Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

*KL*

Jag tycker att den lilla killen har HELT RÄTT i att få säga "dumma häst". Japp. Läs vidare snälla.

Jag ser ingen poäng att till varje pris få barnen att undertrycka alla känslor av frustration, rädsla eller misslyckande. Barnen har minst lika stor rätt att få känna som hästarna har!

Så den lilla killen säger " Dumma häst" för att få uttryck för vad han känner. Att hästen är jobbig, att det gör ont att åka av, och att han blir spänd och rädd.

Visst, fint att man berömmer all tapperhet. Men man måste låta barnen även få uttrycka allt det andra de känner också. Så han säger "dumma häst", där tar man vid, och pratar om hur det känns för honom, och hur hästen uppfattar situationen. Att hästen inte gör det för att vara dum, att de inte tänker så, etc. Men att ja, det ÄR svårt, frustrerande och jobbigt, vare sig man är 8 eller 42.

Då har barnet både fått tala om vad han känner, och förstår att felet är inte hos hästen. Ingen blir hjälpt dock av att bara bita ihop.

Hur många tävlande ponnyungar finns det inte redan, som egentligen inte vill tävla, eller ens ha en ponny, men kan inte yppa ett enda ord om att de egentligen inte vill? För att man är extra duktig när man fort reser sig upp direkt när man slagit i huvudet i ett hinder? För att det går inte att säga " jag tycker inte min ponny och jag passar ihop, jag vill bara skritta i skogen"?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man FÅR vara nybörjare, man måste lägga grunden innan man klättrar uppåt och det tar tid.

Fram med sitsträning och basic hästhantering!

Sitsträning! :love: Jag önskar själv att jag hade fått mer sitsträning tidigare i min "ridkarriär". Det är verkligen ovärdeligt!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Sitsträning! :love: Jag önskar själv att jag hade fått mer sitsträning tidigare i min "ridkarriär". Det är verkligen ovärdeligt!

Så fick jag börja rida, på lina och volt runt runt runt, vecka ut och in. Få barn jag kände "överlevde" tristessen av att åka runt med order var varje kroppsdel ska sitta, så pass länge att de fick rida själva.

Jag önskar verkligen inget barn att få börja så.
Sitsträning en gång var fjärde gång, jättebra, börja med sitsträning åter sitsträning och så har man dödat allt ridintresse för evigt.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Klart man inte kan köra bara sitsträning dag ut och dag in, det är nog ingen som tror att det är optimalt. Men att lägga in pass med sitsträning i planeringen, lika självklart som uteritter och hoppning vore ju jättebra!
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl

Jag tycker Moreno var jättebra i dagens avsnitt. När det gäller E-N och hennes ponny tror jag man måste jobba lite från båda hållen samtidigt. Tyckte det var bra att Moreno satt upp och red ponnyn lite i början, visade hur han gör och varför och sen fin E-N rida. Jag tror att det kommer gå mycket lättare för dem så fort hon inte behöver vara rädd att hästen bockar längre, då slipper hon sitta och spänna sig och det blir lättare att korrigera hennes sits och inverkan och som ett resultat av det kommer ponnyn också att gå bättre.

Var det bara jag eller hade E-N en anna sadel idag? Tyckte den hon brukade ha innan var helsvart men att denna hade ljusa bossor?

Har inte så mycket att säga gällande hopplektionen. Tycker som många andra att man kanske borde börja med markarbete innan man börjar hoppa, lite galoppbommar på marken bara och att ungarna lär sig kontrollera ponnyerna bättre, speciellt den lilla killen med den bruna ponnyn som rusar mot hindren och sedan vägrar så han flyger av. När han blev lite arg på ponnyn och verkligen bestämde sig för att nu jävlar hoppar du ordentligt så gick det hur bra som helst, men helst ska han ju lära sig att förmedla den känslan utan att behöva tugga grus först.

Tyckte inte tränaren var speciellt bra. Vet inte om hon var nervös för att stå framför kameran eller om hon var nervös för att det var barn hon skulle träna eller vad det var men jag uppfattade henne som ganska osäker och "vinglig" när hon försökte förklara för barnen hur de skulle göra.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tyckte inte tränaren var speciellt bra. Vet inte om hon var nervös för att stå framför kameran eller om hon var nervös för att det var barn hon skulle träna eller vad det var men jag uppfattade henne som ganska osäker och "vinglig" när hon försökte förklara för barnen hur de skulle göra.

Instämmer. Det var lite mkt "Oj, nej, hoppsan" ;) Jag hade åtminstone blivit nervös av enbart det, jag hade hellre sett en tränare som hade varit lite positivt pushig, för att sporra ryttarna lite.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker att det känns som att ponnyakuten inte alls har samma kvalité som tidigare år. Först och främst deltagarna, det var flera stycken som kom med som man på castingen trodde skulle väljas bort. Sen tränarna, visst Jan Brink är ju bra och brukar vara med som tränare. Men Thosey känns det ju som att Tobbe borde hjälp henne med, hopptränaren verkade inte alls bekväm med situationen och även fast Moreno verkar bra känns det som att man hade kunnat hitta en bra tränare med engelskt "synsätt".

Sen är ju bara typ 15% av programmet träning, miljön(30%), tillbakablickar (15%) och resten är prat/"roliga aktiviteter". Men som sagt, det är inte alls samma nivå på den här säsongen som tidigare år, dessutom har hälften av ekipagen i princip samma problem.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Har inte så mycket att säga gällande hopplektionen. Tycker som många andra att man kanske borde börja med markarbete innan man börjar hoppa, lite galoppbommar på marken bara och att ungarna lär sig kontrollera ponnyerna bättre, speciellt den lilla killen med den bruna ponnyn som rusar mot hindren och sedan vägrar så han flyger av.
Fast man vet väl inte hur mycket dom hade tränat innan nu? dom klipper säkert ihop det lite hur som helst, tror inte dom klipper ihop det dag för dag. Jag tror ändå att tränarna vet vad dom gör och kan se vad ekipagen bör klara av. Och han som flög av klarade ju faktiskt av det också, det var inga problem såfort han bestämde sig och blev lite tuffare.

Sen borde dom ha mera dressyr och bomträning när dom kommer hem sen, inte fortsätta träningen som innan för uppenbart är det någonting som brister i deras vanliga träning. Dom borde byta tränare hemma helt enkelt, om dom nu tränade för någon alls.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tycker att det känns som att ponnyakuten inte alls har samma kvalité som tidigare år. Först och främst deltagarna, det var flera stycken som kom med som man på castingen trodde skulle väljas bort. Sen tränarna, visst Jan Brink är ju bra och brukar vara med som tränare. Men Thosey känns det ju som att Tobbe borde hjälp henne med, hopptränaren verkade inte alls bekväm med situationen och även fast Moreno verkar bra känns det som att man hade kunnat hitta en bra tränare med engelskt "synsätt".

Sen är ju bara typ 15% av programmet träning, miljön(30%), tillbakablickar (15%) och resten är prat/"roliga aktiviteter". Men som sagt, det är inte alls samma nivå på den här säsongen som tidigare år, dessutom har hälften av ekipagen i princip samma problem.

Håller med där. Tycker att tiden med och på häst har blivit mycket mindre.

Tidgare tycker jag att det har varit mer rutinerade ryttare på ponnyer. Nu är det orutinerade ryttare på ponnyer. Dock tycker jag att det är väldigt bra att visa att alla tjejer och killar som rider är inte proffs och det är bra att få hjälp. Det är säkert många som lider i det tysta med problem de har med sina hästar och ponnyer för att de inte kan med och erkänna att de inte klarar ut vissa situationer.

Jag tycker det är härliga barn som är med och de verkar alla älska sina hästar trots problemen :bow:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Fast man vet väl inte hur mycket dom hade tränat innan nu? dom klipper säkert ihop det lite hur som helst, tror inte dom klipper ihop det dag för dag. Jag tror ändå att tränarna vet vad dom gör och kan se vad ekipagen bör klara av. Och han som flög av klarade ju faktiskt av det också, det var inga problem såfort han bestämde sig och blev lite tuffare.

Sen borde dom ha mera dressyr och bomträning när dom kommer hem sen, inte fortsätta träningen som innan för uppenbart är det någonting som brister i deras vanliga träning. Dom borde byta tränare hemma helt enkelt, om dom nu tränade för någon alls.


Det spelar, enligt mig, ingen roll om de har haft 100 träningar innan den vi fick se. De har så dålig koll på sina ponnyer att de, enligt mig, inte är redo att hoppa. (Sedan fattar ju jag också att en hopplektion gör sig bättre i tv än en markarbeteslektion, men det är en annan sak.)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag håller inte med alls. Tycker absolut att de kan hoppa o jag har inte hjärtat i halsgropen.
Att man flyger av ibland är ju inget komstigt, det gör jag med trots bra koll o bra balans, det tillhör ridningen att åka av. Lilla grabben fick bra ordning på grejerna efteråt o red ponnyn bra i mina ögon.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det spelar, enligt mig, ingen roll om de har haft 100 träningar innan den vi fick se. De har så dålig koll på sina ponnyer att de, enligt mig, inte är redo att hoppa. (Sedan fattar ju jag också att en hopplektion gör sig bättre i tv än en markarbeteslektion, men det är en annan sak.)

Dom behöver lära sig och vara lite tuffare, uppenbart så klarar ju hästarna av det på ett bra sätt bara ryttaren tuffar till sig lite och blir mera bestämd, hästarna är ju inte orutinerade, dom har bara lite för bråttom. Ibland hjälper det inte att gå för långsamt fram. Ibland behöver man utmana både ryttare och häst. Och som man såg så klarade dom av det på ett väldigt bra sätt i slutet så beslutet att låta dom hoppa på det sättet var uppenbart ett bra beslut.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det är inte hur vida du har tränat innan eller inte som avgör om man är redo att gå vidare, det är vilken förändring träningen gett.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Det är inte hur vida du har tränat innan eller inte som avgör om man är redo att gå vidare, det är vilken förändring träningen gett.

Uppenbart så gjorde träningen dom gjorde skillnad eftersom det var en stor förbättring på slutet. Dom var uppenbart redo för vad dom gjorde, oavsett hur dom tränade eller vad dom gjorde innan tränaren bedömde att dom klarade av det dom gjorde.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Dom behöver lära sig och vara lite tuffare, uppenbart så klarar ju hästarna av det på ett bra sätt bara ryttaren tuffar till sig lite och blir mera bestämd, hästarna är ju inte orutinerade, dom har bara lite för bråttom. Ibland hjälper det inte att gå för långsamt fram. Ibland behöver man utmana både ryttare och häst. Och som man såg så klarade dom av det på ett väldigt bra sätt i slutet så beslutet att låta dom hoppa på det sättet var uppenbart ett bra beslut.

Om de hade gjort en övning med exempelvis bommar på marken, tror du det hade varit så lätt för dem att det inte hade utmanat dem?

Jag håller inte med alls. Tycker absolut att de kan hoppa o jag har inte hjärtat i halsgropen.
Att man flyger av ibland är ju inget komstigt, det gör jag med trots bra koll o bra balans, det tillhör ridningen att åka av. Lilla grabben fick bra ordning på grejerna efteråt o red ponnyn bra i mina ögon.

Till er båda: jag tror att "grundproblemet" här är att vi har olika syn på vad "kontroll" och "bra ridning".
 
Sv: Ponnyakuten 4

Men, igen då. Det dom gjorde fungerade uppenbart.

tycker du. Jag tycker (uppenbarligen) inte det (se mitt förra inlägg).

Du skrev att ibland måste man utmana ryttaren och hästen, jag tolkade det som att du tyckte att det var bra att de hoppade för de behövde den utmaningen, därav min fråga. Var det feltolkat av mig får du gärna förklara!
 
Sv: Ponnyakuten 4

Ja, i förhållande till ålder och rutin tycker jag det är helt okej ridning. Jag ser inget onödigt ryckande i munnen och inget sparkande i sidorna, tycker lilla grabben är väldigt följsam över hindren.
Den stora vita ponnyn ser ut att vara välriden, men som tränaren sa, den har lagt sig till med lite olater. Några gånger till med rätt hjälp så kommer flickan antagligen ha löst problemet, hästar som drar efter hinder ser man även bland rutinerade ryttare. Kan se lite brutalt ut vid korrigering men brukar bara behövas ett par gånger så är problemet borta.
Lilla grabbens ponny ser även den ut att vara väl grundriden och jag skulle gärna se en lite äldre och längre ryttare rida den, tror han skulle ha stor nytta av det. Få loss ponnyn och få en känsla över hur det ska vara.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 228
Senast: vallhund
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 591
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp