Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Ja visst är han, min lilla snuttenklutt!:love:
Han är en valack, och verkar inte allt för ledsen över det;)
Vore jätteroligt att komma och hälsa på er, och klämma lite på selen! Träffas ni igen nästa söndag?
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vore jätteroligt att komma och hälsa på er, och klämma lite på selen! Träffas ni igen nästa söndag?

Nej, det verkar som att körträningarna kommer gå i "vintervila" redan nu :( men du är alltid välkommen hit! Skickar PM
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

"Åh, kul att du oxå hänger på! Jag ville inte "invadera" din killes egen tråd så därför skapade jag den här...
Han ser så "färdig" ut i kroppen för att vara så ung! Hur tror du att han kommer utvecklas? Har du kastrerat eller planerar du att behålla honom som hingst?
Ja, du har ju verkligen kommit långt med din lill-kille!"
loch tackar:D

Jag har INTE kastrerat Stickan än och tänker skjuta upp det så långt som det bara är möjligt. Herrn har grovat sig väldigt mycket på kort tid
14 april när han kom
IMG_1241-1.jpg

1 juli
IMG_1913.jpg

19 juli på uställning i Lövånger
IMG_2157.jpg

14 september.. 5månader efter han kom hit
joystick14sept.jpg


De har blivit HÄST av honom i slutet av sommaren!!
Jag har aldrig haft shettis innan han kom hit så ja vet liksom inte riktigt va ja ska förvänta mig..

Nu i veckan ska jag prova en loksele får se om den passar.. å så väntar vi på att få hem en rockard passar inte lokselen så ska han få en nylonsele som vi kommer att ha som inkörningssele..tills ja vet mer hur stor han kommer att bli..
När pappa är 92 cm och mamma är 106.7 cm jag HOPPAS på att han ska bli runt 100 cm så att de blir lättare med utrustning

Anna-Carin
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Nu har ju jag kommit lite längre i inkörningen än vad ni andra har verkat göra... men jag skulle inte kalla henne till 100% inkörd än så därav lägger jag in henne här!

hon är körd ca 20 ggr.


blandadebilder422.jpg


blandadebilder424.jpg


blandadebilder400.jpg



och sen den sista som är så söt för att hon blundar! vi hade kört i samhället innan vi tog alla bilder, nyttig miljö träning är det!

blandadebilder452.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

kl

Åh! Jag är så glad!!! Idag var vi ut i skogen och tömkörde! :love:Vi gjorde som det stått i någon tråd och korsat och kryssat mellan stammarna :idea:och för första gången kände jag att jag hade stenkontroll på styrningen. :D

Innan har jag inte riktigt känt kontroll när vi bara tagit oss fram rakt på en grusväg.. Idag jobbade och tänkte hon och gjorde verkligen sitt bästa att gå den vägen jag ville! Fick känslan av att vara med i Åstorp på den där filmen som någon la in från NM nu.. :Doch när vi kom ut på grusvägen så kunde vi tömköra i trav för första gången!!! :laugh:

Hon skötte sig jättefint och ändrade gångarter som jag ville och saktade av när jag ville osv..:love: Åh! Vad roligt det var!! Synd att jag bara tog den rundan... Finns andra längre. Fast iofs så var det kanske lagom för att vara så här i början.

Innan vi gick från gården fick jag henne att gå över skaklarna på rockarden, gå in mellan skaklarna och backa in mellan skaklarna och då kunde jag lyfta upp dem med.. Hom brydde sig inte ens!!! *stolt*:bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul!

Jag var också ute med min tjej idag, och hon är som ett löv i munnen... hur lättstyrd som helst. Hon knallar glatt in mellan skacklarna, och när de går emot ordentligt i svängarna flyttar hon bara snällt undan benen utan att byta riktning. Idag har vi gått över stock och sten, och hoppat till för en hund. Hon bryr sig inte jota, så nu ska vi nog gå vidare till nästa steg, vilket jag inte minns nu vad det är. Ni som är erfarna, var gör ni efter att hästen gått bra med inkörningsskackel med bred tvärslå där bak?

Lite bilder tagna av medhjälparen, när vi trötta var på väg hem. Igonorera tömkonotrollen :confused::
September08071.jpg

September08073.jpg

September08076.jpg

September08082.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul med bilder! Jag ska nog fixa ihop en sån anordning som du har. Jag är annars inne på att få på rockarden sen men gå brevid med tömmarna. Jag har tränat med att gå med grejor bakom och så, men inte som du... Ja, hur jag än gör så kommer jag nog inte göra det ensam iaf.

Jag kan tipsa om Anders (?) Erikssons film om körning. där beskrivs inkörningens olika delar. Jag ska kolla igenom den nu bara för att, så kan jag ju skriva vad som han tipsar om...
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Projektnamn: Liona
Projektålder: 7 år
Projektras: American Paint

Hitills har vi hunnit tömköra. Det är så sjukt fullt upp just nu så mer har det inte blivit. Efter de två resterande tävlingarna i höst tänkte vi ta tag i det på helgerna som är kvar.

23742776.jpg
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Så här gör dem på filmen:

På med sele i boxen
Så sägs det på filmen:
Volt- longering med öppet huvudlag

Tömkörning så att den blir helt trygg

Sätta i vagn (på ett ställe där den är trygg-samma ställe varje gång). En medjhälpare på var sida och en som tömkör när man sätter för vagn

Tömköra på volten med medhjälpare i en trygg miljö.

Dra däck i linor. först löst och sen fast.

På med vagn. Stängt huvudlag för att få hästen att fokusera frammåt. en som sitter i vagnen och en som tömkör brevid- som sen sätter sig i vagnen när det känns tryggt. Kör inte ensam för tidigt.

Ja, det är väl en kortfattad sammanfattning på vad som sägs på filmen av Christer Pålsson som visar hur han gör med unghästar.. Självklart snackas det ju om säkerhet hela tiden men det har du nog också koll på! =)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jag har också den filmen, men har valt ett annat ivägagångssätt. Det har jag gjort pga. att jag är nybörjare, och vill ha en häst som är så säker som möjligt. OM hon fastnar, OM hon hoppar över en skackel, OM hon svänger för tvärt, etc etc. ska hon vara helt cool med kraftig beröring/tryck mot ben och mage, för att inte få panik. Sen har jag också en häst som skulle passa som polishäst;),så jag har verkligen testat henne. Jag kan ha en draglina som jag drar runt ena bakbenet och dra den utan att hon rör sig. Helt klart överkurs, men hon är den typen av häst som accepterar i princip allt jag ber henne.

Min väg har sett ut såhär:
Lära sig svänga
Tömkörning, först gick jag på sidan av henne, sedan allt längre bak.
Tömkörning med en draglina, senare draglina med "rassel" i ändan.
Två draglinor och svängel, senare tyngre svängel
1 skackel, som har fått gå emot henne ordentligt i svängar osv.
Inkörningssläpan, här är vi nu. Jag tror nästa steg är att göra släpan smalare, mer lik skacklarna till en vagn. Sedan bör det varra dags för att dra tyngre/börja med vagn.

Resultatet är hittills en häst som känns ursäker att köra, trots att jag ibland är fumlig elelr sätter henne i en svår situation. Hon kan tänka själv, och vet att man inte får panik även om man får bli skrämd.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Min väg har sett än så länge ut såhär:
Lära sig svänga
Tömkörning, först gick jag på sidan av henne, sedan allt längre bak.
Tömkörning med en draglina, senare draglina med "rassel" i ändan.

Två draglinor och svängel, senare tyngre svängel
1 skackel, som har fått gå emot henne ordentligt i svängar osv.
Inkörningssläpan, här är vi nu. Jag tror nästa steg är att göra släpan smalare, mer lik skacklarna till en vagn. Sedan bör det varra dags för att dra tyngre/börja med vagn.

Jag har inte heller varit inställd på den ordningen som han skriver men det är ju alltid bra att ha något att diskutera kring. Jag har varit mer inne på ditt spår men tänkt att fortsätta med svängel i draglinor med tyngd och under tiden vänja vid rockarden för att sen spänna för.

Jag är ju också nybörjare och tänkte från början anlita folk till att göra allt för mig men känner efter hand som jag förberett att jag själv lär mig så mycket hela tiden och det vill jag inte missa!

Jag har inte brottom och vill inte hasta med säkerheten , men det är lätt att tänka tanken att spänna för och köra på när allt gått så bra och många grannar säger "jag satte på vagnen första dagen och hon var inkörd på en vecka" om sina shettisar. Då funderar man ju om man själv överdriver som hållt på i någon månad nu och knappt närmat mig vagnen... Men jag vill ju också att allt ska sitta innan man kan börja köra..

Men som sagt.. ska snickra ihop sån där skakelsak som du har.. Den ser vettig ut och verkar vara en bra grej att vänja pållen med innan vagnen..

Funderar på att be sambon gå och leda pållen när jag går med rockarden brevid.. Den är ju inte tung.. Så hon vänjer sig med den..

Ja, många tankar... bra tråd!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh! Då är ju våra jämngamla! :idea:
Ni har kommit lite längre dock... Skönt att han var oberörd av tömmen mot benen, det är ju väldigt viktigt att de inte reagerar på sånt.

Ja det är dom :laugh:
Jasså jag som trodde att ni hade kommit längre, såg ut så på bilderna:)

Känns riktigt bra att han tog det så bra första gången, ska göra det igen sen när han kommit in från betet och då ska jag försöka att ha kameran med mig;)
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jättekul att höra hur du gör. Jag har ju också tagit gott om tid på mig, började med tömkörningen reda i jul, men sedan vilade hon 5 månader. Så vi har snart grejat ett år ;)

Inkörningsskackeln är jättebra. Det "nya" med den är ju att om hästen backar, tar det emot. Man måste ju också ta mycket större svängar än med draglinorna, något jag inte riktigt minns alltid :angel: Om du vill kan jag skriva ned måtten på skackeln? Jag har boekn "Hästmannaskap och körning", och där har jag följt i princip allt. Den är enkel och tydlig. Mitt problem nu r att enligt den är nästa steg kälke, men då ska det vara vinter som jag förstått det. Det står "Det är bra att börja när det är barmark", men jag vet inte om de menar typ frostig bamark eller som nu? Nu skulle den ju inte glida någonting...

En annan toppensak med inkörningsskackeln är ju att den är rörlig " i lederna", dvs. när hästen arbetar rör den sig efter hästens rörelser, och inte som ett par skacklar som är fästa i en skitsele, som hela tiden tar emot.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Åh, då har du läst den boken! Jag frågade innan i min projekttråd men fick inget svar. Hittade den på nätet och funderade på om den var bra. Då vet jag. Nu är den beställd.

Detta var en himla bra tråd!

Men däremot funderar jag på om jag ska ha samma mått som dig med tanke på att jag har en enmeterspålle...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Mina skacklar är 3 meter, och jag har en liten häst. Du kan ju korta av dem en bit, kanske 30-40 cm? sedan är det ju bara såga av mer om det behövs. Min tvärslå är 135 cm, och enligt boken ska man aldrig ha kortare än 130 cm, så min idé om att göra den smalare har jag slängt.

Jag tycker boken är superbra, även om det är ett kapitel i början som handlar om hästvård etc, och det tycker jag var onödigt att ha i just denna boken.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

*antecknar*

Ser fram emot när boken kommer i brevlådan..
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Kul tråd!

Roligt att följa andra och dela med sig av erfarenheter!

Jag har ju egentligen två projekt,...

1: Fjordhäst, valack f 04 (Ljulius). Är inkörd men vi var med om en olycka för lite drygt ett år sedan. Har sedermera börjat om och han har nu gått i vagn 2 ggr med mig och Åsa vid sidan om. Har även gått i "par" med Åsas häst.

Plutt!

18050892.jpg


"parkörning"

23491403.jpg


2. Det egentliga projektet ;)
Fjordhäst, hingst f 07. (gandalf)
Är van vid träns och sele (även svanskappa). Har gått med mkt som handhäst både när jag rider och när jag tömkör Ljulius. Har varit med när Ljulius har dragit däck. Var även med ett par ggr när hans mamma drog vagn när han var liten.
Har nu blivit tömkörd en gång och brydde sig inte ett dugg om tömmarna, fast jag flaxade med dem längs hela benet på honom. Lite svårstyrd dock ;)

Lite bilder :

Med "storebror"

22398688.jpg


På tur i hagen

22656777.jpg


Spanar

22658123.jpg


Ursäkta bildbombning!
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det är ju kul att se bilder ;) Fina hästar du har, och hoppas den äldre kommer över olyckan.
 
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

kl

Kan vi inte lägga till vad vi har för mål med våra projekt? Vad kommer pållen att användas till för körning?

min prickiga ska köra runt med mig på grusävgarna och kanske hjälpa mig att hjälpa sambon att dra ut smått timmer till vägen ur skogen.


Ljulius: fina pållar! Kul med bilder! Börjar bli mer och mer intresserad av fjordingar..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 891
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp