Bukefalos 28 år!

PNH Tjatter...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH Tjatter...

Parelli har en jättebra dvd om det :) Svårt att beskriva, man får skriva så mycket? Extrovert hästar rör på benen mycket, springiga...Rb hästar är rädda av sig(instinktshästar) Lb hästar är mera tänkare, introverter rör sig inte lika mycket som extrovert hästar utan är mera rädda inom sig.
Ja just det, man får olika träningssätt för de olika horsenalitys, det som funkar för en RB(Right Brain) häst funkar inte på en LB(Left Brain) häst osv.
Sen kan hästen vara i olika kategorier oxå och då får man ta det som funkar för dagen. Kan nog inte beskriva det bättre. Nån som vill fylla på?

Martina-M - PNH tränare kan du hitta på p´s hemsida, finns bara en i Sverige som är licenserad.


Satterstina: =) Har fler bilder på pixbox, som finns under mitt namn(hemsida) Det blir inte som verkligheten när man tar bilder...Det som är bra är att man ser grannen o då ser hon kolosal ut. Vi skämtade om att hon vägde runt 700 kg o så var det över 800 :eek: Snacka om hemmablind man blir...

Nu ska jag ut innan dagis o arbete, Kram på er så länge :D
 
Cs är här:laugh: Jag har läst varje dag men orka inte skriva nånting. Det har varit jobbig här hemma. Men det börjar ser mycket bättre ut nu.

men under tiden har jag hitta en ny Parelli vän och vi försöker startar vår unghästar tillsammans. Kul är det. Jag känna mig små peppad igen, för min ny vän är seriös i häst världen och hon "rubs off" på mig.

Sätterstina - jag tror jag har en lösning för dig och Obe. Ska prata med min vän och sen hör jag av mig. Du kanske hoppa i detta unghäst träning och är med oss.:idea:

Nu ska jag köra min dotter till tåget idag och sen jag helt ensam en vecka för första gången i 8 år.:eek: För min mans födelsedag fick han av mig en resa till Colorado för två veckor på jakt. Han åkt i söndags. :cry:Men under tiden ska jag verkligen försöker hitta mig tillbaks till hästarna.

Min Hill Therapy blev inte av mer än 4 dagar så jag ska försöker starta om detta igen. Jag har blivet av med två av min hästar (:bow:Tack Alyssa som tog den minsta) så nu är jag ner till bara 6 st. Det känns tomt redan. :angel:

Jag ska skriva mer senare. Hoppas alla har en riktig trevlig tisdag...:laugh:

Ta ta for now
 
Sv: PNH Tjatter...

En lösning?? Unghästträning??? Och vem e din mystiske vän...
Såg att du ringt men vi var ute och samlade stenar, mossa pinnar och lerklumpar (tur jag har tvillingvagn)... Ringer dig ikväll när lugnet har infallit i gården.
Hovslagaren var här och Tuss var riktigt "sint", han fick jobba för pengarna!:devil: Obe missade och bet min sambo i armen istället :o... Märks att de är uttråkade!
Jag e en zombie i myskläder som aldrig får sova.. Dagdrömmer om en ridtur längs stranden.. Parelli känns lååångt bort just nu.

Snöar... :mad:
 
Sv: PNH Tjatter...

Hästpersonligheter är roliga och ganska bra att känna till ibland. Man fyller i ett formular som ger en första indikation på vartåt det lutar. Sen har man ju inte så stor användning av att veta om man inte också vet hur man ska bemöta de olika sidorna man stöter på;-) De flesta hästar är komplexa och har flera olika, framförallt i olika situationer. Infon får man från dvd skivor och parellis klubb savvyclub.

Kul att du är nyfiken!
 
Sv: PNH Tjatter...

Det har nu snöat i två dagar :cry:
Helt plötsligt kom den bara...man blir lika shokad varje gång...
Tänkte jag skulle ta lite kort för att visa mina djur nu när jag har fler! :love:
En tjej jag känner sen förut ska börja rida Trigger lite åt mig, men jag hoppas inte för mycket än...det bästa är att hon är intresserad av NH!!!
Så nu ska jag leda in henne på PNH tänkte jag. ;)

Tänkte på Hillterapin. Kör ni bara en gångart hela passet menar ni??? :confused: Trodde man skulle köra skritt i upp och nerförsbackarna och full fart på det plana???:confused: Har jag missuppfattat?
 
Sv: PNH Tjatter...

Tanken med Hill Therapy är att hästen ska orka bära sig och balansera sig såpass bra att den ska hitta sitt tempo i gångarten tex trav och kunna hålla det uppför - nerför - på platten osv osv. Men innan hästen har hittat detta och både mentalt och fysiskt har hittat balansen och ett sett att arrangera sig så kan dom bli springiga i nerförsbackarna och stanna av i uppförsbacken eller tvärt om beroende vad man har för häst. Sen brukar dom kunna stanna byta håll, byta gångart osv osv innan dom hittat balansen.
Men detta är HELT okej :) och man ska se det som en Terapi dvs "No pressure".
Men som sagt målet är att hästen ska bli välbalanserad och kunna bära sig i tex skritt eller trav (vanligast är att man börjar i trav men även skritt beroende på hästens förutsättningar och utgånspunkt) men sen kanske även galopp i lite lutning. Då börjar hästen att naturligt samla sig och hitta balansen i sig själv och framåtbjudande, men även en mental balans som jag blev så förvånad när jag kännde detta med min häst. Det håller verkligen i sig också denna gång jag gjorde Hill Therapy vilket jag inte kännde att jag fick samma goda resultat när jag gjorde det för nåt år sedan.
 
Sv: PNH Tjatter...

Menar du att man inte ska börja med lutning?? Utan ha plant underlag först??
Men då blir det ju som cirkling game, eller :confused:
 
Sv: PNH Tjatter...

Behöver du kika på hill therapy pappren så har jag, jag fick av Monica förut. De finns även på savvyclub! Även andra intressant artiklar!
 
du bestämma gångarten med hur lutningen är. Med en låg lutning så kan man börjar med galopp, mellan lutning= trav och brant lutning skritt. Men alla grader och hur hästen är så kan de i början har svårt för en mellan lutning i trav hela tiden. Så marks menar att du inte tvinga de att hålla traven hela tiden. det är kämpig i början och de börjar sakta av nästan till kronan skritt över kronan och trava ner andra sidan och vill stanna eller byta varv. I början är det ok men efter ett tag så kan de trava hela tiden i samma varv för de 5 min.
 
Sv: PNH Tjatter...

Hej allihopa!

Jag är så glad! I helgen var jag på Parellikurs i Järna för Erika! Sedan på söndagkväll tog jag äntligen level 1! Jag har tänkt på att jag skulle ha gjort det för länge sedan men det har inte blivit av eftersom att jag inte har någon som filmar, har förresten ingen videokamera heller... Men nu äntligen så har jag gjort det! Känns toppen!
 
Sv: PNH Tjatter...

Alltså jag börjar undra om det kom något från savvyklubben för oktober? Vad var det i så fall???
 
jo jag fick september före veckan EFTER jag skrev till SC och klagade det kom en i posten genom 4 dagar från UK med 1000 ursäkta mig's.:laugh:. Men oktober har inte kommet än. Kanske ska börjar klaga redan nu... förut så fick vi det mitt i månaden men nu är detta löjligt, inte ens i närheten av tiden det skulle vara här.

Cornelius - Stort Grattis!!!!:banana:

Vi (ett gäng här) tog våra L1 i maj och fortfarande inte fått nåt för det:grin:

Satterstina - Har pratat med väninnan och hon kan hjälpa dig att starta om Obe om du vill. Det kanske hjälper din självförtroende om du ser någon annan rider han och att han inte slänga de i backen på en gång. Då kanske du kan vara med när vi rider våra unghästar. :idea: Jag PM vem min hemlighets vän är...
 
Sv: PNH Tjatter...

Tänkte inte på att jag kunde gå in på SAAVY club! Har ju precis blivit medlem...
 
Sv: PNH Tjatter...

Okej....jag har redan glömt både anvnamn o lösen...
 
Sv: PNH Tjatter...

Tack! Vad roligt att ni är flera! Själv är jag ensam här borta förutom min sambo som jag har släppat med på ett hörn... han rider inte så mkt, men däremot tycker han att det är roligt att hålla på från marken. Önskar att fler skulle förstå hur bra det är med pnh!
 
Sv: PNH Tjatter...

En liten fråga...

Har trott att min 3-åring, som jag köpte i somras, är LB In men nu är jag inte lika säker längre. Ev skulle han kunna vara RB In, jag känner mig väldigt osäker, hur kan det vara möjligt att jag tagit fel?

Om jag tittar på horsenality kartan så kan jag se att det finns kryss i alla fält utom RB Ex :crazy:. De saker som han är mest extrem i ligger alla i RB In / LB In fälten, ungefär lika många i varje fält.

Hur ska jag tyda det?

Fler som råkat ut för detta?
 
Sv: PNH Tjatter...

Jag blir aldrig klok på horsenality på Obe.. Han e i twilight zone (stavning?) men min tjej e LB intro... Ingen kan flytta på den donnan om hon inte vill!:D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel: Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera...
53 54 55
Svar
1 093
· Visningar
58 262
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp