Bukefalos 28 år!

Policy rörande svartjobb och annat...

Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag läser vad som är skrivet innan jag svarar, men ibland så förklarar jag inte allting utan utgår från att det är vuxna människor som ska läsa och förstå det.

"Jag är inte för lagbrott, FÖR FORUMREGLERNA TILLÅTER DET INTE!"

"Jag ÖNSKAR att det inte FANNS några svartjobb alls i Sverige"

"Jag KANSKE BARA SKULLE HA SAGT att jag mot svartjobb"

Inget av det här är ett klart ställningstagande, och då har jag ändå inte tagit med pizzorna.

Jag förstår att man vill göra avbön men det är inte min avdelning.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men jösses vad du verkar spänd!
Det finns väl inte en enda annonssida som kan garantera att det som förmedlas är helt och hållet vitt och ärligt?
Och då spelar det ingen roll om "ansvarig person" tycker si eller så?

Den här debatten, både här och på hästverksamhet, får bara HELT motsatt effekt än vad TS hade hoppats.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Då undrar jag hur du läser, för du citerar ju inte ens korrekt. Och i o m det blir det helt andra betoningar på meningarna.

Läs om, läs rätt. Och sedan tror jag du ska låta bli att tolka, det blir nog lite fel om du ger dig tolkningsföreträde.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag läser vad som är skrivet innan jag svarar, men ibland så förklarar jag inte allting utan utgår från att det är vuxna människor som ska läsa och förstå det.

"Jag är inte för lagbrott, FÖR FORUMREGLERNA TILLÅTER DET INTE!""Jag ÖNSKAR att det inte FANNS några svartjobb alls i Sverige"

"Jag KANSKE BARA SKULLE HA SAGT att jag mot svartjobb"

Inget av det här är ett klart ställningstagande, och då har jag ändå inte tagit med pizzorna.

Jag förstår att man vill göra avbön men det är inte min avdelning.

Den fetade meningen är inte ett exakt citat och den ger en helt annan mening än vad Gunnar skrev. Har en halmgubbe stulit ditt lördagsgodis eftersom du är så ivrig att bränna dem?

Vad gäller vuxna människors läsförståelse så verkar du inte ha helt gott om den varan själv eftersom du vägrar förstå vad Gunnar (och andra) skriver och konsekvent bortser från de delar av inläggen som inte ger bränsle till dina argument.

En forumägare har ingen skyldighet att redovisa sina personliga åsikter och ställningstagande för att kunna driva ett forum Professionalismen ligger väl just i att hålla sig opartisk på "jobbet". Jag har en massa personliga åsikter men det skulle vara förödande om jag lät dessa påverka mitt jobb. Där MÅSTE jag hålla mig opartisk och objektiv.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men det spelar ingen roll vad du skriver, då denna användare ändå kommer att göra sin egen tolkning av det hela oavsett hur tydligt användaren än skriver. Det är så att vissa människor är så, och då behöver man inte ödsla mer krut på dom liksom när de ändå fäller sig själva sas.:devil:
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Inläggen i den här tråden tordes väl visa hur viktigt det är att ha en utarbetad policy i en del beydande frågor. Det handlar om saker som droger, alkohol, doping samt även då svart arbetskraft. Med uttarbetade policys slipper man ofta gå i personliga svaromål om var man står i vissa frågor. Det är ju svårt att vara neutral rörande droger och doping. Och lika svårt är det att vara neutral rörande svart arbetskaft som tydligt är allt för förekommande inom hästnäringen. Att inte ha en policy mot svart arbetskraft och utnyttjande arbetstagare uppfattas nog av en majoritet som att man indirekt stödjer oseriösa verksamheter. Att ha en policy visar på att man har gjort ett etiskt och moraliskt viktigt ställningstagande.

Rörande platsannonser tror jag inte Gunnar eller någon annan skulle vara tvungen att ringa runt och höra sig för huruvida annonsörerna är seriösa eller inte. Det är relativt lätt att med dagens dator/internet teknik att ställa krav på den info som måste ingå för att man skall få lägga ut en platsannons.

Precis som när man måste fylla i en viss information och acceptera visa villkor när man vill bli medlem i Bukefalos så borde den som vill anställa vara tvungen fylla i ett antal saker som lön, arbetstider och att man följer arbetsmiljölagen med vad det innebär (systematiskt arbetsmljöarbete, dokumenterade tillbuds/olycksfall). Accepterar man inte det blir det ingen platsannons. Det är i princip en fråga om teknik, inte handläggande...
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Ingen skulle vara gladare än jag om jag slapp tolka.

Men det är ju väldigt konstigt att det inte går att ge klara besked, utan att allt skall lämnas lite lagom otydligt, sådär, så att hur det än tolkas så är det tolkarens fel.

Den där meningen förtydigade jag helt medvetet en aning. "Jag är inte för lagbrott, forumreglerna tillåter inte lagbrott." Jag håller med om att det var onödigt. Den är helt klar och tydlig utan förtydligande.

Och om man har en massa åsikter som skulle vara förödande för sitt jobb, då tycker jag att man ska byta jobb. Då är det uppenbart så att man inte är lämplig. Att vara opartisk eller neutral handlar ju inte om att man "ska hålla käft" eller "sitta på händerna". Då är det ju frågan om någonting annat. Inte för att det förvånar mig att ni inte förstår betydelsen.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Man kan ju inte vara "neutral" till svartjobb som representant för ett seriöst företag. Och inte nog med det, utan han säger dessutom att frågeställningen inte är "svart/vit"!? Det skulle alltså vara någonting som man kan ha olika åsikter om? Och inget är fel och inget är rätt!? Då tycker jag att det är svar nog.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Du kan varken tolka eller uppfatta skriven text på ett annat vis än utifrån dig själv eller användarens tidigare uttalanden.

För mig är det fullständigt normalt att människor skriver en så konstig mening som "Jag är inte för lagbrott, forumreglerna tillåter inte lagbrott" som kan betyda minst två (tre saker, ändrade mig) saker,

Version 1.

Hade det inte varit för att forumreglerna inte tillåter lagbrott så hade jag utfört lagbrott.

Version 2.

Eftersom jag har skrivit/varit delaktig i skrivningen av alla forumregler så tillåter/stödjer jag inte lagbrott.

Version 3.
Jag är inte för lagbrott. (PUNKT) Forumreglerna tillåter inte lagbrott.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Din utgångspunkt är att formuleringen har tillkommit av en slump. Men utifrån mina erfarenheter så utgår jag från att formuleringen inte har tillkommit av en slump utan tvärtom är noggrant vald. Man kan nog tolka den på fler än tre sätt också.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Nej, min utgångspunkt är att chansen är minimal att någon läser det jag skriver OCH tolkar det exakt så som jag menar. Det fungerar likadant i andra riktningen. Jag tror inte att Gunnar är någon kass människa, då hade inte Buke funkat så bra som det gör. Så jag väljer att tolka kommatecknet i meningen som en mänsklig miss. Dessutom så orkar man inte korrekturläsa hur mycket som helst....

Btw. Jag skrev minst tre sätt. (och nu ska jag sova så du slipper svammel)
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

på vilket sätt får det dig att må bättre eller sämre beroendes på hur Gunnar svarar?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Ja, en del uttrycker sig medvetet på det sättet för att inte behöva ta några konsekvenser av det då eller senare. Det är som man brukar säga, att man vill både äta kakan och ha den kvar.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag är bara nyfiken på vrf det betyder så mkt för dig vad gunnar anser om svartjobb?
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag tycker att det är intressant att se vad den personen som är ägare av företaget har för åsikter. Det påverkar ju kulturen och stämningen på forumet i högsta grad. Och att påstå att det INTE skulle göra det, det är väldigt konstigt, och gör att det blir ännu mera intressant. Man får ju inte komma till tals med honom heller så ofta, utan han vill ju hålla sig lite mystisk.

Sen skulle jag kunna fråga varför det betyder så mycket vad JAG anser, för det är ju JAG som blir hårt kritiserad här! Och trådskaparen behöver inte ta någon skit alls!?

Om det är någon som mår dåligt av mina svar så är det väl beroende på den personen själv, det har ingenting med mig att göra.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men du... om du tycker att det är så hemskt och omoraliskt här, sluta vara här då.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Om bukefalos hade varit ett företag, och vi som skriver här varit anställda, ja - då hade det varit intressant.

Nu är inte bukefalos ett företag.
Det finns inga anställda som skriver här.
Det finns alltså inte en företagskultur och stämning här som en eventuell företagsägare kan sätta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 517
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp