inte jag förståss om jag har något att erbjuda dig... Jag har mest bara det vanliga i mitt Parelli bibliotek.

Jag har spenderat mycket tid med min häst senaste veckan och sett att nu håller något på att hända, jag tror att jag har "väckt upp" honom ur det omotiverade och utan hans lite brötiga livsgnista gjorde jag honom för genomarbetad, allt för att få honom lugn och LB stadium som vi hamnade i för ca 3 år sedan och inte riktigt tagit oss ur... Han hade lite för mycket Playdrive för mig att handskas med och sen blev han för tänkande och smart så då var han svår av den anledningen.
Som ni vet så har han ju varit extremt LB och RB extrovert (pendlat) men jag tror att jag gjorde honom FÖR LB och han blev bara omotiverad. Filosofen kanske kommer ihåg lite av det från kursen?
Men jag börjar se lite mer motivation uppdagas och det är så kul :banana: och då kommer allt det andra :love: på köpet! Han är med mig och han vill det! Men det svåra tycker jag är att nu vet jag ju inte direkt vad jag gjorde för att få honom att bli så med mig och villig! Men min häst är ju å andra sidan olika varje dag och har olika grejer för sig jämt så det är nog inte så svart eller vitt :idea:!? Vad härligt att få skriva av sig lite pladder och tankar!
 
Sv: PNH Tjatter...

Bra initiativ! :bow:

Vi har lämnat vår unghäst till Tubbe mfl på lite utbildning, jag kände att jag inte har kunskapen ännu att lära honom svängar osv på rätt sätt med bra tajming osv.

Vi har suttit på honom en del, skrittat i skogen med "ledare" vilket har funkat fint.
Nu har han blivit riden hos Tubbe ons-tors-fre och det har gått SUPERBRA :love::idea:
Vi kom dit i lördags och då fick han visa upp vad han lärt sig och igår fick både jag och Richard rida lite.

Det var SÅ häftigt! Fick lära mig att begära lagom mycket sväng, att belöna varje gång han ändrade riktning åt det håll jag ville. Jag har en tendens att vilja få honom att gå precis dit jag vill på en gång :crazy::o Och mot slutet gick det fint. Red över ett litet krysshinder, cavaletti och en vippbro. Testade även traven lite ofrivilligt och den var jättetrevlig.
Richard råkade även testa galoppen ;) men klarade det utan att trilla av.

Nu är vi SÅ taggade att få hem honom och träna mera! Han behöver träna massor av porkypine har de upptäckt, så det har vi skrivit upp på träningslistan :bow:

*weeee*
Ska höra med Tubbe om jag får länka till hans träningsdagbok så ni kan få se filmer och bilder :bump:
 
:D Vad kul att familjen börjar hitta hem!!!:banana:

Nej då jag vill inte har något av er. Jag vill bara dela vissa saker som jag är inte snål och kingig med dvs mest of min PNH bibliotek som jag vakta med mitt liv.:angel:

Ja att har träffen nånstans var det finns plats för oss alla. Här finns det plats och kosta oss inget. Om du vill Filo så kan du ta tåg, jag hämta up dig.:idea:

sthu: bygga up din egen skog på banan. lägger uta massor av föremål han ska över, runt, genom och under. Han måste tänka utanför banan och i banan stänga han av...TRÅKIG! Är han mer en LB introvert så kanske du kan lägger ut godis i vissa föremål så ni måste "söka" lite då kan han ser fram emot att föjler dina signaler. Gör det så han hjärna börja komma igång. Sen som Linda säger göra 1001 gångbyter så att får han att gessa hela tiden. Så fort han börjar trav sakta ner efter 5 steg t ex. räkna med meter, steg eller tid. Bara att du har något form att veta när du ska byta gångarten. Att man inte håller gångarten för länge.

Marks Kul att det går i rätt hål för er. Samma där, keep em guessing, eh?Jag håller med Linda LB Ext är svåra därför jag har låtet Saffe står till jag hade lite mer insperation. Han bli så ut tråkat göra alla 6 saker samtidet och då är han klar. När din pendla till RB är det Ext med?

Saffe går inte lätt till RB men när han gör det då är det Ext. Det ända jag har sett som trigger det är grisar och får eller ska jag säger lamm som säger näääääj. :eek: alla kom och skulle se när vi flyttade får närmare till stallet pga räven och Saffe var naturligt först som kom så fort den lilla söta lammen sa nääääjjj så flippa han ut totalt sprang över hans egen flock och stannade ca 150 (eller mer) meter bort.:smirk: Men den idiot har inget emot att gå under en stor grävmaskin när det är igång och röra sig eller byta traktor däck när de roller förbi.:angel: Visst är våra pållar roliga:smirk:
 
Kul för er, det skulle var super att får ser bilder.

Klappa Richard på ryggen från oss, han säkert gjort det med flit för att imponera kvinnfolk.:angel:

Är det inte än härligt kännsla när vi ser/känna framsteg!:banana:
 
Sv: PNH Tjatter...

Åh! Vad bra att någon tog tag i att starta en ny tråd. Vi får hoppas att den får vara kvar ett tag nu :)

Hur lång tid tror du att det tar ungefär innan "in a whisper" trillar ner i brevlådan hos mig?

Någon här kanske minns att jag hade problem med min nya arabhingst som bet mig och nafsade hela tiden?
Nu har han iaf fått kompisar i hagen, så nu har det problemet i princip försvunnit helt. Han har blivit en helt annan häst!
Förut var han jättehypad och studsade upp och ner. Han stod mer på bakbenen än på alla fyra, men nu däremot är han raka motsatsen!
Han är så lugn att man nästan måste bära honom till och från hagen ;)
Helt underbart!
Vi har även varit på en del promenader och han hoppar inte emot mig som han gjorde förut, utan han ger mig lite utrymme.

Idag ska vi öva med att gå över en presenning. Vi får se hur det går då han är så rädd om sina ben.

Såhär ser pärlan ut ;)

DSCN1344.jpg
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag har testat (jag går inte nära en padock om den inte är nersölad med bommar, bildäck och annat bröte :p), men han säger ungefär "varför, jag kan gå runt?" eller så ställer han sig på allting och vägrar gå därifrån.. Det senaste är att gå på oljefat och sparka på dem, vågar inte låta honom göra det OM de går sönder.. Spelar lite fotboll med honom, men det tycker han inte är så kul när vi bara är två.
Han går mer än gärna runt runt runt på banan om vi harvar, han är ju trots allt körhäst i grunden. Får ha harven bakom alltid, haha ^^
 
Jo Woarda har det nu, sen shaka, sen du!

ett par veckor till så kanske du har det i den brevlåda...:D

fin lten huvud där i bilden:smirk: får vi inte ser hela kroppen eller är han så ful du vill inte visa han.:p

Hurra att det ändrade för er och att han är sams med livet det eller är trott från alla busighet med kompisen.
 
Senast ändrad av en moderator:
då har du svar!!!! från nu och med får du inte rida i en banan igen!:p

Det kan vara svårt att försöker hitta på vad som saknas eller vad det är som skulle får han att vakna till och har lite mer uppmärksamhet och vill vara där. Svårt utan att ser vad ni gör tillsammans.

Filo vad har du för förslag?
 
Sv: Re: PNH Tjatter...

fin lten huvud där i bilden:smirk: får vi inte ser hela kroppen eller är han så ful du vill inte visa han.:p

Hehe... Klart jag kan visa kroppen ;) Visste inte om någon var intresserad av att se!

Den här bilden är inte så jättebra, men jag har inte hunnit ta så många bilder på honom än:
Gallardo4-1.jpg


Den här bilden har hans förra ägare tagit:
Gallardo2.jpg


Nöjd nu?! :D
 
:D:bow: yes, jag är nöjd nu!:p

Fin liten kille. vad var han igen, ett år?
 
Sv: PNH Tjatter...

Hej allihop!

Det var länge sedan! Efter att Buke ändrades fungerade inte mitt gamla namn Maggie W så jag har fått göra en ny profil. Just nu känner jag mig lite uppgiven, mitt ständiga sadelproblem verkar aldrig få ett slut. Min fina McCall Wade som jag köpte i somras är alldeles för vid nu, det är stört omöjligt att shimma den så den ligger bra. Sandys sura attityd (typiskt Lb intovert) har jag heller inte kommit till rätta med. I fredags var Marks (min dotter) och hjälpte mig (hon är så duktig och har sån känsla). Jag har nu förstått att jag kommunicerat med för STORA bokstäver, jag ska viska istället. Hon är så lyhörd nu att det räcker med det. Jag provade också att rida henne med Marks Balance sadel, vilken skillnad!!!!! Det var inte samma häst, hon var visserligen lite sur emellanåt men hon jobbade med ryggen och bar upp sig på ett helt annat sätt. Ska det verkligen vara helt omöjligt att hitta en westernsadel som fungerar lika bra? Ja, förutom dom nya Parelli sadlarna som man inte har en chans att ha råd med. Den jag skulle vilja ha av dom två kostar ju mellan 40-45.000 kr när den tagit sig till Sverige. Det är den inte värd! Och inte vill jag gå tillbaka till en "engelsk" sadel heller. Djuuuup suck! Ja, ja det ska väl lösa sig på nåt sätt, jag ska fortsätta viska till henne och se hur långt vi kan komma med det, ridningen får komma i andra hand just nu. Fast finns det nåt härligare än en härlig ridtur i skog och mark.
 
Sv: PNH Tjatter...

HÄRLIGT!! :banana::banana:
Som jag sa, tur att han fick lite tuffa grabbar att brottas med :idea:
Kan du inte länka till din blogg? (en fågel viskade att det fanns en... ;) )
 
Sv: PNH Tjatter...

Vi har just bestämt oss för en bomlös westernsadel till våran kille, den är superskön och man kan enkelt byta storlek på framvalvet om hästen ändrar sig i kroppen :idea:
Ska se om jag kan fixa en bild med sadeln på...

Fast jag tror inte de är godkända för westerntävlingar... eller var det vissa klasser som var ok?
 
Jag undrade vart du tog vägen! Du ändrade bilden med ser jag.

40-45.000?!?!?! Är det den roper du vill ha den är "bara" ca32.000 och när jag försökt att beställa the natural performer i december var det runt 19.500:-. Hade inskickat beställning och allt. Sen gick våra nya traktor sönder och var tvungen att hyra in en ny under tiden så där gick mina sadel pengar. Var tvungen att av boka den:cry::cry::cry:

Men vilken häst är det för? Nordisen? det finns olika bomar med för de flesta är de inte så stor över ryggen och då kommer de maffiga bogblader. Vissa märke har t ex full quarter men är ut flärd och på några nordis har vi lyckas att shima up de. Men igen det beror på hur mycket man vill lägga ut billigare modeller brukar inte har detta utfläring så säga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 098
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp