Pontus Rasmusson, vad är grejen?

Folk har alltså varit tvungna att betala till honom? Vad jag förstod att de ringer in men att det inte framkommer nånstans om några avgifter. Det är ju inte ens lagligt?
 
Känns kanon att någon som sålt stringtrosor med texten Team Pontus (med tillhörande produkttext i form av "En dag kanske du får visa upp dem för designern (Pontus) 😉" till sina 10-åriga följare ska ut och göra gatorna trygga 😩


(Ja, jag har rätt bra koll på den här jävla tjommen. En kompis 13-åriga dotter fick flera ursliskiga meddelanden från honom, innan hon inte särskilt vänligt och väldigt bestämt berättade för honom att han är alldeles för gammal och ful för henne 😂)

Heja dottern! 😂
 
Merit = meritpoäng, dvs betyg.
Ahaa, det är inte ett begrepp som finns här i Finland, så jag tänkte direkt det handlade om meriter som typ: allt-i-allo på sommarö camping åren 2015-2020 :D

Så tankarna vandrade ju vidare då till vad han skulle kunna tänks räkna som meriter.
"jaa du, jag har ju varit lite sådär på gränsen med vad som är riktigt lagligt, och så var det ju det där med den där skattesmällen. Så det där med lag och ordning har jag personliga erfarenheter av..." :D
Är det från typ... nu? Och han är typ.. .25 år nu? Vad är meningen med att se ut som 12 om man är 25 (och inte gillar 10 åriga flickor)? Tycker han är sliskig. Kanske harmlös, men helt klart en sliskgubbe.
Japp, det är från typ två dagar sedan. Från hans nya instagramkonto.
 
Är det från typ... nu? Och han är typ.. .25 år nu? Vad är meningen med att se ut som 12 om man är 25 (och inte gillar 10 åriga flickor)? Tycker han är sliskig. Kanske harmlös, men helt klart en sliskgubbe.

Jag tror det finns potential att bli en äldre sliskgubbe, elak men sånt kan sitta i.
 
Ja hon var inte särskilt lockad av honom 😅
Vidrigt. Riktigt vidrigt.
Verkligen. Tack och lov att hans karriär är helt körd. Han har ju blivit utkastad från flera plattformar och det finns inte ett enda företag längre som vill att deras namn ska synas på hans kanaler.

Det läskiga är väl att han kanske fortsätter sitt beteende i skymundan när det offentliga ljuset slocknar.
 
Känns kanon att någon som sålt stringtrosor med texten Team Pontus (med tillhörande produkttext i form av "En dag kanske du får visa upp dem för designern (Pontus) 😉" till sina 10-åriga följare ska ut och göra gatorna trygga 😩


(Ja, jag har rätt bra koll på den här jävla tjommen. En kompis 13-åriga dotter fick flera ursliskiga meddelanden från honom, innan hon inte särskilt vänligt och väldigt bestämt berättade för honom att han är alldeles för gammal och ful för henne 😂)
Gillar enbart pga 13-åringens svar, såklart. För resten finns inte emoyis nog färgstarka.. jävla slime!
 
Ahaa, det är inte ett begrepp som finns här i Finland, så jag tänkte direkt det handlade om meriter som typ: allt-i-allo på sommarö camping åren 2015-2020 :D

Så tankarna vandrade ju vidare då till vad han skulle kunna tänks räkna som meriter.
"jaa du, jag har ju varit lite sådär på gränsen med vad som är riktigt lagligt, och så var det ju det där med den där skattesmällen. Så det där med lag och ordning har jag personliga erfarenheter av..." :D

Japp, det är från typ två dagar sedan. Från hans nya instagramkonto.
Det måste vara något nyuppfunnet engelskinspirerat (ungdoms?)språk att ordet har en betydelse som motsvarar urvalspoäng. Jag fattade inte heller och har aldrig hört det betyda annat än "kunskaper och erfarenheter" innan.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Det måste vara något nyuppfunnet engelskinspirerat (ungdoms?)språk att ordet har en betydelse som motsvarar urvalspoäng. Jag fattade inte heller och har aldrig hört det betyda annat än "kunskaper och erfarenheter" innan.
Gymnasiekurser på högre nivåer kan ge meritpoäng: https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

Som någon slags tillägg på att man varit extra duktig och som ökar en chanser till rätt program på Uni som jag förstått det hela... :/
 
Det måste vara något nyuppfunnet engelskinspirerat (ungdoms?)språk att ordet har en betydelse som motsvarar urvalspoäng. Jag fattade inte heller och har aldrig hört det betyda annat än "kunskaper och erfarenheter" innan.
Gymnasiekurser på högre nivåer kan ge meritpoäng: https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

Som någon slags tillägg på att man varit extra duktig och som ökar en chanser till rätt program på Uni som jag förstått det hela... :/

Nja, meritpoäng hette det redan när jag gick i gymnasiet och det var nästan 15 år sedan (fast det kanske räknas som "nyligen" förstås, beroende på ens referensramar). Det var väldigt vanligt att folk valde att läsa lite moderna språk, extra matte eller engelska för att få meritpoäng och det var definitivt inte något som bara de högt satsande eleverna gjorde enligt min uppfattning. För mig innebar det att jag fortsatte med franskastudierna jag haft på högstadiet till exempel, vilket var något jag inte automatiskt hade fått göra inom ramen för det gymnasieprogram jag gick.
 
Nja, meritpoäng hette det redan när jag gick i gymnasiet och det var nästan 15 år sedan (fast det kanske räknas som "nyligen" förstås, beroende på ens referensramar). Det var väldigt vanligt att folk valde att läsa lite moderna språk, extra matte eller engelska för att få meritpoäng och det var definitivt inte något som bara de högt satsande eleverna gjorde enligt min uppfattning. För mig innebar det att jag fortsatte med franskastudierna jag haft på högstadiet till exempel, vilket var något jag inte automatiskt hade fått göra inom ramen för det gymnasieprogram jag gick.
Det verkar kommit kring mitt sista år så var inte infört på min skola då, tänker att @MiaMia tror att det var ett nytt ord på själva urvalspoängen (eller vad det nu heter, snittet). Att ta extra kurser för att det ses bra för framtiden är för mig"extra duktigt" men nu är det väl normaliserat i att folk ska läsa dessa kurser :)
 
Det verkar kommit kring mitt sista år så var inte infört på min skola då, tänker att @MiaMia tror att det var ett nytt ord på själva urvalspoängen (eller vad det nu heter, snittet). Att ta extra kurser för att det ses bra för framtiden är för mig"extra duktigt" men nu är det väl normaliserat i att folk ska läsa dessa kurser :)
I det sammanhanget tycker jag det kan falla inom den "klassiska" betydelsen av meriter. Det är att ha kunskap inom vissa ämnen som anses värdefulla det handlar om, inte en värderingsskala på det sättet som betygssättningen. Jag relaterade till det @Sharpless skrev att merit=betyg.

Jag undrar om det så att det som i länken benämns meritvärde, dvs. totalsumman i urvalet efter tillförda meritpoäng, som numera (vedertaget eller som slang) kallas merit? Det verkar mer logiskt än att det skulle vara en enskild kurs som ger extrapoäng han syftar på i uttalandet.

Där anser jag nog att man kommit till en punkt där ordet har en ny betydelse som syftande på ett (huvudsakligen betygarelaterat) jämförelsevärde för urval/antagning/liknande syfte. Om det då inte ska anses vara specifikt en förkortning av en väldefinierad fackterm.

Min poäng var väl snarast att det nog är en fråga om ett nytillskott som finns utöver det gängse allmänspråkliga ordet 'merit', snarare än en fråga om skillnader mellan det ordets användning i sverigesvenska och finlandssvenska.
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 460
Senast: förvirrad
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 854
Senast: Mabuse
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
400
Fritid Jag försöker besvara en fråga om skörden år 1823. Enligt frågeställningen kan snittvärdet ligga på mellan 1 och 5, och år 1823 blev...
Svar
8
· Visningar
441
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp