Ponnyakuten 4

Sv: Ponnyakuten 4

Vore ju toppen om hon också kunde få rida på en annan trygg häst och hitta sin egen balans och slappna av. Hon sa ju själv att hon alltid ridit med händerna högt och bromsat mycket (hållt balansen i tyglarna).

Tror nog tjejen är duktig, bara spänd.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Absolut, ett par Brink lektioner på välskolad häst skulle göra susen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag har lite svårt för när barnen skyller på hästen som när Linus sa "dumma häst" Visst de är barn men jag tycker att det är viktigt att lära även barn att stannar hästen så är det oftast ryttarens fel.
De är ju med i ponnyakuten för att de har problem som ett team. I hoppfallen så verkar det saknas mycket av dressyren och då kommer det bli en del stopp tills knapparna sitter.

Sen stör jag mig på all musik och alla bilder på gräs,fåglar,hagar mm. Blir lite mycket..
Annars ett bra avsnitt. Gillar West som tränare.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man kan ju säga "dumma häst" lite med glimten i ögat också, det tyckte jag Linus gjorde, inte att det var på blodigt allvar liksom och att man verkligen skyller på hästen som så.
Det är ju värre med många ungar man kan se på ponnytävlingar som ramlar av hästen och raskt är uppe igen och rycker hästen i munnen eller piskar på den, och såna exempel har vi inte sett tycker jag. Man ska inte vara för snabb att läsa in sådant pga en liten kommentar.

Håller om för mycket "mellanspel" i detta avsnitt, men det är väl ett stående klagomål i PA-trådar. Idag tror jag nästan att SVT drev lite med oss bukefalister när det högt och tydligt förkunnades "HOPPSNACK I GRÄSET" :D Nästan så att vi fick en känga :rofl:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Man kan ju säga "dumma häst" lite med glimten i ögat också, det tyckte jag Linus gjorde, inte att det var på blodigt allvar liksom och att man verkligen skyller på hästen som så.
Det är ju värre med många ungar man kan se på ponnytävlingar som ramlar av hästen och raskt är uppe igen och rycker hästen i munnen eller piskar på den, och såna exempel har vi inte sett tycker jag. Man ska inte vara för snabb att läsa in sådant pga en liten kommentar.

Håller om för mycket "mellanspel" i detta avsnitt, men det är väl ett stående klagomål i PA-trådar. Idag tror jag nästan att SVT drev lite med oss bukefalister när det högt och tydligt förkunnades "HOPPSNACK I GRÄSET" :D Nästan så att vi fick en känga :rofl:

Nej det har du rätt i. Sånt är mycket mycket värre.
Jag är väldigt allergisk mot att skylla på hästen så jag tog kanske hans kommentar för hårt. Han kan mycket väl ha sagt det med glimten i ögat som du säger :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl, den bruna hästens nya sadel låg mycket bättre, men tyckte att hästen såg ut att trivas mer med westernsadeln (av det lilla man såg dvs).
förstår inte varför dom bytade tillbaka till engelsk utrustning för att tjejen skulle rida, bättre då att slänga upp henne direkt efter moreno så hon kunde "tjuv rida" på det moreno byggde upp.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Hej!

Håller med du. Ponnyn verkade trivas bäst som westernhäst. Den är verkligen söt.

Och Carmelas ponny.. den kommer jag stjäla snart- en ponny helt i min smak!!!

Jag blev lite ledsen när Linus flera gånger sa att det var ponnyns fel (det var tyvärr inte bara en gång och jag uppfattade ingen glimt alls) och kände också lite att hade barnen ridit på ridskola hade de fått rida dressyr klart fler lektioner innan de fått börja hoppa, ffa innan de fått börja hoppa "kombinationer".

Jag saknar lite säkerhetstänk när det kommer till hoppningen, bör man inte vara redo innan man börjar hoppa? Kunna kontrollera sin häst iaf litegrann.. (Sen tänkte jag tillbaka på mina hopplektioner som ung och inser att jag fler än en gång stannat i väggen och haft ridkompisar som låg i hindret mer än de satt på hästen.. jag kanske har helt fel..).

Men jag måste ändå säga att jag gillar avsnittet, idag ahde de tom vett att lägga det mesta "inte hästiga" sist, då kunde man titta med ett halvt öga och göra annat samtidigt! Ska det nu vara en massa "barnen har kul" är det ju ypperligt att lägga det sist så man slipper titta på det :-)

/Lavinia, som har förståelse för barnen som säkert tycker det är jättekul att se mer än hästar och fortfarande förespråkar ett timlångt program för vuxna och ett halvtimmes för barnen :-)
 
Sv: Ponnyakuten 4

kl, den bruna hästens nya sadel låg mycket bättre, men tyckte att hästen såg ut att trivas mer med westernsadeln (av det lilla man såg dvs).
förstår inte varför dom bytade tillbaka till engelsk utrustning för att tjejen skulle rida, bättre då att slänga upp henne direkt efter moreno så hon kunde "tjuv rida" på det moreno byggde upp.

Jag tror Bego trivdes bättre med ryttaren, han är såklart betydligt stadigare än vad E-N är just nu så det är ju inte så konstigt.
Håller med om att hon kunde väl bara fått hoppa upp i westernsadeln, kanske hon hade kunnat undvika lite av sina egna olater i en helt "okänd" sadel också?

kl
Jag hade för övrigt gärna sett att Bego blev tömkörd av någon som kan. Tror det hade kunnat göra underverk för muskler, form och spänning på den fina ponnyn!

Tycker Jannike var duktig som tränare, hon var bra med barnen!

Ponnyn Jennifer var riktigt fin :d
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Å, lilla Linus. Jag tycker att han verkar använda huvudet för mycket (till att riva hinder :crazy:). Såg ju ut som att han faceplantade rakt in i hindret på castingen och idag var det dags igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ponnyakuten 4

Det började bra med tårta och säkerhetstänk. Sen gick det mest utför i mitt tycke.
Det jag gillar med westernryttaren är att han hade ett tänk, "vill att hästen gör fel så jag kan korrigera det så hästen gör rätt" även om det är det absolut motsatta till mitt eget tänk "vill att hästen gör rätt så jag kan berömma och förstärka det". Jag tycker verkligen inte om det, men det fanns ändå någon sorts logik. Sen började dem förhasta sig och skulle tvunget galoppera när hon inte alls hittat rätt i traven, eller skritten för den delen. (Vilket är mycket förståeligt, det tar tid)

Hopptränaren hade i mina ögon inget vettigt tänk, vare sig säkerhetsmässigt eller träningsmässigt. Kändes väldigt förhastat att kasta iväg barnen på alla dessa hinder när dem knappt tog sig över eller runt bommar. Att köra med "nu visar vi vem som bestämmer" är verkligen det värsta jag vet. Sen gillade jag självklartinte hur den söta lilla killen kallade sin häst för dum, men han är just ett barn och det är tränaren som ger han intrycket att hästen gör fel och "dummar" sig. Vad barnen säger är precis vad som tränarna lär ut.

Jag vet att det är ett kort ridläger men har man ingen grund kommer resten att rasa innan det ens skapats.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag fattar inte varför man sätter barnen på att hoppa öht. De skulle ha fullt upp bara med bommar på marken (eller utan bommar, men det kanske är lättare att motivera om de åtminstone får ha med bommar).

*KL*

Och jag förstår inte heller varför det var tvunget att bytas utrustning på Brego för att Emma-nellie skulle rida.

Sedan tror väl jag att Brego (och Emma-nellie) allra helst skulle behöva minst en månads arbete av Moreno. Det tar tid att bygga om både muskler, och skalle. :)
 
Sv: Ponnyakuten 4

Appropå det där med "ponnyns fel"- har ni tänkt på att ungarna också säger att Hästen är Duktig-bra -"klarade det" när det är ungarna som fått instruktioner, följer de och får resultat? Det är ju ungarna som borde bli omklappade. :p
Det är som att de inte ser sin egen roll i det som händer och sker.

Sen tycker jag att det är lite "sådär" med hoppträning när det saknas så mycket grund-ridning vad beträffar sits, balans, lydnad osv.

Kul att se Bego börja slappna av och jobba lite lugnare. Den nya sadeln gjorde nog en hel del, synd att de inte uppmärksammade det mer, tråkigt passande utrustning skapar många problem ....
 
Sv: Ponnyakuten 4

Vad tyckte ni om hur Moreno korrigerade Bego när h*n inte ville stå still vid uppsittning? Min gör precis samma sak men tror han skulle bli väldigt stressad utav detta, eller är det ett bra sätt att lära in stillastående på?
 
Sv: Ponnyakuten 4

Tycker det är ett väldigt milt sätt att lära in det på, mycket bättre än ryck, drag och slit som många gör.

Funderade också på varför de ska hoppa redan, framförallt bana som de pratade om. Känns inte som att någon av dem är redo för det. Varför hoppa bana när de inte kan kontrollera sin ponny?
Men tränaren verkade bra, lugn och bra med barnen.

Tänkte inte på att Bego hade ny sadel först, var tvungen och kolla igen.
Synd att de inte sade något om det bara. Hade varit bättre de nämn det än att ponnyn lärt sig att slippa jobba bara.

Men Moreno gillar jag, hoppas han rider Bego fler gånger.
 
Sv: Ponnyakuten 4

KL

Jag tror var nyttigt för Emma-Nellies självförtroende att hon fick sitta upp och känna att även hon kunde galoppera hästen utan att bli avbockad, även om de har en bit kvar vad gäller avspändhet hos både häst och ryttare (och jag tror ryttaren hade blivit ännu mer osäker om hon hamnat i en westernsadel för första gången i sitt liv, så jag förstår bytet av utrustning).

Hopplektionen tyckte jag verkade som att de faktiskt ville få fram problemen för att se vad de har att jobba med, mer än den korta stunden de såg på castingen.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag blev jätte-glad över att "western"-tränaren påpekade att hon skulle använda grimskaft även om hon bara skulle leda ut Bego och ställa upp honom i gången och även sa VARFÖR hon skulle använda grimskaftet. Det är kanske bara en liten del, men jag tycker att det är bra att instruktörerna säger "gör så här..." och sen just lägger till varför de ska göra på ett visst sätt.

Sen håller jag med föregående talare om att det är sjukt irriterande att behöva sitta och titta när man bakar tårta, snackar i gräset och än en gång få höra vad de sökt för.

Angående hoppträningen, jag satt med hjärtat i halsgropen hela tiden! När den lille killen ramlat av osv och ponnyn vägrat så säger tränaren "håll galoppen, nu ser det bra ut" när det mer ser ut som att ponnyn springer och han knappt har koll på någonting. Det är en stor skillnad på att ha hästen fram i galoppen/ha en bra grund-galopp än att bara "skena" runt i ridhuset... Tycker jag i alla fall :angel:
 
Sv: Ponnyakuten 4

Vad tyckte ni om hur Moreno korrigerade Bego när h*n inte ville stå still vid uppsittning? Min gör precis samma sak men tror han skulle bli väldigt stressad utav detta, eller är det ett bra sätt att lära in stillastående på?

Jag tränar precis så med hästar som inte står stilla och det brukar gå väldigt bra, med resultatet att hästen står och väntar på en väldigt fort dessutom.
 
Sv: Ponnyakuten 4

Jag tränar precis så med hästar som inte står stilla och det brukar gå väldigt bra, med resultatet att hästen står och väntar på en väldigt fort dessutom.

Jag får nog ta och pröva det sättet med min häst som bestämt inte ska stå still bredvid pallen, har ingen sadel nu så pall är välbehövligt (själva uppsittningen går galant, inget dunsande :p). Antingen är det back eller framåt hon går, får testa lite snurr.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 014
Senast: Jeps
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: vallhund
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 457
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 117
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp