Ponny fick akupunktur dagen före tävling – ryttare och pappa avstängda

Vilket jag tycker är rena rama nonsensgörat. Transportering finns det trafikregler runt. Lastning är ett alldeles för vitt begrepp precis som ridkunskap.

För mig är det rena rama larvet. Precis som förkursen för att få övningsköra dina barn. Den gav inget alls men kostade pengar.

Och jag tycker att gröna kortet kurserna är jättebra! Att kunna kräva bevis på att någon har lärt sig något gör chansen större att de faktiskt vet det de ska veta och att det krävs bevis gör också att ingen kan säga "det visste jag inte" vilket gör att man kan ställa högre krav. Att även hästkunskap som behövs runt tävling ingår är super. Många hästar är tacksamma för det.
Någon pengako var det verkligen inte när jag jobbade på ridskolan iallafall. Snarare gick ridskolan back än plus. Var det tillräckligt många på kursen kunde den gå plus minus noll.

Förkursen för övningskörningen tyckte jag också var jättebra och inte särskilt dyr i sammanhanget. Bra diskussioner (där jag kunde trycka extra på hästaspekten!) och det var många som behövde en uppfräschning på vissa saker och utbildning i alla nya regler och skyltar som tillkommit sedan körkortet togs. Att kunna ge sitt barn en bra förarutbildning är inte helt enkelt och kursen tyckte jag var ett bra sätt att samla ihop frågor många hade och att ge information om vad som var bra att tänka på.

Självklart är det som med alla andra kurser att den som håller i kursen kan göra den jättebra eller urdålig men tanken bakom tycker jag är jättebra. Inte alla varken kan eller gör när det kommer till att kolla upp saker och måste man gå en kurs så har man iallafall fått informationen. Vad man sedan gör med den är ju upp till var och en.
 
Vad tycker du om sportsmanship, horsemanship, ridsportens ledstjärnor som jag också gav som exempel?

Att det är ett allt för subjektivt ämne för att standardisera.

Dessutom är inte ett grönt kort en garanti för att man lärt sig något om dessa ämnen. Det ser man på varje tävling. Speciellt om vi pratar horsemanship och sportmanship.
 
Att det är ett allt för subjektivt ämne för att standardisera.

Dessutom är inte ett grönt kort en garanti för att man lärt sig något om dessa ämnen. Det ser man på varje tävling. Speciellt om vi pratar horsemanship och sportmanship.

Då är vi nog på väldigt olika tävlingar. Jag förstår inte alls din avighet. Hur anser du att grönt kort bör vara utformat?
 
Att kunna kräva bevis på att någon har lärt sig något gör chansen större att de faktiskt vet det de ska veta och att det krävs bevis gör också att ingen kan säga "det visste jag inte" vilket gör att man kan ställa högre krav.

Fast det är ju bara ett bevis på att någon varit där, inte att den lärt sig något. Även om man skrivit ett test.
Att komma med "det visste jag inte" kan du inte komma med ens utan grönt kort eftersom det är din skyldighet att följa TR oavsett.
Precis som du inte kan komma till polisen och säga "det visste jag inte" när nya lagar träder i kraft. Det har du skyldighet att veta.
 
Ja, många tycker annorlunda än vad jag gör angående detta.

Det finns så många träningssätt som det finns ägare och tränare så jag har svårt att se att ridkunskap, lastning och liknande ens kan bli standardiserat.

Det som kollas är att du kan hantera hästen. Du får lära dig att visa häst för hand något som sorgligt många inte har en aning om hur man gör och du får visa att du kan rida i alla gångarter. Det du får visa med lastningen är att du förstår säkerhetsaspekter som t ex att inte stå bakom lämmen när du tar ner den, att hästen ska vara loss innan lämmen tas ner osv. Dvs. ren säkerhet.
 
Då är vi nog på väldigt olika tävlingar. Jag förstår inte alls din avighet. Hur anser du att grönt kort bör vara utformat?

Så här ser jag det:

Det finns ett reglemente som du ska följa. TR. Följ det. Gör du inte det så finns det domare/överdomare som kan utdela tillsägningar, straff och/eller anmäla dig.

Thats it!

Jag blir också allergisk när det står på propparna längst ner "Tänk på att du inte får leda din häst utan träns (när det var så) på tävlingsplatsen".
Det ska man sjutton veta när man tävlar, det ska inte behövs stå extra tydligt i en propp.

Följ eller acceptera konsekvenserna. Även sportmanship är regerat i TR.
 
Fast det är ju bara ett bevis på att någon varit där, inte att den lärt sig något. Även om man skrivit ett test.
Att komma med "det visste jag inte" kan du inte komma med ens utan grönt kort eftersom det är din skyldighet att följa TR oavsett.
Precis som du inte kan komma till polisen och säga "det visste jag inte" när nya lagar träder i kraft. Det har du skyldighet att veta.

Nej precis det jag skrev. Vad någon gör med informationen sedan är upp till var och en men har du ett grönt kort så kan man kräva att du ska veta och kunna, utan kan man inte det precis som man inte kan kräva att någon utan körkort ska kunna trafikreglerna. Visst måste alla följa alla lagar oavsett men utan att ha fått utbildning skulle inte jag vilja att folk satte sig och körde bil.
 
Så här ser jag det:

Det finns ett reglemente som du ska följa. TR. Följ det. Gör du inte det så finns det domare/överdomare som kan utdela tillsägningar, straff och/eller anmäla dig.

Thats it!

Jag blir också allergisk när det står på propparna längst ner "Tänk på att du inte får leda din häst utan träns (när det var så) på tävlingsplatsen".
Det ska man sjutton veta när man tävlar, det ska inte behövs stå extra tydligt i en propp.

Följ eller acceptera konsekvenserna. Även sportmanship är regerat i TR.

Ok, då håller jag helt enkelt inte med. Jag tycker tävlande är mer än bara det som står i TR.

Har aldrig sett den skrivningen i någon propp.
 
Det som kollas är att du kan hantera hästen. Du får lära dig att visa häst för hand något som sorgligt många inte har en aning om hur man gör och du får visa att du kan rida i alla gångarter. Det du får visa med lastningen är att du förstår säkerhetsaspekter som t ex att inte stå bakom lämmen när du tar ner den, att hästen ska vara loss innan lämmen tas ner osv. Dvs. ren säkerhet.

Sådana kurser är guld värda. Verkligen! De borde finnas på varje ridanläggning och ingå i ridskoleverksamheten.
 
Ok, då håller jag helt enkelt inte med. Jag tycker tävlande är mer än bara det som står i TR.

Har aldrig sett den skrivningen i någon propp.

Varenda jäkla propp inom körningen har TR-regler extra skrivna på proppen eller kuskmeddelandet. Varför kan man då undra om grönt kort är så effektivt.
 
Nej precis det jag skrev. Vad någon gör med informationen sedan är upp till var och en men har du ett grönt kort så kan man kräva att du ska veta och kunna, utan kan man inte det precis som man inte kan kräva att någon utan körkort ska kunna trafikreglerna. Visst måste alla följa alla lagar oavsett men utan att ha fått utbildning skulle inte jag vilja att folk satte sig och körde bil.

Fast varför kan man inte kräva att någon som tävlar på dina (ridportförbundets) tävlingar följer reglerna utan grönt kort? Det regleras ju av TR där både straff och anmälningar tas upp.
 
Det som kollas är att du kan hantera hästen. Du får lära dig att visa häst för hand något som sorgligt många inte har en aning om hur man gör och du får visa att du kan rida i alla gångarter. Det du får visa med lastningen är att du förstår säkerhetsaspekter som t ex att inte stå bakom lämmen när du tar ner den, att hästen ska vara loss innan lämmen tas ner osv. Dvs. ren säkerhet.

Sådana kurser är guld värda. Verkligen! De borde finnas på varje ridanläggning och ingå i ridskoleverksamheten.

Sådant ingår ju i grönt kort-kursen?
 
Varenda jäkla propp inom körningen har TR-regler extra skrivna på proppen eller kuskmeddelandet. Varför kan man då undra om grönt kort är så effektivt.

Ok, jag har aldrig sett det förekomma på proppar för t.ex. hoppning eller dressyr, så det är kanske helt enkelt har varit ett problem på just körtävlingar?
 
När jag tog grönt kort för ca tio år sen hörde jag av mig till en ridskola och fick gå in i en bod för att skriva. Jag var själv och fick ta hur lång tid jag ville på mig, det var endast skrivprov och inget annat.
 
Jag tror att grunden till att jag tycker så här är att jag anser att någon som Ridsportförbundet tycker kan hålla kurser och stå för deras gröna kort men aldrig har sett personen "in action" så att säga.

Att domarna på tävling är alldeles för tama för att kunna ta konflikter. Jag ser varje gång på tävling hur regler bryts, man säger till domarna som varken ger varning eller straff, och sedan är det bra med det.

Alla dessa tävlingar jag har sett under alla dessa år har inte blivit bättre tack vara grönt kort. Inte sämre heller. Generationen nu ser det på ett annat sätt eftersom det är det enda de vet och att jag tror att de tror att det blivit bättre.

Äldre personer som tävlat hela sitt liv, tagit paus, läst TR men är tvungna att ta grönt kort trots att de bara sitter av tiden på kursen.
 
Tycker det är riktigt bra att grönt kort börjar innebära mer än hur man letar i TR.

Tycker det är en självklarhet att kunna visa upp kunskaper om hantering, ridning och bevisa att ryttaren/föräldern fattar någon om vad TR innebär innan någon får tävla.
 
När jag tog grönt kort för ca tio år sen hörde jag av mig till en ridskola och fick gå in i en bod för att skriva. Jag var själv och fick ta hur lång tid jag ville på mig, det var endast skrivprov och inget annat.

Jag har varit på tävling där domaren inte kunde TR och var på mig för att jag tog grönt kort i Tokholma "där man gav ut dem i corn flakes-paketen". :D

Så, inte ens domare kan TR alla gånger.
 
Sådana kurser är guld värda. Verkligen! De borde finnas på varje ridanläggning och ingå i ridskoleverksamheten.

Absolut :) Det gjorde det på mina skötarkurser också :) Inte ridningen men att kunna visa häst för hand och att kunna säkerhetsaspekterna vid lastning (och en hel massa annat såklart). Tyvärr är det svårt med teoretisk kunskap på många ridskolor. Eleverna kommer helt enkelt inte till teorilektioner och sa man inget så var folk sura i veckor efteråt :meh: Därför la vi endel av det som "alla bör kunna men ingen vill lära sig på betald tid" utanför själva ridundervisningen (så kunde ingen säga att de hade betalat för att få rida) och ryktet om kurserna spred sig snabbt och de blev mycket populära :) Det gäller att hitta de rätta vägarna och just det blev en riktig lyckoträff. Kurserna var alltså helt gratis och vem som helst kunde gå dem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en ryttare för att ha bestraffat sin häst med flera tydliga piskrapp. Ryttaren...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanska hoppryttaren Jazz Johnson Merton stängs nu av från tävlingar i två månader efter att ha sparkat sin häst inne på banan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp