Bukefalos 28 år!

Presenter babyshower

Barbabelle

Trådstartare
Jag ska på babyshower och behöver tips på vad jag ska ge för något.
Har köpt en mina första år bok men vill ge något mer men kan inte komma på något bra
 
Passar det inte bättre att fråga på Barn? Där borde finnas fler i lämplig ålder för att svara.

"Babyshower" är ett begrepp jag inte hört talas om förrän för något år sedan. Vet inte ens vad det egentigen är. :)
 
Jag ska på babyshower och behöver tips på vad jag ska ge för något.
Har köpt en mina första år bok men vill ge något mer men kan inte komma på något bra
Kläder eller leksaker till barnet... När vi köpte present till en kollega som redan hade två relativt små barn, och därför hade det mesta som behövdes redan, gav vi ett presentkort på massage till henne istället.
 
Passar det inte bättre att fråga på Barn? Där borde finnas fler i lämplig ålder för att svara.

"Babyshower" är ett begrepp jag inte hört talas om förrän för något år sedan. Vet inte ens vad det egentigen är. :)
Jag vet inte heller det jag hört låter mest som någon fånig tillställning där man bjuder den kommande mamman på typ tårta och ger bort presenter till henne som hon varken behöver eller vill ha. Alltså ett helt kommersiellt jippo som bygger på sopberget ännu lite mer.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte heller det jag hört låter mest som någon fånig tillställning där man bjuder den kommande mamman på typ tårta och ger bort presenter till henne som inte varken behöver eller vill ha. Alltså ett helt kommersiellt jippo som bygger på sopberget ännu lite mer.
Ursprungstanken är väl snarare precis tvärtom - att ge mamman saker hon behöver till barnet, t ex blöjor, bilbarnstol och kläder. Det har inte varit en svensk tradition. Mina släktingar ur äldre generationer har varit noga med att man inte ger presenter förrän barnet är fött för att inte bringa olycka. Olika sedvänjor bara.

Till ts, om du vill fortsätta på boktemat kan du köpa någon av böckerna ur Barnkammarboken-serien. De är trevliga.
 
Jag vet inte heller det jag hört låter mest som någon fånig tillställning där man bjuder den kommande mamman på typ tårta och ger bort presenter till henne som hon varken behöver eller vill ha. Alltså ett helt kommersiellt jippo som bygger på sopberget ännu lite mer.
Det är ganska fånigt. Jag har varit på en och det var ett par timmar av livet jag aldrig får tillbaka så att säga.

Men @Barbabelle köp tvättlappar i frotté (finns i tiopack lite här och där). Som nybliven morsa och därmed miljöbov nr 1 känns det bra att ha något som inte bara slängs och därmed hamnar på sopberget.
 
Ursprungstanken är väl snarare precis tvärtom - att ge mamman saker hon behöver till barnet, t ex blöjor, bilbarnstol och kläder. Det har inte varit en svensk tradition. Mina släktingar ur äldre generationer har varit noga med att man inte ger presenter förrän barnet är fött för att inte bringa olycka. Olika sedvänjor bara.

Till ts, om du vill fortsätta på boktemat kan du köpa någon av böckerna ur Barnkammarboken-serien. De är trevliga.
Jo fast det är ju inte det som ges utan det är ju billiga saker som en body till i minsta storlek som ungen växer ur innan den är 1 månad gammal. Blöjor vore ju vettigt men är knappast ansedd som en acceptabel present.
sånt här var vettigt en gång i tiden men idag blir det bara löjligt. Antingen har folk en god ekonomi och då kan de köpa sakerna själva eller så har de en dålig och då har troligen en stor del av bekantskapskretsen också en dålig så då kan den ändå inte hjälpa till med saker som verkligen behövs, en bilbarnstol är DYR.
Ju fler år som går ju löjligare tycker jag presenter är och då älskar jag att ge bort och få presenter men idag är det svårt att hitta RÄTT present då "alla" lever i sånt överflöd
 
Jo fast det är ju inte det som ges utan det är ju billiga saker som en body till i minsta storlek som ungen växer ur innan den är 1 månad gammal. Blöjor vore ju vettigt men är knappast ansedd som en acceptabel present.
sånt här var vettigt en gång i tiden men idag blir det bara löjligt. Antingen har folk en god ekonomi och då kan de köpa sakerna själva eller så har de en dålig och då har troligen en stor del av bekantskapskretsen också en dålig så då kan den ändå inte hjälpa till med saker som verkligen behövs, en bilbarnstol är DYR.
Ju fler år som går ju löjligare tycker jag presenter är och då älskar jag att ge bort och få presenter men idag är det svårt att hitta RÄTT present då "alla" lever i sånt överflöd
Fast vad som ges måste ju variera jättemycket, och alla är ju inte som du och hatar presenter.
 
Jo fast det är ju inte det som ges utan det är ju billiga saker som en body till i minsta storlek som ungen växer ur innan den är 1 månad gammal. Blöjor vore ju vettigt men är knappast ansedd som en acceptabel present.
sånt här var vettigt en gång i tiden men idag blir det bara löjligt. Antingen har folk en god ekonomi och då kan de köpa sakerna själva eller så har de en dålig och då har troligen en stor del av bekantskapskretsen också en dålig så då kan den ändå inte hjälpa till med saker som verkligen behövs, en bilbarnstol är DYR.
Ju fler år som går ju löjligare tycker jag presenter är och då älskar jag att ge bort och få presenter men idag är det svårt att hitta RÄTT present då "alla" lever i sånt överflöd
Blöjor är absolut en acceptabel present, och speciellt om någon har tagit sig tid och satt ihop en fin "blöjtårta" av dem.
 
Fast vad som ges måste ju variera jättemycket, och alla är ju inte som du och hatar presenter.
Jag hatar inte presenter jag skrev att de börjar bli löjliga.
I övrigt utgår jag från vad folk brukar köpa i present och det mesta är fullständigt idiotiskt. Jag har läst några fina exempel på totalt meningslösa presenter här som folk använder som standard (nej jag skulle inte bli glad för picknickfilt nummer 8 eller ens nummer 2 samma sak med termosar osv osv). När någon har idé på att köpa något användbart som tex det där blöjpaketet så blir det genast upprörda inlägg om att man ska ge något mer bestående (som tex den där termosen)
 
Får barn i höst och hade blivit jätte glad om jag fått tex blöjor, tvättlappar, amningsinlägg och kanske några paket våtservetter som är super när man är på språng. Blöjor är ju dyrt och tvättlappar går som smör i solsken.

Hade jag gett något till en blivande mamma hade jag nog gjort en liten babybox med lite smått och gott av ovanstående saker.
 
Jag har gett några böcker som passar barn de första åren när jag varit på babyshower. På min fick jag lite blandade grejer men det bästa var min storasysters present som var ett litet bebisapotek med typ salva, badolja och lite såna grejer man behöver ha hemma! Annars tycker jag din present med boken räcker gott och väl, det är ju en toppenpresent!
 
Jag har varit på en babyshower i mitt liv och det var en jättefin tillställning. I det fallet var det dock mer som en fest för att fira att de skulle få barn, och båda delar av paret samt alla deras familj & vänner deltog.

Jag upplevde att många av presenterna fokuserade på föräldrarna och trevliga saker som de kunde ha under de sista veckorna av graviditeten samt de första veckorna efter att barnet fötts. Jag gjorde en adventskalender fylld med saker som handkräm, presentkort på Foodora, ansiktsmask, godis, presentkort på en ljudboksapp, energibars, osv. Det tar ju lite tid att knåpa ihop och kostar en slant beroende på vad man väljer att fylla den med, men de blev verkligen så glada! I mitt fall fungerade det lite extra bra eftersom de dessutom väntade barn precis kring jul, men jag tänker att man lika gärna kan göra en adventskalender som räknar ner till barnets ankomst istället för julafton ;)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: Malin_L
·
Relationer Känner att jag vill ge ett par jag ska hälsa på snart en present när jag kommer hem till dem. par i medelåldern två barn två med...
Svar
9
· Visningar
743
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag jobbar på kontor och en av mina närmaste kollegor sedan 15 år tillbaka ska sluta. Vi umgås inte privat men har haft väldigt kul ihop...
Svar
10
· Visningar
1 264
Tjatter Har sett att det har blivit populärt igen. Funderar på att köpa en varsin till min väns barn och ge dem i present. Det finns många...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp