Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är vi på 'sommarkollo' och tog idag första tömkörningspasset. Så fin! Övade styrning med bommar och hinderstöd till hjälp samt halter. Beställde draglinor ikväll som jag hoppas kommer innan helgen. :) Är supersugen på att dra lite igen. Här på gården finns det mesta, får se om vi går ut i närbelägen skog och drar en stock eller om vi ska tillverka ett dragdäck att använda på ridbanan. Fina tjejen!
20160712_193146_zpsmq9luro8.jpg

20160712_193002_zpstrm0np0c.jpg
 
I går bestämde vi oss för att det var dags att lämna paddocken och ta oss ut i verkligheten, den stora gårdsplanen där det bla finns en stor gräsrondell, bostadshus, transporter på rad och lite annat. Vi har kört en hel del med släpan, vanlig tömmkörning och ridit där så han känner till platsen . Tog några varv innan det plötsligt kommer en lös springande taxvalp och far runt vagnen i 180:mad: folk som inte har koll på sina hundar:banghead: vi kunde ju ha kört över den eller hästen kunde ha trampat på den eller blivit rädd. Som tur var hände inget, hästen brydde sig inte om den lille fartdåren som senare blev infångad av en släntrande matte. Vi tog några varv uppsuttet och la av när det var som bäst. Under hela passet följde stallkatten med oss, kom springande och lade sig mitt i vägen, herr häst älskar farbror katt som alltid kommer och är nyfiken när vi är ute och hästar. Mycket nöjd.:)
 
@emlem tur det gick bra! Lösa hundar kan verkligen vara ett problem ibland...

Jag fick mina draglinor supersnabbt från Floby, underbart! Idag hade jag två medhjälpare så det var bara att passa på. :) Tog en lina i taget, först höll vi upp den och sen fick hon släpa den själv. Sen hängde vi på nästa lina och gjorde samma sak. Medhjälparna fick även hålla emot lite så hon fick känna på lite tyngd att dra. Slutade med att hänga på en träsvängel och gick några varv med den.

Höll till på ridbanan och det var ibland lite soppatorsk och på slutet var hon antingen väldigt uttråkad eller mentalt trött. :p Hon började ganska yvigt när jag tömkörde, lugnade sig när linorna kom på och drog svängeln som hon aldrig gjort nåt annat. Det är grusigt på ridbanan så det var ett nytt ljud, innan har vi släpat linor på sandbana och stock i skogen, men hon funderade inte alls på det. De sista halterna, specielllt för att sätta på svängeln och ta av linorna stod hon superfint tills jag bad henne gå. Så duktig. :love:
 
Den här damen trivs här på landet. Världens bästa tjej just nu. Sen sist har vi dragit linor o svängel i skogen med hjälp och promenerat själva i skogen med utrustning på. Har tränat själva igår och idag, idag drog vi svängeln inne på ridbanan. Försöker avdramatisera då hon är pigg och otålig när man ska börja tömköra, så jag leder istället men bytte till tömköring idag efter en stund då det gick så himla bra. Lugn och fin dam som kunde vänta tills jag backat och ordnat med tömmarna innan vi gick. :heart bild från sista halten när vi avslutade.
image_zpsbguinsd0.jpeg

För övrigt kul kuriosa att svängeln är över hundra år gammal, dock är träet bytt av farfar. För 50 år sen fick farfar laga metalldelarna lite och nu innan vi tog den i bruk fick min far svetsa lite då öglorna för linorna var nästan helt utslitna. Fint med återbruk.
 
Efter lite fördröjningar och mycket träning har lilla damen varit i vagn två gånger. Hittills bara i ridhus men vi har testat snäva svängar, tryck (rejält) i bakselen och lite trav. Det har gått superbra. Hon har lugnt och sansat analyserat situationen och känt försiktigt på grejerna. Hon lärde sig snabbt hur hon skulle svänga vagnen och ganska snabbt att trycka emot bakselen när vagnen tryckte framåt. Nästa tur blir utomhus. Hon står uppstallad på en föredetta travanläggning där det finns en 1000m rundbana som hålls i perfekt skick och fortfarande används för travträning. Det känns tryggt och bra d¨vi har tömkört och promenerat mycket på den. Hon har också gått på bete på innerplan i sommar så hon är välbekant med omgivningen.
14012507_10153990280359842_1788623203_o.jpg
 
Efter lite fördröjningar och mycket träning har lilla damen varit i vagn två gånger. Hittills bara i ridhus men vi har testat snäva svängar, tryck (rejält) i bakselen och lite trav. Det har gått superbra. Hon har lugnt och sansat analyserat situationen och känt försiktigt på grejerna. Hon lärde sig snabbt hur hon skulle svänga vagnen och ganska snabbt att trycka emot bakselen när vagnen tryckte framåt. Nästa tur blir utomhus. Hon står uppstallad på en föredetta travanläggning där det finns en 1000m rundbana som hålls i perfekt skick och fortfarande används för travträning. Det känns tryggt och bra d¨vi har tömkört och promenerat mycket på den. Hon har också gått på bete på innerplan i sommar så hon är välbekant med omgivningen.
14012507_10153990280359842_1788623203_o.jpg


Vad roligt att ha nått så långt. Jag närmar mig att sätta min tvååring i vagn, och funderar på var det är smartast att göra det första gången. Hur gör ni andra? Jag har att välja på rak väg eller ridbanan.... Fördelen med vägen är att man inte behöver svänga, men fördelen med ridbanan är att det är något mindre risk att han blir skrämd av något.
 
Vad roligt att ha nått så långt. Jag närmar mig att sätta min tvååring i vagn, och funderar på var det är smartast att göra det första gången. Hur gör ni andra? Jag har att välja på rak väg eller ridbanan.... Fördelen med vägen är att man inte behöver svänga, men fördelen med ridbanan är att det är något mindre risk att han blir skrämd av något.
Det här är första "körhästen" jag kört in. Jag har bara tidigare erfarenhet att köra in travhästar och då var vi alltid ute.
Den här gången hade jag tillgång till ridhus. Jag tyckte det kändes tryggt att veta att hon var helt lugn med snäva svängar innan vi gav oss ut men jag har hållit på mycket med vagnen runt henne och hon är förspänd på stallgången en gång. Sen är hon otroligt mycket jobbad med (hon är fyra år) sen hon var ettåring och hon är väldigt cool med det mesta.
 
Jag har inte så mycket att välja på och kommer sätta i vagn utomhus, på stallplanen om det blir i nuvarande stall. Sen får vi se, det beror på hur allting känns. Men om hon inte känns avspänd blir det väl bara rakt fram på stallplanen, sen får vi nog ta loss henne och vända vagnen separat pga trångt. Eller så går vi ut på byvägen ca 200 m och vänder i en korsning. Förhoppningen är att hon är helt avspänd annars får vi backa bandet. Kommer göra som hittills när jag introducerat något nytt - börjar lätt med något hon kan och låter henne jobba en stund, sen hänger vi på det nya.

Vi har dragit svängel på asfalt två gånger nu, på byvägen till korsningen. Igår hängde jag på kättingen också på grusplanen så det blev någon form av tyngd. Det är trist att man inte kan gå rakt ut i skogen. Det skramlar så otroligt från svängeln på asfalt, vilket inte bryr hästen men jag kan knappt göra mig hörd till henne och boende kanske inte är helt nöjda. :p Vi har en ridplan på gräs, har dock undvikit den då hon bara vill beta och har blivit väldigt tjurig när hon inte får. Men med medhjälpare bör det gå bra, har bara testat själv för längesen och då var vårt samarbete mindre bra än det är nu. Det har varit väldigt skönt med medhjälpare sista tiden, behövs bara som stöd vid enstaka tillfällen men det känns som allt flyter mycket bättre då.

Borde kunna gå framåt rätt snabbt nu, måste bara reka stallet på skaklar som jag hört ska finnas. Måste öva mer med skaklar, sedan finns en rockard till förfogande.
 
Bra tips där Chili om att börja passet med något hästen kan. Min ponny börjar bli helt redo nu, han reagerar vare sig på linor, skacklar eller skrammel och har blivit helt OK vad det gäller att ha tålamod att stå still. Vi har så kort stallplan, men kanske börjar vi där ändå... Jag får känna efter,
 
Bra tips där Chili om att börja passet med något hästen kan. Min ponny börjar bli helt redo nu, han reagerar vare sig på linor, skacklar eller skrammel och har blivit helt OK vad det gäller att ha tålamod att stå still. Vi har så kort stallplan, men kanske börjar vi där ändå... Jag får känna efter,

Läste en del igår i gamla böcker om körning som jag fått tag på, en av dem är skriven av någon känd körlärare från Strömsholm. Där tas denna metod upp som mycket framgångsrik. :)
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Vad vill ni att hästen kan innan ni sätter den i vagn?
Min ponny, är tömkörd mycket, dressyrar på töm, och sladdar ridbanan med linor, svängel och lastpall utan minsta problem. Idag testade vi att fästa lastpallen i ett par skaklar istället. Han blev lite osäker på tyngden första minuten men drog sen på som vanligt. Han svänger jätte fint med skacklar på. Känns som han vore redo. (Har dock ingen vagn än:meh: )
 

Nu lämnar jag den här tråden med Gizmo. Han är nu regelbundet körd sen i somras och utvecklas toppenfint. Jag hoppas nu att jag inte är tillbaka här förren tidigast 2018 då det är dags för hans lillebror att köras in.
 
Vad vill ni att hästen kan innan ni sätter den i vagn?
Min ponny, är tömkörd mycket, dressyrar på töm, och sladdar ridbanan med linor, svängel och lastpall utan minsta problem. Idag testade vi att fästa lastpallen i ett par skaklar istället. Han blev lite osäker på tyngden första minuten men drog sen på som vanligt. Han svänger jätte fint med skacklar på. Känns som han vore redo. (Har dock ingen vagn än:meh: )


Jag tycker själv att det är svårt att ta steget över till vagn, jämfört med alla de andra stegen i inkörningen. Min häst är också tömkörd mycket men häromdagen när han vilat en vecka var han helt vild när jag tömkörde på fälten. Det både bakutsparkar, hopp framåt, ryggningar istället för att gå fram och gud vet allt han kom på att han kunde göra. Dagen efter hade han sansat sig och gick som en klocka igen... hapuh. Samtidigt tänker jag att han bara är två år, och att min ringa erfarenhet säger att hästarna jobbar mer fokuserat när de får i uppdrag att dra något än när det "bara" är tömkörning på schemat.

Idag körde jag en liten släde efter honom, kopplad till draglinor och kunde både skritta och trava på en stubbåker. Rätt var det är testar vi nog bara med vagnen, helt enkelt.
 
Jag tycker själv att det är svårt att ta steget över till vagn, jämfört med alla de andra stegen i inkörningen. Min häst är också tömkörd mycket men häromdagen när han vilat en vecka var han helt vild när jag tömkörde på fälten. Det både bakutsparkar, hopp framåt, ryggningar istället för att gå fram och gud vet allt han kom på att han kunde göra. Dagen efter hade han sansat sig och gick som en klocka igen... hapuh. Samtidigt tänker jag att han bara är två år, och att min ringa erfarenhet säger att hästarna jobbar mer fokuserat när de får i uppdrag att dra något än när det "bara" är tömkörning på schemat.

Idag körde jag en liten släde efter honom, kopplad till draglinor och kunde både skritta och trava på en stubbåker. Rätt var det är testar vi nog bara med vagnen, helt enkelt.
är det inte säkrare med vagn än en släpa? mindre ljud, mer inramat och jämnare tyngd i selen (?).
vet att min shettis då hon blev inkörd trivdes väldigt mycket mer i vagn än med att dra på släpan (en usb pall med trä medar som man kunde sitta på). och då så var skaklarna på vagnen väldigt bra med att det bara fanns en väg fram och hon inte kunde vända ut rumpan och svänga då hon blev osäker.

hoppas att jag snart kan presentera min häst i denna tråden :p, ska bara få ok från veterinären och hitta en körtränare som även kan hjälpa med rehab.
 
är det inte säkrare med vagn än en släpa? mindre ljud, mer inramat och jämnare tyngd i selen (?).
vet att min shettis då hon blev inkörd trivdes väldigt mycket mer i vagn än med att dra på släpan (en usb pall med trä medar som man kunde sitta på). och då så var skaklarna på vagnen väldigt bra med att det bara fanns en väg fram och hon inte kunde vända ut rumpan och svänga då hon blev osäker.

hoppas att jag snart kan presentera min häst i denna tråden :p, ska bara få ok från veterinären och hitta en körtränare som även kan hjälpa med rehab.
Som du säger så låter ju vagnen betydligt mer, och den går inte heller emot min häst så långt ned på bakbenen som släpan eller draglinorna till släden gör. Dock blir det en smalare "ram" runt hästen iochmed skaklarna, och det vet jag ännu inte helt hur han reagerar på... Dock var jag nyss ute och övade på att rygga in i vagnen och då lyfte jag också upp den vilket han inte reagerade på. Gällande ljud är han fullständigt oberörd, vi har krattat parkgångar med en gammal pinnharv som låter så att jag knappt hör vad jag tänker och den är han helt oberörd av.

Det jag oroar mig mest för är att han ska få ett busryck med vagnen och då bli skrämd. Men det känns svårt att öva sig till att det inte ska hända... Än så länge har han aldrig busat med redskap bakom, men man vet ju aldrig.
 
Som du säger så låter ju vagnen betydligt mer, och den går inte heller emot min häst så långt ned på bakbenen som släpan eller draglinorna till släden gör. Dock blir det en smalare "ram" runt hästen iochmed skaklarna, och det vet jag ännu inte helt hur han reagerar på... Dock var jag nyss ute och övade på att rygga in i vagnen och då lyfte jag också upp den vilket han inte reagerade på. Gällande ljud är han fullständigt oberörd, vi har krattat parkgångar med en gammal pinnharv som låter så att jag knappt hör vad jag tänker och den är han helt oberörd av.

Det jag oroar mig mest för är att han ska få ett busryck med vagnen och då bli skrämd. Men det känns svårt att öva sig till att det inte ska hända... Än så länge har han aldrig busat med redskap bakom, men man vet ju aldrig.
kanske kan testa att dra långa skaklar :) björkslanor? då får du ramen utan att riskera vagnen :p. har man långa slanor så kan de ju inte backa eller slå över med dem om ngt händer.
 
kanske kan testa att dra långa skaklar :) björkslanor? då får du ramen utan att riskera vagnen :p. har man långa slanor så kan de ju inte backa eller slå över med dem om ngt händer.
Jag har långa skaklar när vi kör med pinnharven, och det går helt fint. Dock är de monterade så att de är något bredare baktill än vad vagnens skaklar är. När jag började introducera fasta skaklar använde jag en i taget vilket gjorde att den gick emot mycket i svängar så det är han helt van med,
 
Jag har långa skaklar när vi kör med pinnharven, och det går helt fint. Dock är de monterade så att de är något bredare baktill än vad vagnens skaklar är. När jag började introducera fasta skaklar använde jag en i taget vilket gjorde att den gick emot mycket i svängar så det är han helt van med,
men då går det nog bra med vagnen :). man kan ju förbereda dem hur mycket som helst för vagn men sen måste man ändå få modet att hänga på den ^_^.
 
men då går det nog bra med vagnen :). man kan ju förbereda dem hur mycket som helst för vagn men sen måste man ändå få modet att hänga på den ^_^.
Ja, exakt... Det är bara bita ihop och tänka att man förhoppningsvis lagt en bra grund. Min plan var att hänga på den i eftermiddag men nu fick jag problem med foglossning så vi får se hur det går. Annars blir det till att befästa grunder någon vecka till.
 
Jag kommer köra på tre medhjälpare när vi ska sätta henne i vagn, då kan två gå på var sin sida och hålla i skaklarna och en vid huvudet. Så slipper man sätta fast hästen helt.
Nu kommer ju vagnen låta betydligt mindre men den är tyngre och de sitter som sagt fast på ett annat sätt, så det är ju en säkerhetsgrej.

Vi drog däck igår vilket gick finfint men på slutet fick hon några ryck, det var som om hon blev skrämd av något men jag vet inte riktigt vad. Hon brukar aldrig annars vara rädd för saker. Vi fortsatte en stund tills hon var helt lugn och tuffade på som hon brukar. :) Vi kommer traggla vidare ett tag och tränar bara med medhjälpare nu vilket är jätteskönt tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 651
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 253
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp