Presentera era raser?

Vilken är just din ras?
Australian Kelpie

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Snabba i både huvud och kropp, väldigt måna om att vara till lags samtidigt som de har en portion självständighet. En bruksras som oftast är representerad på SM i alla grenar utom skydd och IPO, trots att det är en liten ras till antalet.

Varför valde du just denna ras?
Jag ville ha en bruksras med kapacitet för allt, men som inte är extrem. Ett stort plus är deras behändiga storlek!

Tränar/tävlar du något specifikt?
Lydnad, spår, sök och agility

Motsvarar valet dina förväntningar?
Första hunden var inte riktigt perfekt, han saknar det för rasen typiska drivet. Men sedan köpte jag en omplacering som är superhärlig att träna med! Nästa vovve blir också en kelpie, är helt såld på rasen.

Och gärna lite om just din/a hund/ar
Den svarte köptes först, han gillar att träna men bara så länge det är enkelt och roligt för honom. Uppflyttad till lydnad 3, gk i högre klass spår, tävlat i agility men utan att nolla. Tränas i sök men inte tävlat. Världens enklaste hund till vardags! Och lätt den smartaste hund jag ägt.
10353427_10152680365207150_7284485452024644589_o.jpg


Den brune köptes in som tävlingshund för två år sedan men har tyvärr varit skadedrabbad och vi har bara gjort två starter tillsammans. Har tävlat lite mer med tidigare ägare. LPII och uppflyttad till högre klass spår. Tränas i sök men inte startad. En riktigt bussig hund som alltid ställer upp! Ibland lite mer ben än hjärna men han gör så gott han kan.
860910_10152482492117150_7141654455623983733_o.jpg
 
Wow, vilken skillnad det var med och utan päls :)
Är det ok att klippa dem eller är du nu för evigt bannlyst enligt rasstandard och ras-normer?

Lite bannlyst blir man väl, men faktum är att en hel del klipper ner sina hundar. Dom uppfödarna som enbart ställer ut tycker det är förskräckligt, men dom som också använder sina hundar där upplever jag det mer vanligt. Just nu är hans päls på utväxt igen, men jag har inte tänkt hålla den riktigt lika lång som på nedre bilden utan ett mellanting.
 
Vilken är just din ras?
Boxer & Golden Retriever

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Boxern- En glad, sprallig, stenhård hund som alltid ställer upp och hänger på allt man tar sig an, om de så är lydnad, agility, spår eller chilla i solen. En glad å hoppig clown.

Golden Retriever (jaktmodell)- En enorm vilja att vilja vara till lags, evighets maskin. Arbetsnarkoman. Snabblärd.

Varför valde du just denna ras?
Boxer- alltid varit svag för rasen och visste väl inte helt vad jag gav mig in på men att jag ville träna lydnad och spår visste jag, så ja, då fick min önskan slå in om just en Boxer.

Retrievern- Ville ha en hund med mer "Will to Please", och hade även fastnat för apportering å retrieverjakt.

Tränar/tävlar du något specifikt?

Boxern tävlar ej pga sjukdom, men vi kör lite lydnad och spår när andan faller på, annars är hon mestadels min bästa promenadkompis.
Retrievern tränad för fullt i apportering samt lydnad, och ska ut på jaktprov samt lydnasplanen är det tänkt.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Min boxer har varit fantastisk på alla sätt och vis och det kommer alltid finnas en boxer i detta hushåll :love:
Likaså känner jag för min Golden som verkligen motsvarar mina förväntningar med råge.

Och gärna lite om just din/a hund/ar
Boxern är en 6 årig tik som nu tyvärr fått atroser lite här å där i kroppen men är pigg och glad som vanligt. En otroligt smidig fin boxer med en "lång" nos och jag har haft turen att få en frisk boxer utan rastypiska sjukdomar. Däremot otur med ett avslitet korsband, atroser i höft, rygg, 4 tår, samt 1 armbåge. :(

Min Golden är min lilla stjärna, en helt fantastisk hund och hon är så otroligt full av kraft och energi så de räcker och blir över. En arbetsnarkoman som älskar att träna och arbeta, och man har alltid kul med henne. Hon är den absolut lättaste men samtidigt Svåraste hund jag haft då all hennes energi kan vara svår att förvalta rätt. Men hon är min finaste stjärna :love:


 
Varför valde du just denna ras?
Jag ville ha en bruksras med kapacitet för allt, men som inte är extrem. Ett stort plus är deras behändiga storlek!

Visst är det den minsta brukshundsrasen (SBK-rasen)?

Kl.

Jag har också två Australian kelpie och håller med Milosari om rasen.

Min första köpte jag inte med tanke på att tävla, jag ville ha en aktiv, förig, orädd och enkel hund att ha med på diverse aktiviteter. Det var precis vad jag fick i min första hund men ganska snabbt kom jag fram till att jag ville tävla i alla fall så nu är han uppflyttad till högre spår, lydnadsklass 3 och agility- samt hoppklass 3. En fantastiskt smart och lättlärd hund men han saknar det där riktiga drivet som en brukshund bör ha samt att han är lite svår att belöna i vissa situationer. Den största nackdelen med honom är dock att han är lite socialt osäker och stressad av detta samt har utvecklar en rädsla för hantering av främmande människor efter flera smärtsamma veterinärbesök.

Han är dock en mycket vacker hund enligt i princip alla vi träffat hund:
DSC_9294red.jpg

DSC_9846red.jpg


Nummer två köptes med tanken på att tävla och att komma långt, samt att ha en personlighet som skulle passa ihop med första hunden. Det är ingen som helst brist på driv och leklust samt matintresse i denna hund. Kanske inte riktigt lika smart som den första men absolut inte dum eller svårtränad. Det enda svåra med denna hund är att han alltid vill för mycket samt att han har lite vakt i sig.

Inte lika vacker men fin ändå:
DEA_1002red.jpg
 
Vilken är just din ras? Lagotto Romagnolo
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? Arbetsviljan och envisheten. Förmågan och viljan att gräva
Varför valde du just denna ras? Letade min första egna hund. Ville ha nåt som påminde om labben i mentaliteten. Såg bild, läste om rasen, var totalt fast.
Tränar/tävlar du något specifikt? Tidigare lydnad och freestyle, inoff. agility. Nu tävlar vi rallylydnad samt att vi tränar nosework. Även tränat viltspår och personspår.
Motsvarar valet dina förväntningar? Eh, nej. Det var mycket mer hund och egen vilja än labben. Envis på ett inte lika mjukt sätt.

Och gärna lite om just din/a hund/ar: Min tant är 11 år nu. Lever på övertid pga väldigt dåliga njurar, men det vet hon själv inte om :p. Vill inte vara pensionär utan vill fortsätta träna som innan. Finns alltid till hands och vill plocka upp saker som hamnar på golvet tex. Inte den bästa mentaliteten, väldigt ljudkänslig och även på tok för högt jaktintresse (och även spårintresse, särskilt för hare). Dock min underbara lilla toka, vet inte hur jag ska klara mig utan henne när den dagen kommer.
Trots sina brister har hon dock fått mig att falla totalt för lagotton och det kommer definitivt bli minst en till i framtiden.

Vilken är just din ras? Labrador Retriever
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? Att den ser allt som positivt
Varför valde du just denna ras? Uppvuxen med labbe. Ville ha den pga mentaliteten, som är generellt bättre än nuvarande lagottons. Ville ha en ny tävlingskompis.
Tränar/tävlar du något specifikt? Vi tävlar rallylydnad samt tränar mycket nosework. Har tränat apportering och hoppas ta upp detta igen framöver. Likaså hoppas jag att orken finns för att köra personspår.
Motsvarar valet dina förväntningar? Både och. Mentaliteten som är trygg och positiv motsvarade mina förväntningar. Dock blev jag svårt sjuk i samband med att vi hämtade honom som valp, vet inte om det påverkat att han numera vill "ta hand om mig" och gärna vakta mig mot annat. Han har jakt i sig och vill inte vänta på att apportera efter skott som han borde, utan drar gärna iväg om han ser nåt.

Och gärna lite om just din/a hund/ar: Vill som sagt vakta matte. När vi gjorde BPH sa beskrivaren att hon aldrig skrivit så många nollor eller fyror. Det var liksom reaktion - avreaktion hela tiden. Och det är så han är. Reagerar, men kommer en halv sekund senare på att det inte är nån fara. Väldigt självständig därför.
Har endast två hjärnceller tror jag, så det där att hålla ut på träning är väldigt svårt. Det är träna korta korta stunder som fungerar, annars blir det kortslutning och antingen flams eller så somnar han :love: :D

Har nästan inga bilder på officiella ställen på nätet, men här är bägge mina älsklingar i alla fall :love:
1607077_10205902818182157_6799554532886342187_n.jpg
 
Vilken är just din ras? American Akita
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Envis, värdig, modig, självständig, kan själv, smart
Varför valde du just denna ras?

Jag ville ha en stor hund, som såg ut som en hund men inte var lika krävande som en brukshund
Tränar/tävlar du något specifikt?
Lydnad (uppflyttade till Lk2), viltspår (godkänt anlagsprov), bruks-sök, utställning (Seuch). Sen tränar vi spår i olika former med och specialsök när tillfälle ges. Det är superkul och också en gren som passar som handen i handsken.
Motsvarar valet dina förväntningar?

Ja och nej. Hon är mer intresserad av främmande människor än jag väntat mig. Hon har varit lättare än jag förväntat mig. Hon passar mig perfekt :love:
Och gärna lite om just din/a hund/ar:love:
Lugn, cool, oberörd. Inte mkt imponerar på henne.
Hon är väldigt smart, ganska svårmotiverad men när hon är med på noterna så är hon fantastiskt kul att arbeta med. Lite smartlat är hon, gör inte saker i onödan. I perioder har hon knäck i öronen och ett jävligt långt långfinger, men där emellan finns det ingen bättre. Hon lär sig snabbt och gärna genom att iaktta vad andra hundar får belöning för. Söket är hennes absoluta favoritgren, hon lärde sig blixtsnabbt vad det gick ut på, dock har vi stött på lite "problem" där, relaterade till jaktbakgrunden och självständigheten. "Varför komma in innan man hittat figgen, det är onödigt slöseri på energi ju! O_o"
Hon är lätt att ha med överallt, fungerar ihop med de allra flesta hundar och är det nån hund hon inte gillar så brukar hon oftast ignorera den om den inte interagerar med henne. Hon tycker inte om högljudda, snabba hundar, dom ska veta hut tycker hon.
Det funkar inte att bli arg och hårdhänt, då får man långfingret direkt, man får klura och komma på hur man ska motivera. Otroligt vacker är hon dessutom :love:
MaEimkS.jpg

llr0Xsq.jpg

rP149Mx.jpg
 
Roliga frågor. MIna svar är med reservation för att min är nio månader och min första hund. Ingen expert alltså, varken på rasen eller andra hundar. Men detta är en blandning av mina erfarenheter hittills och sånt jag läst och hört av andra mer erfarna.

Vilken är just din ras?

Airedaleterrier



Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?

En glad, aktiv och tålig allroundhund som kan användas till i princip allt även om det kanske inte finns något den blir absolut bäst på. I vissa länder avlas de främst för bruks och jag tror att de i Tyskland fortfarande används som tjänstehundar.
Inte särskilt lättmotiverad men oerhört entusiastisk inför nya utmaningar. En glad skit med stor integritet.



Varför valde du just denna ras?

Jag har önskat mig en sedan jag var liten. På grund av utseendet då eftersom jag aldrig hade träffat någon.
Jag tycker att det är den vackraste, coolaste, värdigaste hunden i världen. Folk på stan vänder sig om efter honom. Han ser lite ut som en stilig gosehund.
Jag skaffade honom naturligtvis inte pga av utseendet men det var det som från början gjorde att jag fick upp ögonen för rasen. När jag sedan träffade flera stycken och läste på om dem visade det sig vara en perfekt hund för vår familj och vårt sätt att leva.
Engelskspråkigt airedalefolk säger ”Life is merrier with an Airedale terrier”. Det stämmer.


Tränar du något specifikt?
Nej. Han är ju bara ung och jag tror inte att jag vill hålla på med hundsport mer än hemma på skoj. Jag är mer ute efter en kamrat i vått och torrt. Om det är något som intresserar mig så är det i så fall spår och kanske lydnad. Drag vill jag också prova. Men förmodligen hemma på egen hand, som sagt.



Motsvarar valet dina förväntningar.

Det är nog lättare att ha airedale än jag förväntade mig. På Youtube finns en hög videos med ouppfostrade och uttråkade airedales som river inredning, hoppar och skäller. Jag tror kanske att de missbedömt hur mycket stimulans och motion de behöver de första åren. Min är hur lugn som helst inne och har inte bitit sönder eller förstört någonting hemma. Han är oerhört lätt att ha att göra med och en riktig charmknutte.

IMG_5331.JPG

2015-08-11.jpg
FullSizeRender-32.jpg
 
Vilken är just din ras?
Schillerstövare


Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?

Jaktlust, BRA jakthundar (bättre än hamilton ;)) spårnoga, gnälliga, sociala. Omöjliga att gå en promenad med i bra tempo. Djupt bra skall.


Varför valde du just denna ras?

Eftersom de är bra jakthundar (drivande). En släkting till sambon hade en sådan när han var liten och nu har vi en släkting till den.
Dock är jaktförmågan det främsta.

Tränar du något specifikt?
Jakt ;) Men vi ska gå valpkurs nu i dagarna. Med den förra personspår förutom jakt och kondis.


Motsvarar valet dina förväntningar.

Ja, hittills men han är inte mer än fem månader. Varit ute och drivit en gång. Denna förra motsvarade förväntningarna tills den blev sjuk.
Nuvarande som 8 veckor


Den förra 2 år
 
Vilken är just din ras?
Shiba Inu.
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Shiban är en typiskt självständig spetshund, ofta med stor jaktlust och ännu större integritet. Liten men tuff och upplevs nog ofta som stroppig bland både människor och hundar, men är fantastiskt nära sin familj. Man känner sig speciell när en shiba visar kärlek. Villkorslös är inte nyckelordet här. ;)
Träning kräver humor och tålamod, men de visar framfötterna inom rappa sporter som agility, rally, freestyle.. och spår förstås.
Jag önskar att fler inom rasen (inklusive jag själv) nyttjade jaktinstinkterna. Shiban är en superb och motiverad liten jägare!
Varför valde du just denna ras?
Jag ville ha en primitiv spets men jagar inte; Akitan och flera andra kändes för stora för sällskap till min lilla terrier och efter ett par kennelbesök hos shibor var jag såld. Vilken perfekt hund! :heart
En tidig kärlek till de japanska nihon ken genom anime och manga hjälpte beslutet på traven. Någon annan åttiotalare som såg på 'Silver Fang' som liten? *Host*
Tränar/tävlar du något specifikt?
Innan vi bytte land körde vi mycket viltspår och agility, här är det svårt att hitta klubbar, men vi tuffar på i egen regim ändå. Spår är favoriten. Agility är fullt ös medvetslös, men håller man inte ordning på shibadrottningen gör hon samma favorithinder om och om igen - eller planterar sig på toppen av A-framen och föredrar att inspektera resten av övningarna från sin tron istället. Shibor gillar utkiksplatser, precis som katter och salukis.
Fick jag välja skulle vi satsa mer på båda delarna, och prova på freestyle.
Motsvarar valet dina förväntningar?
Utan tvekan! Man planerar valpköp inom ett år eller två... för att man inte kan nöja sig med bara En. Jag har också lyckats snöa in ordentligt i rasklubben och generellt i både historik och framtid.

Min tik, Chika:
Är kanske inte riktigt allt jag Trodde att jag ville ha. Jag ville ha en hyfsat tillgänglig hund för utställning, spår och fritidsaktivitet. Istället fick jag en långbent ferrariprimadonna med hög integritet och alldeles för lite päls. Dessutom är hon smutsröd. (Har kvar svarta toppar i pälsen över rumpa och panna) och blev överväxt som tik. Men det gör ingenting! Den här hunden är min, min, min och alldeles fantastisk!
Vi åker buss till jobbet varje dag och hundarna har en egen fanclub på distans eftersom folk vet att man inte tafsar på shibafröken, men de ler ändå och hälsar en god morgon med en nick. Det är helt enkelt någonting med den här jyckens framtoning.
Hon är skitkul att jobba med; ett energiknippe som ibland ger en långa näsan men oftast försöker sitt bästa.




 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 156
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 892
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 690
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp