Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

Bonita4

Trådstartare
Vad använder ni för preventivmedel? Har ätit p-piller (Neovletta eller Prionelle som de heter nu) i 7 år men har haft kass sexlust och torra slemhinnor under hela den tiden så nu har jag tänkt byta. Misstänker att problemen knappast kommer bli bättre med en ny sort, men det är ju värt ett försök.

Läser man om biverkningar för alla sorters p-piller kan man ju börja gräva sin grav på momangen.

Vad är egentligen det bästa alternativet? Spiral? Kondom är inte ett alternativ..
 
Jag har hormonspiral (Mirena). Har haft den sedan oktober nu, och saker har börjat stabilisera sig. Hade en del småblödningar precis i början, men de har försvunnit nu. Mensen har minskat också. Skönt att slippa tänka på skydd på fem år (och billigt för mig under 25 i VG-regionen också ;)).
 
Jag hade Neovletta först och fick också torra slemhinnor och bytte till Yasmin och det blev mycket bättre.

Numera har jag ingenting alls utan håller koll på var i cykeln jag är och när ägglossning sker.
 
Haft hormonspirral i snart två år nu och det är det BÄSTA jag gjort. Har gått igenom hela sortimentet, p-piller, p-stav, plåster och ring.

Fungerade inte alls på piller med hurmörsväningar och minskad sexlust. Plåstret och ringen fungerade jag fint på. Mycket stabilare i humöret. Med spiralen så blödde jag i tre dagar och inte sen dess sett till någon mens. Stabil i humör och sexlusten är inga problem längre. Tror det var det bästa jag kunda göra för min kropp.
 
Hade stav i 2,5 år. Fungerade utmärkt med knapp mens några gånger om året bara fram tills de sista två-tre månaderna innan jag tog ut det (gav mig blödning ett par gånger i månaden då).
Bytte då till minipiller (gestrina) vilka också fungerade utmärkt för mig med minimal mens var tredje månad ca.
 
Vad använder ni för preventivmedel? Har ätit p-piller (Neovletta eller Prionelle som de heter nu) i 7 år men har haft kass sexlust och torra slemhinnor under hela den tiden så nu har jag tänkt byta. Misstänker att problemen knappast kommer bli bättre med en ny sort, men det är ju värt ett försök.

Läser man om biverkningar för alla sorters p-piller kan man ju börja gräva sin grav på momangen.

Vad är egentligen det bästa alternativet? Spiral? Kondom är inte ett alternativ..
Inget, pga graviditet :)
 
Inget, pga graviditet :)

Så du råder TS att bli gravid, eller vad var syftet med svaret?


Jag har använt p-ring de senaste typ 5 åren och är nöjd med det. Har ibland haft uppehåll på några månader pga "inte orkat gå till BM och lösa ut ett nytt recept" och då kört med kondom, men har inte märkt någon direkt skillnad i vare sig sexlust eller mående. Snarare har jag haft mindre sexlust utan p-ringen då jag tycker att kondom är lite meckigt.
 
Har P-stav och tycker att funkar mycket bra, vet dock att många har problem med det på ett sätt eller annat.
 
Jag har Hormonspiral, ett av mitt livs bästa beslut var nog att skaffa den!
Behöver inte komma ihåg några tabletter eller något sånt överhuvudtaget, ingen mens och kan dessutom ligga preciis när jag vill:D
Har dock hört talas om tjejer som inte klarar av alla dessa hormoner och blir alldeles skogstokigt PMS:iga men det är inget som jag har märkt av, jag är temperamentsfull av naturen :angel:
 
Zoely använder jag, är "syster" till qlaira och båda sorterna innehåller ett mer kroppsnära hormon har jag för mig. En vanlig biverkning är att mensen minskar eller försvinner helt, i övrigt märker jag inte av något. Testat yasmin och neovletta också, hade inte zoely funnits hade jag nog gortsatt med yasmin, minns inga biverkningar av dem heller.
 
@Cherarriduracell Hur kommer det sig att du bytte från Yasmin även fast du inte kände av några biverkningar? Jag är rädd att byta sort från en som fungerar ;-)

Till TS, jag knaprar p-piller. Men jag har förmodligen PCOS så i jämförelse med många andra så uppskattar jag extra tillskott av hormoner. Jag äter Yasmin. Inga biverkningar (som jag tänker på), förutom positiva som till exempel minskad behåring och regelbunden mens.
 
@Cherarriduracell Hur kommer det sig att du bytte från Yasmin även fast du inte kände av några biverkningar? Jag är rädd att byta sort från en som fungerar ;-)

Till TS, jag knaprar p-piller. Men jag har förmodligen PCOS så i jämförelse med många andra så uppskattar jag extra tillskott av hormoner. Jag äter Yasmin. Inga biverkningar (som jag tänker på), förutom positiva som till exempel minskad behåring och regelbunden mens.
Jag slutade med dem för att jag inte kände behov av att äta ppiller och därför inte förnyade receptet
 
Åt p-piller i min ungdom för det var det enda som hjälpte mot min mensvärk, slutade med dem när jag var 17 (minns inte exakt varför jag slutade, men jag tror att jag glömde förnya receptet och märkte att mensvärken inte var lika illa längre och att jag blev av med biverkningar jag inte visste att jag hade, så jag började inte om).

Numer är p-piller uteslutet av många anledningar (inte minst då jag högst troligt har en ärftlig förhöjd propprisk). Har testat mini-piller och p-stav men båda gav alldeles för mycket biverkningar. Under större delen tiden har jag kört med kondom vilket funkat utmärkt för mig. Jag och maken hade också en period då vi körde på säkra perioder och bara kondom under högriskperioder, funkade fint tills vi slarvade en gång.

Nu är jag gravid och när bläckfisken är född så funderar jag på att testa kopparspiral. Kondom funkar som sagt utmärkt för mig men det vore skönt att slippa krånglet (och jag vet att maken helst slipper kondom). Hormoner blir det definitivt aldrig mer för mig.
 
Jag äter minipiller (cerazette) och det fungerar bra för mig. Hade lite oregelbunden mens första halvåret, ingen alls på tre månader och sen lite mens hela tiden i en månad. Efter det blev den regelbunden, och är fortfarande 3 år senare. Inga direkta biverkningar vad jag märkt.
 
Jag "måste" använda kondom pga att jag tar en medicin som minskar skyddet av alla hormonpreparat(utom spiral då).

Provade att sätta in hormonspiral men tog ut den efter tre veckor pga att min kropp försökte stöta ut den. Kommer hur som helst prova att sätta in en ny spiral så småningom och hoppas att det går bättre då. :)

Tycker dock kondom funkar bra just nu, har inget fast förhållande och vill skydda mig från sjukdomar.
 
Jag hade Neovletta i två år och blev sedan tipsad om att byta till Abelonelle som ska vara exakt samma sak med enda skillnaden att de är gratis istället för att kosta 98 kr i månaden... Jag väljer att ta p-piller dels för att hålla hormonerna i schack (har tidigare haft problem med att de ballat ur fullständigt), dels för att det är jäkligt praktiskt för mig personligen, och dels för att jag är lite rädd för att testa andra medel och inte direkt ser någon anledning till detta då jag trivs med piller. Sedan brukar det ju uppskattas av motsatta parten att slippa trixa med kondom också, men det ser jag mer som en bonus än en direkt anledning, än så länge i alla fall.
 
Jag får inte använda hormonella preventivmedel och är för feg för att sätta in en kopparspiral (AAAAJ! :nailbiting: :o) så har alltid använt kondom/pessar. Meckigt men man riskerar iaf inte att dö ;) (alltså för oss som har mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten)
 
Jag får inte använda hormonella preventivmedel och är för feg för att sätta in en kopparspiral (AAAAJ! :nailbiting: :o) så har alltid använt kondom/pessar. Meckigt men man riskerar iaf inte att dö ;) (alltså för oss som har mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten)
Jag blev sövd :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 676
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 610
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 053
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 429
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp