Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Där är det alltid uppstallning och inga små barn i 10 års åldern som hanterar hästar/ponnyer.

Också en aspekt.

Ja och det är så det skall vara...
Barn på tävlingsplatser skall alltid vara under ansvar av en vuxen.
Tycker det är ett dåligt sätt att tackla problemet som FEI kör med tyvärr. Ersätt med krav på bättre hästhållning istället:idea:.
Exempel sätt höga böter om man tappar häst på tävlings platsen borde införas i all form av hästhållning på tävlings platser.
Det skulle nog göra föräldrarna något mera angelägna att lära sina barn kontrollera sina hästar samt övervaka på ett helt annat sätt :D

dessutom har jag infångat löshästar i travet också. Några med vagn, men utan chaufför:angel:

Klart att det händer men räkna hur många hästar som det tävlas varje dag och hur många lösa ;) (ca 110-130/dag/bana)
Jag har fångat in ett par lösa hästar med och utan vagn det är inte roligt fram för allt inte när hingstar kommer lösa som man inte känner:crazy:.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

jodå det händer inom travet, men å andra sidan är det en betydligt högre tävlingsfrekvens så procentuellt är nog inte löshästarna fler inom travet.
generellt ser jag sämre kontroll på hästarna på vanliga ridtävlingar än inom travet och har stött på fler ohanterade ridhästar än trav på seminstationerna, men jag själv är noga att ha pli på mina..
även hingstarna, de får stöka lite men på sin ände repet och inte dra eller komma nära mig. och det får inte gå till överdrift.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag ser nästan aldrig en lös häst på travet men det händer såklart. Jag kan bli förfärad på vissa tillställningar inom fram för allt hoppning som jag tycker är lite roligt att titta på. Hur otroligt liten koll folk har på sina hästar:eek:.

Jag förvånar mig över att det inte är fler allvarliga olyckor med lösa hästar som hamnar i bråk med andra hästar eller spring över/på folk.
Kanske hästarna är lite smartare än vi tror eller ;);):bow:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

känns nästan som att vi tappat ämnet lite grann...

Det är synd att behöva ha problem med sin ponny(Jag skulle egentligen anmält mig till säsong 2 med min älsklingsponny som bockar JÄMT, avstod p.g.a dom stora kostnaderna att frakta en häst dit ner, jag bor i västerbotten)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ang. Pongo och det, så tävlar ju Isabelle ganska höga klasser i gymkhana på sin andra ponny. Antagligen så kanske dom inte tänkte på just verktygslådan vid köpet? Det var ju den han var rädd för, och han var ju i övrigt "rätt häst", så dom tänkte väl att det kanske inte är så svårt att träna bort..

Nu går han dock som hopphäst, vilket han trivs utmärkt med.
De har även provat på lite western, eller ska, just den delen har jag inte så jättekoll på.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

känns nästan som att vi tappat ämnet lite grann...

Det är synd att behöva ha problem med sin ponny(Jag skulle egentligen anmält mig till säsong 2 med min älsklingsponny som bockar JÄMT, avstod p.g.a dom stora kostnaderna att frakta en häst dit ner, jag bor i västerbotten)

Har du tagit ut en fysioterapeut eller equiterapeut för att kolla att inte problemet ligger där först. Det låter för mig som om det skulle kunna vara något muskel relaterat inte bara "i huvet" så att säga :)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jodå, det är jag med på också; de har fått en halvtimmes sändingstid, och de måste välja bort. Självklart. Jag tror också att han säkert förklarat en del för deltagarna, det jag är orolig för är tittarna. Vi som diskuterar här är vuxna människor som kan analysera, men programet är ett barnprogram och riktar sig inte främst till oss. Det finns garanterar barn som kommer ta med sin ponny och ett spö och försöka lösa problemen på egen hand, och det kommer förmodligen inte gå speciellt bra...

Visst är det så, men då blir det fel att ge Tobbe kritik, då är det ju istället tv-kanalen som ska ha kritik. Eller har jag fel? Det är ju knappast Tobbe som redigerat avsnitten ;)

Jag personligen tycker att Tobbe är jätteduktig, men jag har också reagerat på avsnitten (dock skulle det inte falla mig in att ge honom kritik för det, för jag anser som sagt att det är tv-kanalen som gör fel). Tycker att de riktar sig mer mot vuxna än mot barn som det ju var meningen.
Sedan är det ju också så att det är svårt att göra program för barn om hästar, speciellt med problemlösning som "bas". Hur man än gör så är hästar inget som det finns instruktionsbok till, så det är ju märkligt att man kan ta upp lastning på 30 minuter, för en hel massa barn har nog testat detta på hemmaplan utan att ha förstått vad de egentligen gör.

Så cred till Tobbe och ris till tv-kanalen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 124
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp