Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

loch

Eftersom jag vet att vi är flera här som håller på att köra in våra hästar, både unga som gamla, tänkte jag att det kunde vara trevligt med en tråd för oss där vi kan dela erfarenheter och motivera varandra! :idea:

Vi började med våran 15-månaders blivande C-D-ponny idag. Han har haft gjorden på några gånger i våras och träns två gånger tidigare...
Så här såg han ut i kväll
23679206.jpg


Men det gick bra också! ;)
Här kollar han in hönsen
23679207.jpg


Vi hoppas kunna påbörja den riktiga inkörningen nästa sommar, lite beroende på hur han växer och utvecklas.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har två som ska köras in under vintern.

En bruksnordis på dryga året, har haft lokselen på sig en gång och reagerade inget alls på den. Är van vid träns.

Ett halvblod på 1,5 år. Är van vid träns och longergjorden än så länge. Är lite tunn i hullet så väntar med riktig sele ett tag.

/M
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken bra idé! Jag har känt mig så ensam i min egen lilla tråd med mina projekt... Har inte så många bilder på oss in action men har en som _L_ ljusat upp så att man kan se oss.

23422009.jpg


Jag har tömkört en del nu och det går frammåt. Hon blir klart osäkrare när hon går ensam där framme jämfört med när jag leder henne men hon blir säkrare varje gång. "Stanna" sitter som gjutet iaf. Hon bryr sig inte om att jag slänger på lokselen iheller. Har tränat med att ha saker släpandes efter som låtit och med rep längs sidorna så nästa steg är att låta henne få känna på att dra lite. Tror hon kommer stanna på direkten men det känns som det nästa naturliga steget... Hon rids in nu också och det går jättebra (verkar nästan som hon varit riden i flera år men är bara 4 år). Ber ryttaren använda orden som jag kommer att använda vid körningen så att det sätter sig... Fler bilder snart..

Har en shettis till på 8 år som snart ska tömköras för första gången men som inte heller reagerar på selen....
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul tråd!

Min arab född -05 är under inkörning, och ska nu börja gå med inkörninsskackel. Är van vid draglinor och svängel, och har gått en del med en skackel.

Bild tagen för ett par månader sen.
RIMG0046.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken rolig tråd! :)

Jag har en 1,5 årigt halvblod som nu har haft träns och tömkörningsgjorden på sig ca 5ggr.

Idag tömkördes han för första gången, dock med tömmarna i grimman och tränset under, och mamma ledde honom meddans jag gick bakom.
Han är en pärla min lilla kille och regerade inte alls över att tömmarna "slog" mot benen. :)

Så vi ska tömköra några gånger nu under hösten så får vi se hur det går sen :)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Trevligt att höra om!

Jag har en tvåårig welsh cob på inkörning nu, ett fux sto... En väldigt cool dam som dock har lite humör. Helt obrydd av allt på selen och linor och la sig i bröstan direkt vi la tyngd i linorna första gången. Hon är däremot skeptisk till det där skrotet man ska måste ha i munnen och får lite tokryck ibland.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul tråd!

Min arab född -05 är under inkörning, och ska nu börja gå med inkörninsskackel. Är van vid draglinor och svängel, och har gått en del med en skackel.

Bild tagen för ett par månader sen.
RIMG0046.jpg

Vilken fin omgivning!
Det ser ut som ni kommit en bra bit på väg, hästen ser trygg ut.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vilken rolig tråd! :)

Jag har en 1,5 årigt halvblod som nu har haft träns och tömkörningsgjorden på sig ca 5ggr.

Idag tömkördes han för första gången, dock med tömmarna i grimman och tränset under, och mamma ledde honom meddans jag gick bakom.
Han är en pärla min lilla kille och regerade inte alls över att tömmarna "slog" mot benen. :)

Så vi ska tömköra några gånger nu under hösten så får vi se hur det går sen :)

Åh! Då är ju våra jämngamla! :idea:
Ni har kommit lite längre dock... Skönt att han var oberörd av tömmen mot benen, det är ju väldigt viktigt att de inte reagerar på sånt.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack, det är mitt hus i bakgrunden :) Ja, hon har börjat gå med inkörningsskackel nu, och det går superbra. Mitt enda "problem" är att hon behöver aktiveras så grymt mycket för att inte bli döpigg. Idag hade hon vilt 2 dagar, och då hör hon travkommandon hela tiden... :rofl: Hon är ju bara 3, så jag vill inte direkt jobba henne varje dag heller.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Är det ditt hus! Verkligen jättefint!

Jag har en 3-åring hemma också, det är mitt eget lilla fjordsto Meja:love: hon är redan inkörd så hon fungerar med lite olika vagnar. Köpte henne på våren hon blev två år och jag känner igen det problemet du beskriver... Jag vill inte heller jobba henne så ofta eller så mycket eftersom hon inte vuxit klart än, men får hon viloperioder blir hon ganska obstinat och dum :devil: inte pigg och busig. Försöker variera mig med många olika aktiviteter, gärna sådant som belastar hjärnan mer än kroppen ;) men det hon tycker absolut bäst om att att få komma ut på grusvägarna med sin vagn och jobba!

Ungponnyn är min dotters.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hakar gärna på i den här tråden!

Jag och en av pållarna har börjat med inkörning nu på gamla da´r. Hon är 17 (sv halvblod) och jag är .... betydligt äldre ....
Här kör vi lite långa tyglar i snöglopp i påskas:

Hstochhund059.jpg


Hon har gått med släpa, dragit stockar, harvat och gått med lånad rockard två gånger. Grannen har gjort en liten pinnaharv till oss, så nu har vi harvat ridbanan två gånger - kul! Men åkte på ett litet bakslag senast - hästen blev skrämd precis när hon skulle börja dra och for iväg i galopp med harven efter sig - inte kul ... :crazy: Det kom så ovantat att jag blev helt överrumplad så det tog ett tag innan jag hann samla mig och få stopp på henne. Under tiden for hon runt ridbanan med mig och harv hängandes efter. Ren tur att varken jag eller häst blev skadad. Men när vi väl lugnat ner oss båda två, så gick det bra att harva igen. Tack och lov så verkade hon ta det med ro, trots allt.

Egen rockard är inköpt:

Hemma147.jpg


Än har vi inte hunnit testa den nya rockarden, bara haft den ute och ställt upp hästen i skaklarna. Måste träna mer med hjälp (har suvenränt duktig tränare till hjälp :laugh:) innan jag vågar mig på att köra "på riktigt".
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Snygg häst, och snygg vagn!
Kul att du börjat köra in henne, hur kom du på den tanken? Har du kört häst tidigare och saknade det eller var det något annat som inspirerade?
Läskigt med incidenten m harven! Men reder man ut situationen som ni gjorde är det faktiskt sådant som både kusk och häst lär sig mycket av! Bra gjort att fortsätta.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Tack :)

Nej, jag har faktiskt aldrig kört tidigare. Vet inte hur jag kom på idén, tyckte väl bara att det skulle vara kul att prova på något nytt. Hästen har fungerat över förväntan. Jag misstänker att hon möjligen kan ha blivit inkörd som unghäst, för allt har flutit på så bra (ja, förutom det där med harven ...). Har bara haft henne i tre år, och känner inte hela hennes bakgrund.

Så sant så - man lär sig mycket när något går snett! Nu kommer jag att vara betydligt försiktigare i fortsättningen - och mer beredd på att saker faktiskt kan hända ....
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, jag har tänkt som du, att huvudjobb tröttar mer än det fysiska. Men nu börjar huvudet hänga med ganska bra också... :D Så jag tror att jag kommer försöka rida henne någon gång/vecka, och resternade ta korta inkörningsturer. Jag brukar jobba henne max 20 minuter om det är ett relativt nytt moment, annars kanske 30-40.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Min lilla gulleplutt:love: Joystick Diablo född 3/6 -07
joystick14sept.jpg
¨
Herrn har egentligen en egen tråd här nån stans som heter vägen mot inkörning men ja skriver här i allafall..
"Stickan" vandes med bett inför utställning 19/7.

Han drog släpa första gången för snart 3 veckor sen. Har tyvärr ingen bild men han va superduktig. Järnskacklar på både asfalt, hård och guppig grusväg och åkermark gick vi på. Inte en tvekan eller öronviftning. Bara en superglad liten kille som njöt av äventyret och mattes odelade uppmärksamhet.

Nu väntar vi på att få hem en rockard och ska köpa oss en riktig sele. Så länge åkrarna runt oss inte är uppplöjda kommer han att få gå med på släp de dagarna jag kört Krutrök. Åker hem och hämtar Stickan så får Krutrök skritta av med den lille bredvid.

INGENTING är omöljligt.. bara lite knöligt i bland.. Jag går numera aldrig själv upp till vägen med soptunnan eller hämtar posten. På ett eller annat sätt så tar jag alltid med mig liten shettisherre.

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Oh skojsig tråd!

Jag har precis börjat tömköra min lilla guldklimp Alvar. Han är en korsning frieser/tinker på 3 år, och hur snäll och lugn som helst.
Tömkörde honom för första gången själv nu i helgen, annars har jag haft sällskap av ett annat "ekipage". Det gick inte riktigt lika bra som med sällskapet, men det gick! Förut var det ju bara att följa efter den andra hästen och göra som hon, men nu verkade han inte riktigt förstå varför jag skulle gå och tramsa bakom hans rumpa:laugh:
Har ingen sele än, men ska beställa, så då får vi väl hoppa något steg framåt i utbildningen, men än sålänge håller vi oss till våra små promenader.
Bifogar några bilder från våran premiärtur på egen hand. Vet inte vad han pysslar med på andra bilden men han ser ju ut som en tunna! Han tar nog världens djupaste andetag ;)
IMGP4057.jpg


IMGP4066.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Min lilla gulleplutt:love: Joystick Diablo född 3/6 -07
joystick14sept.jpg
¨
Herrn har egentligen en egen tråd här nån stans som heter vägen mot inkörning men ja skriver här i allafall..
Anna-Carin

Åh, kul att du oxå hänger på! :) Jag ville inte "invadera" din killes egen tråd så därför skapade jag den här...
Han ser så "färdig" ut i kroppen för att vara så ung! Hur tror du att han kommer utvecklas? Har du kastrerat eller planerar du att behålla honom som hingst?
Ja, du har ju verkligen kommit långt med din lill-kille!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Oh skojsig tråd!

Jag har precis börjat tömköra min lilla guldklimp Alvar. Han är en korsning frieser/tinker på 3 år, och hur snäll och lugn som helst.
Tömkörde honom för första gången själv nu i helgen, annars har jag haft sällskap av ett annat "ekipage". Det gick inte riktigt lika bra som med sällskapet, men det gick! Förut var det ju bara att följa efter den andra hästen och göra som hon, men nu verkade han inte riktigt förstå varför jag skulle gå och tramsa bakom hans rumpa:laugh:
Har ingen sele än, men ska beställa, så då får vi väl hoppa något steg framåt i utbildningen, men än sålänge håller vi oss till våra små promenader.
IMGP4057.jpg


Han är verkligen tjusig din Alvar! :love: Är han hingst eller valack?
Jag hoppas att du kan komma hit med honom någon dag och hälsa på, det vore jättekul! Hör av dig
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 652
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp