Bukefalos 28 år!

Prestationsavel för distansritt

Sv: Prestationsavel för distansritt

Håller helt med Elsbetha och kompletterar helt oombedd lite :)
Lady Ann Blunt nedtecknade allt som fanns att tillgå runt det arabiska fullblodet på sina resor. Det var all den uråldriga information som följt hästarna sedan urminnestid genom den muntliga traditionen och det var detta som sedan blev grunden till Rasstandarden.

Och det som nämns här ovan om att när man inte kan se att det är en arab utan en annan ras blir det lite märkligt eftersom alla andra raser är uppbyggda av förädling av oädla hästar i olika grad och mängd för att passa olika användningsområden och inriktningar.
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det finns ju en hel del bildmaterial av lady Anne Blunt och hennes hästar, och jag får nog säga att de har väldigt lite att göra med hur många av dagens utställningsaraber ser ut. När ser man inte att det är en arab? När den inte har ett huvud som en sjöhäst? När den inte har ett rakt kors? När den inte är sminkad (obs skämt!:D)
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det finns ju en hel del bildmaterial av lady Anne Blunt och hennes hästar, och jag får nog säga att de har väldigt lite att göra med hur många av dagens utställningsaraber ser ut. När ser man inte att det är en arab? När den inte har ett huvud som en sjöhäst? När den inte har ett rakt kors? När den inte är sminkad (obs skämt!:D)

Många av dessa hästar du referear till är gamla och uttjänta. Kameran användes inte lika flitigt och lättvindigt då som nu av förklarliga skäl. Visst fanns det även filmer på den tiden (filmens barndom). I det stora hela så är det trots allt dessa hästar som till stor del ligger till grund för dagens araber. Har du två konkava näsryggar och betäcker dessa är chansen stor att de permanentas. Se bara hur man avlat fram nakenhundar m fl udda arter. Titta tillbaka i stamtavlorna så finner du alla dessa incester och inavel som man använt sig av för att nå sina syften. :angel:
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

När ser man inte att det är en arab? När den inte har ett huvud som en sjöhäst? När den inte har ett rakt kors? När den inte är sminkad (obs skämt!:D)

Detta är nog först och främst ett personligt problem. Det beror på åskådarens iakttagekseförmåga och kunskap. Ser man eller ser man inte detaljer? Det är nog det huvudsakliga skälet. Minns att jag en gång såg ett arabföl och upptäckte att det hade lockiga känselhår runt ögona - som spiraler eller korkskruvar eller hur man uttrycker det. Fölet var en dryg månad gammal och ägaren hade sett det varje dag utan att upptäcka att det inte "var som alla andra". Ägaren blev till och med förbannad på mig för att jag hade mage att påpeka detta!
Sån är världen och det är mycket genant att bli avslöjad att man inte kan och har koll på allt!! :rofl: :rofl:
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

KL

En sak som har slagit mig är att de hingstar som själva gått elitdistans eller lämnat avkommor till elitdistans, hur ofta används de i avelssammanhang för distanshästar?

Det finns ju ändå några hästar som går i elitsammanhang och hur ser då återväxten ut i deras "famljer/stamtavlor"? Någon som vet?
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Det är väl lite synd att inte denna tråd hålls vid liv. Det är ju intressant att se hur resultatlistorna följer eller avviker från den avel som bedrivs. Det är ju endast genom att följa upp dessa rön som aveln och prestandan kan gå framåt!
 
Sv: Prestationsavel för distansritt

Är det inte så att vissa hingstägare vänder sig speciellt till distans och galopp?

Vore intressant att se vad dessa hingstar lämnat och vad avkommorna presterat. Typ någon form av BLUP-index. Ex vis hingsten xxxx, betäckt xx ston år, antal levande föl samma år och sedan deras vidare prestationer, år för år. Flera av dessa hingstar har ju använts så länge så deras avkommor är tillräckligt gamla för att ha presterat. Sedan är jag väl medveten om att det kan vara svårt att dra statistiskt säkerställda slutsatser för antalet avkommor är för litet i jämförelse med SWB, men man måste ju börja med det man har.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 960
Senast: Lazy Lady
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: majola
·
Trav För att inte förstöra stallys tråd mer än jag redan gjort startar jag en egen. Jag hoppas vi kan ha en saklig diskussion där vi håller...
Svar
11
· Visningar
1 590
Senast: solros
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 368
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp