Bukefalos 28 år!

Preventivmedel

avbrutet.... i 10?! år... med olika killar i förhållande.. förmodligen steril eller något haha.. rekommenderar inte den metoden. Men man blir ju lite oförsiktig också när man kört så länge och allt gått bra.
 
Jag har ingen lust att någonsin testa p-piller pga möjliga biverkningar och miljöpåverkan.

Har kopparspiral nu för att jag inte orkar hålla på med kondom i längden när jag bara ligger med en person, som i sin tur bara ligger med mig. Den var väldigt obehaglig att sätta in men därefter har den fungerat utmärkt, och om jag hade kört på @Gimlans variant och blivit sövd så hade jag nog varit odelat positiv. :) (Jag har dessutom hört att det är väldigt individuellt - vissa märker det knappt ens. Lucky bastards.)
 
Använde p-piller i yngre år men pga samma anledningar som TS slutade slutade jag. När jag fick en ny sexpartner som inte var för macho för kondom och gnällde på att det var en stämningsdödare(kunde inte trä på en?) använder vi det i kombination med "säkra perioder". Men då i ett fast förhållande.
 
(Jag har dessutom hört att det är väldigt individuellt - vissa märker det knappt ens. Lucky bastards.)

Jag är en sån, var övertygad om att jag typ skulle svimma och spy för jag är väldigt smärtkänslig, men det gick oväntat bra att sätta in den. Såg ut såhär när gynekologen sa att det var klart :confused: :laugh:
Synd bara att min livmoder inte ville behålla den.
 
Vad använder ni för preventivmedel? Har ätit p-piller (Neovletta eller Prionelle som de heter nu) i 7 år men har haft kass sexlust och torra slemhinnor under hela den tiden så nu har jag tänkt byta. Misstänker att problemen knappast kommer bli bättre med en ny sort, men det är ju värt ett försök.

Läser man om biverkningar för alla sorters p-piller kan man ju börja gräva sin grav på momangen.

Vad är egentligen det bästa alternativet? Spiral? Kondom är inte ett alternativ..

Jag tycker det är helt stört att normalt så käkar man p-piller och använder tampong. Fy fan, det är 2015 nu!!!

Kopparspiral och menskopp tack!

Testade först (efter att ha bytt till minipiller och blivit helt galen, slutat helt och använt kondom typ ett halvår) pessar (femcap) men det ville inte sitta på plats. Var också rädd för insättningen (jag har seriöst ingen smärttröskel alls) men det funkade. Min livmoder är inte helt vän med den än dock så ska ULa o se så att den sitter som den ska. En värktablett (ipren 200 mg) vid mens funkade senast och inte mer mens än vanligt heller. Nöjd!

Åt alltså Yasmin i många år innan dess men ville främst sluta för miljöns skull och ev biverkningar som jag inte visste om, har ju ätit piller hela livet :(

Hade inte kopparspiralen funkat så hade jag velat testa hormonspiral (de 2 cyklerna jag haft kopparspiralen så har den bara bråkat vid mens).
 
Senast ändrad:
Jag är en sån, var övertygad om att jag typ skulle svimma och spy för jag är väldigt smärtkänslig, men det gick oväntat bra att sätta in den. Såg ut såhär när gynekologen sa att det var klart :confused: :laugh:
Synd bara att min livmoder inte ville behålla den.

Samma här! Har superlätt för att må illa, mår ofta dåligt pga magen/stress/dålig sömn/hungrig osv. Hade inte spiral som något alternativ ALLS i början. Men när femcap inte funkade och jag inte alls klarar av kondomer och ville slippa hormoner så tänkte jag ändå igenom det och bestämde mig för att testa. Man sätter ju bara in den en gång och sedan är det ju ett tag till den ska bytas :)

Jag satte in spiralen efter mitt sista nattpass för veckan, ingen vettig mat på för många timmar och någon ynklig timmes sömn. Tidigare har jag haft ont resten av dagen efter cellprov, haha. Har dock hittat en superbra BM och visst gjorde det ont när hon satte in den men det värsta var väldigt övergående. Sedan ville man mest bara ligga still men med värktabletter o sömn (fick ju sova klart mina timmar när jag kom hem :p) gick det bra. Körde bil dit o hem 15 min utan problem men hoppade handlingen på vägen hem :p Kände inte av den alls efter typ 4-5 dagar max. Tills dess var det bara typ som mensvärk.

Första mensen var en plåga, jag gillar inte värktabletter och ville se hur den funkade. PAIN! Normalt brukar det kännas som att livmodern typ drar ihop sig och nu satt spiralen i vägen och då stacks den varpå livmodern bara gick bananas :p Ajaj i någon dag och många (fortf barnipren dock :p) tabletter.

Nästa mens var jag förberedd, tyckte det kändes som att bara livmodern inte krampat sådär så skulle det inte göra ont. Så vid första "sticket" åt jag direkt en tablett och vara stilla typ 1-2 h och det funkade utmärkt! Vanlig mensvärk som blev bättre vid rörelse precis som vanligt. Skönt!
 
Jag har hormonspiral (Mirena). Har haft den sedan oktober nu, och saker har börjat stabilisera sig. Hade en del småblödningar precis i början, men de har försvunnit nu. Mensen har minskat också. Skönt att slippa tänka på skydd på fem år (och billigt för mig under 25 i VG-regionen också ;)).

samma, sedan december och har både blött och krampat ganska kraftigt mer eller mindre sedan dess. och det var vidrigt smärtsamt att sätta in den, så hittills inte bara guld och gröna skogar.
tydligen är dock allt som det ska enligt gynekologen, så jag hyser fortfarande hopp om att min (normalt sett extremt glesa) menstruationscykel ska avstanna helt snart, för som alla andra säger: fem år, FEM år! med extremt effektivt skydd!
 
samma, sedan december och har både blött och krampat ganska kraftigt mer eller mindre sedan dess. och det var vidrigt smärtsamt att sätta in den, så hittills inte bara guld och gröna skogar.
tydligen är dock allt som det ska enligt gynekologen, så jag hyser fortfarande hopp om att min (normalt sett extremt glesa) menstruationscykel ska avstanna helt snart, för som alla andra säger: fem år, FEM år! med extremt effektivt skydd!

Hmm, min BM tyckte inte alls det var normalt att den krampade? Ska bli intressant o se vad gyn säger.

Ska passa på att fråga gyn om värktabletter också. Vet ni om det finns mer riktade tabletter? Gillar inte att äta febernedsättande och antiinflammatoriskt när jag bara vill ha avslappnande/kramplösande, jag har ju inte ens ont egentligen. Och gör saken ont vill jag ha ont, då ska man vila! Äter bara värktabletter mot smärta om jag inte kan sova pga smärtan och inget annat hjälper.
 
Jag har ätit Cerazette i sex år och hade ingen mens öht, ljuvligt!
Tyckte inte att jag hade några biverkningar, men efter en längre depression/ångestsvacka och viktuppgång som följts av dålig självkänsla och noll sexlust de senaste två åren (samt trolig vestibulit.. :() så ville min BM att jag skulle sluta med pillren på momangen.
Vet inte ifall det är placebo, men tänker jag efter så har jag nog varit mer glad och uppåt efter att jag slutade.
Menshelvetet kom tillbaka, slemhinnorna känns lite mindre torra, men inte fan har det gjort någon annan skillnad..
/Cydonia, som hade hoppats på nån mirakellösning nu när man låter kroppen vara natuuurlig..:meh:
 
Jag åt Neovletta tidigare men tyckte att det var för mycket biverkningar och kände mig inte bekväm med att sätta i mig en massa hormoner när det finns andra alternativ. Just nu använder vi kondom, vilket funkar bra även om det känns lite mindre spontant än när jag gick på piller, däremot tycker jag inte att det är några problem med stämningen (vilket brukar vara ett vanligt argument mot) utan det går absolut sexa till när den ska på. Skulle jag byta skulle det bli till kopparspiral men tycker att det känns lite olustigt eftersom jag inte vet hur kroppen kommer reagera.
 
Hmm, min BM tyckte inte alls det var normalt att den krampade? Ska bli intressant o se vad gyn säger.

Ska passa på att fråga gyn om värktabletter också. Vet ni om det finns mer riktade tabletter? Gillar inte att äta febernedsättande och antiinflammatoriskt när jag bara vill ha avslappnande/kramplösande, jag har ju inte ens ont egentligen. Och gör saken ont vill jag ha ont, då ska man vila! Äter bara värktabletter mot smärta om jag inte kan sova pga smärtan och inget annat hjälper.

Jag ska på ultraljud om ett par veckor för att alldeles säkert se till att den inte ligger fel, så HELT normalt är det väl inte - men förhoppningsvis inte så allvarligt att den behöver tas ut...
Jag fick co-dydramol utskrivet.
 
Jag har googlat p-piller i några dagar nu och det är ju inte alltid rolig läsning. För några år sedan använde jag mig av Neovletta men slutade främst p.g.a. att jag rodnade väldigt, väldigt lätt utav dem + inser nu i efterhand att mitt "tonårshumör" jag hade då mest troligt berodde på tabletterna.
Nu var jag iväg för ett tag sedan till umo och fick Cezarette utskrivet vilket känns sådär efter att ha läst om att så många har fått negativa biverkningar av just dem, men eftersom jag inte får ta "vanliga" p-piller samt att jag är så fasansfullt trött på mensvärk och allt vad det innebär tänker jag ge dem en chans och hoppas på att de fungerar för mig. Om de inte skulle fungera optimalt kommer jag nog prova en hormonspiral men känner mig en aningens rädd inför den smärtan.
 
Kondom-världens bästa p-medel enligt mig! Ätit neovletta och zoely men fick problem med torra slemhinnor,ingen sexlust,uvi och svamp. Plus viktproblem (gick upp när jag slutade med dom konstigt nog). Kondom är underskattat,visst det blir ett avbrott men den lilla stunden det tar är inget mot all tid jag lagt hos vårdcentral/gyn, och mått allmänt dåligt pga p-pillren
 
Jag använder p-dator (från Lady-Comp) och kan inte bli mer nöjd. Använder kondom ca 10 dagar per cykel.
Tänker aldrig mer äta hormoner.
 
Åt ppiller i många år men slutade pga ingen sexlust och tråkigt humör. Använder sen något år tillbaka pessaret femcap och fullkomligt älskar den! Superskönt att slippa både hormoner och kondom!
 
Åt cerazette i 5 år och mådde toppen. Herre min så skönt att slippa mensen. Sen kom det successivt mer och mer biverkningar (ffa huvudvärk och torra ögon) så jag slutade och vi använde kondom "så länge". Blev gravid på kondom (så nu slipper jag mensen igen ;) ) och sen blir det nog en kopparspiral när knodden tittat ut, jag är rätt trött på att mixtra med hormoner.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska plocka ur min hormonspiral (Mirena) på måndag. Jag har varit som ett åskmoln sen någon vecka efter att den sattes in...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 676
Senast: ExtraW
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 610
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag har använt p-ring i ca 10 år, upptäckte dock för några månader sedan att man inte ska använda det efter 35 och jag har fyllt 40 i...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 053
Senast: snorp
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 429
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp