Prequenza vaccin

H

Helan

Vilket intervall är det riktiga för detta vaccin?

Jag behöver hjälp att tolka texten:

Immunitetens insättande:
Två veckor efter grundvaccinationen

Immunitetens varaktighet:

Fem månader efter grundvaccinationen

12 månader efter första revaccinationen


Kan jag alltså ha ett skydd redan efter 2 veckor? Ska spruta nr 2 ges efter 5 månader och nummer tre ett år efter nummer 2. När är det ok att tävla? Efter andra eller tredje sprutan?

Tidgare vaccinationer med andra medel har jag för mig att det var tätare mellan 1 och 2.
 
Sv: Prequenza vaccin

Grundvaccination: En dos (1 ml) administreras via intramuskulär injektion enligt följande schema:

Grundvaccination: Första injektionen från sex månaders ålder, andra injektionen fyra veckor senare.

Läs mer på http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20040607007297&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Efter dessa 2 grundvaccinationer med 4 v mellanrum får du tävla 7 dagar efter den andra sprutan. Sedan revaccination inom 1 år.

Tack, misstänkte att det var så.
 
Sv: Prequenza vaccin

Vaccintillverkaren vill i detta fall att du ska ta en tredje vaccination fem månader efter grundvaccinationen, efter detta har du immunitet i 12 månader.
Dett krävs alltså inte för tävling, men för att hästen ska ha ett så bra skydd som möjligt.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 959
Senast: turbofling
·
Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: tavla
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Funderar över vaccinering, en häst i stallet fick grundvaccin 3/3 i år och andra sprutan 5/4. Förr skulle man ju vaccinera 5-7 månader...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp