Positiv feedback på ridfilmer

Kanske inte mycket till ridfilm, men jag är så stolt idag. :D
Min tant gick rätt igenom vattnet utan att ens tveka. Hon har varit rädd för vatten tidigare, det kändes så bra när hon gick rakt igenom. Stolt matte. :love::heart
Härligt ^_^! Min fjollig är också väldigt skeptisk mot vatten (som inte är i hagen såklart), då vi försökt få ner henne i vattengrav på terräng bana så har det tagit åtskilliga gånger av muta/hot/ draghjälp innan hon varit ok med att skritta/ trava igenom. Var till och med att hon visade ögonvitorna och kröp upp i uteritt sällskapets knä då vi red förbi en sjö...

Men efter att jakterna har gått där så är hon nu helt ok med att plaska i vatten (bara någon annan går före först och bryter vattenytan ;))
 
Härligt ^_^! Min fjollig är också väldigt skeptisk mot vatten (som inte är i hagen såklart), då vi försökt få ner henne i vattengrav på terräng bana så har det tagit åtskilliga gånger av muta/hot/ draghjälp innan hon varit ok med att skritta/ trava igenom. Var till och med att hon visade ögonvitorna och kröp upp i uteritt sällskapets knä då vi red förbi en sjö...

Men efter att jakterna har gått där så är hon nu helt ok med att plaska i vatten (bara någon annan går före först och bryter vattenytan ;))
Ja, i början kunde vi inte skritta igenom vattenpölar, men trava och galoppera gick. För då kom dom så plötsligt att hon inte hann reagera innan hon var mitt i den, muhahaha. :devil:
I somras red jag med en kompis ner till sjön, tog ett litet tag innan hon vågade gå i, vi hade tidigare gått många promenader ner till en liten sjö bakom stallet och så har jag stått vid vattenbrynet och hon fått gå i en cirkel runt mig ut i vattnet.
Så har övat lite på det, men märks att det sitter kvar lite ändå, men idag var ett stort framsteg. Det brukar inte va mycket vatten där, förvisso var vi där och gick igår och jag hade fel skor på mig, annars hade vi gått igenom. Så då stannade jag vid vattenbrynet så fick hon gå cirkel runt mig, två gånger innan vi gick hem. :)
 
Ja, i början kunde vi inte skritta igenom vattenpölar, men trava och galoppera gick. För då kom dom så plötsligt att hon inte hann reagera innan hon var mitt i den, muhahaha. :devil:
I somras red jag med en kompis ner till sjön, tog ett litet tag innan hon vågade gå i, vi hade tidigare gått många promenader ner till en liten sjö bakom stallet och så har jag stått vid vattenbrynet och hon fått gå i en cirkel runt mig ut i vattnet.
Så har övat lite på det, men märks att det sitter kvar lite ändå, men idag var ett stort framsteg. Det brukar inte va mycket vatten där, förvisso var vi där och gick igår och jag hade fel skor på mig, annars hade vi gått igenom. Så då stannade jag vid vattenbrynet så fick hon gå cirkel runt mig, två gånger innan vi gick hem. :)
Är bra när man får träna lite sådär på hemmaplan :), brukade ta nytta av en stor vattenpöl precis bakom ett Stengärde vi brukade gå över för att komma till skogen. Så då såg hon inte vattnet förens hon var i den och på hemvägen så hade hon alltid full fart så att hon även där var i vattnet innan hon fattat det ^_^. Men att vara själv och se okänt vatten på håll... Det är fortfarande väldigt läskigt :p
 
Är bra när man får träna lite sådär på hemmaplan :), brukade ta nytta av en stor vattenpöl precis bakom ett Stengärde vi brukade gå över för att komma till skogen. Så då såg hon inte vattnet förens hon var i den och på hemvägen så hade hon alltid full fart så att hon även där var i vattnet innan hon fattat det ^_^. Men att vara själv och se okänt vatten på håll... Det är fortfarande väldigt läskigt :p
Sjön som vi red till i somras har vi aldrig varit nere vid innan, men det gick bra. Jag märkte också en dag när det hällregnade, så hade hon inte några problem att gå i vattnet. Det regnade så mycket så att grusvägen bestod av två avlånga vattenpölar i bilspåren.
Hon försöker fortfarande komma undan vissa vattenpölar. Får rida igenom vattenpölen imorgon igen, passa på nu innan den försvinner. :)
 
Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen i lördags som gick katastrofalt dåligt :banghead:
Men hästen är storfavoriten ändå, hon kan ju inte ro för att piloten missköter sig:banghead::banghead::banghead:

 
@ii-ssa fast så katastrofalt dåligt ser det inte ut, jag tror du kanske har lite för höga krav? Jag tyckte det såg trevligt ut, mycket bättre än vad det skulle se ut om jag och min tant skulle rida ett sådant program. Så vi tröstar dig med att det finns oss som inte är där, där du är. :p
 
Senast ändrad:
Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen i lördags som gick katastrofalt dåligt :banghead:
Men hästen är storfavoriten ändå, hon kan ju inte ro för att piloten missköter sig:banghead::banghead::banghead:

Kallar du det där katastrof? :cautious:
Mitt och hästens första försök i dressyren resulterade i ett försök till att hoppa ur banan och ett rivet staket :rofl:
Så var inte så hård mot dig själv :D
 
Hej, här kommer en blandad liten film med mig och en av hästarna i stallet där jag är medryttare. NH, uppvärmning på långa tyglar och så lite dressyr. Vi rider barbacka och bettlöst, hästen är 16 år och super snäll men lite släpig framför allt i bakbenen. Dessutom har han en lång och svankig rygg som jag har svårt att få upp och han tycker är jobbig att bära. Jag tycker att det gick ganska bra även om dressyr inte är vår starka sida (har nästan bara ridit ut på honom). Mina skänklar är lite för flängiga och jag skumpar lite i galoppen. Rent allmänt tar jag jättegärna emot tips på hur man får till en bra dressyr sits barbacka.
Hej så länge!
https://goo.gl/photos/oaBgkSp1rNVDeUeh8
 
Hej, här kommer en blandad liten film med mig och en av hästarna i stallet där jag är medryttare. NH, uppvärmning på långa tyglar och så lite dressyr. Vi rider barbacka och bettlöst, hästen är 16 år och super snäll men lite släpig framför allt i bakbenen. Dessutom har han en lång och svankig rygg som jag har svårt att få upp och han tycker är jobbig att bära. Jag tycker att det gick ganska bra även om dressyr inte är vår starka sida (har nästan bara ridit ut på honom). Mina skänklar är lite för flängiga och jag skumpar lite i galoppen. Rent allmänt tar jag jättegärna emot tips på hur man får till en bra dressyr sits barbacka.
Hej så länge!
https://goo.gl/photos/oaBgkSp1rNVDeUeh8
Det är svårt att rida barbacka, det är väldigt lätt att hamna i stolsits, men hur man kommer ifrån den när man rider barabacka, vet jag inte riktigt. Försöker själv hitta tips på det, nu rider jag inte så mycket barbacka själv för min häst har ett hustak till rygg och är inte skön att rida barbacka på. :p
Jag skulle kunna tänka mig att den hästen skulle behöva lite mer övergångar, för att aktivera bakbenen och gärna lite bomarbete, så den måste lyfta på benen. Det var nog det enda jag tänkte på lite spontant sådär. :)
 
Hej, här kommer en blandad liten film med mig och en av hästarna i stallet där jag är medryttare. NH, uppvärmning på långa tyglar och så lite dressyr. Vi rider barbacka och bettlöst, hästen är 16 år och super snäll men lite släpig framför allt i bakbenen. Dessutom har han en lång och svankig rygg som jag har svårt att få upp och han tycker är jobbig att bära. Jag tycker att det gick ganska bra även om dressyr inte är vår starka sida (har nästan bara ridit ut på honom). Mina skänklar är lite för flängiga och jag skumpar lite i galoppen. Rent allmänt tar jag jättegärna emot tips på hur man får till en bra dressyr sits barbacka.
Hej så länge!
https://goo.gl/photos/oaBgkSp1rNVDeUeh8

Jag tycker ofta att det är svårt att få en bra sits (sett till dressyr då) barbacka, men prova att försöka släppa ner knäna och inte knipa med benen. Slappna av mer och låta benen kännas låååånga.

I övrigt håller jag med @RedHyuuga att övergångar är något att satsa på. Samma med tempoväxlingar. Det gör sällan nytta att såsa i samma bekväma tempo varvet runt (även om det som sagt är bekvämt :p ) Hästen måste reagera mer, det går lite för lång tid från det att du ber om exempelvis trav innan det faktiskt blir trav. Det behövs mer framåtbjudning :)
 
Kan bjuda på ett filmklipp från programridningen i lördags som gick katastrofalt dåligt :banghead:
Men hästen är storfavoriten ändå, hon kan ju inte ro för att piloten missköter sig:banghead::banghead::banghead:

Du måste jobba mer på din sits, när du blir stabilare och sitter korrekt, då blir hästen rakare genom kroppen och bär upp sig bättre.
Träning ger färdighet.
 
Tack för tipsen! Jag brukar försöka tänka på att släppa ner och räta ut benen och vända in insidan av låren, men då blir det att underslänkeln pekar ut och jag blir lite framåtlutad och lättar med rumpan. Det här är det som känns mest naturligt men det ser ju inte så snyggt ut...... Nä det är svårt :crazy:
 
Dags att väcka den här tråden lite, har ni filmat något när ni rider?

Jag fick lite filmat idag, när vi övade lite inför morgondagens maskeradhoppning. Jag har varit lite osäker på om jag skulle hoppa 80 eller inte med tant. Vid 70 går min bekvämlighetsgräns, jag är egentligen hopprädd och det blir inte bättre av att min häst ibland stannar.
Vi filmade inte allt, hon hoppade oxern utan att vägra första gången, bara flög över, vi hoppade även över regnbågen som står som utfyllnad, när den stod ensam bredvid. Så misstänker att det är mer matten som är hopprädd än hästen. :p
 
Film från förra helgen:
Gräddponny kändes jättefin. Själv kände jag mig ovanligt obalanserad. Såg efteråt att jag sadlat lite långt fram vilket säkert hjälpte till att störa balansen lite. Mycket nöjd med honom under passet i alla fall.
Och en film med några klipp från första månaden tillsammans:
[/QUOTE]
 
Dags att väcka den här tråden lite, har ni filmat något när ni rider?

Jag fick lite filmat idag, när vi övade lite inför morgondagens maskeradhoppning. Jag har varit lite osäker på om jag skulle hoppa 80 eller inte med tant. Vid 70 går min bekvämlighetsgräns, jag är egentligen hopprädd och det blir inte bättre av att min häst ibland stannar.
Vi filmade inte allt, hon hoppade oxern utan att vägra första gången, bara flög över, vi hoppade även över regnbågen som står som utfyllnad, när den stod ensam bredvid. Så misstänker att det är mer matten som är hopprädd än hästen. :p
Snäll häst du rider. Jag tycker det ser ut som om du håller för mycket på yttertygeln vilket gör att hästen inte är rak. Hästen "viker sig" i yttersidan (dvs den högra). I början på filmen bryter den ut med bogen "före" åt vänster. På slutet har den fattat att den ska hoppa trots allt.
 
Dags att väcka den här tråden lite, har ni filmat något när ni rider?

Jag fick lite filmat idag, när vi övade lite inför morgondagens maskeradhoppning. Jag har varit lite osäker på om jag skulle hoppa 80 eller inte med tant. Vid 70 går min bekvämlighetsgräns, jag är egentligen hopprädd och det blir inte bättre av att min häst ibland stannar.
Vi filmade inte allt, hon hoppade oxern utan att vägra första gången, bara flög över, vi hoppade även över regnbågen som står som utfyllnad, när den stod ensam bredvid. Så misstänker att det är mer matten som är hopprädd än hästen. :p


Så gulliga ni är! :love: Jättefint kämpat!
 
Snäll häst du rider. Jag tycker det ser ut som om du håller för mycket på yttertygeln vilket gör att hästen inte är rak. Hästen "viker sig" i yttersidan (dvs den högra). I början på filmen bryter den ut med bogen "före" åt vänster. På slutet har den fattat att den ska hoppa trots allt.
Det är inte jag som håller, hästen har haft en vargtand på höger sida (som är utdragen men beteendet sitter kvar), hästen la då tungan övet bettet för att skydda tanden samt ställa huvudet åt höger för att minska trycket på tanden, gjorde så redan hos förra ägaren.
Jag försöker komma på rätsida med det problemet då jag vill ha hästen rak mot hindret och inte att hon viker halsen åt höger, men det är inte alltid vi lyckas, speciellt inte när matte är rädd för höjden på hindret också och tant kommer i 120 mot hindret så att matte inte hinner med.

Hon böjer halsen åt höger och skickar ut vänsterbogen, det är lite kämpigt att få henne rakt på hindrena, någon dag ska vi väl lyckas.
Jag märkte att det går sämre för oss på träning än vad det gör på tävling, för tydligen när vi tränar då har jag alldeles för mycket tid att tänka och känna efter medan på tävling är jag mer fokuserad på min uppgift.
På träningen blev det några stopp när hindren var 80cm, när vi tävlade på samma höjd flög vi över felfritt och kom 2:a med endast några ynka hundradelar till första platsen.

Vi ska snart ta itu med dressyren igen, för jag inbillar mig att när jag fått igenom henne ordentligt i dressyren kommer hopp-problemet (det när hon ställer sig åt höger) att lösa sig också. Vi har en plan men tack ändå. :) :up:
 
Det är inte jag som håller, hästen har haft en vargtand på höger sida (som är utdragen men beteendet sitter kvar), hästen la då tungan övet bettet för att skydda tanden samt ställa huvudet åt höger för att minska trycket på tanden, gjorde så redan hos förra ägaren.
Jag försöker komma på rätsida med det problemet då jag vill ha hästen rak mot hindret och inte att hon viker halsen åt höger, men det är inte alltid vi lyckas, speciellt inte när matte är rädd för höjden på hindret också och tant kommer i 120 mot hindret så att matte inte hinner med.

Hon böjer halsen åt höger och skickar ut vänsterbogen, det är lite kämpigt att få henne rakt på hindrena, någon dag ska vi väl lyckas.
Jag märkte att det går sämre för oss på träning än vad det gör på tävling, för tydligen när vi tränar då har jag alldeles för mycket tid att tänka och känna efter medan på tävling är jag mer fokuserad på min uppgift.
På träningen blev det några stopp när hindren var 80cm, när vi tävlade på samma höjd flög vi över felfritt och kom 2:a med endast några ynka hundradelar till första platsen.

Vi ska snart ta itu med dressyren igen, för jag inbillar mig att när jag fått igenom henne ordentligt i dressyren kommer hopp-problemet (det när hon ställer sig åt höger) att lösa sig också. Vi har en plan men tack ändå. :) :up:

Förutsätter att hon är kollad i munnen för att utesluta ev skador även efter tanden :)

Annars så låter det som att dressyr/markarbete är en god idé att ta tag i. För som du säger så blir det lättare att få henne rak om hon är igenom i kroppen.
Sen undrar jag varför du hoppar högre än vad du egentligen vågar? Att utmana sig är bra, men utmaningen måste ändå kännas grundad i en viss trygghet för att ha god effekt.
Jag är oxå hopprädd, men har en häst som ÄLSKAR att hoppa. Med honom travhoppade jag kryss på 30 cm i ett halvår tror jag. Men successivt har min trygghet ökat och då har jag även kunnat utmana mig själv utan att vara rädd. Har ridit mycket för tränare som fokuserar på kontroll och följsamhet framför höjden på hindren. Men ett år senare kan vi hoppa bana på 70-80 med snäva svängar och jag vågar gasa på och lita på hästen. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 568
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 076
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 908
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp