Presentera era raser?

Vilken är just din ras? Borzoi/rysk vinthund
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen? Soffpotatisar inne, krutdurkar ute. Kan upplevas som lite arroganta och "fina i kanten". Väldigt lojal och kärleksfull mot sin familj och sånna de känner, men kan upplevas som reserverad mot främmande människor. En borzoi är inte en hund man bara kan stega fram till och klappa och det är inte en hund som "älskar allt och alla". När man hälsar på en okänd borzoi är det hunden som bestämmer när det är okej att klappa den och den bestämmer när du har klappat färdigt. Borzoier har ett väldigt tydligt hundspråk vilket för att de lätt kommer överens med andra hundar och de har också väldigt lätt för att läsa av andra hundar och agera därefter. De föddes främst upp av den ryska adeln och "adelsblodet" lyser igenom i hundens natur. Det är många som skrattar och tror man skämtar när man säger det, men det är på fullaste allvar. De kan ofta upplevas som väldigt sofistikerade. Många upplever borzoier som svårtränade när det kommer till lydnad och liknande grenar, detta beror inte på att dom är dumma utan på att dom kan vara ganska svårmotiverade och detta är en aspekt där deras arrogans och sofistikering lyser igenom. De tycker helt enkelt att "sitta kan du väl göra själv...". Några borzoier har klarat enklare agility- och lydnasklasser, men om man vill ha en träningskompis med mycket "will to please" så går Borzoier bort.
Varför valde du just denna ras? Jag ville ha en stor men frisk ras som har möjlighet att leva lika länge som vilken hund som helst. Många stora raser som GD och Irlänsk Varghund blir inte mycket mer än 6-7 år innan dom trillar av pinn, i många fall pga åkommor som är förknippade med deras storlek. Borzoier har inte detta problemet utan lever i de flesta fall utan problem till 10-12 eller mer. Jag ville även ha en hund som är tyst. Eftersom jag bor i lägenhet och lär göra länge till så ville jag inte ha en hund som sätter igång och larmar bara för att den hör någon i trappuppgången. Borzoier är väldigt tysta hundar och skäller väldigt sällan, det var en av de större bidragande orsakerna till att jag valde denna rasen. Samtidigt ville jag ha en hund som inte kräver så himla mycket mental träning. Borzoier har främst ett stort fysiskt rörelsebehov och behöver få röra sig och springa i första hand. Självklart är det viktigt med mental stimulans, men det är inte en hund som kräver mental akrivering i form av agility, spår, sök eller liknande x-antal gånger i vackan för att vara nöjd utan den fysiska aktiveringen väger tyngre.
Tränar/tävlar du något specifikt? Nej.
Motsvarar valet dina förväntningar? Ja.


Philadelphian Sabanna Filimon, född 24/5-2014. Bodde i Estland när jag köpte honom och när jag flyttade tillbaka till Sverige tog jag såklart med honom.
11336949_870215093058849_8675676965534129982_o.jpg


10942968_801934696553556_5976750142754651593_o.jpg
 
Vilken är just din ras?
Dalmatiner
Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Älskar människor, älskar mat. Soffpotatisar inne och full rulle ute. Lättlärda och arbetsvilliga när dom själva vill.
Varför valde du just denna ras?
Mina krav var: stor hund, så lite jakt som möjligt, lättskött päls, gå att ställa ut utan arbetsmerit, funka att träna med, behöva mer fysisk än mental aktivering, hyfsat frisk ras.
Tränar/tävlar du något specifikt?
Tränar lydnad och viltspår med tävlingsambitioner. Sök, agility och rally "på skoj". Ställer ut.
Motsvarar valet dina förväntningar?
Hyfsat bra. Min individ har en del jakt i sig. Och han är tyvärr inte särskilt frisk.

11374787_1685915641629595_169352761_n.jpg

Här är min prick. En omplacering som kom till mig som 2,5 åring ca. Dåligt psyke, skotträdd, ljudberörd, miljökänslig, lättstressad. Älskar människor och främst mig. Älskar mat. Jagar inte vilt men har ihjäl små hundar och andra små husdjur om han får chansen. Funkar med de flesta stora hundar, men vissa dominanta hanar klarar han inte av. Snäll mot valpar. Lätt i all hantering. Stamkund hos veterinären av olika anledningar. Rolig att jobba med i träning förutom att han har noll föremålsintresse, kampar ej, jagar ej bollar.
 
Vilken är just din ras?
Petit Brabancon

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Social, vill vara nära sin ägare, en ensam brab, är en olycklig brab. Glad, framåt och full av livsglädje. Frisk och sund!

Varför valde du just denna ras?
Ville ha en liten lättskött hund som inte är skällig och bjäbbig, ingen terriermantalitet. Liten men inte skör som kan hänga med på allting men inte kräver massa aktivering.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Tränar rally och trick, ingen tävling

Motsvarar valet dina förväntningar?
Absolut! Vår Ture är en helt underbar liten hund!

 
Vilken är just din ras?
Bedlingtonterrier

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
En mild terrier. Det är en vänlig, aktiv, glad hund som har terrierns envishet.

Varför valde du just denna ras?
För att jag ville ha en hund som prio ett inte fällde, pga allergi. Ville ha en hund i mellanstorlek, med en päls som går att både vara aktiv med och ha i utställningskondition utan att behöva säga upp sig från jobbet. En rolig träningskompis till vad jag än blir sugen på.
Tränar/tävlar du något specifikt?
Min är bara ett halvår än så tävlar gör vi inte, men vi tränar lite allt möjligt, lite bäbisagility (dvs utan hopp), rallylydnad, spår och så börjar vi snart en sökkurs! Och ja, lite utställning ska det bli också.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Absolut! Som uppfödaren så fint sa så är "en bedlington bra på allt men inte bäst på något" och det stämmer rätt bra tycker jag. En hund som passar mig perfekt, som har svårt att bestämma mig för en gren, utan vill prova allt möjligt men inte satsa fulländat på något. Dessutom är just min en av uppfödarens tuffaste någonsin, både han och hans bror. Och jag gillar't! Det är krut i herrn, mycket egna åsikter om saker och ting, men också en myspropp utan dess like.

 
Vilken är just din ras?
Bearded collie

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Beardisen ska vara aktiv och vänlig. Det är inte längre en vallhund på det sättet, även om valltendenserna finns i hunden. Finns absolut dom som vallar med sina, men det är mer en allroundhund med vallhundens förighet.

Varför valde du just denna ras?
För att jag ville ha en bästa kompis, som var med på allt oavsett vad det innebar och som jag fick lite mer "gratis" med träningsmässigt än vad jag haft tidigare.
Tränar/tävlar du något specifikt?
Nu har vi haft lite otur med skador, men vi tränar det mesta. Lydnad, rallylydnad, agility, spår, utställning var det även förr innan pälsen for. Han är med på allt!
Motsvarar valet dina förväntningar?
Ja absolut. Med på allt oavsett vad, alltid redo. Lätt motiverad och bara så otroligt rolig, jämt! Alldeles lagom aktiv för mig som har hund som en av alla grejer jag vill hinna med i vardagen, han kan vila någon dag eller två utan att det gör någonting, och han kan köra all in hela veckan utan att ledsna.

Nerklippt


I päls
 
Vilken är just din ras?
Welsh Corgi Pembroke

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Social, människokär hund med en stor portion envishet och beslutsamhet i bagaget. Pigg och arbetsglad, i grunden en tuff och framåt boskapsvallare. Har en åsikt om det mesta och tvekar inte till att berätta den. Hänger med på allt sålänge den får vara med sin människa. En riktig charmknutte!

Varför valde du just denna ras?
Ville ha en hund som hänger med på det mesta och prova på olika hundsporter. Den skulle vara lättmotiverad med både godis och lek. Med tålig dubbelpäls som mer eller mindre sköter sig själv och i lagom storlek så att den är lätt att ha med sig, utan att för den skull kännas liten. Frisk och med god mentalitet.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Rallylydnad främst men också lydnad och spår. Fystränar även en del för att hålla ihop hans långa kropp.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Ja, i det stora hela! Tyvärr fick vi inte en helt frisk individ vilket satt käppar i hjulet. Han var även en utmaning att fostra för oss förstahundsägare med all sin envishet, men har å andra sidan lärt oss mycket på vägen. :)

 
Vilken är just din ras?
Flatcoated retriever

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Beskrivs ofta som en aktiv familjehund, och det är i det stora hela vad rasen används som idag. Har man dock turen att hitta en seriös och engagerad uppfödare som värnar om rasens ursprung kan man hitta ett exemplar att nyttja till vad rasen är framavlad för - nämligen apportera fågel och annat småvilt som skjuts på jakt. Rasen är i det stora hela social och vänligt inställd mot både människor och andra djur, har en måttlig jaktlust vad gäller förfölja vilt, är mycket duktig på att spåra och brukar vara enkel att träna i dom flesta discipliner. Populär till lydnad, bruks, viltspår, rallylydnad och agility.

Tyvärr är rasen även ansedd som mycket vacker och får lida för det när den avlas för utställning och inte helt sällan ett mildare temperament än vad som är brukligt för en jakthund. Flattarna tenderar att bli större och tyngre än vad dom borde vara, jaktlusten och arbetslusten tryter hos många hundar.

Min hane är en egotrippad, brötig, bortskämd, högljudd och alldeles underbar hund. Han har en enorm arbetslust, en aldrig sinande energi och en stor förmåga att driva sin matte till vansinne :love: Han besitter alla fina egenskaper en stark apportör ska ha men på grund av min ringa erfarenhet när jag köpte honom är han väldigt dåligt grundtränad och i dagsläget håller vi oss helst utanför rampljuset och jagar praktiskt istället för att tävla. Han är en väldigt snäll hund mot både människor och andra djur.

Varför valde du just denna ras?
Rasen valde mig :) Fick erbjudande om att överta en vuxen hane och förälskade mig i honom direkt. Han dog tyvärr alldeles för ung och in flyttade istället en systerson till honom som "plåster på såren".

Tränar/tävlar du något specifikt?
Jagar mycket och tränar jakt. Vid högtidliga tillfällen har vi startar jaktprov och workingtest :D
Tävlingslydnad och spår tränar vi för variation. Fystränar mycket och tränar barmarksdrag.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Min individ motsvarar alla mina förväntningar vad beträffar jaktliga egenskaper och mentalitet - jag avgudar min hund och skulle inte byta bort honom för allt smör i Småland. Rasen i stort motsvarar dock inte mina kriterier så här sex år senare och många erfarenheter rikare i bagaget, och när nästa jakthund ska få flytta in i huset blir det inte en flat.
img_0484-0.jpg


img_0482-0.jpg
 
Vilken är just din ras?
Jaktcocker (Jaktavlad engelsk cocker spaniel)

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Social, energisk, stor jaktlust, påhittig och full i fan :D Små krutpaket som gör allting på ett intensivt sätt - springer fort, jagar hårt, anstränger sig alltid och går in för varje uppgift med livet som insats.
Har ofta gott om egna åsikter men i det stora hela väldigt mjuka och föriga vilket gör dom till lättlärda små hundar.

Min lilla grabb är precis så mjuk och förig som en cocker ska vara. Tyvärr ligger han även ganska högt i stress och är ganska högljudd. Han är som allra bäst när det bara är jag och han som tränar eller jagar - då är han trygg och fokuserad och gör varenda övning med bravur. Socialt mycket mjuk och en blyg liten kille, men när han accepterat en ny människa kryper han uppe famnen på hen och kan sitta där i timmar. Här hemma är han inte sällan full i fan och drar sig inte för att spöa upp katten eller vakta mot dom andra hundarna.


Varför valde du just denna ras?
Jag har alltid älskat engelsk cocker som ras, ända sedan jag 11 år gammal fick vara extramatte åt en alldeles fantastisk liten tik. När jag sedan började tävla lydnad träffade jag ofta en precis lik underbar hane ute på tävlingsbanorna, och när hans syster skulle paras kunde jag bara inte motstå att ringa och säga att jag var intresserad. Tiken parades med en helt okej hane men gick tom. Parades om på nästa löp med en i mina ögon kanonhane och eftersom tiden nu stämde lite dåligt sa jag, mest på skämt, "blir det en blue roan hane köper jag honom". Jag trodde ärligt talat inte deg skulle bli någon när föräldrarna var enfärgade.. Ut kom tre blue roans, en var en hane och tja.. Jag var ju tvungen att köpa honom ;)

Tränar/tävlar du något specifikt?
Vi jagar och tränar jakt. Spårar för skojs skull och tränar barmarksdrag för fysiken.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Ja, fullständigt! Både min grabb som individ och rasen i stort passar mig som hand i handske och jag kommer definitivt skaffa jaktcocker igen.

img_0498.jpg


img_0508.jpg
 
Vilken är just din ras?
Cane corso
(Uttalas inte som käjn kårså, tänk Conny Carlsson. :D)

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Vaktar, vill vara med, väldigt fysiska, nyfikna och engagerade

Varför valde du just denna ras?
Molosser är "mina" hundar, och bland dessa är corson bäst enligt mig.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Vi tävlar inte, Monster blir förmodligen aldrig redo för det tyvärr, men vi tränar rallylydnad, tävlingslydnad, spår och allmänt nosarbete och trickträning

Motsvarar valet dina förväntningar?
Både ja och nej, just Monster har problem som bara delvis är skapade av mig. Men även om det är problem som absolut finns i rasen så är det ju inte önskvärt, så jag skyller det väl snarare på aveln än på rasen. Och han må vara ett vandrande problem på många sätt, men han är bättre än jag hade hoppats på också på många andra sätt.

Och gärna lite om just din/a hund/ar :love:
Han är inte riktigt klok. :meh: ... :love:

wDYm1RQ.jpg

Han är rejält socialt osäker

mDmgTxF.jpg

Samtidigt vill puckot alltid ha mer kontakt än han faktiskt klarar av - och vem skulle kunna motstå att ta kontakt med en hund som tittade på dem såhär? :D

DwVlG70.jpg

Han vill alltid göra något, styr man inte upp honom så hittar han på eget - och även om det ibland leder till att han lär sig själv hämta tofflor så är det långt ifrån alltid det går åt det hållet... :cautious:

uruYYVv.jpg

Han har ingen aning om hur stor han är, han kan inte hantera att vara utestängd från någon aktivitet eller vara ensam, han agerar först och tänker sen, hans respons på obehag är konfrontation, han har ingen botten när det kommer till aktivitet/jobb, och jag älskar honom så förtvivlat att jag ibland får tårar i ögonen bara för att jag tittar på honom. Jag menar, kolla på den här bilden, har ni sett något vackrare!? :laugh:
 
@Monstermom Jag fick nästan en smäll av en CC-uppfödare för några är sedan när jag sa käjn kårså typ engelskt, "det heter KA-NNE KÅSCHO!". Tror hon hade rättat folk förr.....

Nästan på samma nivå som när Ben på fullaste allvar blev kallad kuker spanijell. Fick ha en engelska-lektion och berätta om namnets ursprung och varför det var av yttersta vikt att man sa rätt.. Som för att släta över kuk-et..
 
Senast ändrad:
Vilken är just din ras?
Border collie

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Kommunikationsviljan, arbetsmoralen, lojaliteten mot föraren och så generaliseringsförmågan. En tydlig on/offknapp och tyvärr lätt att lägga sig till med maniska betéenden om de inte får rätt typ av arbete. Och så det viktigaste: förmågan att läsa av, förutse och kommunicera med andra djur. Driften att kontrollera och styra djurflockar!

Varför valde du just denna ras?
För vallningen, intelligensen och förigheten.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Mina hundar tränar, jobbar med och tävlar inom vallning.

Motsvarar valet dina förväntningar?
I början förvånades jag över spridningen i rasen, på grund av slappt arbetsprov och mycket fulavel finns det överskott av oanvändbara (inom vallning) border collies. Det gäller att veta vad man vill ha!

Sitter på mobilen (på ett tävlingsfält i blekinge) så orkar inte lägga in en massa bildlänkar.
 
Vilken är just din ras?
Dansk-svensk gårdshund

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Vill alltid vara med. De har ingen självinsikt what so ever utan tror de väger 100 kg och är odödliga. De liksom förutsätter att alla älskar dem, alltid (vilket ofta leder till att folk gör just det).
Värmeälskande soldyrkare, och tvärtom. Vägrar blöta ner tassarna om det (ve och fasa!) regnar/snöar/blåser ute, spenderar helst vinterhalvåret inomhus. Robusta, kan följa med på alla sorters aktiviteter. Mycket intelligenta, lär sig blixtsnabbt både bra och dåliga saker. Envisa som synden och det i kombination med föregående egenskap gör att de kan vara något ehm, svårdresserade ibland och hörseln är inte alltid vad den borde vara, lystrar dock extremt bra på ordet "godis".


Varför valde du just denna ras?
Ville ha en tålig familjeälskande hund som förstagångshund. La stor vikt vid att rasen inte skulle vara sönderavlad utan frisk både exteriört och mentalt. Lagom mycket vakt i och behändig storlek. Att personligheten är fantastisk är också en stor pluspoäng.

Tränar/tävlar du något specifikt?
Enbart aktiv sällskapshund som får hänga med på allt, inkl. ridturer, cykelturer, långa promenader eller bara mys i soffan.

Motsvarar valet dina förväntningar?
Yep, hade dock inte förväntat mig att det ska vara så mycket hund under valp- och unghundstiden, det är absolut en stor hund i liten förpackning och kräver en del uppfostran för att utvecklas till trevliga vuxna individer.
 
Vilken är just din ras?
Petit Brabancon

Vilka egenskaper skulle du säga är typiska för rasen?
Social, vill vara nära sin ägare, en ensam brab, är en olycklig brab. Glad, framåt och full av livsglädje. Frisk och sund!




Lagom kaxig uppsyn :D
Är de ursprungligen avlade för jakt eller har de alltid "bara" varit för sällskap? (Eller det kanske de inte är nu heller, men så tolkar jag din beskrivning.)
Hur stora är de?
 
Lagom kaxig uppsyn :D
Är de ursprungligen avlade för jakt eller har de alltid "bara" varit för sällskap? (Eller det kanske de inte är nu heller, men så tolkar jag din beskrivning.)
Hur stora är de?

Stall och råtthund sp ingen jakthund i den bemärkelsen. Ture har inget jaktintresse, däremot gillar han sina tygråttor från Ikea :D

De ligger normalt mellan 3,5 och 6 kg. Ture är en liten hane, 4 kg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 943
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 154
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 891
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 684
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp