Ponny fick akupunktur dagen före tävling – ryttare och pappa avstängda

Fast varför kan man inte kräva att någon som tävlar på dina (ridportförbundets) tävlingar följer reglerna utan grönt kort? Det regleras ju av TR där både straff och anmälningar tas upp.

Visst borde man kunna det men tyvärr säger historian att det inte hjälper. Nu har jag inte varit i tävlingssammanhang på några år men jag tyckte att det iallafall i början blev bättre när kortet infördes. Just "jag visste inte" försvann och folk insåg att det här borde de veta.
 
Jag tror att grunden till att jag tycker så här är att jag anser att någon som Ridsportförbundet tycker kan hålla kurser och stå för deras gröna kort men aldrig har sett personen "in action" så att säga.

Att domarna på tävling är alldeles för tama för att kunna ta konflikter. Jag ser varje gång på tävling hur regler bryts, man säger till domarna som varken ger varning eller straff, och sedan är det bra med det.

Alla dessa tävlingar jag har sett under alla dessa år har inte blivit bättre tack vara grönt kort. Inte sämre heller. Generationen nu ser det på ett annat sätt eftersom det är det enda de vet och att jag tror att de tror att det blivit bättre.

Äldre personer som tävlat hela sitt liv, tagit paus, läst TR men är tvungna att ta grönt kort trots att de bara sitter av tiden på kursen.

Om man är äldre måste man inte gå kursen, den är bara obligatorisk för de under 18 år.

Domarnas agerande har inget med gröna kortet att göra tänker jag? Min upplevelse är tvärtom, när jag har sett något och talat med ÖD har denne adresserat detta på lämpligt sätt. Det är dock ovanligt på de tävlingar jag själv varit på.

Jag undrar också vad som är "generationen nu"? Funderar på om jag tillhör den eller inte :D

Uppenbarligen är du ju inte helt emot konceptet grönt kort med tanke på tidigare svar att delar av gröna kortet som @TinyWiny skrev om tyckte du var jättebra och "guld värda".
 
Sådana kurser är guld värda. Verkligen! De borde finnas på varje ridanläggning och ingå i ridskoleverksamheten.

Och dom som börjar tävla utan att ha gått på ridskola/stått på anläggning? Hur ska de kunna få detta till sig utan att gå grönt kort-kurs?
 
Om man är äldre måste man inte gå kursen, den är bara obligatorisk för de under 18 år.

Domarnas agerande har inget med gröna kortet att göra tänker jag? Min upplevelse är tvärtom, när jag har sett något och talat med ÖD har denne adresserat detta på lämpligt sätt. Det är dock ovanligt på de tävlingar jag själv varit på.

Jag undrar också vad som är "generationen nu"? Funderar på om jag tillhör den eller inte :D

Uppenbarligen är du ju inte helt emot konceptet grönt kort med tanke på tidigare svar att delar av gröna kortet som @TinyWiny skrev om tyckte du var jättebra och "guld värda".

Hon var tyvärr långt över 30 och var tvungen att gå den kursen eftersom det var det som erbjöds.

Nä, jag är inte mot konceptet att lära sig mer eller att det ska ingå i ridskoleverksamhet eller liknande. Men då har du själv valt ridskola som jag antar att du kan identifiera dig med, samma med kurser du väljer.
Grönt kort är något du måste ta och det blir med den kursledaren du bli tilldelad förutsatt att du inte har alternativ, vilket vi inte hade.
 
Och dom som börjar tävla utan att ha gått på ridskola/stått på anläggning? Hur ska de kunna få detta till sig utan att gå grönt kort-kurs?

Ansvaret ligger alltid hos den som ska tävla. TR finns och ska efterlevas.

Om domare oftare varnade genom att dessutom skicka in till RF eller säga "nästa gång jag ser detta så skickar jag in till RF" och inte godkände "det visste jag inte" så skulle det se annorlunda ut.
Lite jävlar anamma hos ÖD och liknande önskas.
 
Hon var tyvärr långt över 30 och var tvungen att gå den kursen eftersom det var det som erbjöds.

Nä, jag är inte mot konceptet att lära sig mer eller att det ska ingå i ridskoleverksamhet eller liknande. Men då har du själv valt ridskola som jag antar att du kan identifiera dig med, samma med kurser du väljer.
Grönt kort är något du måste ta och det blir med den kursledaren du bli tilldelad förutsatt att du inte har alternativ, vilket vi inte hade.
Jag håller med om att man ska kunna reglerna om man tävlar och att domare ska hålla på reglerna. Vilket jag tror att de gör också? Jag bryter inte mot reglerna, så vet faktiskt inte :-D Men varför argumenterar du så hårt mot Grönt kort baserat på vad jag förstår en enda dålig erfarenhet? Det är klart att det kan finnas en dålig kursledare, men det betyder ju inte att alla är dåliga och hela grejen dålig? Jag tog mitt gröna kort när det infördes, och har sedan även tagit fälttävlanskortet med ny provskrivning osv. Jag tror absolut att det gett en ökad förståelse för vad som krävs av dig som tävlingsryttare.
 
Jag håller med om att man ska kunna reglerna om man tävlar och att domare ska hålla på reglerna. Vilket jag tror att de gör också? Jag bryter inte mot reglerna, så vet faktiskt inte :-D Men varför argumenterar du så hårt mot Grönt kort baserat på vad jag förstår en enda dålig erfarenhet? Det är klart att det kan finnas en dålig kursledare, men det betyder ju inte att alla är dåliga och hela grejen dålig? Jag tog mitt gröna kort när det infördes, och har sedan även tagit fälttävlanskortet med ny provskrivning osv. Jag tror absolut att det gett en ökad förståelse för vad som krävs av dig som tävlingsryttare.

Nej, inte för en enda dålig erfarenhet. Jag tycker det är fullständigt onödigt då jag anser, och som TR regleras, att du ska kunna reglerna om du anmäler dig till en tävling.
Erfarenhet och kunskap tycker jag man har skyldighet att fixa själv, inte tvingas till, annat än erfarenhet när du blir skyldig till något.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 039
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en ryttare för att ha bestraffat sin häst med flera tydliga piskrapp. Ryttaren...
Svar
4
· Visningar
939
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Hästnyheter Den amerikanska hoppryttaren Jazz Johnson Merton stängs nu av från tävlingar i två månader efter att ha sparkat sin häst inne på banan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp