Prickar i hösilaget

J

joneya

Jag har fått höra att "jäst-mögel" i hösilaget är ok. Här om dagen råkade jag se att det stod något annat om ensilage/hösilage, att även jäst skall tas bort från balen.

Sitter och söker på nätet och hittar flera källor som stödjer att även jästen är "illa". Bland annat står det på ett ställe att när jästen kommer så börjar balen bli varm, och DET är ett tecken på att balen är dålig.

Kan någon reda ut detta åt mig?

M.v.h. från Joneya
 
Jäst är ett tecken på att luft kommit in i balen o då finns även förutsättning för att mögel skall växa till. Vid jäst el lindrigt mögelangrepp i enbart i ytskiktet kan detta tas bort o resten ges om det är helt ok(enligt SLU:s hemsida).
PL
 
Och varför säger både tillverkare och tjejen i stallet nedanför att det vita är helt ofarligt och att man kan ge det hur som helst?

Som jag förstått det ÄR jäst = mögel. Jäst görs av en mögelsvamp. Sedan kanske just jäst-typen är relativt ofarlig, men om en typ finns, är inte risken stor att andra mögelsorter också kommer åt att sätta sig i balen då? (har du redan gett svar på i och för sig; det jag är mest fundersam på är alla runt om mig och deras förklaring på jästet).
 
Jäst är inte mögel. Jästsvampar o mögelsvampar skiljer sig på många, sätt bla genom att mögelsvampar kan bilda toxiner vilket inte jästsvampar gör.
Om en bal är genomsatt av jäst skall den inte utfodras pga att miljön i balen då varit sådan att det kan finnas mögel även om det inte syns.
Att bedömma hygieniska kvaliten på rundbalshösilage är inte lätt o analyser är knappast någon vägledning om man inte skickar in på varje bal.
PL
 
Har inte den där jästförekomsten något med sockerhalt att göra med?

Jag plockar bort en rejäl bit runtom när det är jäst (en bal på 20 kanske). Det sitter dock OFELBART i ett hörn om det är jäst, så det där med syre i balen känns inte helt galet, men var kommer sockret in i bilden? *nyfiken*

Min kära hösilageleverantör (och tillika producent) garvade dock rått åt mig när han såg att jag kasserade en stor del för minsta lilla vita prick på ytan ;)

Sen, jag har hört ett stycke hösilageproducent yra om någon form av syra, som kan bildas och är ofarlig, och som ser ut ungefär som jästen? Nån som vet vad (jag minns inte) och om det är sant? (Jag är rätt skeptisk till den mannens kunnande överlag eftersom han fodrar sin kossor med storbalssilage sommartid, och det tar 7-8 dagar för en bal att ta slut och efter 2 dagar STINKER det pest över hela bygden..)
 
Jag ger inte hästarna ensilage men när jag hjälpt pappa med nötkreaturen så har jag i alla år fått order om att ta bort minsta vitt till korna för det är början till mögel och inte bra till mjölkproducerande kor. Ungdjuren däremot kan det få slinka med om det bara är lite vitt.
 
Det är riktigt, jäst behöver socker medans mögel kan bryta ner stärkelse eller cellulosa, ett rimligt tidigt skördat hösilage innehåller normalt sett tillräckligt med socker för jästen. Propionsyra kan avsättas som vita prickar. I de balar med hög ts-halt där man oftast ser prickarna är dock oftast syraproduktionen låg.
PL
 
Finns det något annat namn för propionsyra? Det var något mer lättuttalat namn, som myrsyra och smörsyra och så?

Fasiken, får fråga min leverantör/producent, han är ruskigt bra, fast det känns som jag bara skulle stå och svamla när jag försökte få klart vad jag far efter ,)
 
Acetat = mjölksyra, butyrat = smörsyra. Propionsyra har dock mig veterligen inget lättare namn.
När man talar om ensilage är desa tre syror vanliga. Mjölksyra är det som man vill ska bildas i ensilaget, det är det som utgör själva konserveringen och som bildas av de "bra" bakterierna. Får man en sämre ensilering kan det bildas andra produkter i ensilaget, t.ex. smörsyra.

Som vanligt har Peter redan gett utmärkta svar. Jäst är inte mögel och jäst är relativt harmlöst, MEN finns det jäst i balen är detta en indikation på att det finns syre i ensilaget. När jäst börjar tillväxa höjs pH och konserveringen försämras. Jästtillväxt följs vanligtvis av mögeltillväxt och därför bör ensilaget kasseras. Även den näringsmässiga kvaliteten sjunker.
 
Jag blandade ihop "mögel" med "svamp". Både jäst och mögel är små svampar (även om de tillhör helt olika släkten).

Tack för lättförståeliga och kloka svar.

M.v.h. från Joneya
 
Förlåt men jag lånar din tråd lite grann.
öppnade idag en hösilagebal o fann just sånna här "vita prickar" i det, blev givetvis vettskrämd o vågade inte fodra med det, men enligt "min" bonde så var det inget fel på det. Hur är det nu, vågar jag fodra med det? Eller ska jag kassera balen? Dessa prickar fanns bara på ena sidan av balen. :confused: :confused:
 
Jäst är ett tecken på att luft kommit in i balen PL

Behöver inte alls vara på detta sätt. Det finns även jäst som räknas till dom fakultativa anaeroberna och dom är heller inte till att leka med.
 
Det är riktigt, jäst behöver socker

Är heller inte hela sanningen. I ensilge finns det jästsvampar som även kan leva på oraniska syror sk "Silage yeast Type 2". Så även om det finns dåligt med socker i ensilaget så sadlar dom om och lever på tex mjölksyra som man helst skulle vilja ha kvar som konserveringsmedel. Lika illa kan det vara då dom "äter upp" de konserveringsmedel som lantbrukarna sätter till i form av syra. Icke heller att leka med........
 
Propionsyra kan avsättas som vita prickar. I de balar med hög ts-halt där man oftast ser prickarna är dock oftast syraproduktionen låg.
PL

Kan du utveckla detta. Propionsyra är ju genomskinlig :confused: och kan ej ses om man tex duttar på detta på ensilage. Har aldrig hört talas om detta, ej heller mina kollegor. Ska man på nåt sätt kunna se propionsyra så måste ju detta på nåt sätt fällas ut som nån form av salt :confused:. Dessutom har forskare i över 20år försök få fram propionsyrabakterier att tillsättas iform av inokulant men de har ännu inte lyckats eftersom de inte klarar av den snabba pH-sänkningen som sker genom fermenteringen. Det finns bakterier i ensilage som producerar propionsyra, då i oerhört små mängder. Men detta är ju bara möjligt i början av ensileringen. Även denna propionsyra kan du INTE SE :smirk:

Vita prickar på ensilage ÄR jästkolonier och om man är en vanlig lekman så kan man förväxla dessa med Penicillium . Speciellt svårt blir det om både jäst,mögel och andra bakterier växer på samma ställe, då är det lätt att gå fel.......
 
Att propionat skulle kunna fällas ut är något som jag hört ngn gång för länge sen, tror inte heller att det är det man ser normalt. Natriumpropionat är ett vitt salt.
Jag håller helt med om att det är svårt att säkert skilja på jäst o penicillum, jag har hittills varit för lat för att kolla i mikroskop el skaffa lämpliga plattor för att odla.
PL
 
Ang Silage yeast type 2, kan du beskriva närmare under vilka förutsättningar dessa blir problem eller de fakultativa anaeroberna.
PL
 
Till Peter Lundin och Gammeln!
Kan man eller kan man inte utfodra med "vita prickar" i hösilaget :confused: Meningarna verkar ju gå isär...
 
Jag kan inte se hur vi kemiskt ska kunna beskriva en reaktionsformel i ensileringsprocessen ang natriumpropionat. I denna process utgår vi ju från socker och hur man skulle få salt ifrån socker är för mig :confused:. I de fall man detekterar propionsyra i ensilage kan man hitta i storleksordningen 1g/kgTs. Ibland kan man hitta 3-4g/kgTs. Det är heller ingen parameter man tar så allvarligt på.

Nja, vi får nog lite diskret sopa detta under mattan och låsas som om ingen har sett detta påstående ang propionsyra som vita prickar på ensilage :crazy:

Unga kollonier av Penecillium kan lätt förväxlas med jäst vid första anblicken. Vid odlig på maltextraktagar blir man tvungen att odla dom ca 1 vecka ibland mer för att se skillnaden. Penecillium ger en grön kärna som omges av en vit zon. Jäst växer fram i de flesta fall klart i tydligt efter 3 dagar. Råkar man hitta Penicillium roqueforti ja, då är man väldig illa ute :crazy:

Här kan man nog säga att det finns hästar som ätit Penicillium i tron att man bedömt sitt ensilage som om det var drabbat av "bara" jäst :eek:

Det går att ta Penecillium okulärt om det skett en synlig tillväxt på ensilaget men ska du bestämma vilken sort då blir det till att isolera och mikroskpiera.

Så det är inte helt lätt för den lille lallaren att göra dom rätta dragen då man ser sina härdar på och i ensilget.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 891
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 390
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 558
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Som barn var jag vild. Inte på det sättet ni förmodligen tänker dock. I sociala sammanhang, som i skolan eller på kalas - var jag tyst...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
18 311
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp