Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Absolut! Min tjej ska ha massor kul med mig på grusvägarna. Kanske köra lite turister om hon sköter sig bra, och matte blir duktig. Förhoppningsvis komma ut på lite småtävlingar, och så ska hon användas till små arbeten på gården, t.ex. köra en pinnharv på grusgångarna i vår engelska park. :D
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Hänger på här oxå då...

Vi har ett gäng små projekt hemma på gården. En satte vi för vagn i somras och två andra satte vi för vagn igår. Har oxå just kommit en till som skall vara här ett tag för inkörning men han håller vi bara på att lära att ledas omkring till att börja med. När nu någongång lite tid finnes så skall även shettis stoet vi har dammas av oxå...

Denna kom i vagn igår (nåja var ute en kort snutt i förrgår oxå :p):
Precis_i_vagn2.JPG


Det står mer info om varje häst å lite annat på vår hemsida Levide Gård, gå gärna in å kika! Sidan är inte klar men Nyheterna försöker jag hålla lite uppdaterade iaf...

//M
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Håller på att köra in våran 3åriga minishettis, men då hon varit på betäckning (hämtar hem henne på söndag) så har vi inte kunnat träna på länge. Innan uppehållet hann vi med att spänna fast vagnen bakom henne och hon reagerade inte alls, inte heller när hon fick på selen för första gången.:)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*kl*

Ikväll var vi ute och tömkörde, Gandalf och jag. Andra gången i livet och han är en stjärna!
Tränade sedan på att stå lös i gången utan "kläder" och hade allmän mysstund. Mätning hann vi med oxå!

Hur går det med era?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har tre hästar som borde köras in varav en faktiskt är på G. Dino är en tvåårig ardenner e Terrosan. Ganska smäcker och reslig för att vara ardenner (än så länge), tänkte ha honom till lite akademisk dressyr, mysiga uteritter och körturer med hela familjen. Han kom till mig för tre månader sedan och var nästan helt ohanterligt hingstig - så det blev vackert till att kastrera mitt i sommaren i 25 graders värme och gassande sol :eek:. Eftersom han då redan på en vecka här hade skurit sig i ena karleden och även slagit upp ögonvrån på ena ögat så det behövdes sys så gick han redan på penicilin. Blev inga komplikationer som tur var, tack och lov.
Nu är han snäll som en hund, finner sig i allt vad jag hittar på. Miljötränar så ofta jag hittar nåt spännande att "skrämma" honom med men lyckas sällan. En gång hoppade han till när jag startade trädgårdstraktorn en meter bakom honom (staket emellan) men sen var det ur världen.

Hitintills har jag tömkört honom två gånger och det har gått bra. Planen är att tömköra med släpa och liknande till jul och sen köra introducera vagnen till våren. Sen blir det till att börja med inridningen till hösten. Det verkar inte bli några problem då förra ägarens tonårsdotter har suttit på honom utan problem (bra idé att sitta upp på en 2-åring som dessutom är såld men ej hämtad..:angel:) och min tvååriga dotter sitter och hoppar på honom i hagen.

De andra projekten är mina små gräsklippare, två minisar på 4 och 5 år som är tömkörda. Har dock inte haft släpa en då jag inte har hittat nån bra sele ännu. Har en shettis till som redan är körd, men fungerar bättre som ridponny.

Jag har anmält mig till en körkurs för att friska upp mina kunskaper, väntar bara på att det är tillräckligt många deltagare så att den kan dra igång!

Här är lite bilder på dom:

webDSC06163.jpg


ponnyerna_DSC04883.jpg


webMG_5372.jpg


alla_dsc01999.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL
Idag drog Liona vagn för första gången! Innan har vi tömkört kanske... 6 gånger, tränat med skacklar och tryck i baksele en gång. Det är massor av saker som behöver ändras, både på vagnen och selen. Tex är skacklarna för långa och bakselen för liten och klen, men vi tänkte att ett par varv i paddocken kan inte skada. Dessutom är selen en gigg-sele :crazy: Men det fixade vi med lite balsnören :D

De två ledande personerna var där för säkerhets skull. Men Liona var helt lugn hela tiden, och rörde inte en fena på de kanske 30 min vi använde till att sela och disskutera. Hon tykte det var lite läskigt att starta, eftersom det blev så tungt att dra igång vagnen, men det gick kanon så fort hjulen började rulla.

Bilder:
24039234.jpg

24039241.jpg

24039235.jpg

24039238.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Shit! :eek: Vad snabbt ni går fram! Duktig häst du har. :)

Jag har tömkört min ett år snart. Nu går hon med inkörningsskackel, och jag börjar bli olidiligt sugen på att sätta för vagn. Om två veckor ska vi vara med på körkurs, så då kanske det blir åka av :D alltid skönt att ha stöd av någon med mer erfarenhet första gången.

Jag har börjat köra henne med bett nu, innan har v bara använt kapson. Det går bra, även om jag tycker att hon ibland går emot vänstertömmen lite grann, så det känns som att jag smyghåller den mer än höger. Men som sagt: vi vill åka vagn!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

jag håller på köra in min islandshäst. Har tyvärr inga bilder. Men vi har kommit till att dra en svängel på grusväg i skritt. I trav drog hon iväg lite så fortsätter i skritt några gånger. Kan inte träna så ofta då jag måste ha hjälp av pappa och han har ju inte alltid tid. Men hoppas det går att köra henne till nästa sommar om jag hinner köpa sele och vagn.:) Just nu lånar jag ett skitsele och har en gammal rockard som får funka som inkörningsgrejer.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag håller på att köra in min nordsvensk, Kamé, på 4 år. Vi gick en inkörningskurs förra hösten och drog däck två gånger. Sen blev kursen i våras inställd och nu i höst har jag och sambon tagit tag i det hemma och hittills kört med linor och svängel och det har gått kanon, totalt kolugn. Ska ta däcket inom ngn vecka också, vi har lite folk som kan hjälpa oss också.

Har ingen bild från nu i höst men en från inkörningskursen förra året:

s6125.jpg


s6126.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Söt häst! :love: Han ser verkligen tillfreds ut.

Det är en dam om jag får be :D Fast det är månag som tar henne för valack elelhingst så hon har väl lite maskulin utstrålning ;)

Ja hon är en riktig sötnos, och väldigt lugn och snäll så det ska nog gå bra. Lite långsam i hjärnkontoret ibland så det gäller att ta korta pass och mycket vila emellan men det är väl så med vissa kallblod ;)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ursäkta :o;)

Ja, en del kallblod är ju så. Men det är för och nackdelar med allt. Min arab som körs in är väldigt alert och snabb i reaktionerna, men hon tänker först. Min andre arab handlar först och på 0 sekunder, så den bidde det ingen körhäst av.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja, jag tycker det är lite svårt att bestämma mig i vilken takt man ska ta det, när allt går bra hela tiden...:crazy: vissa tar ett år och andra kallar sin ponny inkörd efter en vecka..

Jag är fortfarande ute och tömkör men det går nu bra i alla gångarter och hon förstår och gör som jag vill när vi är ute så det känns bra. Hon är dock inte riktigt van vid att vara ute i mörkret så hon är lite nervös ibland när det kommit en bil lite för fort, vilket gör mig lite nervös inför fortsatta inkörningen. Men hon har aldrig varit nervös för det innan så jag tror att det bara är självförtroendet som ska byggas upp... Innan så har jag ju alltid gått främst och nu möter hon bilarna först. Har jag bara henne igång så går det fint men stannar jag så hoppar hon till... :crazy:

Det ska nog gå bra. Jag tror att jag nog har lite kortare tidplan än vad du har lagt upp och hoppas kunna köra henne till våren. Började nu i somras med tömkörningen. Än så länge tycker hon det är dökul! :D
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Shit! :eek: Vad snabbt ni går fram! Duktig häst du har. :)

Jaa... men vi har testat nya grejer, och eftersom det fungerar så fortsatte vi till nästa steg. Liona är otroligt lugn och cool och det är inga problem att göra nya saker, hon lär sig direkt! Hon reagerade inte ens när vi spände henne framför vagnen, så då kändes några varv i paddocken inte så farligt :)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Verkligen! Jag har iaf fått massor med tips på hur jag ska gå vidare nu, för det känns verkligen som att vi kan inkörningsskacklarna nu. Vi ska fortsätta med en halv kälke och massor annat kul :)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Så kul att vi är många som håller på med inkörning! :D
Nu har lille Silver (-07) fått lata sig och ha tråkigt ett tag... så jag har inget nytt på inkörningsfronten.
Vill bara dela av mig av en "peppningsbild" ;)
Bella 10 år, jämnårig med sin kusk, som drog ihop nästan 500:- till världens barn när hon körde för kyrkan förra helgen! *stolt mamma*
23951495.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*knapplån*

Det är meningen att jag ska köra in min lilla paint.
Vi har hittills bara börjat med steg 1, vända, men vi har även börjat med att testa det här med selar och gjordar. Täckesgjord reagerar hon inte på och min jättebilliga tömkörningsgjord brydde hon sig inte om (den var dessutom för liten över ryggen) så nu tar vi det lugnt i väntan på att selen kommer hem. För en vecka sen var vi på årets PaintChampionat och då skötte hon sig exemplariskt i sin utställningsklass, så vi tar det extra lugnt just nu.

Så här ser lilla Lotta ut:
dsc00641.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Min lilla skrutt igår
Joystick Diablo född 3/6-07
IMG_0211.jpg

IMG_0215.jpg

IMG_0217.jpg


Lillkillen står stilla när jag spänner för honom. Går och stannar på kommando OFTAST i allafall. Klart att ibland är inte koncentrationen på topp

När vi får hem våran rockard så blir de till att göra draglinor också!
Än så länge handlar det bara om att just att gå dit jag ber om med skacklarna och däcket efter sig.
Anna-Carin
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 886
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 035
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp