prednisolon dosering till en hund

Sv: prednisolon dosering till en hund

Nej inte diabetes utan cushing. För höga kortisolvärden kan göra att binjurarna utsöndrar mer hormon än vanligt. Vid hög dosering av kortison kan alltså binjurarna börja producera mera av hormonerna och hunden drabbas av de symptom som en hund med cushing. Iatrogen betyder i detta fall läkemedelsutlöst.
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Nej inte diabetes utan cushing. För höga kortisolvärden kan göra att binjurarna utsöndrar mer hormon än vanligt. Vid hög dosering av kortison kan alltså binjurarna börja producera mera av hormonerna och hunden drabbas av de symptom som en hund med cushing. Iatrogen betyder i detta fall läkemedelsutlöst.

Vad kan det ge mera för symptom? Kan det bli bättre?
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Vad kan det ge mera för symptom? Kan det bli bättre?

Iatrogen Cushing (hyperadrenocorticism) ger egentligen samma symptom som "äkta" Cushing; ökad törst och ökad urinavgång, ökat bukomfång pga försvagning av bukmusklerna och omfördelning av fett, muskelförtvining, viktuppgång, infektionskänslighet, hårlöshet, , förstorad lever, mörkpigmentering av hud mm. Alla hundar får förstås inte alla symptom.

En läkemedelsorsakad Cushin blir bättre om man trappar ner behandlingen successivt. I vissa fall kan hunden ha fått symptom som är svåra att bli kvitt, t ex förkalkningar i huden (Calcinosis cutis).

Hör med behandlande veterinär. De hårlösa partierna kan även ha andra orsaker och behöver inte alls vara farligt!
 
Sv: prednisolon dosering till en hund

Tack! DEt var väldigt bra svar!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
3 415
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 116
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 361
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag är supernyfiken på vilket intryck människor får av olika hundar Hur brukar din hund oftast beskrivas av folk den möter? 1. Vad är...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 197
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp