Bukefalos 28 år!

Policy rörande svartjobb och annat...

Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det där har jag aldrig fattat. "Policy".

Det är väl självklart att alla tar avstånd från de saker du räknar upp?

Vilken skola tar inte avstånd från mobbing? Tyvärr hjälper inte det de tusentals barn som blir mobbade. Trots att lärare och rektor bedyrar att mobbing inte förekommer på deras skola.

Jag tror verkligen inte de enskilda barnen blir gladare för att skolan har en policy.

CK...

Vad du inte förstår är att en policy fungerar dåligt på barn på grund av just barnens mognad och erfarenheter. Men mogna vuxna däremot förväntas att förstå en policy.

Om jag skulle vara verksamhetsanvarig och arbetsgivare... ...och hade en policy rörande mobbing, alkohol och droger förväntar jag mig att mina anställda oh inhyrda entreprenörer förstår av den policyn vad som är acceptabelt och vad som inte är acceptabelt. Följer man inte den policyn i min verksamhet åker man ut. Det är inget unikt. Så fungerar det på Ringhals och även andra ställen som har sådana poliys. Jag har sjutton års erfarenhet från Ringhals så jag vet...

Men som Rektor och versamhetsansvarig på en skola är det betydligt svårare att få en efterlevnad av en sådan policy eftersom man inte kan sparka ut barn från verksamheten eller förvänta sig deras förståelse. Man borde dock förvänta sig förståelse av myndiga vuxna...

Och CK, visst sitter jag och skriver på arbetstid. Men det är min egen arbetstid. Jag står för min egen lön och mina egna kostnader...

Vari ligger nu skillnaden avseende policy och Ringhals och andra ställen, CK? Jo, skillnaden ligger i mognaden och förståelsen hos personalen. En fråga om moral och etik...
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Hur skulle du tänka och känna om man på Ringhals kärnkraftverk inte hade en policy mot alkohol och droger? Skulle du känna dig lugn och trygg om det var ok att smuggla in lite starkvinsglögg upp på kontrollrummet i jultider?

Jag skiter fullständigt i om Ringhals har en policy inom det området. Det viktiga är att de ser till att de anställda är nyktra. En policy är helt meningslös i det avseendet liksom alla andra sådana är. En policy är enbart ett värdelöst papper. Det är handlingar som är viktiga.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag skiter fullständigt i om Ringhals har en policy inom det området. Det viktiga är att de ser till att de anställda är nyktra. En policy är helt meningslös i det avseendet liksom alla andra sådana är. En policy är enbart ett värdelöst papper. Det är handlingar som är viktiga.

Shaggy,
Vad du inte fattar är att det är just vad Ringhals gör och säger med sin policy. Du skall vara nykter när du är här annars åker du ut fortare än du kom in.
Och jag vill nog säga att lyhördheten avseende det har varit mycket bättre på Ringhals än på andra ställen. För står det inte någonstans att alkohol, droger, rökning och mobbing inte är accepterat så verkar inte människor som du förstå att dt inte är accepterat. Det handlar återigen om mognad...
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men det är väl inte så svårt?

*Det är bra att vi kan diskutera svartjobb eftersom det är ett stort problem i hästnäringen.

*Gunnar tycker det är bra att vi diskuterar svartjobb på Buke eftersom det är en del av hästnäringen som Buke handlar om.

*Gunnar som privatperson diskuterar ingenting på Buke och gör inga ställningstagande eftersom hans nick inte är någon debattör utan administratör.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

För står det inte någonstans att alkohol, droger, rökning och mobbing inte är accepterat så verkar inte människor som du förstå att dt inte är accepterat. Det handlar återigen om mognad...

"männsikor som du..."

Nu är du mer än lovligt oförskämd mot en person som är rätt ordentlig av sig. :mad:

Det är väl snarare du som är omogen, som inte förstår att folk kan tänka själva.

Nu ska jag ta reda på om man kan få vissa användare här blockade, så man slipper läsa vad de skriver för elaka saker. :grin:
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Shaggy,
Vad du inte fattar är att det är just vad Ringhals gör och säger med sin policy. Du skall vara nykter när du är här annars åker du ut fortare än du kom in.
Och jag vill nog säga att lyhördheten avseende det har varit mycket bättre på Ringhals än på andra ställen. För står det inte någonstans att alkohol, droger, rökning och mobbing inte är accepterat så verkar inte människor som du förstå att dt inte är accepterat. Det handlar återigen om mognad...

En policy är bara ett dokument där man utalar vad företaget står för, ett sådant dokument får inte någon att komma nykter till arbetet. Ringhals har förmodligen förutom policydokumentet regler om att folk ska vara nyktra på jobbet, om inte så skickas de hem och om det inte är ett enstaka fall sätts det igång en utredning. Det gäller för övrigt alla arbetsplatser. Man får varken vara full på jobbet som barnskötare, polis, kassapersonal, bliblotikareie, bilmekaniker eller personlig tränare.

Bukefalos policy, som jag inte vet om den är nerskriven över huvudtaget, är att här får man diskutera vad man önskar så länge man inte bryter mot forumreglerna. Forumreglerna har ingen åsikt om vilka ämnen utan är endast en uppförandekod. Buke är kort sagt endast ett ställe i cyberrymden där folk får diskutera och säga sin åsikt, att sortera bort trådar och inlägg för att forumägare och moderatorer ogillar ämnet eller etiken de representerar går emot hela idén med forumet.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Lobelia och Snuffsan - heder!

En policy är ett ställningstagande, uppföljning är hur man väljer att arbeta med sin policy.

Att bara skapa en policy och sedan tro att det räcker med det - helt värdelöst. Bättre att låta bli.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

En policy skriver man just för att sådana här diskussioner inte skall uppstå så som de gjort i den här tråden.

Ett annat sätt att förhindra sådana här diskussioner skulle kunna vara att alla berörda försöker förstå var de befinner sig och vad en internetportal är.

Det är bra att t ex kunna se skillnad på Bukefalos och ett kärnkraftverk - även om det kan förvirra att båda ställena tydligen kan drabbas av härdsmälta.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Kan bara hålla med, och förutom detta, ett policydokument förhindrar möjligen en diskussion kring varfr det inte finns ett policydokument, men knappast något annat.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

En policy är ett ställningstagande, uppföljning är hur man väljer att arbeta med sin policy.

Att bara skapa en policy och sedan tro att det räcker med det - helt värdelöst. Bättre att låta bli.

Bowman. Det här är det jag menar. En policy är värdelös om man sen inte lägger ner massor av tid att jobba med den. Det händer ytterst sällan att den tiden läggs ner då det saknas resurser till det med tanke på alla bejärtansvärda områden inom vilka man kan skapa policys. För myndigheter och folk i omgivningen räcker det vanligen långt med att man tillverkar policyn som ofta är allmänt hållen och till intet förpliktigande. Det räcker ju att titta på skolans värd med antimobbningspoicys där personalen på skolan säger att "vi har ingen mobbing här för vi har en policy mot det". De utsatta barnen får därmed ingen hjälp för det finns ju inget problem :crazy:.
Om policys vore så bra så skulle en stor del av de problem vi har i det här landet vara lösta för länge sedan. Det finns lag på att skapa policys inom vissa områden men inte har det minskat problemen i någon större omfattning.

Jag lägger ner diskussionen här för vi har så extremt olika åsikter inom området. Jag kommer aldrig börja tro på att ett nerskrivet papper löser ett problem och du kommer aldrig tro på att folk producerar papper bara för att känna att de gör något positivt.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Policyer skiljer sig mot lagtexter då en lagtext kan förbjuda och förhindra ett visst beteende eller en viss handling (exempelvis finns det lag som kräver att man betalar skatt) medan en policy endast vägleder mot de handlingar som troligast ger önskat resultat.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Policy

I Bukefalos regler så är det inte tillåtet att i trådar uppmana till brott/brottslig handling, dessa trådar tas bort

Följ alltid svensk lag. Inlägg får inte innehålla uppmaningar till brott eller beskriva olagliga aktiviteter. Undvik material som kan anses vara stötande. Detta gäller för all typ av text du skriver in samt för länkar och bilder.

Källa: http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq#faq_new_faq_item_forumregler

Någon djupare förklaring ska egentligen inte behövas, men oftast beror det på mottagaren.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Och ändå så uttalar du dig som du gör. Ja, där ser man.

Om man måste göra en noggrann recerch varje gång man uttalar sig då blir det nog inte så mycket uttalat. Men det är väl det som är poängen.

Men jag får fortfarande inte veta vad man får kalla Bukefalos (jag tyckte att stallet var ett mycket bättre namn!) tydligen så är det väldigt tabu att säga att det är ett företag.

Men att det är "ett ställe i rymden" det tycker jag är lite väl diffust.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag skiter fullständigt i om Ringhals har en policy inom det området. Det viktiga är att de ser till att de anställda är nyktra. En policy är helt meningslös i det avseendet liksom alla andra sådana är. En policy är enbart ett värdelöst papper. Det är handlingar som är viktiga.

Men poängen med en policy är väl att man tänker igenom saken och formulerar sig och sedan kontinuerligt jobbar med policyn. Men det är klart att om man skriver ner någonting och sedan så tycker chefen tex, någonting helt annat, då är det ju ett värdelöst papper oftast. Då har man en "informell policy" som man INTE kan skriva ned! Och det kan skapa mycket problem och missförstånd.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Jag är inte på något sätt emot policys men frågan är om policys gällande sådant som är olagligt är nödvändiga egentligen?

Visst tar man ändå för givet att folk efter bästa förmåga följer lagen, så länge man inte ser några tecken på att så inte är fallet?

Det blir liksom lite "tårta på tårta".

Alltså man får lägga ner mycket tid på sådant som är självklart. På bekostnad då av sådant som skulle behöva mera tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Det är väl en himla skillnad på det och det vi diskuterar här?

Och fortfarande funderar jag på om du sitter och gör inlägg på arbetstid.

Det är stor skillnad också på att göra inlägg på arbetstid och på systematiskt svart jobb.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

*research*

Fö så anser jag att Gunnars ev personliga åsikter är nåt du inte har att göra med.


troll.jpg
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Men det är väl inte så svårt?

*Det är bra att vi kan diskutera svartjobb eftersom det är ett stort problem i hästnäringen.

*Gunnar tycker det är bra att vi diskuterar svartjobb på Buke eftersom det är en del av hästnäringen som Buke handlar om.

*Gunnar som privatperson diskuterar ingenting på Buke och gör inga ställningstagande eftersom hans nick inte är någon debattör utan administratör.

Men han gör ju just ett ställningstagande när han säger sig vara "neutral" till svartjobb, och att det är inte någonting som är svart/vitt.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Du har missuppfattat något grovt, Bukefalos är mer att jämföra med ett café eller en restaurang, här tillhandahålls utrymme för samtal och diskussion, så länge det går städat till så är alla välkomna. Ingen spionerar vid borden för att kasta ut någon som har fel åsikter däremot så finns det ordningsvakter som kastar ut de som är mer än lovligt stökiga eller bryter mot lagen, de kan tom bli avstängda för längre eller kortare tid.

Vad restaurangägaren eller dennes företag tycker har inte mycket med vad gästerna diskuterar, en vettig restaurangägare kommer inte med pekpinnar och dikterar vad besökarna ska tycka eller diskutera.
 
Sv: Policy rörande svartjobb och annat...

Ja, av någon anledning så uppstår det ofta missförstånd.

Bukefalos som restaurang, den tanken har då aldrig slagit mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ekonomi & Juridik ...som av någon anledning rensades bort. Stöder Bukefalos moderatorer de här oseriösa aktörerna inom hästnäringen genom att rensa bort...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 515
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp