Policy rörande svartjobb och annat...

Bowman

Trådstartare
Hej,

Det pågår just nu en stor och uppmärksammad diskussion rörande svartjobb och annat inom hästnäringen på forumet för hästverksamheter.

Med anledning av den diskussonen frågar jag därför vilken policy ni har på Bukefalos. Är det något ni aktivt vill visa att det inte är acceptabelt och något ni inte stöder eller väljer ni att inte se problemen? Bukafalos erbjuder ju möjligheten för många inomhästnäringen att exempelvis söka arbetskraft här genom platsannonser.

Vänligast
Bowman
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Min personliga hållning stämmer inte överens med något av dina förslag. Jag försöker i möjligaste mån vara neutral till olika frågeställningar så att alla skall känna sig välkomna att diskutera för eller emot i alla möjliga frågor.

Du verkar verkligen brinna för denna enskilda fråga, jättebra och du har alla möjligheter att framföra dina åsikter här på forumet, om det finns andra som har andra åsikter har de möjlighet att framföra dessa.

Oftast är inte frågeställningar enkelt svart-vita när man väl börjar diskutera dem lite och det finns många olika som är viktiga för användarna på Bukefalos och tur är väl det annars skulle det troligen bli rätt tyst här ;)
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Du kan väl inte förhålla dig neutral till svartjobb, det är ju olagligt? Det är väldigt enkelt och svart/vitt.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Enligt forumreglerna är det bland annat inte tillåtet att uppmana till lagbrott, så det faller väl där.
Dock anser jag att en diskussion om svartjobb och varför de faktiskt förekommer och hur man på olika sätt kan försöka få bort dem är bra. Dessutom har Bowman om jag kommer ihåg rätt i första hand slagits för bättre arbetsmiljö.
Mitt tidigare svar var ett mer generellt svar gällande alla typer av frågor. Jag har inte läst den tråd Bowman refererar till. Generellt anser jag att nästan allt skall få diskuteras, om det håller sig inom forumreglerna, jag tror det faktiskt kan ha bäst effekt för att få folk att tänka till och förhoppningsvis göra bättre val i framtiden.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Nja, det spelar ingen roll om du har läst tråden eller ej, jag har inte heller läst den, men frågan som här ställs är ju tydlig, hur du förhåller dig till svartjobb, och då svarar du att du är neutral.

Ibland så måste man våga välja, att vara neutral är bara ytterligare ett sätt att både äta kakan och ha den kvar.

Är du "neutral" till andra sorters brott också? Jag kan inte precisera mig.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men ge dig... Som forumägare är Gunnar neutral (som tur är). Hans privata åsikter har ingen med att göra. Om han har lust kan han, precis som vi andra, vädra dem i olika diskussionstrådar. Men de ska inte på något vis påverka forumet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Nu är det ju inte jag som har startat den här tråden och frågat efter hans privata åsikter, som du kanske märker. Det har du inte alls haft någon reaktion på, frågan är ställd av någon annan än mig och Gunnar har svarat på frågan och jag har reagerat på svaret, eftersom jag tycker att det är ett ställningastagande som påverkar forumet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Halvt KL
Jag kan se att frågan som tas upp berör 2 olika delar av Bukefalos.
1. Forumsdelen
Här skulle man då kunna ta bort alla trådar som handlar om svartjobb. Det blir dock problem med gränsdragningen. En skötare som även får rida hästen den sköter kan man se det som att den får betalt för att sköta om hästen genom ridningen. Denna förmån beskattas inte och därmed kan det i om man hårddrar det betraktas som svartjobb. Ska en sådan tråd tas bort. Ska en tråd där någon berättar om sin tid inom hästskötaryrket och att denna jobbade svart tas bort? Om den ska tas bort ska den tas bort även om personen ifråga numera propagerar för att man inte ska göra det denna gjorde?
2. Annonssidorna
Ofta står det inte i platsannonser vilken lön det rör sig om. Det gör att Gunnar skulle behöva sitta och ringa runt till alla annonsörer som erbjuder arbete för att sedan avgöra om det är ett vitt eleler svart jobb och ta bort de annonserna. Den administrationen skulle inte jag vilja ägna mig åt med tanke på hur lätt det är att bara slänga in annonsen igen. Det blir nog ännu mindre lockande att ägna sig åt denna typ av aktivitet med tanke på att det ofta ligger med jobb på platsbanken som är långt in på den grå skalan eller tom tydliga svartjobb.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

använder dina frågeställningar men svaret är inte specifikt till dig.

Halvt KL
Jag kan se att frågan som tas upp berör 2 olika delar av Bukefalos.
1. Forumsdelen
Här skulle man då kunna ta bort alla trådar som handlar om svartjobb. Det blir dock problem med gränsdragningen. En skötare som även får rida hästen den sköter kan man se det som att den får betalt för att sköta om hästen genom ridningen. Denna förmån beskattas inte och därmed kan det i om man hårddrar det betraktas som svartjobb. Ska en sådan tråd tas bort. Ska en tråd där någon berättar om sin tid inom hästskötaryrket och att denna jobbade svart tas bort? Om den ska tas bort ska den tas bort även om personen ifråga numera propagerar för att man inte ska göra det denna gjorde?

Men det är klart att man måste få diskutera saker som är olagliga. Oavsett gränsdragning. Det är inte detsamma som att uppmana till lagbrott.
Annars kan vi ju inte diskutera tex kontraktsbrott, överfall, våld i hemmet -eller någonting. Ser inte att Gunnar kan eller ska ta ställning till detta såvida det inte handlar om en tråd eller inlägg där man aktivt uppmanar till svartjobb eller annat olagligt.

2. Annonssidorna
Ofta står det inte i platsannonser vilken lön det rör sig om. Det gör att Gunnar skulle behöva sitta och ringa runt till alla annonsörer som erbjuder arbete för att sedan avgöra om det är ett vitt eleler svart jobb och ta bort de annonserna. Den administrationen skulle inte jag vilja ägna mig åt med tanke på hur lätt det är att bara slänga in annonsen igen. Det blir nog ännu mindre lockande att ägna sig åt denna typ av aktivitet med tanke på att det ofta ligger med jobb på platsbanken som är långt in på den grå skalan eller tom tydliga svartjobb.

Nej det är ju helt omöjligt för Gunnar att ta reda på seriositeten hos varje annonsör. Det gäller ju alla, det finns hästskojare och oseriösa hingstägare (som bryter mot lagen) osv som annonserar. Man kan bara moderera det som står i själva annonsen, så om någon annons säger att det handlar om svart betalning så ska naturligtvis den tas bort, och det skulle säkert också göras om någon skulle vara så dum att dom lade ut en sådan annons.

Jag brinner tex för att man inte ska avla på hästar med dominanta genetiska defekter som kan ge lidande för avkomman. Detta måste diskuteras. Då kan man inte ta bort alla trådar där det diskuteras även om någon i tråden ägnar sig åt den verksamheten (vilket är olagligt enligt djurskyddslagen).
Däremot om någon uppmuntrar andra att göra så kan de inläggen tas bort.

Precis det hände tex härom dagen när en användare frågade hur hon skulle gå tillväga för att få tvillingföl, vilket skulle vara -om det gick att göra medvetet- att riskera att sto och föl utsattes för lidande och därmed olagligt för att inte tala om urkorkat.
Däremot går det ju bra att diskutera att man fått tvillingföl eller annat runt tvillingdräktigheter.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Så där kanske han skulle ha svarat på en gång, men nu är skadan redan skedd.

Det borde ju inte vara så svårt att säga att man är mot svartjobb om man är seriös, så det är konstigt att man väljer att svara att man är neutral och att ingenting är svart/vitt.

Och man får inte prata med Gunnar, han är skyddad av en mur av "mammor".
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Nu är det ju inte jag som har startat den här tråden och frågat efter hans privata åsikter, som du kanske märker. Det har du inte alls haft någon reaktion på, frågan är ställd av någon annan än mig och Gunnar har svarat på frågan och jag har reagerat på svaret, eftersom jag tycker att det är ett ställningastagande som påverkar forumet.

Nej, Gunnars ställningstagande till svartjobb (och andra frågor) påverkar inte forumet. På forumet gäller forumreglerna, inget annat. Jag tvivlar starkt på att han skulle ha startat ett diskussionsforum för att bedriva opinionsbildning i frågor han känner för. Om inte annat så har han visat under åren att så inte är fallet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Om han inte är seriös, ärlig och vågar stå för sina åsikter så påverkar det forumet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Om Gunnar står för sina åsikter eller inte vet vi inte. Han deltar ju inte i åsiktstrådarna här. Kanske delvis för att slippa hamna i diskussion med folk som tycker att hans åsikter uttrycker något slags policy för forumet. Men då har man missförstått syftet med diskussionsforum, menar jag.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det som stör mig med den här tråden och framförallt ditt resonemang är att du kräver att Gunnar ska ta ställning. Varför ska han ta ställning? Det enda han måste göra är att se till att det inte finns direkt olagliga saker på forumet. Den saken tycker jag sköts på ett bra sätt. Du får gärna säga vilka frågor du tycker Gunnar ska ta ställning till förutom just svartjobb. Om någon säger att h*n kör med sommardäck nu (också olagligt) ska det komma ett ställingstagande då? Ska det komma ställningstagande även inom vilka typer av hästhantering och ridning som är rätt?
Just svartjobb ser jag som en ganska ointressant sak för Gunnar att ta ställning till och en förklaring att han är neutral i frågan tycker jag faktiskt är bra. Om han börjar ta ställnig i en fråga så måste han helt plötsligt ta ställning i alla. Jag ser det mer som att varje individ måste ta ställning själv. Det är till övervägande delen vuxna människor här och de får faktiskt ta ansvar för sitt eget liv och sina egna val utan en eventuell censur från forumägarens sida. Det är först när någon begår eller uppmuntrar till direkta lagbrott jag tycker det är dags för Gunnar att ta ställning och då endast genom att ta bort inlägget eller tråden kanske i kombination med att stänga av aktuell användare.
De regler som finns på Buke är ett försök att få det att vara trevligt att besöka forumet. En forumägare som tar ställnig i smått och stort är inget som höjer trivseln utan skapar snarare problem för alla användare.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men jag vet ju hur det ligger till. Så lägg inte något mera krut på mig.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men jag vet ju hur det ligger till. Så lägg inte något mera krut på mig.

Nu rörde sig frågan inte om Gunnars privata åsikt, utan om vilken policy man tillämpar på forumet. Att i det läget svara att man personligen valt att vara neutral, speglar inte om man är för eller emot. Man har helt enkelt valt att inte visa sitt ställningstagande.

Om det annonseras ut saker, tjänster som är direkt olaglig så vet jag att de tas bort på samma sätt som en diskussionstråd skulle tas bort om den uppmanade till brott av de moderatorer som har ansvaret. Allt detta enligt de regler som tillämpas på Bukefalos.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

KL

Jag var mycket tveksam till om jag skulle svara i denna tråd från början, då jag såg att risken för misstolkning av det jag sade kunde vara stor.
Jag valde därför att som jag trodde svara generellt och inte på den specifika frågan.
Sedan försökte jag förtydliga, lyckades uppenbarligen dåligt, genom att hänvisa till forumreglerna.
Jag är inte för lagbrott, forumreglerna tillåter inte uppmaningar till lagbrott. Jag är för att det mesta diskuteras och att det förhoppningsvis leder till förbättringar på olika plan.

För att tala lite mer klarspråk i den specifika frågan, jag önskar att det inte fanns några svartjobb alls i Sverige.

Dock kan man direkt vända lite på detta och fråga sig vilka jobb är svartjobb, om jag t ex hjälper någon flytta och för det får någon typ av ersättning, ex.vis en pizza och något att dricka utan att någon skatt betalas. Detta sista borde jag inte ha skrivit då någon kanske kan tolka det som om jag är för svartjobb utan att jag ens sagt vad jag tycker om betalning i pizza.

Detta med att vara neutral, som kanske i sig var fel ord, att inte ta ställning att vara opartisk är kanske bättre. Jag arbetade under en kort tid som journalist, något av grunden jag fick lära mig på den korta tiden var att man skall vara opartisk. Det är inte alltid lätt men det är en av de saker jag försökt sträva efter när jag driver denna sida.

Jag har rätt ofta ganska starka åsikter om både det ena och det andra, ibland byter jag även åsikt efter att ha läst trådar här på forumet, då jag kanske inte sett hela bilden från början. Ibland måste jag sitta på mina händer då jag tror forumet mår bättre av att jag låter bli att uttrycka min åsikt om allt möjligt.

Jag vet inte om detta gjort någon klokare, jag kanske bara skulle sagt att jag är emot svartjobb, istället för att försöka svara mer generellt och nyanserat.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Du kan inte säga att du är mot svartjobb!? Du lindar in det på alla möjliga sätt.

Jag tycker att det är olämpligt och inte alls vare sig neutralt eller opartiskt.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag vet vad ni tillämpar för polisy på forumet. Jag har sett sjörövarflaggan.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag är inte för lagbrott, forumreglerna tillåter inte uppmaningar till lagbrott.
...

För att tala lite mer klarspråk i den specifika frågan, jag önskar att det inte fanns några svartjobb alls i Sverige.
...

Jag vet inte om detta gjort någon klokare, jag kanske bara skulle sagt att jag är emot svartjobb, istället för att försöka svara mer generellt och nyanserat.

Du kan inte säga att du är mot svartjobb!? Du lindar in det på alla möjliga sätt.

Läser du inte alls vad som skrivs eller tycker du det är något som framstår som oklart?

Eller är det full avbön och en hel politisk utläggning du kräver?
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 362
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips på timer app
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp