Bukefalos 28 år!

Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Ja, men nu handlade min fråga om vad de skulle ha gjort just då, när olyckan skedde.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Kunde ju börjat med att lära barnen hur man vanligtvis gör för att släppa hästar i hagen på ett så säkert sätt som möjligt. ställ hästen mot utgången innan du släpper.

Men i de fallet med jamba hade det nog spelat mindre roll hästen vart riktigt rädd. Jag släpper alltid hästar och går ut ur hagen direkt! stannar aldrig i hagen med hästen. Det hela var bara klantigt gjort inget annat.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

men det är ju nästintill omöjligt att förhindra en olycka när den redan händer. Det är därför man lär ut förebyggande åtgärder. Det är ju sådant de måste lära sig, inte hur man kastar sig under stakettrådar i 190.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Nej jag pratar om att sköta om och uppfostra, som tex att lära sin häst att den inte får springa över en. Det är farligt annars. Och kan man inte det så får man se till att ta hjälp.

Det verkar iofs som att det är otroligt svårt med tanke på att de finns så mkt hästar som springer på eller över en. :grin:
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Förhindrat en sån situation. Tex vänt hästen om och inte stått bredvid den när hon släppte, inte stått typ en cm från tråden. Sett till att hästen hade uppmärksamheten på henne och väntat med att släppa lite, för det hade den inte.

Om hästen hade varit uppfostrad till 100% hade den inte hoppat på henne. Jag är helt allvarlig.

Just när hästen hoppade på henne kan man inte göra nånting såklart.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Men är inte just det ridskoler ska göra, lägga grunden av hästhantering för barnen? Tålamod och Respekt.

Ni som har gått ridskolen, vad fick ni lära er?
Az
Jag har gått på ridskola i 4 år, började när jag var 12 och nu är jag 16. På båda ridskolorna har det varit detsamma "hästen ska göra vad DU vill, och du ska vara envis! Bli arg på hästen! Slå till med spöt!"
Hade det inte varit för internet hade jag antagligen aldrig fått upp ögonen för NH och trott att det var så man skulle göra.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Det var ett löjligt svar.
Har man en häst har man också ett ansvar. Jag är medveten om att de är barn, men är man 12 år ska man väl ändå kunna lära sin häst grunderna (eller hur gamla de nu är). Att lära en häst att den inte får springa på/över en är viktigare än allt annat tycker jag.

Om de inte kan hantera hästen får de ta hjälp, vad jag har sett av programmet så är inte Julia där för att hästen har nåt slags problem.

Nej det är inget löjligt svar, men din attityd är barnslig, alla hästar kan bli rädda även dina. Sedan har tjejen tagit hjälp, det är ju därför hon är med i programmet. Självklart är hon inte fullärd på alla andra områden utom hoppning även om hon sökte för hopprädsla.

Du har bra höga tankar om 12-åringar, att lära rädda hästar att springa åt rätt håll hör allt till överkursen för de flesta oavsett ålder. Vad hon däremot borde lära sig är att hantera situationen på ett säkrare vis. De försöker så gott det kan på lägret, men ingen blir fullfjädrad hästmänniska på ett par veckor.

PS. med tanke på Julias skrik så var det nog ström i staketet, det var troligen det som var det största problemet där.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Håller med om ditt inlägg till 100%
Aldrig varit spec förtjust i Tobbe Larssons hästhantering och
tycker hela det där programmet bygger på att lyfta fram honom så mycket som möjligt
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag skulle gärna vilja veta om det finns ridskolor som faktiskt lär ut hästkunskap vid sidan av ridning...
Ingen av de 10 talet ridskolor jag varit på har gjort det.

på min gamla ridskola hade vi en kvarts teori innan/efter varje lektion de första 4 åren eller något, dock kan man ju inte garantera att folk orkar komma på den :(

på nuvarande ridskola är det jättebra, sånt som kallades teori på den gamla är en självklarhet för att få rida. ta in från hagen ibland, göra i ordning inkl. ordentlig rykt, rengöra utrustningen efteråt mm. Ibland longerar eller tömkör vi på lektionen, och min ridlärare pratar ofta ingående om vad vi ska göra och syftet med det, antingen det gäller en ridövning med skrittbommar eller en rejäl rykt innan ridningen kalla dagar+ att det sitter massa lappar överallt i stallet om viktiga smågrejer :bow:
men visserligen är detta bara en ridskola för vuxna med ridkunskap...

på ridlekiset jag jobbar är teorin innan varje lektion obligatorisk och ridläraren går noggrannt igenom viktiga saker för barn i den åldern (ca 4-8), t.ex hur man beter sig i stall och grundläggande skötsel, och vi försöker få in i barnen, och kanske främst föräldrarna att man måste vara lugn och mjuk och VISA hästen vad den ska göra, inte dra och tvinga och stressa. Men detta verkar vara otroligt svårt att fatta, faktiskt svårare för 40- än 6-åringarna.
("vadå smacka? räcker det inte om jag drar i tyglarna framåt med hela min kraft?":grin:)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

JAg håller helt med det du skriver i ditt första inlägg, det är på det stora hela hur jag också känner för hela hanteringen och får samma känsla av matthet att han aldrig verkar förklara nåt för dom!
Hur har han tänkt att dom ska lära sig nåt då!? Suck.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Man kan inte tävla i gymkhana om man inte kan grunden i ridningen eller hästhantering.

Sen är det väl rätt korkat att köpa en häst som är rädd för de redskap som används i gymkhana om man satsar på SM?

Julia ska jag kidnappa och ta med mig hem.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag hade gärna sett att efter incidenten, när Julia blir nersprungen av sin häst i hagen, förklarar man hästens beteende, vad som gick snett och hur man hade kunnat undvika detta. Det hade kunnat hända en riktigt allvarlig olycka. Jag tycker att programmet även borde rikta sig till oss som tittar på det, för att upplysa oss om saker. Eller egentligen då ungdomar som följer serien, eftersom jag förmodligen inte räknas till målgrupp :)

Jag tycker också att ni ska vara försiktiga med vad ni skriver om deltagarna och tänka på att de är barn, som kan ta väldigt illa upp över elaka, plumpa kommentarer.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag hade gärna sett att efter incidenten, när Julia blir nersprungen av sin häst i hagen, förklarar man hästens beteende, vad som gick snett och hur man hade kunnat undvika detta. Det hade kunnat hända en riktigt allvarlig olycka. Jag tycker att programmet även borde rikta sig till oss som tittar på det, för att upplysa oss om saker. Eller egentligen då ungdomar som följer serien, eftersom jag förmodligen inte räknas till målgrupp :)

Kan hålla med men vi vet inte vad som sägs bakom kulisserna.


Jag tycker också att ni ska vara försiktiga med vad ni skriver om deltagarna och tänka på att de är barn, som kan ta väldigt illa upp över elaka, plumpa kommentarer.

Ärlighet varar längst men jag tror att många av deltagarna vet med sig vad de gör efter lägret. Och ALLA! har förbättrats tycker jag. Somliga mer än andra :)
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

men det är ju nästintill omöjligt att förhindra en olycka när den redan händer. Det är därför man lär ut förebyggande åtgärder. Det är ju sådant de måste lära sig, inte hur man kastar sig under stakettrådar i 190.

Det var det jag ville poängtera.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Sen är det väl rätt korkat att köpa en häst som är rädd för de redskap som används i gymkhana om man satsar på SM?

Julia ska jag kidnappa och ta med mig hem.

Helt klart. Och att tro att det ska funka efter 10 veckor.


Julia är så himla :love: :bow:.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

kl.

Olyckan med ponnyn som kastade sig åt sidan är något man aldrig kan gardera sig mot. Hästen blev skrämd för någonting, kastade sig bort från det "farliga" och såg inte att det stod en människa i vägen. En ren olycka och kunde hänt precis vem som helst, oavsett hur erfaren personen än är.


Trevliga program, men jag tycker inte om cirkusinslaget, "frihetsdressyren". Att tex. lära hästen stegra när det är bland det farligaste en ridhäst kan hålla på med är hur dumt som helst. Spelar ingen roll hur "coolt" det är.

Maria Gretzer verkade vara i toppform i programmet, hon var absolut bäst tycker jag.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Jag tycker ponnyakuten är ett trevligt program. Modigt och moget av barnen och söka hjälp. I deras ålder så behöver man fortfarande mycket hjälp och stöd från en vuxen. Tycker de problemen som de sökt för ligger på föräldrarnas ansvar. Tycker det är skrämmande att man låter en 12-åring lasta sin häst själv, se en mamma jaga ponnyn med en sopkvast i boxen. Borde vara mer krav och koll vid hästköp. Det är så lätt att köpa en häst till sina barn och sen lägga över ansvaret helt till det stackars barnet. Jag delade stall med en 12-åring för några år sen som inte fick någon hjälp alls av föräldrarna. Vissa dagar kom inte hästen ut, fick knappt mat. Jag erbjöd mig ändå och hjälpa henne men hon ville inte. Detta gjorde hon inte av elakhet utan av okunskap.
 
Sv: Ponnyakuten ur hästhanteringssynpunkt!

Håller med om ditt inlägg till 100%
Aldrig varit spec förtjust i Tobbe Larssons hästhantering och
tycker hela det där programmet bygger på att lyfta fram honom så mycket som möjligt

Det var väl hans villkor för att ställa upp. tränar han ens sina hästar själv?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 751
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 382
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 238
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 234
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp